|
#46958 |
Agadir? 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Finns det nån bra surf i agadir för en sopa som knappt kan paddla?
alltså små trevliga vågor med inga hajar eller vassa stenar under?
|
|
|
|
|
#46959 |
Svar: Agadir? 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 28 |
|
absolut!! - jag är där från den 13 nov! 
|
|
|
|
|
#46965 |
Stoke: 9 |
|
jag kommer dit den 6e gazzer. ska du bo i taghazoute?
vi kommer nog vara baserade i agadir men antar att de flesta spotsen är norrut. hur långt är det ungefär, och är det smidigt att åka med buss/hyrmoppe/hyrbil?
om man inte har bil, vad gör man av grejerna när man är i vattnet, vågar man gömma en ryggsäck bland stenarna eller blir allt snott direkt? jag är skadad av bali där man i stort sett kan lämna digitalkameran bland bräduthyrarna, alla är ju så ärliga.
en sista fråga, vad kostar basic boende nära något spot i taghazoute? känner vi att det är för meckigt att bo i agadir så flyttar vi nog upp dit.
förlåt mig hannah, om jag kapade din tråd...
J
|
|
|
|
|
#46972 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Taghazoute ligger några mil norr om Agadir. bryten runt taghazoute är mycke klippor som kanske inte är så lämpliga för nybörjare. Men banana point lite söder om taghazoute är mer nybörjaranpassad eftersom de är sand/grus strand. De finns även en sandsrand en bra bit norr om taghazoute som man kan ta buss till (om man inte har bil). Kommer inte ihåg vad den heter men den funkar bäst när de är riktigt litet, är de ok storlek på svellet blir de för stort där.
Peace
/Qanik
|
|
|
|
|
#46973 |
Stoke: 20 |
Elis
|
Kommer inte ihåg några exakta priser, men det var rätt billigt o bo i thagazout. Skulle bosätta mig där om ni är ute efter surf. Meckigt o åka komunalt iaf. Har ni bil så funkar det. Tar inte längre än 30-40min med egen bil från agadir.
Finns beachbreaks också i området. Kan absolut rekomendera det även för nybörjare. Banana beach tex.. strax söder om thagazout. Funkar o ta bussen ett par minuter från Thagazout. Fanns några surfcamps där också om man vill bo där..
Ha de gott alla som åker!
|
|
|
|
|
#46974 |
Elis
|
ser att du hann före mig...
"Tamir" kan den hetat så stranden?
|
|
|
|
|
#46975 |
|
finns många bra alternativ med boende i Tagazought samt otroligt bra surf breaks, från första gångare till proffsen (mig själv t.ex.) Buss till Banana är billigt - jag drog på mig våtdräkten på morgonen tog brädan på bussen och några dhramas i våtdräkten mer det behovs inte - bättre Tagazought än Agadihr om du vill surfa - lämna aldrig en enda pryl på stranden!! Bussarna är till halvten ficktjuvar och marknaden kan lura dig vart de vill! Se upp för poliserna och va mistänksam - surfa och ha roligt imellan dessa ..
|
|
|
|
|
#46979 |
Stoke: 25 |
lars
|
Stranden norr om Tag. heter Tamri.
Skippa allt vad agadir boende heter, ta en taxi från agadir airport till Tag, styr upp boende på plats. Jag kom dit utan nån koll, efter 5 min i Tag hade jag eget rum med med balkong och havsutsikt. Enkelt men nice, kostade typ 80 sek/natten. Pruta och deala lite bara..
Är ni ett gäng så fixa bil, lite dyrt men sjukt nice att kunna dra norrut om swellet är kass. 275 Euros för en vecka typ.
|
|
|
|
|
#46983 |
|
Helt Rätt Lars! Nån annan i Tagazought kring den 13 onde?
|
|
|
|
|
#46984 |
Stoke: 25 |
lars
|
Glöm inte käka bröd me olivolja och mynta te till frukost, grymt! 
|
|
|
|
|
#46997 |
Obie
|
|
|
|
|
#46998 |
Stoke: 1 |
|
Någon som har koll på ifall det finns några bra surfshops där nere ifall man vill köpa en ny bräda eller är det bättre att ta med hemifrån?
|
|
|
|
|
#46999 |
|
Såg ingen bra bräda i nån shop där nere! Många som jjag säljer brädorna på väg därifrån - där är det DU som håller i det begärligaga inte de! Jag tar med mig två brädor - säljer åtminstone en av de ....
|
|
|
|
|
#47013 |
Elis
|
Glöm inte heller att gå till barberaren.
