|
#46772 |
Diskussion om väjningsregeler... 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 4 |
Hasse
|
|
|
|
|
#46798 |
Svar: Diskussion om väjningsregeler... 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 30 |
|
i see it like this:
swimmers/surfers have right of way over SUP/Kayaks that have right of way over Kiters/WIndsurfers which have right away over Sailboats which have right of way over Motorboats/Jetski's
basic logic is simply the same as the pedestrian right of way.
People on foot have right of way over Bikes/Cars, Cars should look out for bikes a bit.
|
|
|
|
|
#46802 |
Stoke: 0 |
|
SharkBoy skrev:
swimmers/surfers have right of way over SUP/Kayaks
Så en som kör SUP får helt enkelt finna sig i att bli indroppad på av alla surfare för att dom har rätt till vågorna p g a mindre bräda? Hårt!
David
|
|
|
|
|
#46804 |
|
David W skrev:
SharkBoy skrev:
Så en som kör SUP får helt enkelt finna sig i att bli indroppad på av alla surfare för att dom har rätt till vågorna p g a mindre bräda? Hårt!
David
no different in thinking that an SUP should have företrädde over a Jetski.
Skill and positioning should determine priority, not who has the biggest toys
|
|
|
|
|
#46816 |
|
Skill har väl absolut ingen som hälst att göra med prioritet till vågen:blink: Där är väl inte den som tror sig vara störst och bäst som ska få ta vågen eller!? 
|
|
|
|
|
#46820 |
Stoke: 1 |
|
Nu när ämnet är uppe skule jag vilja ta upp en fråga om "ön" i Åsa, det som vi vindsurfare kallar "yttre". Det är som bekant rätt populärt för surfare, speciellt i vissa förhållanden och dessutom ett av västsveriges bästa vindsurfingspots vindriktningar från sv-vsv. Jag har seglat det sedan 2001, men det är egentligen bara de senaste åren som det dykt upp vågsurfare. Jag har surfat där några gånger också, även om det inte är särskilt ofta som jag väljer surfing över vindsurfing.
Som vindsurfare är det mycket svårt att köra stället när det är vågsurfare i vattnet, men så länge det inte är så många så funkar det. Man får helt enkelt räkna in alla huvuden innan man börjar rida vågen. När det är fler än ca 5-7 surfare och dessutom sådana med mindre ruting är det extremt svårt och trots att jag läger väldigt mycket energin på att kolla eftervågsurfare innan jag droppar in så har det ett par gånger varit riktigt nära att jag seglat på någon.
Det problem jag främst vill diskutera handlar om att paddla ut mitt i själva "huvudsektionen". Som jag ser det finns det oftast två mer eller mindre sammanhängande sektioner i brytet (det beror iofs lite på storleken). Som vindsurfare droppar men ofta in på eller strax nedanför den övre sektionen där de flesta vågsurfare brukar ligga. Man kan då se om någon paddlar och om inte, köra runt eller köra ovanför surfarna. Ibland tvingas jag köra rätt nära, men detta har (från min sida) sällan varit något problem eftersom jag helt enkelt kör lite extra på säkerhet i dessa svängar.
Men i den bottensväng som leder fram till nästa sektion är det mycket svårt att hålla lika bra uppsikt.. Och det som händer ibland är att det ligger några och simmar (eller paddlar ut) precis i den sektionen, som i princip ligger rakt utanför själva hörnet på ön. Att någon råkar surfa den sektionen eller sitter och väntar strax utanför är inte något problem. Men när en surfare dyker igenom vågen - i värsta fall utan brädan - och sticker upp huvudet precis där jag lägger bottensvängen är det inte så jättekul. Det interessanta är att det ofta är samma två, tre personer (inte samma från gång till gång utan samma under en given session) som uppehåller sig här. De som plockar vågor på den övre sektionen verkar inte hamna här, i alla fall inte under lika lång tid, och dessuom verkar de hålla i brädan lite bättre vilket gör dem väldigt mycket enklare att se. Jag har för övrigt själv blivit påseglad just här en gång efter att jag trillat där när jag vindsurfade, resultatet blev en decimeter djupt jack i sandwich brädan, bara någon decineter från där jag hade huvudet. Jag såg aldrig seglare i förväg - och vad värre är, han hade inte heller sett mig innan det small. Jag tror att en av anledningarna till att det är så svårt att se just här har att göra med hur vågen vrider in. Det blir helt enkelt trångt mellan vågorna, så när man bottensvänger kommer men väldigt nära vågen framför och har därmed svårt att se någon som just dyker igenom.
