Facebook data

1
Eksem av våtdräkt
#57669 Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Beach
Inlägg: 7
graphgraph
offline

Jag köpte i höstas en West våtdräkt 6/5/4 och märkte ganska snart att jag fick eksem av den eftersom jag haft det problemet förut från vissa kläder. För ett tag sen sålde jag den pga problemet med eksemen och testade att köpa en F-bomb. I går var jag ute och testade den och även nu har jag fått klifrossa från eksem över hela kroppen.

Någon annan som också har det här problemet? På Surfers sa de att det kunde komma ifrån kisset om man kissar i dräkten(Någon som klarar av att hålla sig i två timmar i nästan nollgradigt vatten? ) Dessutom var det någon som skrivit att man kan vara överkänslig mot limmet i neoprenet.

Någon som vet något mer? Jävligt surt att behöva sluta surfa pga eksem och det kommer bli en dyr historia att behöva gå igenom hela våtdräktssortimentet.
 
Logga in för att svara
#57670 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

freddan
Inlägg: 432
graphgraph
offline

Personligen så har jag ingen erfarenhet men pröva som sagt om det inte är kisset, skulle inte tro de men de kan ju vara så.

Tror faktiskt de lutar mer åt limmet, hör med läkare annars.
Tror det är en bättre variant, kan va nåt du inte tål tex nåt i limmen
 
Logga in för att svara
#57671 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
Inlägg: 1862
graphgraph
offline
Donerat Guld

Beach skrev:
Jag köpte i höstas en West våtdräkt 6/5/4 och märkte ganska snart att jag fick eksem av den eftersom jag haft det problemet förut från vissa kläder. För ett tag sen sålde jag den pga problemet med eksemen och testade att köpa en F-bomb. I går var jag ute och testade den och även nu har jag fått klifrossa från eksem över hela kroppen.

Någon annan som också har det här problemet? På Surfers sa de att det kunde komma ifrån kisset om man kissar i dräkten(Någon som klarar av att hålla sig i två timmar i nästan nollgradigt vatten? ) Dessutom var det någon som skrivit att man kan vara överkänslig mot limmet i neoprenet.

Någon som vet något mer? Jävligt surt att behöva sluta surfa pga eksem och det kommer bli en dyr historia att behöva gå igenom hela våtdräktssortimentet.


Usch, låter tokigt jobbigt. Jag lider som tur är inte av neoprenallergi (eller vad fan man ska kalla det) men jag har en kompis som hade exakt samma symptom som du. Han löste det genom att sy fast ett foder på insidan av dräkten. Jag kommer inte ihåg vad det var för material men det var tunnt och lite likt materialet man gör rashguards av. Han var iofs lyckligt lottad med en mamma som var syslöjdslärare.

Oavsett så är han helt utan eksem och kli nuförtiden.

ps
Hade det varit lim hade du väl inte haft eksem över hela kroppen utan bara där dräkten är limmad, eller?!?!
ds
 
Logga in för att svara
#57673 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
Inlägg: 2432
graphgraph
offline

Anvand rashvast o tvatta drakten i bakteriedodande medel och vara noga att du torkar drakten mellan surf.
 
Logga in för att svara
#57674 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

HAHAHA!! Det du Willy!! Vare sig du eller din kompis verkar ha tänkt på den betydligt enklare möjligheten att ta på sig en rashguard istället för att sy fast något liknande jävla material på insidan av dräkten!
 
Logga in för att svara
#57675 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

freddan
Inlägg: 432
graphgraph
offline

Har inte helly hansen billiga såna träningsunderställ? har ett träningsställ som e ganska tunt och liknar rashen i tyget
 
Logga in för att svara
#57677 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Beach
Inlägg: 7
graphgraph
offline

Har redan testat rashguard men det gjorde inte så stor skillnad. Jag tvättar och torkar dräkten efter varje surf också. Det som hjälpte mest var att ta med en dunk med varmt vatten så man kan ta sig en dusch precis efter surfet. Jag har också varit hos åtskilliga läkare men har inte fått någon större hjälp än att de skiver ut massa kortison.

