Facebook data

1
melbourne here I come
#54242 melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

kelly
graphgraph

halloj, undrar om nån har bra tips på hur man bär sig åt för att köpa en campervan i melbourne?
tycker det verkar apkrångligt med de olika bilregestringarna som går till på olika sätt beroende på vilken stat den är registrerad till.

planen e att köpa en van i melbourne sen köra upp till queensland på 4mån, och sen försöka sälja åbäket i cairns. eftersom jag inte kan ett skit om bilar så e risken ganska stor att jag blir blåst, vet nån någon verkstad som gör besiktningar i samband med köp?

antar att det finns några stycken som gjort nått liknande, skulle vara oerhört tacksam för lite tips!!

även om nån vill dela med sig några sköna spots på vägen som man inte bör missa...

/kelly

Logga in för att svara
#54255 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Cutts17
graphgraph

Hej Kelly, i would check out hostels in Melbourne for people selling vans and sometimes you can get them decked out with camping gear etc. Also you can look on www.carsales.com.au but im not sure if there is much on there.

To get it checked out before you buy it you should look at RACV the link to inspections is

www.racv.com.au/wps/wcm/connect/Internet/Primary/my+car/vehicle+inspections/

Lycka till

Logga in för att svara
#54257 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

figge44
graphgraph

Hej Hörde något om att bilar som är registrerade i Victoria inte går att sälja i någon annan stat. Vet inte om det stämmer. men det borde väl gå att kolla upp på något vis.
Kolla in rac.com.au har för mig att dom gör besiktningar, En del bilfirmor har redan bilen besiktigad genom dom.
Har bara handlat bil i WA så Jag vet inte vad som gäller i VIC.
wicked campers.com.au kanske kan vara ett alternativ har för mig att en van kostar 30-70 dollar dygnet,men det går säkert att få det billigare om man ska ha den länge.
För att leta beg bil är carsales.com.au ganska bra,Du får i alla fall en ide om vad bilarna ska kosta. Är man i OZ kan man köpa autotrader eller dagstidningen när dom har motorbilagor.

Hoppas det var till någon hjälp.
Fredrik

Logga in för att svara
#54265 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Tjena, nu är det 3 år sen jag var där sist...

Men en bil reggad i Victoria har hårdare krav på sig än en bil från tex Queensland. Därför kommer den vara grymtt svår att sälja en bil från Viktoria norröver sen. Kanske är det så att man inte ens får sälja den som Figge sa. Tror dessutom att bilen kan vara dyrare där nere också.

Sen ska man helst undvika att köpa innan Jul och sälja till våren eftersom alla andra gör likadant. Så kan man köpa den under våren sparar man mycket flis och gärna sälja den före Jul...

Kolla vad det kostar att långtidshyra Wicked Travels minibussar, tror det kan vara lönt.

Finns hur många spots som helst längs vägen. Ni kommer säkert att fastna i Byron på vägen norröver...

När åker ni?

//Göran

Logga in för att svara
#54266 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Wicked Campers ska det vara...

The Naked Special

If you are renting a van for 14 days or more, and you turn up naked, we will give you your first day rental free. This is an internet only special, and will disappear once it is removed from the web. So hurry in now, and get yourself a naked bargain!

kolla in på: www.wickedcampers.com.au/

//Göran

Logga in för att svara
#54277 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

kelly
graphgraph

tackar så mycket för tipsen!

jäklit galna de där wicked vansen... men det blir rätt dyrt att hyra i 4mån.
bra tips att undvika köpa vic reggade bilar, jag såg att WA reggade kanske är smidigast för de kan man regga om på nätet(måste kolla upp lite bättre)...

Vårt andra alternativ är att hyra bil mellan melbourne-sydney sen köpa nått i sydney där jag har fattat det som att det är mycket större utbud på beg campervans

vi (jag, tjejen och junior) åker 4feb hade vi tänkt oss.. om vi nu hinner få våra visum i tid, vi var tydligen alldeles för sent ute med våra applikationer.... (att man aldrig lär sig att vara ute i god tid )

Logga in för att svara
#54278 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

ähh. jag köpte en gammal risig Ford Falcon stationwagon. Den hade hål stora som syltburkar i dörrarna som vi lagade med colaburkar och plastic padding. Att det var en slarvig målare som haft den innan gjorde bara att bilen snyggare, tyckte vi i alla fall. Den såg ut som ett konstverk av Jackson Pollock. Tror jag slände i en ny kylare också. Allt som allt kostade bilen 800 Ozzydollar, ca 4800 skr. Den körde vi upp och ner för västkusten med, en sträcka som säkerligen motsvarar hela europa, åtminstone 1500 mil. Sedan sålde vi den till en svensk för 1800 dollar som i sin tur åkte runt hela australien och sedan sålde den för 2200 dollar i Victoria.

Det går att hitta billiga bilar om man bara kollar runt ordentligt. Men se till att köpa sexcylindriga motorer. De klarar värmen bättre. Kanske viktigare på västsidan?

