|
#53861 |
Segeltur..? 16 år, 3 månader sen |
Stoke: 11 |
Miche
|
Jag och en polare har i några år tänkt på att segla runt Afrika till Indo och sen hem. Ingen av oss har seglat förr men får väl öva en hel del innan kan jag tro. Tanken är väl att åka om några år men köpa båten tidigare. Jag har letat runt på olika forum bla www.runtjorden.com/ och www.dromresan.com/segla/tiofragor/fraga2.shtml efter vilken båt man ska ha men de ger inte så mycket tips.
Finns det någon båtfantast här inne som kan ge tips på båt och utrustning? Vill bara få fram en siffra på vad det kan kosta och om det då går att genomföra.
/Miche
|
|
|
|
|
#53864 |
Svar: Segeltur..? 16 år, 3 månader sen |
Stoke: -18 |
|
Beror helt på finns folk som seglat transatlant med en Albin Vega. Men skulle nog rekommendera nåt runt 28-43 fot där någonstans för då är man inte som en tvålkopp mellan vågdalarna. Men sen finns det människor som Sven Yrvind som seglar runt jorden i dom minsta och knäppa farkosterna som finns. Skulle räkna med båt 300k-1 miljon sen utrustning beror ju på lite men livflotte ordentliga sjökläder Gps-plotter samt alla sjökort samt rustning av båt räkna med iaf 200k. Det är dyrt men samtidigt så tackar nog du dig att du lagt ut lite på att få båten riktigt shipshape innan du drar.
|
|
|
|
|
#53887 |
Stoke: 15 |
|
Skulle nog vilja påstå att:
1) Du måste klara strömmar på 5 knop, dvs. motorn måste vara så stark att den gör mer än 5knop.
2) Allt under 35ft skulle nog vara en chansning av precis de skäl som redan angetts.
Vi hyrde en 41ft:are på vintern (juli) i Airlie Beach, Oz. Gränsen för att få runda och gå ut på "öppet hav" var 40ft och just att motorn klarade av de värsta strömmarna.
Finns juh en hel del kända göteborgare som borde kunna ge tips, förutom Sven då, så har vi han som korsade Atlanten själv, som även var med i en dokusåpa. Självklart är risken för kapning rätt stor på just den sträckan.
Håll drömmen vid liv, men få med dig en surfare med gedigen erfarenhet av segling är mitt tips. Minns en sommar i Kristiansand, där en polares lillebror seglat ner från Bergen med en 32ft:are, kustbevakning fick hämta in dem två ggr innan de ens nått Stavanger, för att båten var för liten för vågorna och deras erfarenhet för klen.
Grymt skönt dröm måste jag säga! 
|
|
|
|
|
#53890 |
|
är det inte säkrare att segla med en katamaran? 
|
|
|
|
|
#53891 |
Miche
|
Tack för tipsen. Jag har kollat in Albin Vega innan och priset verkar vara bra. Läste nånstanns att det värsta stället att segla på är igenom Engelska kanalen. Passerar man den är allt lungt då eller?  Kanske behöver mer än 5 knop där hehe.. Ska kolla runt lite mer och slänger in lite länkar på båtar så får vi se om det är nått som skulle passa. 
|
|
|
|
|
#53892 |
Stoke: 30 |
|
how much money do you have budgeted?
small boats work fine as long as it's the right type
it's not unlike a world around trip and even experienced sailors spend up to 3 years preparing and practicing before a trip like that, when are you thinking of going?
|
|
|
|
|
#53904 |
Miche
|
SharkBoy skrev:
how much money do you have budgeted?
small boats work fine as long as it's the right type
it's not unlike a world around trip and even experienced sailors spend up to 3 years preparing and practicing before a trip like that, when are you thinking of going?
About 150.000 - 200.000 for the boad and leaving depends on money. I heard the cheapest insurance for a roundtrip is 4500kr per month and the budget would be around 5-10.000kr per person a month.
|
|
|
|
|
#53912 |
Stoke: 30 |
|
när har du tänkt att dra?
|
|
|
|
|
#53937 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
viktor m skrev:
är det inte säkrare att segla med en katamaran?
Nej det är precis tvärtom väl, välter lättare? 
|
|
|
|
|
#53939 |
|
|
|
|
|
#53947 |
Stoke: 1 |
|
Tycker det hela låter som en rätt dålig ide om jag ska vara ärlig...
Först och främst får man juh verkligen tänka efter om man tycker det är så kul att sitta på havet i minst 6 månader utan att se land, och om det är detta man har tänkt sig från början. Om man tar sträckan kanarieholmarna SA så har ni i praktiken ingenstans ni kommer kunna ha en säker hamn, mest skit och inbördes krig på hela västkusten i afrika.,för att inte tala om pirater m.m även att korsa ekvatorndär det sällan blåser kan ju ses som en "utmaning". Sen då att ta att runda SA, där frakt fartyg kan ha svårigheter att ta sig runt me den seglbåt känns inte så kul...
