Nån mer än jag som får ont och blir svullen precis där revbenen slutar? Jag antar att det beror på att mina revben är missbildade(?) och är något konkava precis innan de slutar. Finns det nåt bra sätt att slippa det? 6/5 våtdräkt är inte tillräckligt tjock för att det ska hjälpa...
Jag lider inte av det, men jag har en kompis som får ont där så han bad sin mamma sy in vadd på insidan av dräkten för att dämpa.
Jag skoja bara. Jag lider visst av det där. Jag har oxå revben som går utåt. Jag bli öm efter surf, men det känns mest som lite träningsverk och är inget att gnälla över! Jag tror det är musklerna som skavs mot revbenen.
ungefär som att det gör ont i knogarna att dra in en knuten näve i en betongvägg... men när karatefarfar gör det känns det inte alls...
Mmm. Men det är ju för långt mellan gångerna som man surfar för att hinna bli härdad. Kanske får plocka bort madrassen i sängen och sova på mage direkt på spjälorna ett tag...
Brukar alltid hända mig om jag inte surfat på mer än en månad men det går över efter lite mer konsekvent - typ 1-2 ggr per vecka. De som surfat länge brukar bygga upp "surfknölar", hårt brosk på revben, knän och ibland ovansidan av fötterna. Kolla på toplessbilder av Kelly t ex... Eller läs om det här: www.ocregister.com/articles/surf-insert-big-1989536-chest-bumps
Andrew skrev: det är ju bara en vane-/paddlingstekniksak......vik upp ryggen mer så du inte har revbenen liggande mot bräda så är du kvitt det problemet
Okej att jag inte har världens bästa paddlingsteknik men jag tvivlar starkt på att särskilt många har sån flex i ryggen att inte de nedre delarna av revbenen är i kontakt med brädan under en hel session. Det är precis där revbenen börjar som det gör ont (kolla de röda ringarna på första bilden) ...
Förresten skriver jag mest för att komma upp i 100 inlägg och därmed få Senior-status på forumet...
jocke skrev: Ni borde se min surf polare Mr Ironman,,,,hans revben,,,ojojoj,,,Det ser ut som värsta cancer knölen,,,,Den är riktigt otäk att ta i. Fy buff da buff
När jag kör utan dräkt så är vaxningen ganska viktig (tro det eller ej)
Har jag för stora klumpar så dras revbenen fram och tillbaka (ritch ratch) och jag får ont...
Får vara noga att kamma brädan innan varje surf..
Med dräkt på så va det väl en tråd här förut där någon rekommenderade att lägga en frigolit bit innanför dräkten mot bröstbenet.. Vet inte om det funkar.. Låter jobbigt
Lätt åtgärdat, Valen! Stampa (lagomt) på brädan med ena hälen just där revbenen brukar ta i så du får pressure dings just där. Då har du plötsligt fått en ergonomisk bräda.
Har jag för stora klumpar så dras revbenen fram och tillbaka (ritch ratch) och jag får ont...
Med dräkt på så va det väl en tråd här förut där någon rekommenderade att lägga en frigolit bit innanför dräkten mot bröstbenet.. Vet inte om det funkar.. Låter jobbigt
om du drar dina revben fram och tillbaka på brädan är det kanske dags o byta paddlingsteknik=P
Allvar vi har alla haft detta problem.....det är väl bara bita ihop för fan man vänjer sig...sluta gnälla o trycka in frigolitbitar osv...hahah! tror dom flesta som haft ett långt uppehåll känner av lite iaf när dom surfat 2-3 sessions!
böj upp ryggen mycket(så du har så lite tryck som möjligt på bröstet o se om det hjälper, detta kommer garanterat göra mer underverk för er surf än bara minst smärtan i revbenen)
om du drar dina revben fram och tillbaka på brädan är det kanske dags o byta paddlingsteknik=P
Allvar vi har alla haft detta problem.....det är väl bara bita ihop för fan man vänjer sig...sluta gnälla o trycka in frigolitbitar osv...hahah! tror dom flesta som haft ett långt uppehåll känner av lite iaf när dom surfat 2-3 sessions!
böj upp ryggen mycket(så du har så lite tryck som möjligt på bröstet o se om det hjälper, detta kommer garanterat göra mer underverk för er surf än bara minst smärtan i revbenen)
Håller med dig delvis om gnället, men ge dig nu för fan med att säga att böja upp ryggen skulle hjälpa!!!