Logga in för att svara
#54279 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... Alltså du fråga efter en Campingvan. Vi hade en stor och tjock madrass, 120cm bred tror jag, som vi sov två på samtidigt som vi hade två surfbrädor i bilen. Stora saker de där bilarna.

Logga in för att svara
#54284 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Max
graphgraph

Jag skulle nog också rekomendera en ford falcon stationwagon och ett tält. Detta eftersom ford falcon är relativt billig att laga om ni skulle råka ut för motorproblem längs vägen. Sen är det en väldigt bra ide att skaffa medlemskap i RACV, billigaste trafikförsäkringen när jag va där 2005 var hos AAMI. Ford Falcon är ofta rätt pålitliga om de har sköts någorlunda ok, lite som australiens motsvarighet till en gammal volvo. Och man underskattar lätt last utrymmet. Om du fäller ner baksätet så har du gott om uttrymme för en madras och brädor och grejer. Tips är köp en vit så den inte blir för varm och smäll upp några gardiner. På www.raysoutdoors.com.au kan man köpa ett 12V bilkylskåp för kalla öl efter surfet. Ang köp av bilen kolla www.tradingpost.com.au sen kan du köpa den tidningen på newsagency /pressbyrån där den kommer ut på torsdagar och ett tips är att köpa den så fort den kommer ut och skumma genom efter nya annonser, de bra brukar försvinna snabbt. Lycka till

Logga in för att svara
#54298 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

det finns några bra tidningar som typ blåbörsen där man kan hitta bra bilar. bara att hitta några prospect och sen ringa dom. där hittar du dom billigaste. om du köper på ett hostel finns det större chans att bli ekonomiskt blåst och så har bilen bergis gått 2000000 mil sen senaste service.

köp en van och släng in en queen size säng i bak

hade gott down under

Logga in för att svara
#54319 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Ja, så mycket mer biltips lär du inte behöva.

Däremot har jag ett bra tips för att hitta allt det turkosa guldet (vågorna så klart, ja dålig liknelse)
Finns en liten pocketbok ca 12 x 10 cm stor med surfspots över hela f...ing landet !!
De som gjorde den måste vara hatade av alla locals för evigt.

Otroligt bra beskrivet om hur man kommer till stranden, vilken typ av våg det är (rev, point, beach) vilket riktning svallet bör ha för bästa vågorna, vilket nivå på tidvattnet och vilken vindriktning som är bäst.

Med andra ord så sjukt jävla bra bok. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den heter då jag aldrig tittade på omslaget bara på vad som fanns i.

Men du borde kunna hitta den i de flesta surfbutikerna. Jag vet att den finns i Anglesea fortsätt förbi Torquay som ligger ca 1 timme sydväst om Melbourne. Sjukt bra surfing där nere.

Du får ha det så jäkla nice

//Missing Bell´s

Logga in för att svara
#54406 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

kelly
graphgraph

hey!

bockar o bugar än en gång för alla bra tips!

soulshine, jag tror du kanske menar wavefinders australia guide? den är inköpt o redo för abuse

Logga in för att svara
#54758 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Malte
graphgraph

hey man, har bosatt mig i ballina, söder om byron, grymt ställle med massa grymma spots!! men du måste kolla in anglesea och torquey som soulshine nämde, grym surf och hela" stan" e uppbyggd av surfstores, och i anglesea finns en butik med så mkt bräder så man kan irra runt i timmar, bytt in min där, såå mkt helt sinnes, anyway, check it out

Logga in för att svara
#54768 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

kelly skrev:
halloj, undrar om nån har bra tips på hur man bär sig åt för att köpa en campervan i melbourne?
tycker det verkar apkrångligt med de olika bilregestringarna som går till på olika sätt beroende på vilken stat den är registrerad till.

Köp bara en och kör skiten vart du vill. Skulle en snut stoppa dig så ge honom en marijuanaciggarett så har du en vän för livet.

BOS ansvarsfulla råd sen 2007

Logga in för att svara
#54772 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

sverre skrev:

[/quote]

Köp bara en och kör skiten vart du vill. Skulle en snut stoppa dig så ge honom en marijuanaciggarett så har du en vän för livet.

BOS ansvarsfulla råd sen 2007 [/quote]

Snutar i Australien!!! finns det?? tror jag såg totalt 4 snutbilar på 10 månader nere runt surfcoast, vadå rattnykter...

Logga in för att svara
#54784 Svar: melbourne here I come 16 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Ett tillägg till RACV, de heter NRMA i New South Wales och RACQ i Queensland (vet inte vad de heter i Western Oz dock). Du kan alltid åka dit och få bilen testad. Som någon sa, i Queensland hade man åtminstone inte Roadworthy tester (bilbesiktning) årligen, utan endast on-the-fly. Jag blev av med polarens Falcon i en sådan och dryga böter, bromsar och allt funkade, men den var så sönderrostad att de tyckte att motorfästet kunde lossna när som helst.

Kolla in: www.racq.com.au/motoring_advice/buying__and__selling_cars

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!