Facebook data

1
Varmare vinterskor
#49778 Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

Henrik e
graphgraph

Har førfrust mina føtter, mina nuvarande skor- ATANs vinterskor 6 el 7 mm ræcker ej till længre.

Någon som har något tips på varamre skor?

Logga in för att svara
#49788 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Xcel 7mm infinity drylock round toe!

Logga in för att svara
#49792 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Oh den ser fin ut. Xceldojorna har bra passform, smiter åt bra runt hela foten. Kolla även in oneill heat stövlarna

Logga in för att svara
#49794 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 0

Henrik e
graphgraph

Ær Xcel 7mm och oneil heat varmare æn ATANs vinter modell?

Ær det ngn som har provat att køra någon storlek før stora skor och våtdræktstrumpor i?

Tack før alla svar!

Logga in för att svara
#49798 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

sockor av ylle eller polypropylen funkar ok. nej har inte provat ATAN.

Logga in för att svara
#49802 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Attan skor är bara skit! Köp Exel 7mm, så behäver du inte bekymra dig längre!

Logga in för att svara
#49806 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Står du ut med skor utan "elastomaterial" kan jag rekomendera att ta en titt i diverse dykbutiker (de kan kallt vatten).
Kör själv Typhoon dykskor på vinterna. Riktigt smidiga och hur varma som helst. Är nog inne på femte säsongen nu och de håller fortfarande helt täta i sömmarna. Har testat ett antal "surfmärkens" skor men alltid varit missnöjd. De tenderar ofta vara för tunna i sulan, för känlsan med brädan tror jag. Men som jag brukar resonera: Om skatearna kan hantera den pyttelilla brädan med sneakers så kan jag surfa min 9 fotare med dykskor.
Har dessa: www.twenga.co.uk/offer/5811/6805747726699149882.html

Per

Logga in för att svara
#49807 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Har inte kört Xcels nya skor, har '05-mod och '07-mod (tror jag), Infiniti då. Bra stöd för foten, men inte lika varma som O'Neill Heat, som dessvärre är lite mer svampiga under foten och en tendens att "halka" runt i. För korta sessions med krav på perfomance, lätt Xcel.

Tror Xcel har 7/6 medans O'Neill är 7/7.

Tips är att tejpa mellan dräkten och skon, det hjälper. Ha varma fötter och skor innan du tar på dig dessa, stå på en handduk eller värm fötterna i bilen innan du drar på dem.

Har inte provat Atan eller några andra vinterdojs.

Logga in för att svara
#49810 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 1

BennyS
graphgraph

Henrik,

Hört att det ska vara mkt bättre för fötterna utomlands så här års!! Särskilt i början av Jan...

Mmm...

Logga in för att svara
#49814 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

freddas skrev:

i've got a pair of those and they are fucken unreal..we are surfing in 3 deg water now and minus and often snowing out..my feet NEVER get cold..excel are unreal winter surf wetsuits..Peace..DA RAT

Logga in för att svara
#49819 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

RATMAN skrev:
freddas skrev:

i've got a pair of those and they are fucken unreal..we are surfing in 3 deg water now and minus and often snowing out..my feet NEVER get cold..excel are unreal winter surf wetsuits..Peace..DA RAT

Me too. The drylock is really tight, no flushing of water after wipeouts. I've got the drylock gloves too. My hands were sweating at torö about 2 weeks ago.

Logga in för att svara
#49823 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

mine 2

Logga in för att svara
#49885 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 3

Nynäs
graphgraph

kör med drylock skor och hanskar supernöjd!! backdoor göran nämde att oneill e varmare.. och då e dom det... köp prylarna där!!! bäst service!

Logga in för att svara
#49899 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Är det någon som har ett suveränt trick att få skorna torra igen.
Är det skotork som gäller?
Har prövat tidningspapper, torka dem upp och ner, ställa på varmt golv mm
tycker ändå aldrig att de blir helt torra.
Alla trix och tips är välkomna

Logga in för att svara
#49901 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Tidningspapper är grymt effektivt, tar dessutom bort lukten, tack vare trycksvärtan, Siba's reklam eller mycket röd trycksvärta verkar vara den mest effektiva för att ta död på bakterier.

Annars använder jag en skotork köpt på Rusta av märket Melissa. Fyra slangar, en i varje sko, en i varje handske. Funkar även fint för våtdräkten. Tror väl det var Yann och Uffe som började med detta för några år sedan, nu har de flesta en sådan, speciellt när man skall ut och köra på vintern och vill klämma in två/tre sessions per dag.

Jag är osäker på hur mycket det sliter på skor/handskar/dräkt, men tror det är bra mycket bättre än element, handdukstork, bastu etc.

