jag är en (rätt) liten tjej bara 157 cm och 45 kg. Lärde mig surfa i costa rica över nyår. Eller, jag kan ta obrutna, inte allt för stora, vågor och åka sidleds men inte så mycket mer än så... så därför måste jag ut och surfa igen och drar således tillbaka till costa rica i mars.
Hade en 7'10'' funboard som funkade rätt bra att ta vågor med men den var dötung att bära på och jobbig att komma ut med så jag är sugen på att testa en mindre bräda. Eftersom jag inte är så stor så kanske en 7'2 hade varit lämplig eller är det för stort steg ner? Mindre, större bräda?? Tilläggas kan också att jag har kollat massor i sökfunktionen men inte hittat så mycket om 'små o lätta' nybörjare.
Vet att man ska prova olika osv men jag vill gärna träffa så rätt som möjligt från början och slippa byta för ofta för att inte 'förlora' flera dagar av att bara prova runt.
Sen undrar jag om man kan få tag på surfshorts till tjejer i södra sverige, bor själv i skåne. De butiker jag letat fram på nåtet verkar inte ha så stort utbud...
Jag började med något runt 6,9, en malibu som är lite tjockare och stabilare. Men om du har tid att utvecklas så är det bara att ta steget ner på en kortare och tunnare bräda efter några veckor.
Angående det där med att hitta boardshorts när man är kort så är ett tips att kolla på pojkavdelningen på ex.vis HM eller liknande när sommarkollektionerna börjar komma in. Ofta är pojkshortsen kortare i benen & passar därför bra på oss tjejer som inte är så långa. Kanske lite svårt att hitta i tjejiga färger men kan du leva med det så har du iaf lite större utbud att välja på.
Tusen tack för alla snabba svar
Nu blev jag verkligen taggad att prova en mindre bräda, hoppas bara jag kommer upp också, det blir ju en del tumlande där ute...
Tack igen!
jag är en (rätt) liten tjej bara 157 cm och 45 kg. Lärde mig surfa i costa rica över nyår. Eller, jag kan ta obrutna, inte allt för stora, vågor och åka sidleds men inte så mycket mer än så... så därför måste jag ut och surfa igen och drar således tillbaka till costa rica i mars.
Hade en 7'10'' funboard som funkade rätt bra att ta vågor med men den var dötung att bära på och jobbig att komma ut med så jag är sugen på att testa en mindre bräda. Eftersom jag inte är så stor så kanske en 7'2 hade varit lämplig eller är det för stort steg ner? Mindre, större bräda?? Tilläggas kan också att jag har kollat massor i sökfunktionen men inte hittat så mycket om 'små o lätta' nybörjare.
Vet att man ska prova olika osv men jag vill gärna träffa så rätt som möjligt från början och slippa byta för ofta för att inte 'förlora' flera dagar av att bara prova runt.
Sen undrar jag om man kan få tag på surfshorts till tjejer i södra sverige, bor själv i skåne. De butiker jag letat fram på nåtet verkar inte ha så stort utbud...
Jag ar nagot storre an du och min forsta brada var en 6'1, runt 19" bred och ganska tjock och flytbar. Det jobbiga med den bradan var forsta tiden da jag skulle lara mig sta upp i vitvattnet, men efter det sa var det inga problem. En mindre brada ar sa mycket lattare att hantera i vattnet, du kan lara dig duck-diva och det ar ju lika viktigt som att sta upp pa bradan:)
Du kan ha en kortare bräda, runt 6.5, men jag skulle avrada dig att köpa kortare än det.
Det är viktigt att den är bred, minst 20 i bredd. Bredden är viktig för balansen, men akta dig för för kort bräda eftersom vi tjejer ofta inte har sa starka armmuskler och da far problem att fanga vagorna.
Det viktigaste av allt är ju att fanga sa manga vagor som möjligt, fraga i butiken om de har testbrädor sa att du kan känna pa skillnaden.
Som sagt vi tjejer har mindre muskler, sa om jag var du skulle jag satsa pa en 6.5:a, minst 20 i bredd och ganska tjock (visst den blir lite svarare att duckdiva, men du kommer fanga fler vagor
oj jag glömde ... angande surfshorts, köp inte de där korta shortsen som är gjorda för tjejer!!!! Du far skavsar av dem om du stannar länge i vattnet
köp den langa varianten som gar ner till knäna de funkar bättre, själv surfar jag helst i bikinibyxor eftersom det da blir mindre motstand i vattnet och lättare att paddla:P
Är man osäker på vilken bräda man ska ha så se till att testa ett par olika storlekar. Sen beror det ju alldeles på om du ska surfa mycket i Sverige, då kommer du behöva en större bräda när du ska komma igång. Mycket handlar om att orka paddla. Paddla för att vara i position att fånga vågen och paddla in på vågen. I mindre vågor så har du inget problem med en större bräda. Blir det lite större vågor och man inte kan duck dajva då blir det klurigare. Men sen är det inpaddlingen på vågen som många sliter med. En liten bräda (speciellt om den har en del rocker) blir tungppaddlad.
