Facebook data

1
Fuerteventura!!
#4886 Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Hejsan alla surfare där ute..
Det är på det här viset att jag kommer flytta tillbaks till Fuerteventura igen nu i slutet av December, har haft det som min bas från o till i 7 år totalt 35 månader på fuerte o 12 månader på Lanza.
Nu kanske det är dags att flytta dit för gott eller iallafall ett bra tag framöver tills jag får någon ny inspiration eller träffar någon trvlig tjej som förändrar livsstilen.
Så iallafall kommer jag hooka upp med en lägenhet nu direkt när jag kommer ner, kanske tar min gamla som jag hade i 2 år eller hittar en bättre....

Min fråga är om det är fler som e sugna på att dra ner en stund, kanske inte för gott men någon som vill sesonga eller liknande? Det vore isåfall toppen för mig o dela bostad ett tag. Billigare, trevligare och smartare. Antalet spelar egentligen ingen roll....

Bäst surf e det från October till slutet av Mars men även April kan ha riktigt bra dagar... På sommare är det oftast väldigt blåsigt men väldigt varmt o vågor nästan varje dag. Dock fungerar inte north shore men närliggande beachbreaks bryter fint även på sommaren och boardies e ju alltid nice.... En dålig dag på sommaren på Fuerte e som en bra dag en stormig höstdag i sverige. Har faktiskt haft många bra dagar på sommaren, dock nästan bara beach breaks som fungerar då...

Bostäder om man delar ligger på mellan 200 - 300 euros per skalle i månaden beroende på vad man e ute efter. Alla lägenheter e inredda med sängar, soffor, o allt som trängs i en lägenhet. Staden heter Corralejo och ligger på den nordliga sidan av ön. Är man 4 pers kan man få riktigt feta lägenheter till bra pris...

Jobbmöjligheter för er som bara kan engelska får man lättast på hotel och brittiska pubar... Kan du även spanska o tyska är det ett stort plus..

Varför just Fuerteventura????:
Fuerteventura har en snitt tempratur på 25'C året runt och har i snitt de sista 50 åren på 16 regn dagar per år. Vädret de sista 2 åren har dratt upp det rejält från 6. Så vädret e toppen!! Här finns vågor året runt och om man har tillgång till bil så kan man få sitt eget beachbreak helt för sig själv..
Crowds existerar inte om man jämför med OZ eller Frankrike. 3-5 spots kan bli crowded dock är 35 surfare det mesta jag har räknat i vattnet ute på north shore på ett spot under 6 års tid. men Fuerte har gott om spots o stränder. Här finns lååånga vågor, tubiga vågor, snälla beachbreaks, tunga beach break, håriga vågor.. allt man kan begära av en surf ö!
Corralejo är inte lika exploaterat som Gran canaria, Teneriffe eller Lanzarote även om det har byggts ut ordentligt de sista 5 åren. Bor man i centrum har man gåväg till minst 5 spots om man orkar gå 20 minuter. Har man bil så är det bara ut o leta längs med hela north track!! I corralejo finns nattklubbar, bowling hallar, hårdrocks bar, live musik ställen, surfbarer, bra resturang utbud, billiga supermarkets, bra sjukhus, inte mycket bråk på pubarna och tillgång till nästan allt som man behöver som surfare.

Tackar för svar så fort som möjligt...

MVH: Johan Otterdahl

En bild tagen ner mot Cotillo beach break en bra dag..

Logga in för att svara
#4887 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Cotillo, ingen snäll våg trots att nybörjar skolor envisas med att dra dit sina elever Men antar att det e bra vitvatten o lära sig surfa på när det e lowtide... Hightide, shorebreak backwash e inte kul på Cotillo...

Logga in för att svara
#4889 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Swingkid skrev:
Crowds existerar inte om man jämför med OZ eller Frankrike.