Så frågan är, är det verkligen att rekomendera att ligga och paddla just här? Det finns väl en generell regel som säger att man skall undvika att paddla ut just genom det "spår" som surfas (några kompisar har fått mycket skäll av mer rutinerade surfare när de gjort det på Maui i alla fall)?
Vi vill ju alla surfa en bra våg - även jag trots att jag har segel. Även om det säkraste skulle vara att inte köra stället i fråga så kan vi nog alla vara överens om att det är något som inte kommer hända. Stället kommer både vindsurfas och surfas även framöver. Men hur undviker vi att en olycka sker just i den lilla del av breaket som jag beskriver ovan? Det känns som det borde vara smart att diskutera det hela innan olyckan sker?
Hur ser ni som surfar - och ni som surfar Åsa i synnerhet - på detta?
|
|
|
|
|
#46823 |
|
SharkBoy skrev:
David W skrev:
SharkBoy skrev:
David
no different in thinking that an SUP should have företrädde over a Jetski.
Skill and positioning should determine priority, not who has the biggest toys
Menar du att en som surfar ett litet chip i sunkvågor borde ha företräde framför en som kör en större bräda?? Han får väl skylla sig själv som inte får några vågor, och när han väl får den står och hoppar som en groda upp och ner för att komma framåt. Kanske missuppfattar dig men jag har för mig att jag läst nån sån kommentar av dig tidigare.
Alla kanske inte gillar känslan i små brädor, några av dom bästa surfupplevelserna jag haft har varit på en rätt fet 6'4" singlefin. Då kunde jag ju självklart ta vågorna tidigare än dom flesta vilket medförde att jag låg längre ut i brytet och tävlade med longboardarna. Om man har lite hyffs så släpper man ju förbi de lite mindre set-vågorna som blir perfekta för dom på chipsen längre in, men jag skulle aldrig tänka tanken att jag har företräde framför longboardarna eller SUP:arna för att jag har en mindre bräda?!
Problemet med longboardare och SUP:are uppstår bara när dom inte har nåt vett i skallen och paddlar på varenda våg utan att släppa något. Det är jäkligt irriterande..
|
|
|
|
|
#46824 |
|
Ok, I'll answer:
Petre, I sort of explained that bad, i meant that skill in positioning oneself better is what should lead to catching more waves. But you are wrong to think that skill has nothing to do with it. If someone of lesser skill has priority, of course they have priority. But if a person who continually paddles for priority can't make the drop on the wave. He/she is starting to lose priority. Also, there are some breaks that maybe over certain surfers skill levels, if that is the case, the surfer needs to show humility in the line-up.
Ola H- I don't know how to answer you more than I already did but if there are surfers in the lineup and you are coming in at mach 10 with a sail on your board, I think you should give priority to the surfers. I know it sounds crude, but imagine you are skateboarding a hill in Slottskogen. That's all well and good if it's empty or has few people but if it's crowded, it's irresponsible to bomb the sidewalk when other people are walking it.
As for David W-. i didn't say that simply having more or less volume has to do with who has priority. BUT some people think that if they have more foam then they have priority because they can catch the wave from further out- Not true. The one lined up the deepest has priority, not the one paddling from furthest out. If you are paddling from furthest out to catch a shoulder when someone is inside and deeper, then you are using your volume and not your skill to catch the wave, and you don't have priority. Of course some breaks are different. If you have been on your feet for a while and someone drops in behind you, it''s still your wave.
|
|
|
|
|
#46825 |
|
Grattis till ditt 1000:e inlägg Sharkboy!
Jag förstår vad du menar men samtidigt tycker jag att du kanske vill ge lite väl mycket prioritet för shortboardare. En som kör longboard vill inte ta vågen på samma ställe som en shortboardare eftersom den oftast är för brant där. Alltså ligger man längre ut. Men så länge man har lite skills och är rätt positionerad så står man ju på vågen långt före shortboardaren så då har vi ju inget problem, eller hur? Och en SUP:are skall väl ta vågen innan de andra ens har sett den med tanke på hur lättpaddlade dom är.
Jag tycker att reglerna ska vara lika för alla , annars blir det väldigt godtyckligt. Men som jag sa tidigare så måste man som longboardare släppa vågor till andra, just eftersom man faktiskt har lättare att fånga vågor.
|
|
|
|
|
#46827 |
|
SharkBoy skrev:
Ola H- I don't know how to answer you more than I already did but if there are surfers in the lineup and you are coming in at mach 10 with a sail on your board, I think you should give priority to the surfers. I know it sounds crude, but imagine you are skateboarding a hill in Slottskogen. That's all well and good if it's empty or has few people but if it's crowded, it's irresponsible to bomb the sidewalk when other people are walking it.