Om jag skulle få för mig att surf/segla...vilket jag fattar det som att ni vill så hade jag nog mer segla runt lite i frankrike/spanien/portugal/mcrocko sen ev över till karibien/panama bocas/Costa rica. För att mximera surf vs seglingstid.
Och om ni ska ha en båt så ta en med stålskrov!
|
|
|
|
|
#53955 |
Keno
|
Håller med Benny, karibien är ett bra tips.... dessutom är erfarenhet i mängder ett måste, Kan nog vara läge att börja med att hyra en båt ett par veckor för att testa om det verkligen är något ni vill göra i flera månader i sträck.... Minns att jag läste i tidningen för inte så länge sedan om ett gäng snubbar som skulle segla jorden runt men kom aldrig ut ur östersjön ens innan det var game over..hahaha..Vad gäller båtar så finns det väldigt många bra båtar från 27 fot och uppåt som är byggda speciellt för oceansegling, pris 100 tusen å uppåt.....
|
|
|
|
|
#53957 |
Stoke: 2 |
|
Tycker det låter som en störtskön ide, förutom kanske just rutten... Instämmer om karibien. Vanligaste långseglingssträckan, så finns MÄNGDER med erfarenhet om ni letar. Annars är väl medelhavet/röda havet och vidare ett option. Finns i och för sig pirater där också. Hur länge ska ni hänga i indo sen? Kan tänka mig att det är relativt knepigt område att segla runt i, verkade strömt som tusan när jag åkte båt där i somras, havet såg riktigt argt ut. Men låter som drömmen, Monsun 31 är väl en bra båt att satsa på, men finns mängder av andra. Glöm katamaranerna...  Säg till om ni vill ha en gast när ni väl kommer till Indo 
|
|
|
|
|
#53963 |
Stoke: 0 |
|
Minst en utav er måste ha Kustskepparexamen. I Sverige är det inte ett måste, men det dröjer nog inte länge innan det blir lag på det. Åker du utanför gränserna så måste man ha Kustskepparexamen
Fungerar ungefär som att ta körkort 
|
|
|
|
|
#53970 |
|
Kustskepparen är ett måste om man har tänkt segla/köra en båt över 12*4 meter. Men en kustskeppare är nog inte nog erfarenhet för att segla runt jorden utan några förkunskaper tyvärr...
|
|
|
|
|
#53974 |
|
Jag har seglat i större delen av mitt liv och har själv alltid velat ut och långsegla! Man kan väll säja att det finns de som tatt sig runt jorden med egen liten båt utan varken skepparexamen eller mycket erfarenhet. Medans andra planerar i år och lägger ut över miljonen på utrustning och båt. Ta Sven Lundin t.ex. bygger en liten båt som inte får vara större än han kan få ut den ur garagedörren och seglar nästan jorden runt med. Herbert Jivegård är en annan skön gubbe som drog iväg, men han å andra sidan la ner över 10 år på att lära sig segla på öppna hav, skepparexamen. navigering osv!
En bra början är att läsa lite böcker av långfärdseglare, då fattar man lite mer vart man ska börja. "Skepparexamen utsjöskeppare" och en kurs i ociansegling är ett måste dock om ni vill ha en täckande försäkring, och det vill man om båten är dyr. VHF cert är också ett måste och sen en massa andra intyg som jag inte orkar gå in på. Det är många små detaljer som man måste tänka på innan man enns kan börja planera rese datum!
Ni har inte funderat på att köpa en båt redan nere på plats? Det är en ganska stor marknad på gammla långfärds seglande båtar där nere, många som säljer sina båtar för pengarna tatt slut osv. Eller kanske inte behöver vara en segelbåt om ni bara ska hålla er längs kusterna i indo, kanske en gammal lokal fiske båt eller liknande skulle duga?
Hur som hells ska man veta vad man ger sig in på, både praktiskt och teoretiskt. Det finns många regler och lagar innom sjöfarten som man bör ha koll på för att inte sluta med en beslagtagen båt eller böter. Men framför allt ska man nog ha lite saltvatten i blodet och en hjärna som är praktisk!
|
|
|
|
|
#53986 |
Miche
|
Att köpa båt på plats och segla hem den är ingen dum ide. Vi är bägge medvetna om att det kan bli tufft men det är ju en dröm och man har ju åldern inne för att få drömmar i bruk.
Pirater vet jag att det finns gott om men frågan är om dom är intresserade av en liten båt nät det finns fartyg att kapa
Att segla över atlanten! Nja, Afrika runt till Indo är planen men visar det sig för tufft får det bli en annan rutt.
Tanken är väl att dra om 2-3 år men det är ju helt en kostnadsfråga. Vi har pratat om det ett tag nu och tyckte det var dags att kolla upp vad som behövs och vad det skulle kosta.