Logga in för att svara
#49905 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag kör samma sak, skotork med slangar. Vill man få skorna snustorra är det enda sättet jag känner till. Tror inte värme sliter eller torkar ut gummit, det är väl mer uvljus och intorkat piss, svett och salt som kan oxidera gummit?

Logga in för att svara
#49906 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Undvik förresten vränga skor och handskar in och ut, då sömmarna lätt pajar och då blir det kallt

Logga in för att svara
#49909 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Får bli en skotork då, tack för tips

Logga in för att svara
#49921 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

har inte prövat excelmn eftrsom min mor rökte och tappade mig i golvt som liten saknar jag helt värme i tårna, körde ett par pissiga hyperflex innan mn har nu gått över till billabong solution klädda med något lurv invändigt, är grymt nöjd med dom!

Logga in för att svara
#49929 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Jag är Grymt nöjd med mina ATAN skor som jag använt i 2 år nu. Tycker de är varama som fan och har väldigt bra känsla. Däremot tror jag att de slits ganska fort eftersom gummit i sulan är så tunt. De gör iof att de går bra att vända de ut och in så de torkar ordentligt. Har de utan vristspänne som ändå verkar gå sönder hela tiden.

Logga in för att svara
#49930 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Självklart tejpar man runt anklar och vrister. De är ett måste i norrland oavsett vilken dräkt eller skor du har. Gör stor skillnad. Vanlig förpackningstape funkar super.

Logga in för att svara
#50018 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Daniel skrev:
Tidningspapper är grymt effektivt, tar dessutom bort lukten, tack vare trycksvärtan, Siba's reklam eller mycket röd trycksvärta verkar vara den mest effektiva för att ta död på bakterier.

Annars använder jag en skotork köpt på Rusta av märket Melissa. Fyra slangar, en i varje sko, en i varje handske. Funkar även fint för våtdräkten. Tror väl det var Yann och Uffe som började med detta för några år sedan, nu har de flesta en sådan, speciellt när man skall ut och köra på vintern och vill klämma in två/tre sessions per dag.

Jag är osäker på hur mycket det sliter på skor/handskar/dräkt, men tror det är bra mycket bättre än element, handdukstork, bastu etc.

Är det den här du har?
www.rusta.se/sko_stoveltork_p90951295.html

Jag hoppas att den inte måste väggfästas!? Jag har tidigare använt skotorkar av typen "värmestavar" (eller vad man ska kalla dem) men inbillar mig att de torkar ut gummit om de ligger kvar för länge...

Logga in för att svara
#50047 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Yup, det är precis den jag har (och som jag sett "alla" andra ha). Råkade bara se den av en tillfällighet och högg den direkt. Nej den måste inte väggmonteras, lägger den platt på golvet bara.

Håller med dig om att slangar verkar bättre än värmestavar.

Logga in för att svara
#50063 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Min är av märket SEVERIN, tror det är den du ska ha..seriöst!

Logga in för att svara
#50067 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Förlåt MALMBERGS är märket. Den är suverän, inte SEVERIN. JAg har ännu inte brunnit inne! TACK ALLA KINESER! Inte bara för Taoismen.

Logga in för att svara
#50111 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

Per skrev:
Står du ut med skor utan "elastomaterial" kan jag rekomendera att ta en titt i diverse dykbutiker (de kan kallt vatten).
Kör själv Typhoon dykskor på vinterna. Riktigt smidiga och hur varma som helst. Är nog inne på femte säsongen nu och de håller fortfarande helt täta i sömmarna. Har testat ett antal "surfmärkens" skor men alltid varit missnöjd. De tenderar ofta vara för tunna i sulan, för känlsan med brädan tror jag. Men som jag brukar resonera: Om skatearna kan hantera den pyttelilla brädan med sneakers så kan jag surfa min 9 fotare med dykskor.
Har dessa: www.twenga.co.uk/offer/5811/6805747726699149882.html

Per

Jag körde ett tag med dykskor och kan hålla med att värmen var suverän. Som sagt så är dock sulan tjockare, men det störde aldrig mig. Rekommenderas att prova!

Johan

Logga in för att svara
#50148 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

såg att Jula har en melissa skotork med fyra slangar och fem års garanti för 179:-

Logga in för att svara
#50170 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Om man tejpar runt anklar och vrister, sliter man inte på skor/dräkt då?

Gillar verkligen inte att frysa, så jag kommer görat om det hjälper...men undrar bara...

Logga in för att svara
#50210 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

tjoonas skrev:

Gillar verkligen inte att frysa, så jag kommer görat om det hjälper...men undrar bara...

Jo, på utsidan lite granna. Är det en dräkt som har öppna sömmar, liten risk, annars bedömer jag den som obefintlig att det faktiskt skadar dräkten nämnvärt. Däremot skor som t ex O'Neill Heat där kardborre fästet (den "borriga" delen") sliter en del på insidan av dräkten längst ner, har faktiskt fått ett söm som släppt lite i limningen tack vare det.