Givetvis ger jag surfarna prioritet på vågen, men inte till hela stället - speciellt inte just detta ställe som jag vindsurfade i grymma förhållanden i många år innan jag såg någon som surfade det. Däremot kör jag inte inte in och vindsurfar de tvåa andra surfbreaken i Åsa (framför piren och bredvid piren) även om jag skulle vilja eftersom jag just inte ser det som passande av just det skälet du anger.
Jag kommer inte heller insusande i "mach 10" rakt in i surfarbunten, utan kolla noga efter surfare, väljer våg och droppar in. Däremot blir ju farten ändå högre och därmed blir det farligare för dem i vattnet OM något skulle gå snett.
Som sagt, stället kommer både vågsurfas och surfas även i framtiden, frågan är bara om några mindre justeringar i _hur_ man gör det kan göra det hela säkrare? Kan man t ex i sann elitistisk surfaranda be de nybörjare som badar på helt fel ställe (om man nu skall tala klarspråk) att hellre välja ett annat ställe eller i alla fall paddla ut en aningens annorlunda väg. Som sagt, de som faktiskt plockar vågor på stället verkar väldigt sällan hamna på denna "osynliga" plats i vågen. Jag skall studera fenomente noggrannare nästa gång.
Fast det kanske är en illusion att man skulle kunna få till ett aningens ändrat beteende. Men jag har min politiskt inkorrekta dag idag....
|
|
|
|
|
#46828 |
|
everyone does have the same rules, it's who is positioned closest to the curl.
and to use your analogy against you, if you can't take off steep enough, you don't have the right tool for the job.
|
|
|
|
|
#46842 |
|
Hehe, det märks att du gillar små brädor;)
SharkBoy skrev:
everyone does have the same rules, it's who is positioned closest to the curl.
Absolut, och med tillägget att den man inte paddlar in på en våg nån redan står på.
SharkBoy skrev:
and to use your analogy against you, if you can't take off steep enough, you don't have the right tool for the job.[/quote]
If you need to take of steep to catch the wave, you don't have the right tool for the job:P
Alla måste få använda det verktyg dom tycker är roligast utan att bli behandlad på ett annat sätt. Reglerna gäller vare sig du kör shortboard eller SUP. First up riding, closest to the curl.
Håller vi med varandra eller inte? Lite förvirrad nu..
|
|
|
|
|
#46854 |
Stoke: 15 |
|
Ola ni borde även prata med Era mindre erfarna windsurfare som inte kan hantera vågen ute på ön, jag höll på att bli överkörd två gånger där ute nu i höstas. Visst är det så att folk snepaddlar ut där man ev. surfar, däremot så surfar ni knappast samma vågor och samma linje som vi gör utan segel. Ni måste också ha förståelse för att alla inte har efarenhet av att windsurfa och kanske inte ser på saken från det perspektivet. Jag tror att vi kanske borde köra mer med varselvästar, det borde underlätta, vi har även diskuterat sån där flagga barn har på cyklar (eller hade på 70-talet)...
Vidare förstår jag inte varför du claimar att du surfat det stället längre än alla andra, vad spelar det för roll. Jag var själv där första gången i September 2000. Tror det handlar om att vi normalt är på det stället på olika vindar, men i takt med bättre våtdräkter, mildare väder, så har fler letat sig ut dit, vilket gör att vi krockar lite.
Ang. stor bräda, hmm, visst skall man inte plocka allt, brukar själv släppa en hel del, men genom att sitta längst ut, så anser jag mig ha "rätt" till de stora asen som rullar in, och förväntar mig även att man åtminstone försöker göra ett försök till att flytta på sig, istället för att sitta mitt linjen och guppa som en död anka, vidare kommer jag aldrig acceptera att någon droppar på insidan av mig och se tro att vågen är deras...
Men fasen vad kul det är att surfa! 
|
|
|
|
|
#46859 |
|
Helt klart. Jag tar gärna ett snack om att respektera surfarna med vindsurfare jag stöter på. De som ofta seglar där ute tror jag har viss vana att hantera "samutnyttjandet" av vågorna (eller konkurrensen beroende på hur man ser på det).
Jag claimar inte stället, det vara bara ett argument för att jag kommer fortsätta segla där och för att säga att det är där jag kommer "störa" surfingen, inte på de två andra bryten (i alla fall inte som jag har plner på nu). Jag menade inte att någon annan inte får surfa där. Som du skriver är det kul att surfa. Och det är det jag försöker göra där ute också. Fast med segel. Jag sticker inte under stol med att det är rena döden för vilka linjer man kan ta där ute så fort det är mer än 3-4 surfare (eller vindsurfare som trillar mitt i brytet hela tiden för den delen). Men jag skulle aldrig komma på tanken att tycka att det inte skulle surfas där. Möjligen skulle jag kunna sträcka mig till att fundera att tänka tanken att på att önska att det skulle förefalla allt fler surfare som mer attraktivt att surfa de två andra Åsa-spotten istället för ön när de två andra funkar. Men så fungerar det i rätt hög grad redan nu. Kanske är dock ett av problemen att det är mer folk och fler nybörjare nu. Och kanske är det så, som så ofta inom surfingen, att de oerfarna stöts bort från de bra breaken och får surfa de dåliga. Kanske är det därför det är fler som surfar där ute nu även då de andra två ställena egentligen är bättre.