Oz är till skillnad från Frankrike en hel kontinent. Jag kan lova dig att de flesta vågorna i Australien går osurfade, South och West Australia inkluderat. Så fort jag sticker utanför staden surfar jag oftast ensam med polarna. Är det över 10 pers i vattnet redan så hoppar jag vanligtvis inte i. Till och med Fairy Bower, Sydneys bästa pointbreak här i Manly kan man få helt själv ibland med perfekta conditions. Den största crowden jag har surfat med där är 16 pers. Riktigt stora dagar kan man dock räkna med uppåt 60 pers på samma break.

Logga in för att svara
#4890 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Shit, det här blir svårt - Fuerte eller OZ ...................

I FUCKING WISH!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Logga in för att svara
#4891 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Jo det e sant det att OZ e stort, stort som fan o hade min ekonomi varit stadigare hade jag varit där nu, men som sagt så e det alltid lättare att åka hem.. Hade nog inte klarat mig bra med 5000kr på fickan efter jag landat i OZ Men Fuerte kör man runt på en dag och det gör man inte i OZ . Hade t.o.m en OZ polare på besök i våras och han var otroligt impad över vågorna och att crowden var så lite som den var på de ställen som var bäst.. Tar du top 10 mest kända surfspotsen i OZ och jämför dom med top 10 spots med mest crowd på fuerte skulle jag tippa att skillnaden e stor.. Sett bilder från både Byron, Kirra o andra ställen där det ligger hundratals med surfare i vattnet.. Skulle dock ändå vilja dra dit för att ha varit där.. tror jag skulle älska OZ.

Pero me gusta la vida en isla canarias monton....

Logga in för att svara
#4909 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Fick precis en bild från min förra chef.... Tagen på Hierros vänster för någon vecka sedan... north shore fuerte....

Logga in för att svara
#4910 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Swingkid skrev:
Fick precis en bild från min förra chef.... Tagen på Hierros vänster för någon vecka sedan... north shore fuerte....

Logga in för att svara
#4911 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

fan va datan krånglar....

Logga in för att svara
#4912 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Logga in för att svara
#4919 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

faen, oz ar ju kung jamfort med europa surf.. Jag pallar inte spaniak landerna efter jag bott pa irland.

Trevligt, kallt o ficklet, en veckodag under vintern och du onskar att det ar nagon mer ute o surfar med dig.

Logga in för att svara
#4920 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Andiss skrev:
faen, oz ar ju kung jamfort med europa surf.. Jag pallar inte spaniak landerna efter jag bott pa irland.

Trevligt, kallt o ficklet, en veckodag under vintern och du onskar att det ar nagon mer ute o surfar med dig.

OZ kanske e kung, jag har dock aldrig varit där, men ärligt talat så bryr jag mig inte vilket ställe som är bäst eller inte så längre jag är vid havet , ölen e billig, jag får bra surf och jag går och lägger mig varje dag med ett leende på läpparna så skiter jag om jag surfar Sverige, Bali, Kanarieöarna eller Australien......
Surfing handlar om o ha kul o må bra. Jag har skitkul när jag surfar i Sverige men jag vill ha kul o må bra varje dag .... Det är en av anledningarna att jag inte bor i Sverige längre. Dessutom hatar jag kyla....
Jag diggar den spanska mentaliteten som fan, speciellt den kanariska ( ännu slappare:) ) Folk uppskattar livet mer på nått sätt..

Enjoy the ride...

Logga in för att svara
#4922 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Kor du el quamo pa lanza mycket?

Logga in för att svara
#4923 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

El Quemao är inte en våg man bara kör.. Den e tung som fan.. Enligt Tom Curren lika tung som Pipeline.. Jag har inte bott på Lanza sedan 2001 o då var jag absolut inte i tillstånd att surfa El Quemao. Körde dock La Santa några gånger o den e fin men också ganska tung..
Jag föredrar helst 3m face, långa, branta vänstrar... Big Wave riding e inget för mig.. När det blir över 4 m face så e det inte kul längre..... Kanske om man e ute på djupt vatten men inte när man vet att det är max 2m djupt o stenhård lava sten under...
Skulle dock vara kul att testa El Quemao på en liten dag..