Sen tycker jag det spelar stot roll om man har en minimal för dem mindre dagarna när man köper en mindre bräda. Annars får man lite ta hänsyn till att den nya brädan ska klara små vågor också.
Har sett många som börjar surfar för små brädor alldeles för tidigt. Min åsikt är att det inte är någon ide att börja surfa en shortboard innan man kan fånga obrutna vågor och svänga lite på på en minimal/funboard.
Sen finns det olika bra funboards såklart, är man liten så får brädan inte bli för bred, den blir jobbig att bära. Speciellt om det blåser i Sverige.
Någonstans runt 7 fot funboard är nog inte fel för dig. Vet att jag brukar rekommendera större brädor än många andra här, men är man osäker på storlek, så välj den större är mitt råd.
Sen är det inte bara längd på brädan som avgör egenskaperna. Hur mycket rocker (krökning på brädan) gör väldigt stor skillnad. Mycket rocker gör brädan lättsvängd, men också svårare att paddla.
Ett bra tips är att läsa reportaget i sista numret av Surfing, då förstår du mer om design på brädan och vad man ska kolla efter (eller undvika).
lena skrev: oj jag glömde ... angande surfshorts, köp inte de där korta shortsen som är gjorda för tjejer!!!! Du far skavsar av dem om du stannar länge i vattnet
köp den langa varianten som gar ner till knäna de funkar bättre, själv surfar jag helst i bikinibyxor eftersom det da blir mindre motstand i vattnet och lättare att paddla:P
Surfa i enbart bikinibyxor vågar jag mig inte på ännu! Min erfarenhet är att både det ena och det andra kan flyga av i tvättmaskinstumlandet så jag håller mig till shortsen ett tag till
Men har inte fått några skavsår av de korta shortsen jag har?? Bara superont över bäckenknölarna men det är ju av andra anledningar.
En funboard mellan 6,5-7 fot får det bli till en början, men det där med duckdiving ligger nog en bit bort, måste ner till en (pytte)liten bräda innan det funkar och har bara 3 v till på mig denna gång så jag får kämpa på med nån halvvariant av turtle-vändningen...
Tack Göran för dina tips, ska kolla surftidningen!
Tuna skrev: Surfa i enbart bikinibyxor vågar jag mig inte på ännu!
Om du lärt dig surfa i Costa Rica var det säkert i Santa Teresa va?! Ett HETT tips är att köpa Veronicas bikinis där nere. De är helt fantastiska! Bikinibyxorna kan spännas fast med band i sidorna och överdelen sitter som gjuten om man spänner den lite extra när den är blöt. Jag surfade inte i något annat än bikini när jag var där nere och trots spektakulära whipe-outs så satt den kvar som sten.
De flesta klädesbutiker (Tuanis, Kina mm) säljer hennes bikinis, men hon har en egen liten butik på väg från Santa Teresa mot Super Costa (mataffären) och Playa Carmen, precis innan Rancho Itauna mitt emot vägen ner till Casa Zen. Jag lovar att du kommer bli beroende!!
jag har en 5.10, låter litet, men den känns nästan stor gemfört med min syrras 5, 12" bräda! Den är super tunn & min är tjock, tycker det är superskönt med mindre brädor, blir mer som en kroppsdel & man kan duckdiva lättare + att du troligen då blir modigare & vågar dig på större vågor.
Tycker du ska köpa en 6" som är tjock. kanske till&med mindre. Tänk så att om du köper en lite för liten bräda nu, & kämpar tills du blir bra med den, så har du utvecklats mycket mer än om du stannat med något större. Alltid kul med en utmaning!
var i skåne bor du? jag bor i helsingborg, men gå bara in i närmsta skate/surf affär & kolla runt, annars köp i CR.
Du ska tillbaka i mars ? va betalar du för en biljett? Min pojkvän är där nu på brunela/santa teresa, vill dit jag med som söran!!!
När det talas om costa rica och bikinis så måste jag rekomendera veronicas (surfs) biniki som finns över allt i santa teresa/mal pais, gissar att det är dit du ska. INgen idé att kolla efter nåt hemma.
Dom är helt överlägsna när det gäller passform, har snörning i sidan med dragsko som man kan dra åt.- Annars, om man inte känner sig riktigt redo för dem rekomenderar jag korta tjejshorts med resår i midjan, mindre vattenmotsånd än knälånga modellen. Jag har 2 par honey (ocean and earts tjejmärke) men typ alla större surfmärken har dem nu. Kolla bara att det går att knyta dom i midjan, vet att det inte går på vissa av roxys.
Japp, till Mal Pais bär det av igen och den där surfbikinin låter ju super! Ska helt klart testa en. Tack för tipsen
bimHanna: Jag drar sista veckan i feb och kommer hem i mitten av mars, biljetten kostade 7400:- (från köpenhamn) så du har bara 4400 att spara ihop hoppas du lyckas!!! Ja, 5'10 låter pyttelitet men jag skulle kanske kunna testa en sån liten nån dag därborta för att prova den där duck-diven i alla fall. Men än så länge är jag glad bara jag står upp, hihi. Bor förresten i Kristianstad, ska kolla butiker i Malmö vid tillfälle.
Nåja, jobba på, god natt, god morgon eller nåt sånt...