Man tackar för alla tips 
|
|
|
|
|
#54058 |
Stoke: 5 |
hman
|
jag har hört sköna stories om sjökorten i Indo. Åtminstone fram till slutet på 70talet så var det typ gamla brittiska flottans sjökort från i princip 1700 talet som gällde. Korallrev hinner förändras en del på 300år... Ingen aning om hur det ser ut idag. Låter som om det kan bli en legendarisk resa men spontant känns det som om det finns en klar risk att ni blir upplockade av några aspirerande pirater som jobbar ihop en krigskassa för att sen kunna ge sig på en oljetanker eller liknande...
|
|
|
|
|
#54087 |
Thor
|
Tjena Miche.
Jag har chartrat båt och seglat i medelhavet under flera år, och i vintras tog jag kustskepparexamen på svenska båtskolan. Jag tror att man ska vara mer seglare än surfare för att göra en sån trip ni tänkt er. Hos mig finns det ofta en oro för båten, det är fantastiskt att segla men också slitsamt, såvida man inte ligger förtöjd i hamn, och där är det ju ingen surf. Om man ligger i naturhamn är man ofta uppe mitt i nätterna för att se om man ligger still mm. mm. och är det dessutom svall där man ligger så sover man inget vidare. Det är självklart att man har en underbar frihet med båt men oxå väldigt mycket arbete, så man ska veta att man funkar väl tillsammans under trötthet och stress, personliga bråk på en segelbåt tär enormt.
Sen tror jag oxå på att förbereda sig mentalt på att klara rädsla under lång tid i dåligt väder. Jag vet att jag inte skulle vilja utsätta mig för den, men alla är ju olika, och det är ju trots all väldigt många som långseglar och väldigt få olyckor/kapsejsningar, iaf. som man hör om. Mitt bästa råd är att skaffa er erfarenhet, och röja undan den alltför romantiska bilden. Självklart ger det tillfredsträllelse att göra en expedition av det slag ni snackar om. Men om man gör det med målet att surfa så är det nog bättre att lägga 100 000 spänn på en jordenrunt-biljett med båtcharter med erfarna skeppare på plats, även om det är dyrt. Lokal kunskap är guld värt.
Lycka till.
Thor
|
|
|
|
|
#54088 |
Stoke: -234 |
|
Vad sägs om att kanske istället satsa på att ta sig igenom GÖTA KANAL! 
|
|
|
|
|
#54104 |
Miche
|
Thor skrev:
Tjena Miche.
Jag har chartrat båt och seglat i medelhavet under flera år, och i vintras tog jag kustskepparexamen på svenska båtskolan. Jag tror att man ska vara mer seglare än surfare för att göra en sån trip ni tänkt er. Hos mig finns det ofta en oro för båten, det är fantastiskt att segla men också slitsamt, såvida man inte ligger förtöjd i hamn, och där är det ju ingen surf. Om man ligger i naturhamn är man ofta uppe mitt i nätterna för att se om man ligger still mm. mm. och är det dessutom svall där man ligger så sover man inget vidare. Det är självklart att man har en underbar frihet med båt men oxå väldigt mycket arbete, så man ska veta att man funkar väl tillsammans under trötthet och stress, personliga bråk på en segelbåt tär enormt.
Sen tror jag oxå på att förbereda sig mentalt på att klara rädsla under lång tid i dåligt väder. Jag vet att jag inte skulle vilja utsätta mig för den, men alla är ju olika, och det är ju trots all väldigt många som långseglar och väldigt få olyckor/kapsejsningar, iaf. som man hör om. Mitt bästa råd är att skaffa er erfarenhet, och röja undan den alltför romantiska bilden. Självklart ger det tillfredsträllelse att göra en expedition av det slag ni snackar om. Men om man gör det med målet att surfa så är det nog bättre att lägga 100 000 spänn på en jordenrunt-biljett med båtcharter med erfarna skeppare på plats, även om det är dyrt. Lokal kunskap är guld värt.
Lycka till.
Thor
Det är sånt här man inte vill höra men du har en poäng och med din erfarenhet du verkar ha så vet du vad du talar om och jag tar verkligen in det.
Vi har många års erfarenhet av resande och är sugna på lite mer äventyr än att åka och bo på hostel. Vi får iaf planera det och hitta en kostnad. Kommer vi iväg får vi hoppas det går bra, annars så kan ni läsa om oss i aftonbladet.se 
|
|
|
|
|
#54106 |
|
Segla är ju skitkul. Och vilken underbar resa.
Ett tips, för att lära känna sig själv, är att ge sig ut med nån erfaren seglare när det brallar (behövs inte mer än kuling, 14 till 24 m/s).
Bra för ödmjukheten.
|
|
|
|
|
#54107 |
Thor
|
Japp. Om man inte provar vet man inte. Skaffa BRA utrustning och kör.

|
|
|
|
|