Det där med att ha underställ låter dock som en jävligt grym idé. Jag har också börjat öva på att stretcha blåsan genom att inte gå på toa:sick:. Polaren är pilot så jag fick ideen genom honom eftersom piloter inte bara kan lämna cockpiten sådär.
 
Logga in för att svara
#57678 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 6

plåtslagarn
Inlägg: 500
graphgraph
offline

prova ta 1-2 clarityn (eller billigare variant)innan du hoppar i dräkten. kan va värt å prova.
 
Logga in för att svara
#57679 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 6

plåtslagarn
Inlägg: 500
graphgraph
offline

plåtslagarn skrev:
prova ta 1-2 clarityn (eller billigare variant)innan du hoppar i dräkten. kan va värt å prova.

glömde. ta dom minst 1 timme innan du hoppar i..
 
Logga in för att svara
#57680 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 4

Jimbob
Inlägg: 385
graphgraph
offline

Allergiska kontakteksem samt icke-allergiska kontakteksem orsakade av tex lim (kemikalie + tusentals andra ämnen) kan ta flera månader att läka ut. Du kanske "bara" är överkänslig med symtom som kommer snabbt och som även går över snabbt? Utred på Vårdcentralen!
 
Logga in för att svara
#57681 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

kolla på nordsurf.se för våtdräktsunderställ nu rea för 399! kanske kan va nåt..
 
Logga in för att svara
#57682 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: 5

freddan
Inlägg: 432
graphgraph
offline

ja i värsta fall får du flytta till varmare länder för att surfa
skit trist att surfa i shorts dock
 
Logga in för att svara
#57686 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Men det kanske är saltvattnet du/ han inte tål!!! ??

Då får du flytta till Vänern!
 
Logga in för att svara
#57688 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

sverre skrev:
Men det kanske är saltvattnet du/ han inte tål!!! ??

Då får du flytta till Vänern!


VA!!!?? ELLER VAD SÄGER NI ANDRA?? HAHAHAHAHAHAHAHA
MOHAHAHAHAHAHAHAHAHA MOOOHAHAHAHAHAHAHAHA MOUUUHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!!


SICKEN GREJ VA!!!???

 
Logga in för att svara
#57689 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

ähum... nä..

 
Logga in för att svara
#57705 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: -10

alex el gordo
Inlägg: 1125
graphgraph
offline

Hörde av en franska polare att de fanns surfare som hade allergi mot gummit. Det gällde de tunnare dräkterna som bara har ett tunnt membran mellan ren gummi och hud. Vi som har värsta filten emellan borde väl kanske inte få samma problem. Fast ä man allergisk så man.
 
Logga in för att svara
#57707 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Vet inte vad dom ekologiska dräkterna är gjorda av, men kanske det skulle kunna vara något?

Låter jäkligt jobbigt det där. Lycka till:)
 
Logga in för att svara
#57710 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

ekologiskt skitsnack är lika stor bluff som växthuseffekten!

svan o krav o nyckelhål o fan o hans moster är bara et nytt jävla komersiellt jippo som handlarna försöker pracka på oss ängsliga satar...

fast jag köper ekologisk mjölk, så att kalvarna får vara längre tid hos Mamma mu, icke ekologisk då tar dom kalvarna ifrån mamma mu tidigt så att den skriker efter mamman!! Men vad FAN har det med ekologi att göra!!!
 
Logga in för att svara
#57714 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

sverre skrev:
ekologiskt skitsnack är lika stor bluff som växthuseffekten!

svan o krav o nyckelhål o fan o hans moster är bara et nytt jävla komersiellt jippo som handlarna försöker pracka på oss ängsliga satar...

fast jag köper ekologisk mjölk, så att kalvarna får vara längre tid hos Mamma mu, icke ekologisk då tar dom kalvarna ifrån mamma mu tidigt så att den skriker efter mamman!! Men vad FAN har det med ekologi att göra!!!


fan, du var het idag Sverre. här delas det ut smockor till höger och vänster....ha ha ha. ekologiskt tvättmedel, vad är det gjort av?
 
