Facebook data

1
Bilder med vattenkamera
#48371 Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Är det nån som har bra tips för slippa vattendroppar mitt på linsen? Det är så deppigt när de förstör bilder som hade annars blivit bra.

Med en kompaktkamera räcker det med små droppar, som i detta fall...

Logga in för att svara
#48377 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

blås på linsen innan du fotar

Logga in för att svara
#48385 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Samma problem här med. Har ngr pics som skulle vara sååå bra om det inte vore för den dära satanas droppen mitt i.
Jag försöker hålla kameran ovanför vattnet så linsen hinner 'torka' lite. Blåser även bort dropparna, som Victor säger.

Logga in för att svara
#48409 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Som ni vet så är det meningen att det skall finnas vatten på linsen, men inte ett par droppar utan den skall vara helt täckt. Spotta som en tok på linsen och gnid runt så att hela ytan täcks, då blir det inte droppar utan en jämn yta med vatten. När ni är i vattnet spotta på linsen en gång i kvarten och gnid ut så blir det kanon. När ni inte tar bilder håll kameran under vattnet, så fort ni tar upp kameran börjar vattnet att torka, brukar ta en 10 sekunder innan det blir droppar. Annars kan man dela en potatis på mitten och gnida den mot linsen funkar sådär, saliv är bättre.
Ser framemot schyssta vattenilder från er!

.peace.

Logga in för att svara
#48411 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Poängterar än en gång, Linsen skall vara TÄCKT av vatten. Den skall inte vara torr!
Skippa blåsa på linsen etc.

Logga in för att svara
#48426 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

bra förklaring blindmoose.!

Logga in för att svara
#48439 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Blindmoose skrev:
Poängterar än en gång, Linsen skall vara TÄCKT av vatten. Den skall inte vara torr!
Skippa blåsa på linsen etc.

Jo, det har jag oxå hört men efter att ha missat bra bilder, gör jag det som funkar bäst för mig dvs att försöka ha linsen torr när jag fotar. Har även provat saliv, spottat o så. Nu har jag inte den mest avancerade UV-kameran. Det e bara en kompakt med UV-hus till.
Jag får nog gå en kurs i vattenfoto...

Logga in för att svara
#48441 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Här satt droppen innan du fick den på din lins, Wonka.

Logga in för att svara
#48442 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Har ett par brillor från Oakley och där finns det ett medel till dem som gör att vattnet ska rinna "av". Är ju kemiingenjör och borde veta vad det är (för länge sen man jobbade med det nu...), ska kolla upp vad det är och återkomma....

Min Pentax har blivit lite repig på linsen och får droppar som fastnar lättare nu än i början. Annars tycker jag Olympus verkar få det mer än vad Pentaxen har fått.

Doppa den snabbt i vattnet precis innan fotanden så det är en tunn hinna på hela linsen, då blir det bäst bilder...

//Göran

Logga in för att svara
#48484 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Blindmoose skrev:
Som ni vet så är det meningen att det skall finnas vatten på linsen, men inte ett par droppar utan den skall vara helt täckt. Spotta som en tok på linsen och gnid runt så att hela ytan täcks, då blir det inte droppar utan en jämn yta med vatten. När ni är i vattnet spotta på linsen en gång i kvarten och gnid ut så blir det kanon.

Vad ska man gnida med? När jag är ute i min 6/5a med 5 mm handskar och 7 mm skor +bräda är jag inte så sugen på att ta med mig en potatis ut i vattnet. Skulle jag gnida in linsen med mina handskar får jag istället en flottig fläck som hundra gånger värre än en liten vattendroppe. Det kanske är skillnad när det är varmt vatten, då är det lättare att ta till rashguarden eller shortsen.

Logga in för att svara
#48501 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Dykarna använder ngt medel i maskerna som hindrar imma sen finns det nanofilm till bilrutor som gör att dropparna rinner av. Har inte provat utan har således imma & vattendroppar på mina vattenbilder.
En rejäl snorloska kanske är det bästa.

Logga in för att svara
#48503 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Willy skrev:
Blindmoose skrev:
Som ni vet så är det meningen att det skall finnas vatten på linsen, men inte ett par droppar utan den skall vara helt täckt. Spotta som en tok på linsen och gnid runt så att hela ytan täcks, då blir det inte droppar utan en jämn yta med vatten. När ni är i vattnet spotta på linsen en gång i kvarten och gnid ut så blir det kanon.

Vad ska man gnida med? När jag är ute i min 6/5a med 5 mm handskar och 7 mm skor +bräda är jag inte så sugen på att ta med mig en potatis ut i vattnet. Skulle jag gnida in linsen med mina handskar får jag istället en flottig fläck som hundra gånger värre än en liten vattendroppe. Det kanske är skillnad när det är varmt vatten, då är det lättare att ta till rashguarden eller shortsen.

