|
#50135 |
Nån som tar in Firewirebrädor? 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Nån svensk eller nordisk surfaffär som tar in Firewirebrädor?
|
|
|
|
|
#50138 |
Svar: Nån som tar in Firewirebrädor? 16 år, 4 månader sen |
Stoke: 26 |
Mat
|
|
|
|
|
#50176 |
|
|
|
|
|
#50194 |
|
Tack! Ska kolla med dem, synd bara att Norge e så dyrt.
|
|
|
|
|
#50195 |
Stoke: 0 |
|
jag e också sugen. blir nog en hel del med frakten hit också...
Min firewire e fast i san diego. kanske går att beställa till costa rica direkt och få ner priset.
vilken modell hade du tänkt dig freddas?
|
|
|
|
|
#50255 |
|
Jag hade tänkt mej den nya Lost Stealth, vet inte om det kommit ut ännu och knappast i europa dock. Sen e ju pengar ett problem också, firewire e snuskigt dyra men går det att få tag på en i närheten kan det vara värt det. Måste nog sälja 1 eller 2 brädor om jag ska införskaffa en ny dock.

|
|
|
|
|
#50256 |
|
" "The Stealth"... is a high performance, secret weapon hybrid formulated by "hiding" our ...Lost "Rocket" model into the guise of a pointed nose performance short board. Team riders ("Pros") were stoked on "The Rockets" performance in small surf but were afraid to use in contests for fear of negative reaction from judges. At the same time, the "Bros" were asking for a "Short board that surfs like the Rocket" so I can ride a pointed nose outline. Viola! The combination of extreme tail rocker and deep concave provide lift and unparalleled turning radius. The Low entry rocker with a traditional pulled in nose template allows performance short board antics with the speed of a "fish". Full rails and wide tail keep everything easy to use for everyone. Available now in FST technology as a 5 fin "convertible". Finally, there's a board that can be "everything for everyone"
THE STEALTH" - IT HAS THE ROCKET TAIL WITH SHARK TYPE NOSE. RIDE IT THE SAME SIZE AS A SHARK, OR 2" SHORTER THAN NORMAL BOARD, ORDER IT 3-4" LONGER THAN THE ROCKET IT COMES WITH 5 FCS PLUGS AND ALL FINS ARE FCS AIRCORE FINS (NOT PLASTIC).
5'10" 19" 2.25"
6'0" 19.50" 2.32"
6'2" 20" 2.50"
6'4" 20.50" 2.63"

|
|
|
|
|
#50262 |
Stoke: 10 |
|
Har pratat med Firewire, men de är för dyra tycker jag. Kan dessutom göra custom eps/epoxy till en hel del bättre pris och då finns det ingen anledning att köpa in deras brädor känns det som.
Precis varit ute på Puben i Newquay och spanat in lite nya intressanta märken också...
Schysst swell på väg in här, så snart är det färdigjobbat och sen ska det surfas innan hemresan....
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#50263 |
|
Backdoor_Goran skrev:
Har pratat med Firewire, men de är för dyra tycker jag. Kan dessutom göra custom eps/epoxy till en hel del bättre pris och då finns det ingen anledning att köpa in deras brädor känns det som.
Precis varit ute på Puben i Newquay och spanat in lite nya intressanta märken också...
Schysst swell på väg in här, så snart är det färdigjobbat och sen ska det surfas innan hemresan....
Ha det gott
//Göran
Hur mycket hade du kunnat kränga brädorna för?
|
|
|
|
|
#50266 |
Stoke: 30 |
|
I've seen the boards and ridden them firsthand, they go good
|
|
|
|
|
#50267 |
|
SharkBoy skrev:
I've seen the boards and ridden them firsthand, they go good
I am talking about göran's board, not firewires
|
|
|
|
|
#50268 |
|
dom ligger på 700US+ i världeb. Ungefär som tuflite.. livslängden ökar markant, är inte så dyrt känns det som. Något som är dyrt så är det AVISO brädorna!
Stealthen verkar härlig. Ska sälja lite skateboards och en stepup bräda så borde man ha råd.
Är den släppt officiellt till återförsäljare ännu?
|
|
|
|
|
#50271 |
|
snakie skrev:
dom ligger på 700US+ i världeb. Ungefär som tuflite.. livslängden ökar markant, är inte så dyrt känns det som. Något som är dyrt så är det AVISO brädorna!
Stealthen verkar härlig. Ska sälja lite skateboards och en stepup bräda så borde man ha råd.
Iof sant, men här i europa är de ju klart dyrare.
Tror stealthen e släppt till återförsäljare, kan maila firewire och kolla. Hör av dej om du ska beställa och vill dela porto eller nått så får jag se om jag e på. Vilken modell hade du?
|
|
|
|
|
#50273 |
|
freddas skrev:
snakie skrev:
Iof sant, men här i europa är de ju klart dyrare.
Tror stealthen e släppt till återförsäljare, kan maila firewire och kolla. Hör av dej om du ska beställa och vill dela porto eller nått så får jag se om jag e på. Vilken modell hade du?