Klart, försök undvika vävtejp/silvertejp. Tror det bästa är vanlig packtejp a'la bruntejp, även om den finns i klart mtrl eller med "logga".

Logga in för att svara
#50216 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Den " borriga " delen Daniel... hur tänker du då??

Är det bestämt och visst vad som är den borriga och den kardiga delen?

Jag tolkar det som att den borriga delen är den med hårdare " hårstrån " på. Men är det för att vi tänker på " burriga " ??

Och egentligen är väl den mjuka lika burrig den! ??

Kanske bättre att säga den hårdare o mjukare delen ELLER??? Jag bara frågar!

Logga in för att svara
#50243 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

tjoonas skrev:

Bara när de är jävligt kallt och man fryser som faan och tar ut kniven ur handskfacket för att få loss tapen fortare . Har funderat på att skaffa en brevkniv /säkerhetsbältes kniv som fanns för flera år sen, där bladet är gömt inne i mellan handtaget och en skyddande pinne. Nån so förstår vad jag menar och vet var man kan få tag på dom?

Logga in för att svara
#50245 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Qanik skrev:
tjoonas skrev:

Bara när de är jävligt kallt och man fryser som faan och tar ut kniven ur handskfacket för att få loss tapen fortare . Har funderat på att skaffa en brevkniv /säkerhetsbältes kniv som fanns för flera år sen, där bladet är gömt inne i mellan handtaget och en skyddande pinne. Nån so förstår vad jag menar och vet var man kan få tag på dom?

Har du svårt att få bort tejpen efter surf? Så var det för mig tills en vänlig själ tipsade om att vika in änden så det blir en 'flärp' du lätt kan greppa tag i, även med handskarna på. Eller missförstod jag ditt problem?

Logga in för att svara
#50246 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Esta skrev:
Qanik skrev:
tjoonas skrev:

Har du svårt att få bort tejpen efter surf? Så var det för mig tills en vänlig själ tipsade om att vika in änden så det blir en 'flärp' du lätt kan greppa tag i, även med handskarna på. Eller missförstod jag ditt problem?
va det DIN MAMMA!!!! eller?

Logga in för att svara
#50249 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

nee, det var en av mina 547 haremsdamer, förstår du väl...

Logga in för att svara
#50250 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Esta skrev:
nee, det var en av mina 547 haremsdamer, förstår du väl... lite adamski inspirerade inlägg där ...

Logga in för att svara
#50264 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Har precis snackat en hel dag med ett företag i Newquay som har riktigt schyssta dräkter. Efter att ha surfat 10 år i kallt vatten och sålt en del olika märken har man lite egna idéer om hur den "perfekta" dräkten, skorna och handskarna ska se ut. Så nästa vinter blir det en hel del egen input på både vinterdräkt, handskar och skor för våra förhållanden i Skandinavien och förhoppningsvis blir det riktigt schyssta prylar till bra pris...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#50270 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Daniel skrev:
Yup, det är precis den jag har (och som jag sett "alla" andra ha). Råkade bara se den av en tillfällighet och högg den direkt. Nej den måste inte väggmonteras, lägger den platt på golvet bara.

Håller med dig om att slangar verkar bättre än värmestavar.

Perfekt, tack för svaret Daniel! Såg f.ö. att Clas Ohlson har den också.

Logga in för att svara
#50282 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Esta skrev:
Qanik skrev:
tjoonas skrev:

Har testat de, men tycker att tapen lossnar lättare då. brukar dra rakt tils den går av när jag såtter på den istället för att riva av den. då får man lite veckad tape långst ut som är lättare att få tag i. Men ibland så går tapen av när man ska dra av den och då blir de krångligare, framför allt när de är ett antal minusgrader, stark vind och 0 gradigt i vattnet.
Vore bara så smidigt att sätta in pinnen under tapen och dra. snabbt smidigt och safe för dräkten

Logga in för att svara
#50283 Svar: Varmare vinterskor 16 år, 4 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Backdoor_Goran skrev:
Har precis snackat en hel dag med ett företag i Newquay som har riktigt schyssta dräkter. Efter att ha surfat 10 år i kallt vatten och sålt en del olika märken har man lite egna idéer om hur den "perfekta" dräkten, skorna och handskarna ska se ut. Så nästa vinter blir det en hel del egen input på både vinterdräkt, handskar och skor för våra förhållanden i Skandinavien och förhoppningsvis blir det riktigt schyssta prylar till bra pris...

Ha det gott
//Göran

Coolt! hoppas de lyssnar ordentligt.
Ingen borde ju veta mer om kallvattensurf än vi som surfar här uppe.
Se till att de har vattentäta dragkedjor och bra tätning i ärm och ben. Mindre vatten i dräkten = mer värme.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!