Ingen kameravana men mycket maskvana från dykning. Spottade alltid och gned in. Inga problem med 3-finger våthandskar. Viktigt att det är mycket snor. Snoret är bättre immskydd än saliv nämligen. Och se till att det inte "torkar". Om du får flottiga fläckar måste du kanske gnida ut det mer. FAst, beror ju på vad den flottiga fläcken består av. tror inte jag vill veta egentligen.

Logga in för att svara
#48507 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Jo, en grej till, du ska inte "gnida in det" utan se till att sprida ut det på glaset. Svårt att gnida in vätskor i glas...

Logga in för att svara
#48510 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Det som funkar bäst för mig är att kvällen innan ( ett par timmar) man vet att man ska ta med kameran ut, r att gnida in linsen i tandkräm, låt det torka ordenligt och sedan sjölj bort det när man hoppar i vattnet. Tandkrämen tar bort allt fett och andra partiklar på linsen. Det är sånt som gör att vattnet "doppar sig" och har en punkt att samla sig på!

Logga in för att svara
#48514 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

pikles skrev:
Om du får flottiga fläckar måste du kanske gnida ut det mer. FAst, beror ju på vad den flottiga fläcken består av. tror inte jag vill veta egentligen.

Jo, en grej till, du ska inte "gnida in det" utan se till att sprida ut det på glaset. Svårt att gnida in vätskor i glas...

Flottigheten är troligtvis från vax från brädan. Det måste väl ändå vara det bästa tipset: Vaxa inte linsen!

Logga in för att svara
#48515 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Freddy81 skrev:
Det som funkar bäst för mig är att kvällen innan ( ett par timmar) man vet att man ska ta med kameran ut, r att gnida in linsen i tandkräm, låt det torka ordenligt och sedan sjölj bort det när man hoppar i vattnet. Tandkrämen tar bort allt fett och andra partiklar på linsen. Det är sånt som gör att vattnet "doppar sig" och har en punkt att samla sig på!
Aha, måste testas!
Nåt speciellt märke som e bättre än andra? Colgate, Sensodyn?
Men blir nog en påse eller UV-hus till systemkameran i framtiden...

Logga in för att svara
#48533 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Freddy81 skrev:

Låter som en typiskt dålig ide om du tänkt använda prylarna många ggr. Många sorter av tandkräm har mer eller mindre grovkornigt "slipmedel" i sig --> du kommer förr eller senare få grådaskiga bilder pga. mikroskopiska repor på glaset. DET SKA FINNAS ETT EXTREMT TUNT LAGER HELT RENT "FETT" PÅ LINSEN! Det dels skyddar linsen/glaset, har vattenavstötande/spridande effekt och fyller igen de små repor du redan har utan att ändra brytningsindex. Det finns medel som både rengör och konditionerar linser hos alla välsorterade fotohandlare (finns ju dock inte så många sådana kvar).

Men skulle du väl stå utan sådant någon enstaka gång och verkligen i behov att att fixa till det så rengör försiktigt med en väldigt mjuk och helt ren bomullsduk och genom att "flåsa" på glaset. Har du nu skött om linsen väl förut så kommer detta att räcka. Det tunna fettlagret som fäst närmast linsen går inte bort av vatten/vattenånga och en väldigt försiktig smekning med bomullsduken.

Skulle du däremot behövt rengöra hårdare, exempelvis för att du kletat surfvax på den eller dyligt, så finns det ett jäkligt hjälpligt sätt för att kanske klara en session: Använd fettet du har på utsidan och ej under näsan (haha - lite svårt att förklara men, i det lilla vecket näsborren bildar vid början av den mjuka delen av näsan). När du smetar på detta försiktigt måste linsen vara helt torr, till och med från kondens, annars riskerar du bara att det inte fäster lika bra på delar av linsen och det då kommer att bli "flammigt" och att vattendroppar får punkter att samlas till.

Spott har samma effekt, men det är en avsevärd skillnad på att spotta på insidan av masken för att slippa kondens och att skapa en vattenavstötande yta som hela tiden har kontakt med vatten i rörelse dvs det sköljs tämligen snabbt bort.

Logga in för att svara
#48534 Svar: Bilder med vattenkamera 16 år, 5 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Kan för övrigt inte begripa varför konstruktörerna av små kameror inte bryr sig om att fixa till utbytbara UV-filter (De är eg. till för att filtrera bort UV-strålar, som gör film lite grådaskig precis som om det satt en halvtransperent hinna på bilden). På systemkamerors optik e det det absolut bästa och mest kostnadseffektiva skyddet just ett sådant. Kostar ofta kring hundringen, ist för att behöva skicka in optik till någon som lagar det i labbmiljö och ruinerar en på köpet, eller att behöva vara löjligt rädd om grejerna. Men tanken med kompaktkamerorna är kanske lite slit och släng...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!