|
#55544 |
Visa vid mellanlandning i USA? 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 20 |
Elis
|
Någon som nyligen mellanlandat i USA. Måste jag ansöka om visa bara för en mellanlandning. Räknas det som inresa i landet och omfattaas av visa Waiver-programmet?
Känns skummt om man måste skaffa visa bara för en mellanlandning...
Nån som vet?
Tacksam för hjälp
|
|
|
|
|
#55546 |
Svar: Visa vid mellanlandning i USA? 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 0 |
Obie
|
För den som ska mellanlanda i USA gäller samma regler som för den som ska resa in i USA. Har man alltså skäl att söka visum till USA så ska man göra det, även om man inte planerar att stanna. Konsulära avdelningen på Amerikanska ambassaden i Stockholm förklarar det med att det ju kan hända att något plan blir inställt eller försenat och då kanske man måste stanna på hotell I USA någon natt. Ska man vidare till ett annat land genomgår man också en passkontroll där det är viktigt att ha alla sina papper i ordning.
Läs mer om hur man söker visum på www.usemb.se/Consulate/vwpp.html.
Puss o kram o trevlig resa
|
|
|
|
|
#55553 |
|
Ah! Du behover inget javla VISA... se bara till att vara hyfsat nykter, inte ha nagra bomber i fickan (eller skorna som du tror att de inte skulle komma pa det). Du ar helt safe om du bara inte svettas som en gris och sager Allah ar stor och sadana grejer (pa engelska for annar fattar de anda inte). Simma lugnt min van...
BOS, helping out in since.... I guess forever...
|
|
|
|
|
#55554 |
|
Mellanlandade dar for 4 veckor sedan och aker hyfsat ofta dit eftersom jag bott i Cali (hyfsat ofta, I{m pushing it I know... 4 ganger)
|
|
|
|
|
#55558 |
Elis
|
Blandade svar. Har försökt söka det där visat på nätet ett par gånger nu. Datorn hänger sig varenda gång, kanske är ett tecken...
|
|
|
|
|
#55560 |
Stoke: 11 |
|
|
|
|
|
#55561 |
Elis
|
Tack för svaren!
Har nu skaffat inresetillstånd. Var jag som inte hade koll på terminologin.
Visa behövs inget men ett inresetillstånd måste man ha.
|
|
|
|
|
#55578 |
Stoke: 15 |
|
De nya reglerna för ESTA började gälla i ÅR, 2009 (12:e Januari), jag postade info om det tidigare. Förutom att sidan är segare än sirap. Eftersom jag inte orkar vänta på att den skall ladda, så kan du läsa dig fram där.
Lyssna inte på Annika eller Adamski, dock lär väl den senare få problem på hemvägen är min gissning, om det inte finns övergångsregler. Jag är rätt övertygad att du även som "transfer" behöver registrera dig. Tidigare utan regler, går du ändå igenom Homeland security, kör fingeravtryck och foto.
Lycka till och läs dig till, latmask! :-P
www.esta.us/travel_authorization.html?gclid=CObPo_2p4ZgCFRaA3godyX-JdQ
|
|
|
|
|
#55579 |
Stoke: 15 |
|
sorry, såg att du hade läst dig till, så går det när man inte sovit på +40hrs på sånär som 1½hr.
|
|
|
|
|
#55581 |
Stoke: 0 |
Tuna
|
Bara för att förtydliga:
Man måste fylla i ett formulär på nätet och man hittar det bäst på www.usemb.se (amerikanska ambassaden i Sverige). I högerkolumnen finns information om ESTA på svenska och nedanför finns 'apply for ESTA'
Detta är som Daniel skrev nytt från januari 2009.
OBS! Det ska inte kosta något! Länken ovan verkar gå till någon sida som tar betalt??
Har mellanlandat i USA efter de nya reglerna trädde i kraft, hade fyllt i ovanstående formulär och det gick bra. Ett annat tips är att fylla i det ett par dagar innan man åker då det kan ta 3 dar innan allt blir klart...
Lycka till!
|
|
|
|
|
#55583 |
Stoke: -234 |
|
Asså när jag har mellanlandat har jag inte haft några problem..