Logga in för att svara
#57724 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 8

Feddan
Inlägg: 967
graphgraph
offline

Don´t wet your wettie!!
 
Logga in för att svara
#57731 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 20

adamski
Inlägg: 1405
graphgraph
offline

Beach skrev:
Jag köpte i höstas en West våtdräkt 6/5/4 och märkte ganska snart att jag fick eksem av den eftersom jag haft det problemet förut från vissa kläder. För ett tag sen sålde jag den pga problemet med eksemen och testade att köpa en F-bomb. I går var jag ute och testade den och även nu har jag fått klifrossa från eksem över hela kroppen.

Någon annan som också har det här problemet? På Surfers sa de att det kunde komma ifrån kisset om man kissar i dräkten(Någon som klarar av att hålla sig i två timmar i nästan nollgradigt vatten? ) Dessutom var det någon som skrivit att man kan vara överkänslig mot limmet i neoprenet.

Någon som vet något mer? Jävligt surt att behöva sluta surfa pga eksem och det kommer bli en dyr historia att behöva gå igenom hela våtdräktssortimentet.



Shit va surt... Har en god vän som är överkänslig mot kemikalier (särskilt de i vissa limsorter). Var försiktig är allt jag har att säga, en allergi kan bli jävulskt mycket värre om man utsätter sig för det man är allergisk mot ofta. Nu kan min vän varken ha gummihanskar eller vara i närheten av kemikalier... Vill ju inte måla fan på väggen men om det finns en ekolgiks dräkt som cederholm pratar om är det nog värt att invistera i... eller flytta till varmare breddgrader som 90 procent av oss här inne borde göra för att inte bli galna... Lycka till!
 
Logga in för att svara
#57732 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

Jag brukar kissa på mig i sömnen..
 
Logga in för att svara
#57733 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 20

adamski
Inlägg: 1405
graphgraph
offline

Har du tur är det pisset som är problemet men det borde inte ge eksem, bara klia. Om du inte vill pissa i dräkten så undvik kaffe och varma drycker innan surf, funkar för mig. Ha med apelsiner, klementiner till surfet istället för vatten, du klarar dig på den vätskan bra länge...
 
Logga in för att svara
#57750 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: -1

ådén
Inlägg: 1340
graphgraph
offline

adamski skrev:
Har du tur är det pisset som är problemet men det borde inte ge eksem, bara klia. Om du inte vill pissa i dräkten så undvik kaffe och varma drycker innan surf, funkar för mig. Ha med apelsiner, klementiner till surfet istället för vatten, du klarar dig på den vätskan bra länge...
men aktare gosse! slänger du skal bland buskar o snår kan det dyka upp en elak tråd här på forumet!
gör som hundägare, lägg bajset i en påse istället och släng den mitt på vägen eller nåttt....
det kanske inte ens e dräkten du inte tål?
jag tex tenderar att stoppa i mig enorma mängder konstiga saker efter surf, närmare bestämt det som finns i bilen vilket kan vara allt från gyros-baguetter från macken till violtabletter eller bromsmedicin för hiv sjuka
 
Logga in för att svara
#57771 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 0

Remo
Inlägg: 427
graphgraph
offline

Jag tror jag träffade dig i vattnet Beach och diskuterade detta....

Det viktiga för dig är att du får en diagnos så du vet vad det är som är fel. Att bara behandla utan diagnos är ej bra läkeri.

För att säkert veta om det är dräkten du är allergisk mot så måste läkaren göra ett pricktest. Det gör hudläkare genom att tejpa olika ämnen på ryggen och sen ser man om man utvecklat några utslag efter några dagar. Vanligt är ju nickel, kemikalier etc.