Grymt! jag slänger iväg ett mejl jag med. Ja det kan bli dyrt i Europa ingen tvekan.
Jag har futura 6´2 20" 2 1/2. Railsen är tunna hela väge. jag är 190cm o 85kg.
Skulle säga jag till 6´2 stealthen direkt!
|
|
|
|
|
#50274 |
|
skulle säga JA... låter betydligt bättre.
|
|
|
|
|
#50275 |
Stoke: 2 |
|
Vad har Görans custombeställda epxoybrädor med firewire att göra?? Firewire har ju en helt annan konstruktion...
P1 Någon som vet om det går att få tag på Radioheads nya skiva i Sverige?
P2 Nä men jag kan ta in Metallicaskivor till ett mycket bättre pris. Finns liksom ingen anledning att lyssna på Radiohead då...
P3 Jag har lyssnat på P2´s importerade Metallicaskivor och dom rockar

|
|
|
|
|
#50278 |
|
Castorn skrev:
Vad har Görans custombeställda epxoybrädor med firewire att göra?? Firewire har ju en helt annan konstruktion...
P1 Någon som vet om det går att få tag på Radioheads nya skiva i Sverige?
P2 Nä men jag kan ta in Metallicaskivor till ett mycket bättre pris. Finns liksom ingen anledning att lyssna på Radiohead då...
P3 Jag har lyssnat på P2´s importerade Metallicaskivor och dom rockar
Göran mentioned that he didn't take in Firewires because they weren't economically viable, so he mentioned his custom epoxy which he and I found as worthy substitutes. It had quite a lot to do with the thread. I know you wanted to try an post an funny analogy, but it didn't work.
Metallica CD's cost the same as Radio CD's.
Nice try
|
|
|
|
|
#50280 |
|
It worked for me dude! I mean there is so many worthy substitutes. But the thread is about a quite unique type of surfboard. Perhaps I didn´t mentioned that the Metallica CD´s were imported from Hungary and really really cheap!
Nice try and cigar!

|
|
|
|
|
#50292 |
Stoke: 15 |
|
firewire brädorna bara bara dyra de är också ruskigt fula...  Den lost brädan såg iofs bättre ut än de andra surfbrädorna. självklart är funktion viktigare än utseende men om man ska lägga så mycke pengar på en bräda hade de inte gjort något om den såg bra ut.
|
|
|
|
|
#50293 |
Stoke: 15 |
|
freddandson skrev:
firewire brädorna bara bara dyra de är också ruskigt fula... Den lost brädan såg iofs bättre ut än de andra surfbrädorna. självklart är funktion viktigare än utseende men om man ska lägga så mycke pengar på en bräda hade de inte gjort något om den såg bra ut.
svårt med motoriken idag...  "firewire brädorna är INTE bara dyra" skulle de så klart vart.
|
|
|
|
|
#50303 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Jag har en Firewire longboard som jag är mycket nöjd med. Finns inte en miss i glasning eller sandning, välgjorda helt enkelt. Balsarails som skall ge brädan en fantastisk flex gör den samtidigt dingsäker. 7 flygningar ( 2 surftrips ) utan skador, inga knä/hälmärken på däcket. Den känns inte "korkig", stötig ,fladdrig eller livlös som kritikerna av epoxi/EPS (tuflite/flexlite) menar. Dom är dyra men jag får en känsla av att de lönar sig i längden. Låter som en försäljare men vill nog mest intala mig och läsarna att jag gjort ett bra köp. $900 i NYC på Long Beach Surfshop. De kan skicka till Sverige.
|
|
|
|
|
#50306 |
Stoke: 4 |
Lee
|
|
|
|
|
#50308 |
Stoke: 11 |
Willy
|
En såndär bräda med dingskydd längs hela railen (relingen?) är nåt jag behöver. Min nuvarande bräda har jag knackat i railen så ofta att jag gått ner en tum i bredd.
|
|
|
|
|
#50476 |
|
Har du fått nått svar Snakie? Jag har skickat två mail till Firewire men inte fått nått svar. Norska surfaffären har inte heller svarat. Fick svar från den engelska sidan, www.boardshop.co.uk/ kommer inte att ha Lost firewire tydligen.
|
|
|
|
|
#50482 |
|
Svar från LOST...: Du kommer nog inte få tag på brädan varken i costa rica eller europa. den är så pass ny så antagligen bara USA och OZ för tilfället.
Inge svar från Firewire.
Samma svar som du från boardshop.co.uk
Ingen lycka ännu. jag väntar kanske tills det bär av till san diego och när plånboken säger OK.
|
|
|
|
|
#59838 |
Svar: Nån som tar in Firewirebrädor? 15 år, 11 månader sen |
dana
|
Maila mig ang. Firewire brädor. Har precis börjat hjälpa den nya agenten för Skandinavien så from med nu går det att köpa i sverige. I juni kommer enligt planen en liten tour i Sverige göras med besök i butiker bland annat. Har genom åren provkört de flesta materialen därute och alltid föredragit traditionella custom polybrädor men efter att ha provat Firewire är jag såld. Bra shapes, sjukt lätta, mycket flex och samtidigt jäkligt svåra att dinga och i likhet med polybrädor designade med surfet och känslan i fokus framför hållbarheten vilket man i och för sig får som bonus.