Det har alltid stått både skyltar vart man ska men även folk som VISAR vägen!!
|
|
|
|
|
#55585 |
Stoke: 1 |
|
Så länge man har en utresebiljett samt en "giltig" adress man ska bo på de första dagarna så är det lugnt att stanna i om jag inte mins fel 6 månader. Detta gällde iaf när jag var där över jul. Men de tar ju fingeravtryck och bilder o grejer så man bör inte hitta på nått fuffens medans man är där.
|
|
|
|
|
#55587 |
|
Soulshine skrev:
Så länge man har en utresebiljett samt en "giltig" adress man ska bo på de första dagarna så är det lugnt att stanna i om jag inte mins fel 6 månader. Detta gällde iaf när jag var där över jul. Men de tar ju fingeravtryck och bilder o grejer så man bör inte hitta på nått fuffens medans man är där.
Kan du inte eller orkar du inte läsa relevanta saker i tråden ??? 
|
|
|
|
|
#55617 |
|
Gå in på deras site å regga dig. Tar ett par minuter. Du behöver inte ansöka om något visum eller tjosan. För fan Elis...det här ska du väl klara av utan en massa "hjälp" från oss dårar på surfsverige  Ha det gott i Costa
|
|
|
|
|
#55618 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Elis din hillbilly du får ta transit via sydstaterna. Det blir nog enklast:laugh:
|
|
|
|
|
#55622 |
|
sverre skrev:
Soulshine skrev:
Kan du inte eller orkar du inte läsa relevanta saker i tråden ???
Om du vill vara sån Sverre så innebär transit att byter flygplan utan att gå in i landet, d.v.s. man lämnar inte flygplatsen som är internationellt område.
Dock är frågan relevant då USA får för sig nya saker hela tiden.
Till exempel behöver vi från Sverige visum för att komma in i Ryssland men inget visum vid transit på en rysk flygplats.
|
|
|
|
|
#55624 |
|
Jag syftade mest på att du skrev att det var på ett visst sätt över jul när du var där och sen längre ner i tråden står det följande:
Man måste fylla i ett formulär på nätet och man hittar det bäst på www.usemb.se (amerikanska ambassaden i Sverige). I högerkolumnen finns information om ESTA på svenska och nedanför finns 'apply for ESTA'
Detta är som Daniel skrev nytt från januari 2009.
|
|
|
|
|
#55628 |
|
Daniel skrev:
De nya reglerna för ESTA började gälla i ÅR, 2009 (12:e Januari), jag postade info om det tidigare. Förutom att sidan är segare än sirap. Eftersom jag inte orkar vänta på att den skall ladda, så kan du läsa dig fram där.
Lyssna inte på Annika eller Adamski, dock lär väl den senare få problem på hemvägen är min gissning, om det inte finns övergångsregler. Jag är rätt övertygad att du även som "transfer" behöver registrera dig. Tidigare utan regler, går du ändå igenom Homeland security, kör fingeravtryck och foto.
Lycka till och läs dig till, latmask! :-P
www.esta.us/travel_authorization.html?gclid=CObPo_2p4ZgCFRaA3godyX-JdQ
Det ar forvisso sant att man sallan eller aldrig ska lyssna pa Adamski. Dock sa var det inga nyheter nar jag mellanlandade i New York (16 januari). Later ju helt sinnesrubbat att det ska till nat mer an de vanliga inreseformularen men jag har ju inte last in mig pa nat. Vagrar ocksa av princip att gora det. Lat oss saga att de stoppar mig i New York.. "Ursakta mannen men du har inte fyllt i cpformularet som vi numera tvingar alla att fylla i. Nu javlar blir du hemskickad till Sverige! HOW DO YOU LIKE THAT YOU BASTARD! Your on the next flight to sweden because of this!! Muhahahhaha!"
Hoppas ni hor det sinnessjuka i det hela...
Om jag far problem svear jag pa att skapa en livslang vendetta mot USA! Med BOS i ryggen och infiltratorer som Sharkboy ar det bast att de later mig aka igenom utan problem!
BOS for Life
|
|
|
|
|
#55650 |
Elis
|
Tjo,
kan meddela att allt gick bra.
Formularet pa internet gick pa ett kick o fylla i. sen fick man ju likt forbaskat sitta o fylla i samma saker igen i pappersform pa flyget, forstar inte meningen med att gora det pa internet innan. Men som sagt problemfritt iaf.
|
|
|
|
|
#55674 |
|
Elis skrev:
Tjo,
kan meddela att allt gick bra.
Formularet pa internet gick pa ett kick o fylla i. sen fick man ju likt forbaskat sitta o fylla i samma saker igen i pappersform pa flyget, forstar inte meningen med att gora det pa internet innan. Men som sagt problemfritt iaf.
Det kan alltid vara bra att ha övat innan, och dessutom ha en egen mall du kan fylla i ifrån 
|
|
|
|
|