När det gäller linjevalet är det nog inte så stor skillnad, bara det att när man seglar håller man högre fart och tar större del av vågen. Men när man får till en bra våg på vindsurfing så är man egentligen hela tiden på en surfbar del av vågen. Jag har för övrigt att videoklipp från 2004 någonstans där jag delar en fin våg med en surfare där ute. En av mina bästa vågor där och jag trro inte jag var ivägen för surfaren.
Flagga blir nog lite svårt att få genom. Hellre röda hjälmar i så fall. Men västar är en bit på väg. Och så gärna lite tjo och tjim om man ser någon droppa in när man själv ligger lite risigt till.
|
|
|
|
|
#46864 |
|
Ola H. I never said that you shouldn't surf there, only that if it were crowded with many surfers that you should reconsider. If anything were to happen after all, you would be the one responsible, the same way a motorboat is responsible for hitting a sailboat.
Daniel, you are one of the most respectful surfers in the lineup here. BUT, sitting furthest out and paddling first is NOT a priority position, the priority position is the one deepest.
Here is the trick though, if a longboarder is already up and riding, then dropping in behind is wrong. Whoever is up on their feet first does hold priority. This works at those beaches and reefs where the waves feather way outside and the shortboarders are way inside. Of course the surfer riding already has the right of way.
Here is the rule that is rarely respected though, paddling into a wave from further out is rude if someone is lining up inside to catch it. It's not right to bully through a surfer with better/more critical positioning because you have an extra metre foam.
|
|
|
|
|
#46873 |
|
Ja, men det argumentet räcker det egentligen med en annan person i vattnet (även en annan seglare egentligen) för att det skall förekomma fara för påkörning (vi var bara två ute den gången jag blev påkörd, så vitt jag minns). Det är som du vet inte lätt att avstå.
Jag seglar vågen och tycker mig göra det så säkert som det är möjligt. Min fråga var helt enkelt om det finns detaljer i vissa surfares beteende som kunde justeras, detaljer som inte påverkar "surfbarheten" och egentligen ligger i linje med klassiska surfregler.
|
|
|
|
|
#46930 |
|
i agree with you, you can windsurf where you want to, but you put surfers in a greater risk then what surfers put you in. Just like my downhill skateboard scenario, if it's an empty sidewalk, go for it, but if there are people and mothers pushing baby carriages, then it is your ansvar if you hit them. Same in surfing, because you are operating the more vehicular of the two, it is your responsibility if you hit a surfer.
I am sure that certain surfers should be able to adjust there behavior so that we can both fit at that wave, especially if you take the outside (this is where the beginners sit and never catch any waves anyways) and allow the surfers to sit deepest. But the further you come into the lineup the more intrusive it becomes.
|
|
|
|
|
#46938 |
Stoke: 8 |
Craig
|
|
|
|
|
#46940 |
Craig
|
|
|
|
|
#46941 |
Craig
|
|
|
|
|
#46942 |
Craig
|
|
|
|
|
#46943 |
Craig
|
|
|
|
|
#104002 |
Svar: Diskussion om väjningsregeler... 12 år, 6 månader sen |
Stoke: 18 |
erc
|
Ola H. skrev:
Min fråga var helt enkelt om det finns detaljer i vissa surfares beteende som kunde justeras, detaljer som inte påverkar "surfbarheten" och egentligen ligger i linje med klassiska surfregler.
HAHAHA!
Vi kan ju inte ens få folk att sluta parkera i hamnen med hot om vägens avstängning, å du vill att vi skall få folk att sluta sitta på endsektionen på ön när det är vindsurfare i vattnet. Skojar du eller?
Klart det är vettigt att dela, men det är ju svårt nog bland vågsurfare som känner varandra... Tror nog att du kommer få svårt att få gehör för dina önskemål...
Sen håller jag inte med dig när du säger att det skulle vara något nytt att surfare kör ön. Har haft över 20 sessions där ute i år, och bara sett segel en gång. Då upplevde jag det som irriterande, men inte som farligt. Men det berode la på att de gubbarna som körde var stabila.
/Eric
|
|
|
|
|