Peace Dana
|
|
|
|
|
#59847 |
Stoke: -10 |
|
Har väl inte all info om alla nya brädor men har kollat både Tuflight och Firewire och de verkar de vara helt platta under. Det spelar ingen roll om en bräda har jättefin rockerlinje och outline, en lätt bräda med mycket flytkraft som inte har "V-form" eller andra liknande bottenformer blir väldigt studsig i gropigt vatten... som vi har gott om i Sverige.
Köpte en Tuflight Burne i somras. Den var inte rolig när det blev gropigt, flög omkring som värsta yra hönset... Tilläggas ska väl att jag inte är någon stjärna på att surfa, men ändå. Har den i Karibien nu. Där passar den bra.
Frågan är alltså. Finns det Firewire eller liknande brädor som har mer avancerade bottenformer?
|
|
|
|
|
#59849 |
|
alex el gordo skrev:
Har väl inte all info om alla nya brädor men har kollat både Tuflight och Firewire och de verkar de vara helt platta under. Det spelar ingen roll om en bräda har jättefin rockerlinje och outline, en lätt bräda med mycket flytkraft som inte har "V-form" eller andra liknande bottenformer blir väldigt studsig i gropigt vatten... som vi har gott om i Sverige.
Köpte en Tuflight Burne i somras. Den var inte rolig när det blev gropigt, flög omkring som värsta yra hönset... Tilläggas ska väl att jag inte är någon stjärna på att surfa, men ändå. Har den i Karibien nu. Där passar den bra.
Frågan är alltså. Finns det Firewire eller liknande brädor som har mer avancerade bottenformer?
Min Lost Stealth Firewire har mycket djup single concave bottenform.
|
|
|
|
|
#59853 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
A du jag håller inte rikigt med i din analys. Tror din Byrne vart för stor och tjock helt enkelt. Plus surftech är ju superstyva. FW påstår ju att deras ska vara mer flexig. Håller inte med om att man MÅSTE ha V för surf i Sverige. Dom gånger jag studsar åt h-vete brukar brädorna vara för tjocka, rockern för platt, brädan och/eller tailen för bred. Ett V hjälper givetvis lätta på trycket men är inte ett måste. Moderna brädor med V är ju dessutom rätt sällsynta. Läste en del av en av gubbarna som låg bakom Firewire som skrev en hel del om hur konkaver mer behövs i brädor som vridflexar (torsionsflex, stringer i mitten). Tanken med parabola stringers längs kanterna är ju att minska torsionsflexet och istället få brädan flexa i mitten där man då inte har nån stringer. Det är rätt komplext det där med flex, konkaver på botten och däck påverkar flexet en hel del.
|
|
|
|
|
#59874 |
|
snakie skrev:
Svar från LOST...: Du kommer nog inte få tag på brädan varken i costa rica eller europa. den är så pass ny så antagligen bara USA och OZ för tilfället.
Inge svar från Firewire.
Samma svar som du från boardshop.co.uk
Ingen lycka ännu. jag väntar kanske tills det bär av till san diego och när plånboken säger OK.
Kina surfshop i santa teresa kränger firewirebrädor i flera möjliga modeller och storlekar, kolla där om du har tid och det inte är för långt. dom låg på under 700$ iallafall har jag för mig. Lycka till!
/ S
|
|
|
|
|
#59935 |
Stoke: 49 |
|
Kört Firewires 8'0 som är helt fantastisk. Funkar i småkvalp och stort och snabbt. Skulle jag tvingas till en enda bräda, dvs både för slö longboard till det hårigaste jag vågar ut i så skulle det nog bli den. Just nu på deras 7'6a som ser lite knasig ut (lite som en megauppblåst short-board). Paddlar in på allt och är lös som f-n men även lite slö, gillade 8'0an mycket mer. Grymt lätta och välbyggda men knäcks lättare än surftech.
Deras mindre har jag 0-koll på helt enkelt för att jag har 0-koll på det mesta under 7'.
Aloha!
/JB
|
|
|
|
|
#59938 |
Stoke: 5 |
|
ja å g satt på en bänk i oz å founderns morsa kom å satte sig på bänken å prata me oss
bara de gör de värt å köpa en bräda
|
|
|
|
|
#59948 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Freddans argument vinner, men mest för att det är Freddan!
Alex, dina observationer stämmer inte, finns tuflite brädor med alla möjliga sorters bottenformer, även kanaler. Min Takayama longboard har både V och konkaver. För övrigt stämmer även Eriks observationer.
|
|
|
|
|
#59980 |
Stoke: 49 |
|
I förrgår surfade jag en 9' som paddlade som en 10' och svängde som en... tja i vart fall som en 8'0. Ej byggd i cobrafabriken (om bygger surftech) men med liknade konstruktion i kinafabrik. Flexade fint och hade både konkaviteter och V. Hade inga planer på ny longboard men det är helt ändrat nu - givet köp!
/JB
|
|
|
|
|