Ericeira kan stundtals vara rätt tungt, åtminstone de spots jag såg där, som Foz di Alessandro, Riberiera di I'llhas och Coxos, fasen den lilla snabba tuben i norra delen som ser helt livsfarlig ut.
Det är bra surf som fasen, men räkna med att ett swell på 1,5m där är minst 0,5m större som våg än i Frankrike. Foz har ett rätt tungt beachbreak vid high-tide och snabb våg som bryter över sten/sand botten där det bubblar lite gött. Ribeira är ett pointbreak där paddle-out och att komma in är hårig vid +1,8m swell (strömt som faen). Den steniga vägen ut är fylld av borrar. Glöm Coxos!
Med det sagt, så finns det säkert breaks som jag inte såg där, jag menar, swellet var inte ens så att loacalsen orkade ta sig ut, minns inte vad "hjälten" i byn heter, men han och hans familj hänger på Riberia och driver brädmärket Semente (om jag inte missminner mig) surfade med en av deras danska shapers.
Väldigt mysig by, men kräver more or less bil för att ta sig mellan spotsen, lite party och stort fokus på Billabong i surfaffärerna. Med tanke på att LaPoint satt upp camp där, så finns det säkert nybörjar ställen, men jag missade dem.
Vidare, dessvärre, är motorvägen till Ericeira från Lissabon klar, vilket gör att storstadsborna stormar den lilla pitoreska byn. Pratade med en "local" i Santa Teresa (CR) och hon var bestört hur hennes hemstad blivit invaderad. Träffade även en engelsman som gift sig men en halv-portugiska där hennes far-föräldrar bor precis ovan Coxos, de sa samma sak.
Inget förblir sig likt, det var bättre förr.