Logga in för att svara
#4924 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

Tja!! Ska till Lanza eller någon annan kanarie ø strax efter jul. Då undrar jag vilken tjocklek på våtdrakten du rekomenderar!

ciao:)

Logga in för att svara
#4928 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

En bra 3/2 med långa ben o armar fungerar bra.... men jag gillar o vara lite extra varm. o har hellre en smidig 4/3 som man kan släppa in lite vatten då o då i. Det är mellan 17-20 grader i vattnet beroende på strömmar m.m. nu i Januari

Logga in för att svara
#4929 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

allright... hoppas bara på att man finner några hyfsat billiga biljetter under julen:unsure:

Logga in för att svara
#4931 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

kom ner till Fuerte så skalljag visa dig runt!
see ya
Enjoy the ride...
mvh: Swingen

Logga in för att svara
#4936 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 3

MesS
graphgraph

Mycket mojligt!!! Hør av mig nar det ar dags....

aloha

Logga in för att svara
#4954 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 5

Pelle Blanco
graphgraph

Hallå Swingkid! Du verkar ha hittat ditt place!?Har faktiskt börjat tänka på att göra ngt liknande..Har bott i OZ i 3 år men svårt att få fortsatt visum..Klarar tyvärr ej av klimatet här i Sverige.Har du jobb? Lätt o fixa eller?Är kock o fotograf,kan jobba i bar,lite spanska.Ska ev. till Ecuador i vinter; surfa o läsa lite spanska.Efter det så funderar jag på att flytta. Kanske kommer o hälsar på..

Logga in för att svara
#4968 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Swingkid skrev:
Men Fuerte kör man runt på en dag och det gör man inte i OZ . Hade t.o.m en OZ polare på besök i våras och han var otroligt impad över vågorna och att crowden var så lite som den var på de ställen som var bäst.. Tar du top 10 mest kända surfspotsen i OZ och jämför dom med top 10 spots med mest crowd på fuerte skulle jag tippa att skillnaden e stor.. Sett bilder från både Byron, Kirra o andra ställen där det ligger hundratals med surfare i vattnet.

Jo, att crowden förmodligen är värre på de ställen du nämner + många många mer i Oz vet jag. Men att man inte kör runt denna stora ö på en dag ser jag som en fördel eftersom det innebär att det nästan finns obegränsat med ställen att surfa på helt själv, utöver de som blir crowded. Frågar du en surfare från Gold Coast om det är crowded i Australien skulle du förmodligen få ett svar som skiljer sig från ett svar som en surfare från South Australia eller något annat glesbefolkat område skulle ge.

Försökte inte starta någon diskussion Fuerte vs Australien eller liknande. Jag har ingen åsikt om vilket ställe som är bäst. Tyckte det bara var fel att jämföra crowden på världens mest glesbefolkade kontinent med crowden på en liten ö. Samma gäller Hawaii t.ex.

Hur många gånger har man inte hört frågor som "Var är det det bäst, Hawaii eller Australien?"

Det finns inget rätt svar på en sådan oklar fråga!

Logga in för att svara
#4992 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Pelle Blanco skrev:
Hallå Swingkid! Du verkar ha hittat ditt place!?Har faktiskt börjat tänka på att göra ngt liknande..Har bott i OZ i 3 år men svårt att få fortsatt visum..Klarar tyvärr ej av klimatet här i Sverige.Har du jobb? Lätt o fixa eller?Är kock o fotograf,kan jobba i bar,lite spanska.Ska ev. till Ecuador i vinter; surfa o läsa lite spanska.Efter det så funderar jag på att flytta. Kanske kommer o hälsar på..

Tjenare Pelle!! Bara att komma o hälsa på!!!
Jag har jobb ja... Kock jobb är absolut inga problem att fixa nere här.. Finns massor av olika resturanger... E du fotograf skulle du kunna börja jobba som surffotograf!!! Han som jobbade här i tre år tjänade väldigt bra på det.. Fotade mkt locals o även surfskolor.. tog 3 euros per bild... Så kom ner o gör ett försök!!!
See ya...

Till Redax: Klart att du har rätt mannen älskar bara att diskutera..!