Din våtdräkt ingår ju inte i standard sortimentet av "prickar" så det du får göra är att klippa ut en liten bit våtdräkt som dom tar med i pricktestet. När du säkert vet om det är allergi eller inte så får man ju därefer gå vidare...


Dr Remo
 
Logga in för att svara
#57779 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 0

Jake
Inlägg: 489
graphgraph
offline

Gör som Dr Remo säger, be att de gör ett pricktest så vet du om det är själva gummit som ger reaktionen eller om det beror på att du är i vattnet med urin och osv. Sen kan man gå vidare från det. Det är som sagt hudläkare som utför sånt. Be din vårdcentral skriva remiss.

Dr Jake
 
Logga in för att svara
#57781 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Ah!! Lyssna inte på den moderna läkekonsten
Gnid in insidan av dräkten med hampablad, så det blir riktigt kletigt. Det är bra mot allt, hampa!
Rök sedan lite blad innan och efter
Sen kan du gnida in hela kroppen med tigerbalsam också efter surfet.

Dr Sverre
 
Logga in för att svara
#57802 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 5

freddan
Inlägg: 432
graphgraph
offline

Läkarn undrar nog när man kommer in å frågar om de e ens kiss som man får över kroppen som ger utslag
 
Logga in för att svara
#57806 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

freddan skrev:
Läkarn undrar nog när man kommer in å frågar om de e ens kiss som man får över kroppen som ger utslag



Det är därför man inte ska gå till den moderna läkarkåren,

Gå till Dr Sverre istället, ingenting är konstigt för mig, inga frågor, bara medicin!!
 
Logga in för att svara
#57838 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 0

Beach
Inlägg: 7
graphgraph
offline

Problemet är att läkarna är så jävla kinkiga med att ta de där pricktesterna pga att det sällan leder till ett svar. När jag kommer till en läkare tar han mig på allvar och skickar mig till en speciallistläkare som istället fnyser åt mig och skiter i det. Så har det varit de fyra senaste åren så det har ju gjort att man skiter i att gå till läkare överhuvud taget. Har varit hos ca tio olika läkare och det har aldrig lett till något vettigt förutom att de bara skriver ut kortison.

Jag tror jag lättare kan hitta lösningen själv genom att testa mig fram och se vad jag får utslag av. Jag ville bara kolla om det det var någon annan som också fick eksem från dräckterna.

Tack för alla svar. Jag tänker inte ge upp surfingen så lätt. I värsta(bästa) fall får jag bosätta mig i Oz.
 
Logga in för att svara
#57851 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 0

Björka
Inlägg: 15
graphgraph
offline

Har en polare som har samma probs som du. Började med att han har ett risigt knä och alltid åkte snowboard med ett neoprenskydd (Vulcan) runt knät. Efter att använt det ett tag utvecklade han nån allergi, utslag och kliande mm. Nu när han skulle börja surfa funkar det inte med våtdräkt då han får samma problem som du över hela kroppen. Observera att han kunnat använda våtdräkt när han kört wake innan, skumt. Ska kolla om han hittat nån lösning, återkommer i så fall.
 
Logga in för att svara
#57859 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 5

freddan
Inlägg: 432
graphgraph
offline

inte så att du fått in brännmaneter?
 
Logga in för att svara
#57886 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 5

Hampus Edberg
Inlägg: 55
graphgraph
offline

freddan skrev:
inte så att du fått in brännmaneter?

Jag har hört att Kiss skall hjälpa mot brännan från brännmaneter så då kan vi nog utesluta Brännmaneter, eftersom att BEACH kissar i sin dräkt
 
Logga in för att svara
#57890 Svar: Eksem av våtdräkt 15 år sen Stoke: 143

jocke 2.0
Inlägg: 1904
graphgraph
offline

Men what ta fuck,,,stop wain in. Surfa utan då för faannnn,,,,
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!