Hur mycket du än böjer upp ryggen så kommer de nedre revbenen att ligga emot brädan, om man inte har en kagge då i och för sig....
Det är ju tvärtom så att om man paddlar fel, dvs ligger platt som en retarded pannkaka då blir inte trycket på revbenen lika hårt, däremot när man paddlar rätt med upphöjd rygg gör det det!
UPPFATTAT!!!???
sverre.......jag säger inte att det är hela problemet, men prova en sak
lägg dig på ditt golv utan att böja upp ryggen så mycket......känner du hur mycket vikt du har på de undre revbenen?
böj nu upp ryggen så känner du att vikten fördelats mycket mer mot magen....yes??? visste så ligger de undre revbenen emot lite men inte alls lika mycket........tänk dig nu att du ligger på en bräda som kommer luta lite uppåt.....oo vips, ännu mer vikt bakåt. Vad har vi åstakommit nu? mycket mindre tryck på revbenen, men somsagt kan det fortfarande göra ont i de, har inte sagt annat!
Det är min teori....fast klart att en kagge hade underlättat allt
Har alltid haft samma problem, särskilt på höger sida... En gång (när jag surfat en hel säsong) var det en liten inföding på Nosa Lembongang som underade om jag var sjuk, ha ha!
För min del måste jag nästan alltid ta med Compeede (skavsårsplåster) på surfresorna om jag ska köra med enbart R-guard.
För min del blir det snarare bara värre med åren p g a den där broskpåbyggnaden.
Mitt tips:
Dra upp rashguarden som en kort topp, så att de klölar ihop sig strax under revbenen. Ser ju lite gay ut, men det hjälper dig att få upp revbenskanten en bit.. Förresten så är det ju så r-guarden sitter ändå om du blivit ordentligt spolad;-).
Annars kan du ju köra med en neoprene-rash... Alt klistra på dom där skumgummi-ringarna som man får till när man ska montera fenpluggar. Sätt ett par sådana så att ringen går utanför revbensbulan och likso avlastar den mot brädan...
Men vad gör man om man bitit ihop bra länge och börjar tröttna?
Ska man bita ihop tills man inte kan surfa längre pga infektion?
Jag tror att alla har haft samma problem men kanske inte lika allvarligt som en del har.... (pga extremt utstickande nedre revben)
Så du tycker det är fel att be om tips och råd på ett surfforum? Är det att gnälla?
Och jag tror dom som surfat ett tag redan har maxat sin "svankning"? (vet att jag har iallafall)
Jag har haft rejalt ont i revbenen, speciellt pa hoger sida ett par ganger. Forsta gangen hade jag surfat varje dag, ibland tva eller tre ganger, i over en manad. Andra gangen var nar jag bytte till en mindre brada. Forsta gangen var jag tvungen att stanna ur vattnet i ungefar fem veckor. Andra gangen fick nagra bla piller fran doktorn och jag kunde fortsatta surfa. Nar jag sen var tvungen att gora x-ray for visumet sa visade det sig att jag har en gammal fraktur pa 8e revbenet pa hoger sida! Inte undra pa att det var lite omt... Trodde inte att man kunde fa en fraktur pa revbenet av paddlingen, men det kan man visst. Troligen for att musklerna som stabiliserar ar overtrotta.
Whale Barf skrev: Andrew skrev: det är ju bara en vane-/paddlingstekniksak......vik upp ryggen mer så du inte har revbenen liggande mot bräda så är du kvitt det problemet
Okej att jag inte har världens bästa paddlingsteknik men jag tvivlar starkt på att särskilt många har sån flex i ryggen att inte de nedre delarna av revbenen är i kontakt med brädan under en hel session. Det är precis där revbenen börjar som det gör ont (kolla de röda ringarna på första bilden) ...
Förresten skriver jag mest för att komma upp i 100 inlägg och därmed få Senior-status på forumet...
Och Nej JOcke, du kommer ej undan offentligheten! Se så... du är APRILLO-mannen, berätta ditt bästa aprillo. Och förlåt att jag sabbar tråden du med problem, jävligt jobbigt med revbenen. Hade du inte varit så specifik i börjar hade jag trott att du hade samma probelm som många andra. Att det är en ledmuskeln vi revbenen som blir iflammerad vid intensivt paddlande genom stress på musklerna. Många tror först att det är ett revben brutet för att det känns så... men va fan, du är röntkad och har sett sprickan så vet inte vart jag vill komma:dry: Chilla, ät ärtsoppa och var cool så går det säkert bra....