Logga in för att svara
#5000 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Hampus.E
graphgraph

Swingkid kan man komma ner å bo hos dig en månad under sommar lovet ??

ha d gött

Logga in för att svara
#5006 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

tja johan, kul att höra att du åker tillbaka. vi åker, som vanligt kan man väl snart säga, en sväng till famara i slutet på januari. hyr nog ett av beachhusen längst bort på stranden. Börjar också känna att det lockar ännu mer än någonsin att flytta utomlands, men eftersom vi både diggar våra jobb så får det bli till ngn stad i framtiden. vore riktigt kul att få lära ruth surfa när hon är liten.
well, om du av ngn anledning tar båten över i slutet på jan vore det kul att ses!

Jörgen

Logga in för att svara
#5212 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen  

Blir sa trott!

hej swingen!
om jag ***** ** dig pa ett bra sett,kan inte jag ochsa fa bo hos dig och lyssna pa dina godnatt sagor om hur lange och hur bra vagor det finns pa fuerte!surfa vidare pa jean pierres,beratta sedan om hur bra allt var ibaren pa kvallen!
Hur manga manniskor maste du halla i handen???????
-Bli lite man forhelvete!

FUERTE AR REDAN FULLT!!!!!

Logga in för att svara
#5218 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Blir sa trott! skrev:
hej swingen!
om jag ***** ** dig pa ett bra sett,kan inte jag ochsa fa bo hos dig och lyssna pa dina godnatt sagor om hur lange och hur bra vagor det finns pa fuerte!surfa vidare pa jean pierres,beratta sedan om hur bra allt var ibaren pa kvallen!
Hur manga manniskor maste du halla i handen???????
-Bli lite man forhelvete!

FUERTE AR REDAN FULLT!!!!!

Hej din fega jävel som inte ens kan skriva i ditt eget namn...!
Vad fan e det för fel på att ha folk som kommer och hälsar på, man visar dom runt, surfar festar o har kul?????
Varför bryr du dig inte om alla surfare som drar till OZ o Hossegor o hälsar på sina polare där istället?? Hossegor e ju mååånga gånger mer crowded än Fuerte t.ex.. Antar att du varit där också och hälsat på polare?? Varför skulle då Fuerte vara annorlunda.. ??
Vad e ditt jävla "I'm so hardcore" problem???
Vettefan vart du brukar surfa när du är eller bor där men fullt det är det inte.!!!! Hade många supersessions med bara mina polare i våras helt själva. Sedan att det kan vara crowd på vissa ställen det e klart, men jag har hellre 5 svenska surfpolare i vattnet än 5 dryga italienare..

Skaffa dig ett liv!!!!!!!

Peace, love and understanding!!!

Oavsett e du välkommen ner o ta en session!!!! Surfa ut dig din ilska...
MVH: Swingkid

Logga in för att svara
#5220 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen  

polman

Swingkid skrev:

Fuerteventura har en snitt tempratur på 25'C året runt och har i snitt de sista 50 åren på 16 regn dagar per år. Vädret de sista 2 åren har dratt upp det rejält från 6. Så vädret e toppen!!

50*16 - 48*6 = 512 dagar regn de senaste två åren alltså, härligt! Verkligen toppenväder!

Logga in för att svara
#5231 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen  

konan

Swingen...Is that a name?

Logga in för att svara
#5233 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen  

olsson

-5 stockholmare eller 5 Italienare.....????????
Jamt upp skulle jag saga!!!!

Logga in för att svara
#5239 Svar: Fuerteventura!! 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Lars S
graphgraph

"-5 stockholmare eller 5 Italienare.....????????
Jamt upp skulle jag saga!!!!"

Alla vet att stockholmare är oförskämt dryga, framförallt gentemot en inflyttad träldansk som jag Vill dock påstå att det är trevlig och slapp stämning i vattnet runt sthlm - det är betydligt hårdare/mer tävlingsinriktad stämning (för den sakens skull dock inte otrevlig) i den gamla härliga södern... hepp!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!