|
#51017 |
Tips vid montering av fcs pluggar 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 5 |
|
Lite bilder på hur man bättrar på infästningen av fcs pluggar.
Börja markera var fenorna ska sitta, försänk sedan dessa ytor med hjälp av en fräs och mall. ca: 1 mm.

|
|
|
|
|
#51018 |
Svar: Tips vid montering av fcs pluggar 16 år, 4 månader sen |
|
Klipp ut och lägg i extra väv tills du når samma höjd som skummet. laminera sedan detta. 
|
|
|
|
|
#51019 |
|
Fortsätt direkt med resten av brädan. 
|
|
|
|
|
#51021 |
|
När brädan härdat, mäter du ut var pluggarna ska sitta (använd en mall) och borra ur dessa. 
|
|
|
|
|
#51023 |
|
Kolla in laminatets tjocklek! Detta ger en mycket stadigare infästning. Både vid sidokrafter då pluggen ibland vill åka in under laminatet eller då man kör på något och fenan i sig sjunker in i brädan ganska lätt.
Lite pyssel men väl värt mödan.
Fler bilder kommer på kolfibermonstret då den är klar. Håller också på med en till bräda som jag förutspår blir nästa års trend. Alla kommer att gå "shorter & wider" Bilder kommer! 
|
|
|
|
|
#51025 |
Stoke: 33 |
|
ya, nasta trend efter quads....
Polare till mig byggde brada o lyckades borra igenom bradan nar han skulle ploppa i pluggarna..
|
|
|
|
|
#51026 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Jag kan knappt bärga mig:woohoo: Det var en smart förstärkning. Är nyfiken på kolfiber, är det svårt att laminera/väta väven och hur funkar den att vika runt railen. Har du provat kevlar ?
Själv är jag inne på nästnästa års trend, mer om den senare;)
|
|
|
|
|
#51029 |
|
Cagge skrev:
Jag kan knappt bärga mig:woohoo: Det var en smart förstärkning. Är nyfiken på kolfiber, är det svårt att laminera/väta väven och hur funkar den att vika runt railen. Har du provat kevlar ?
Själv är jag inne på nästnästa års trend, mer om den senare;)
Kolfiberväv är lite mer besvärlig att laminera, inte lika följsam runt kanter och sådant. Omöjligt också att se eventuella luftbubblor mm så erfarenhet är också en fördel.
Ej provat kevlar, ännu...
|
|
|
|
|
#51035 |
Stoke: 143 |
|
Cagge skrev:
Själv är jag inne på nästnästa års trend, mer om den senare;) Jag har jobbat med kevlar och den är smidigare än kolfiber. Även" tigerväv" (40% kol och 60% kevlar) är smidigare runt kanter, än kolfiber.
|
|
|
|
|
#51040 |
Stoke: 49 |
|
En annan väv som är grymt fin att jobba med är uni-directional kol/s-glas. Suger nästan som glas och ger grym styrka. En annan väg är att suga fast med vaccum, då blir det betydligt lättare dessutom och inte en endaste luftbubbla, men visst är det lite bökigare.
Föresten, vill man få fcs pluggarna att sitta ännu bättre fräser man ner ca en halv cm och lägger först ett lager väv och sedan lite högdensitetsskumm. då blir det båder väv och skum som håller pluggen.
/JB
|
|
|
|
|
#51049 |
Stoke: -1 |
|
Bra jobbat kenneth, ser riktigt bra ut. Hade jag tänkt lite längre och orkat mecka hade jag gjort som du. Jag kom just upp från garaget efter att ha fixat en fenplugg.
En fråga också, Jag stannade inte nog länge för att ta reda på om det härdade, men det blev inte lika varmt i koppen som jag blandade i som det brukar, verkade inte härda som vanligt. Finns det något bästföre-datum på expoy eller dess härdare?
I värsta fall, har du någon epoxy som fortfarande härdar?
|
|
|
|
|
#51058 |
Stoke: 10 |
|
Annars kan man ju köra på Fusion pluggen och så är problemet löst direkt med en starkare box och monteringen blir också mycket enklare...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#51115 |
|
Fredriks skrev:
Bra jobbat kenneth, ser riktigt bra ut. Hade jag tänkt lite längre och orkat mecka hade jag gjort som du. Jag kom just upp från garaget efter att ha fixat en fenplugg.
En fråga också, Jag stannade inte nog länge för att ta reda på om det härdade, men det blev inte lika varmt i koppen som jag blandade i som det brukar, verkade inte härda som vanligt. Finns det något bästföre-datum på expoy eller dess härdare?
I värsta fall, har du någon epoxy som fortfarande härdar?
Problemet med epoxi är att blandningsförhållanden är mycket mera noga än polyester där man kan slabba ner en skvätt härdare lite hur som helst. Epoxi stannar upp i härdningen om man både har för mycke eller för lite härdare. Försök med att tillsätta värme för att få igång exotermen!
Annars har jag epoxi på firman.
Lycka till!
|
|
|
|
|