Facebook data

1
Fixa fcs fenplugg?
#4526 Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Jag har en Surftech bräda med FCS fensystem, nu har bakpluggen på en sidfenan fått en lite spricka. Sprickan är precis imellan där skruven sitter och där man trycker ner fenan. Det går helt enkelt inte att dra åt bakskruven längre utan den bara snurrar och snurrar efter som pluggen ger vika.

Fråga är vad man ska göra?

Att såga ur pluggen trots att den inte är intryckt eller ur position känns dumt.

Att försöka laga med lim eller gängtejp känns kortsiktigt.

Att borra nytt håll från anadr sidan känns som bästa alternativet men sketchy eftersom man itne "ser" hela pluggen som på en vanlig bräda. Måste jag använda gängtapp? Känns som plasten kommer bli uppäten till slut om jag inte gör det. Är det någon som har en gängtapp i tumstorlek som passar?

Vad för typ av snabbepoxy ska jag anvädna för att fixa brädans övriga dingar?

Tacksam för svar! Måste lagas omedelbart!

/Lars

Logga in för att svara
#4531 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Mät ut var skruvhålet sitter och i vilken vinkel sen är det väl bara att borra på exakt motsatt sida?

Borde vara förbjudet att sätta FCS i surfbrädor..

Hur sitter Fcspluggarna i surftechbrädorna? Är dom överglasade av yttre lagret glasfiber?

Ju krångligare en bräda är byggd desto krångligare är reparationerna..

Logga in för att svara
#4532 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Tyvärr min vän tror jag att du måste ta ut hela pluggen och sätta in en ny plugg....Om du har inget behov av att ta ut fenan just nu kan du låta hela situationen vara som det är tills du behöver ta ut fenan..tex..om du ska resa bort..
Om du har inte jobbat med sånna reperationer förrut rekommendera jag att du ta brädan till någon som kan för att det krävs att man fräsa ut hela pluggen med en liten fräs och sedan limma in en ny plugg..det är en konst att göra det så jag rekommendera att du låta en proffs göra det.....

Ang. ding repairs...om du söker under..ding repair..få du allt du behöver ..du kan köpa små epoxy repair kits över internet ganska billigt..
Jag repererade och byggde surfbrädor för många år..hoppas att rådet hjälpa dig att ta ett klokt beslut...Peace ..RATMAN;)

Logga in för att svara
#4533 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 1

Razmataz
graphgraph

Hullo!

Borra nytt hål från fel sida har jag gjort, skulle satsa på det om det är bråttom...

Borra med litet borr först, för att kolla att du kommer någorlunda rätt. Du kanske ska stoppa i någon stång/pinne i det gamla trasiga hålet, sedan "speglar" du bara den vinkeln när du borrar ditt nya hål.

Det behovs ingen gängtapp, tror tom att nya FCS-plugg kommer ogängade.

Lycka till /R

Logga in för att svara
#4534 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Har förresten för mig att dom lokala vindsurfarna på Öland brukar använda dingfix från mekonomen till sina epoxysandwich W-surfbrädor.
Det är sån där lerliknande 2komponents smet som man knådar ihop och sen härdar den, problemet med epoxy är att du måste mixa ganska exakt rätt förhållande bas/härdare.

Missar du det så härdar inte plasten helt ut och blir istället som gummi, mao inget vidare.

Logga in för att svara
#4535 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Jag laddar borrmaskinen! De får bära eller brista helt enkelt.

Å ja, FCS suger, alltid problem med dem, iofs har alla andra fensystem problem med.

/Lars

Logga in för att svara
#4536 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Jag laddar borrmaskinen! De får bära eller brista helt enkelt.

Å ja, FCS suger, alltid problem med dem, iofs har alla andra fensystem problem med.

/Lars

Logga in för att svara
#4544 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Det löste sig, borrade ifrån andra sidan, i med skruven och det blev perfa.

Nu ska jag bara fixa alla andra fulla dings, men de får bli en annan dag. Imorrn räcker det med silvertejp.

Hur mkt suger surftechs vatten igentligen?

/Lars

Logga in för att svara
#4552 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Om du får hål på en sandwichbräda i vårt kalla vatten uppstår undertryck så brädan kan suga i sig mycket vatten tror jag.

Har bara erfarenhet från 80-talet och W-surfsandwichbrädor men det är samma skum i kärnan så var försiktig. Det är ett rent helvete för att inte säga nästintill omöjligt att få ut vattnet.

Logga in för att svara
#4566 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

ErikG skrev:
Har förresten för mig att dom lokala vindsurfarna på Öland brukar använda dingfix från mekonomen till sina epoxysandwich W-surfbrädor.
Det är sån där lerliknande 2komponents smet som man knådar ihop och sen härdar den, problemet med epoxy är att du måste mixa ganska exakt rätt förhållande bas/härdare.

Missar du det så härdar inte plasten helt ut och blir istället som gummi, mao inget vidare.

suger balle i längden! laga ordentligt från början så blir du garanterat gladare

Logga in för att svara
#4575 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Lars du hittar epoxy som funkar fin-fint på Biltema, Uffe har lagat sin Byrne med det, han tipsade mig om det för några veckor sen. Köp lite till mig också, så kan du få äran att laga en spricka i nosen på min Takayama!

Logga in för att svara
#4607 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Enklaste sättet att fixa pluggen är antagligen:

- Smeta in pluggarna på en gammal fena med nått fetaktigt (bilvax funkar fint, men det måste vara utan teflon), du ska nämnligen drycka ner den i FCS-pluggen när du laminerar och vill ju inte att den fastnar.

- Smeta in skruven med samma flott. sätt i nyckel i hålet som också är insmetad. Tejpa toppen av FCS-skruven och nyckeln.

- Tejpa brädan runt pluggen så du inte får droppar av Epoxy där

- slipa upp sprickan så att du kan tryxka ner lite epoxy.

- Blanda till sånn där trögflytande epoxy som man köper i två tuber och blandar.

- tryck ner epoxy sprickan.
- tryck i fenan. Sätt en tejp från kanterna på brädan till toppen av fenan så att fenan tvingas ner och hålls på plats.
- fyll hålet för skruven och gänga försiktigt ner skruven till slutligt läge. Torka genast bort alla epoxy som rinner över. VIktigt!! Annars fastnar skruven för gott

Låt stå i 24 timmar minst. Även om epoxyn härdar snabbare på ytan så tar det oftast längre tid innan den härdar rakt igenom.

Klart!

... kanske enklast att borra ur hela pluggen och sätta i en ny när jag tänker efter

Logga in för att svara
#4617 Svar: Fixa fcs fenplugg? 18 år, 4 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

okej, för att laga en spricka, trycker man bara ner epoxit där och sen slipar jämt? Eller måste man ta bort en bit av det som spruckit, som brukligt är på poly brädor?

Har en 5cm lång spricka i nosen på en surftech, som jag tänkte fixa till, men har inte vågat börja, eftersom jag är lite osäker på hur jag skall få bort det trasiga utan att ha sönder ännu mer, och sen osäker på hur jag lagar det, bara att fylla på, låta det härda och slipa?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!