För en billig peng får ni en rakning som..skinet blir som en barnrumpa:laugh:
Värt det bara för o se alla prosedurer de har för sig när de ska descinficera bladet mm mm..
|
|
|
|
|
#47014 |
|
Värt att nämna också är att det finns ingen alkoholhaltigt att köpa i Tagazought. Det finns en sorts systembolag (rätt nära busshållplatsen från Tagazought till Agadir) eller ta med dig från Tax Free.
Hur många är vi från Sverige från mitten av november?
//Gaz
|
|
|
|
|
#47017 |
|
Åter till brädorna, finns det inga brädor att köpa som är ok? nån som vet hur kinkiga flygbolagen är med brädan ner, vad brukar ni pröjsa per bräda? Vi kommer vara nere 25/12 - 11/1 5-6 pers
|
|
|
|
|
#47020 |
|
fernet skrev:
Åter till brädorna, finns det inga brädor att köpa som är ok? nån som vet hur kinkiga flygbolagen är med brädan ner, vad brukar ni pröjsa per bräda? Vi kommer vara nere 25/12 - 11/1 5-6 pers
vi flyger Thomas Cook Airlines och dom ville ta 300 kronor per boardbag, om man ringer och förbokar. på plats tror jag det skulle gå på närmare 800. no cool.
det känns som hela buss/moppeprojektet var lite väl omständigt, så vi åker nog upp till Tag inom ett par dagar och bor där istället.
ses i marocko!
|
|
|
|
|
#47024 |
|
fernet skrev:
Såg ingen bra bräda i nån shop där nere! Många som jag säljer brädorna på väg därifrån - där är det DU som håller i det begärligaga inte de! Jag tar med mig två brädor - säljer åtminstone en av de .... Jag har en skit fint Anchor Point Special till salu på Surfmarknaden ... flera som har vissat intresse men vad jag vet har inget bestämt sig än? Den gröna Shane Stoneman.
|
|
|
|
|
#47025 |
Stoke: -13 |
|
jag anländer 6e nov så om ngn annan kommer med det planet eller ska hämta polare är jag intresserad av att dela ride från flygplatsen. har varit där några gånger så utmärkt tillfälle att få lite tips kanske  .
|
|
|
|
|
#47026 |
|
en vecka eller hur länge stannar du?
|
|
|
|
|
#47037 |
|
|
|
|
|
#47041 |
perry
|
fernet skrev:
Var i Agadir-Taghazoute-Tamri-Imessouane 2006, och då var det riktigt klent med utbud av brädor. Kanske är bättre nu, men det är som alltid lika jäkla nedrigt att tvingas riskera att köra sunkig bräda på fint swell! 
|
|
|
|
|
#47042 |
|
det är ju heeelt sjukt. har pumpat 2 veckor i sträck nu!! man är för sent ute  . jag chillar där i typ 6 veckor så vore ändå kul att hooka med lite svennar (alternativet är araber eller fransoser).
|
|
|
|
|
#47044 |
|
AMERIKANER DÅ? 
|
|
|
|
|
#47081 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Gazzer skrev:
Värt att nämna också är att det finns ingen alkoholhaltigt att köpa i Tagazought. Det finns en sorts systembolag (rätt nära busshållplatsen från Tagazought till Agadir) eller ta med dig från Tax Free.
//Gaz
När jag var där i 04 så fanns de en liten bar på ett hotell i banana vilage, vi drack den tom på en kväll dock  . Annars är de bara ta bussen in till Agadir och shopa sej lite sprit. glöm inte att lägga den i de svarta plastpåsarna dock, sår då blir de helt galna. 
Ska jag vara ärlig så gillade jag inte riktigt Marocko som land, gryma högrar dock.
|
|
|
|
|
#47083 |
Stoke: 143 |
|
rackarn skrev:
det är ju heeelt sjukt. har pumpat 2 veckor i sträck nu!! man är för sent ute . jag chillar där i typ 6 veckor så vore ändå kul att hooka med lite svennar (alternativet är araber eller fransoser). Det är alltid trevligt att chilla och softa,,,,men om det pumpar föredrar jag att SURFA,,,, 
|
|
|
|
|
#47084 |
|
vet inte vad du tycker men jag tycker det är rätt chill att surfa  . om du trodde jag skulle "chilla"  i 6 veckor har du iofs också rätt men inte det jag menade.
|
|
|
|
|
#47091 |
|
Qanik skrev:
Gazzer skrev:
//Gaz
När jag var där i 04 så fanns de en liten bar på ett hotell i banana vilage, vi drack den tom på en kväll dock . Annars är de bara ta bussen in till Agadir och shopa sej lite sprit. glöm inte att lägga den i de svarta plastpåsarna dock, sår då blir de helt galna. 
Ska jag vara ärlig så gillade jag inte riktigt Marocko som land, gryma högrar dock. Helt rätt! Som "land" suger Morocco hårt! på många sätt - stadens avloppssystem är mer än bara obefintligt t.ex. det säger en hel del om hur omgivningen se ut. Poliserna är koruppta och gatorna är i princip laglösa. Men det finns många gulkorn att upptäcka i kulturen, historiken och som sagt vågorna.
|
|
|
|
|
#47097 |
|
//Gaz[/quote]
När jag var där i 04 så fanns de en liten bar på ett hotell i banana vilage, vi drack den tom på en kväll dock  . Annars är de bara ta bussen in till Agadir och shopa sej lite sprit. glöm inte att lägga den i de svarta plastpåsarna dock, sår då blir de helt galna. 
Ska jag vara ärlig så gillade jag inte riktigt Marocko som land, gryma högrar dock.[/quote] Helt rätt! Som "land" suger Morocco hårt! på många sätt - stadens avloppssystem är mer än bara obefintligt t.ex. det säger en hel del om hur omgivningen se ut. Poliserna är koruppta och gatorna är i princip laglösa. Men det finns många gulkorn att upptäcka i kulturen, historiken och som sagt vågorna.[/quote]
hur kassa är avloppssystemen? nu fick jag ångestbilder över att gå på toa där nere. jag är rätt mesig med sånt där.
är det något speciellt man bör undvika att käka om man vill klara magen och så?

|
|
|
|
|
#47099 |
|
|
|
|
|
#47108 |
|
okej fan vad bra. då ska jag nog klara mig.
finns det bra tatuerings-studios där? har fått en liten fix ide att jag ska ha en tatuering från varje kontinent och jag tror inte jag kommer åka till så många andra ställen i afrika....
|
|
|
|
|
#47165 |
Stoke: 49 |
|
Jag kom hem igår från en Marockovecka tillsammans med min dotter. Vi hyrde bil på flygplatsen och drog norrut. Finns mycket och varierat där. Vi flög Tomas cook och fick betala 600 kr för en longboard och två mindre brädor t.o.r. Vi betalade på vid incheckningen på Arlanda och fick ett kvitto som TYDLIGT visade att hemresan var betald. Förra svängen fick jag betala igen på hemresan.
Satans fina vågor hade vi!!
/JB
|
|
|
|
|
#47178 |
|
Nice! Gratis! Hur långt norrut var ni? Vart bodde ni?
Hade! Gaz
|
|
|
|
|
#47188 |
Stoke: 49 |
|
Vi var lite här och där mellan Tagazought och Essaouira. Känns som både gästsurfare, locals och bybefolkningar blir trevligare proportionellt med avståndet till Agadir och Tag. Går att hitta både fina point brakes och snälla beach brakes hela vägen. Förra året åkte jag med en riktigt Marockokännare som tog mig runt till hans personliga favospots, vill inte outa dem med hänsyn till det förtroende jag fått av honom. Personligen tycker jag det verkar finnas oändligt mycket surf och rätt glest mellan surfare jämfört med många andra kuststräckor. Jämfört med vändan förra året hade vi grymt mycket mer tur med svallet denna gång. Pumpade fint hela tiden. Dock lite blåsigt sista två dagarna. /JB
Gazzer skrev:
Nice! Gratis! Hur långt norrut var ni? Vart bodde ni?
Hade! Gaz
|
|
|
|
|