Big problem! Jag blir sjösjuk vid surf....
Kan vara i ett tag, sedan märker jag att det börjar komma. Känner mig illamående och ja.... Behöver ju kanske inte dra alla symptomen här, you get the point. Inte så att jag spyr eller nåt men alldeles för illa för att kunna ligga på mage och paddla...
VAD SKA JAG GÖRA! Det måste finnas nåt sätt att bli av med det här?! Förutom då att stå på brädan mer och paddla mindre... Ingen som har känt något liknande och kan säga att "det går över, du behöver bara vara i vattnet mer" eller nåt sånt?
mystiskt... har aldrig märkt av detta, som sagt är knäckebröda en klassisk husjur för sjösjuka, andra tips är väl att inte vara bakis, ha näringsbrist eller vara uttorkad?
Knäckebröd botar ingen sjösjuka....de gör att du inte spyr lika lätt vid sjösjuka dock!
Annars är det bäst att bara surfa glassy dagar=)
Om inte detta går så är de helt enkelt bara att vänja dig, sjösjuk kan vänjas bort.....jag gjorde lumpen i flottan.....till en början kunde jag bli lite sjösjuk...sen försvann det helt efter ett tag och har aldrig kommit tillbaka.
Dock är det så att vissa som har extremt lätt att bli sjösjuk aldrig vänjer sig så e du en av dom e de surt för dig=(....bara kolla på havet o inte ner i brädan så blir de bättre=P
Du kan ju ev. käka sjösjuke-piller om de e riktigt choppy vissa dagar=)
kan man verkligen ta sjösjuke piller? Tar inte det bort balansen = mindre surf på brädan....? Jag får väl helt sonika försöka uthärda lite emellanåt.... Och givetvis pröva alla tips och metoder häröver.
Knäckebröd check
Piller check
Surfa varje dag (bor snart i oz så då kan jag säga) check
Frasses öh.. inte check ännu
Råkade ut för samma sak första gången jag surfade Torö för några år sedan. Var inte van att det guppade hela tiden. Vill ju sitta på lineup å ta det lungt å vänta på vågorna....
Men min sjösjuka gick dock över ganska snabbt. Man vänjer sig nog med klimatet.
Kör på lite till....
Låt den som har vishet tolka detta numret, ty its a human number....
Det är nog så att du får problem av att du får vatten i örat, öronen. Ett tips till Hira tidigare av en annan anledning tror jag hjälper även till dig.
Du kan ha en vaxpropp i örat, ( vilket inte alls är ovanligt ) när du får in vatten stannar det där och balansen rubbas. Alternativt har du något fuffens med öronen.
Mot sjösjuka på båt funkar piller som heter "Postafen" väldigt bra för mig. Vet inte om dom heter så i Oz men fråga på apoteket... Dom tar ej bort balansen utan påverkar illamåendet direkt...
Risken att bli sjösuk utomlands är nog inte lika stor, det tenderar att guppa mer "hela tiden" i Sverige. Jag antar att du menar att i Sverige blir du sjösuk, eller blir du det även om utomlands när det inte blåser något och set;en bara rullar in?
Gäller att vara upptagen där i vattnet... MEN det kan ju vara lite svårt i svenskt vatten där det finns en benägenhet t stillastående eller alltför små vågor..
Jaa, den där Craig säger det enda rätta: U gotta love it. Har också känsligt balanssinne, men när det gäller surf så nada. Bara för att jag VILL det så mk from day number one!! Låter simpelt, men så sant.
Jag har ibland s.k "sjöben" när jag surfat en lång dag. Det innebär att det känns som det rullar när man kommer upp på land, brukar mest inträffa om det är lite större surf. Brukar få det efter vistelser till sjöss också om det rullar på.
Jag tror helt enkelt du måste bita ihop och köra på tills din balans på brädan blir bättre. Eller så kommer du kanske aldrig över sjösjukan?? Brukar du bli sjösjuk på båtar också?
Jag har haft på mig såna där sjösjukeplåster (tror dom innehåller ämnet scopalamin?) ute på båtar. Man blir rätt go av såna helt klart..
Skopolamin
Från Wikipedia
Hoppa till: navigering, sök
Skopolamin, C17H21NO4, är en av de tropana alkaloiderna som innehåller en epoxid. Den förekommer i många potatisväxter, till exempel i spikklubba, Datura stramonium, bolmört, Hyoscyamus niger, och änglatrumpet, Brugmansia sp.
Ämnet, som är mycket giftigt, fungerar som kompetetiv acetylkolinantagonist vid M1-receptorer. Substansen är mycket hallucinogen, och kan orska delirium och vanföreställningar. Det är muskelavslappande och har lugnande inverkan. Skopolamin är inte narkotikaklassat. Inom modern medicin används skopolamin till exempel i preparaten Scopoderm, Morfin-skopolamin och i vissa medel mot åksjuka. Det har också används i så kallade sanningsserum.[1]
Kolla med Kelly här på forumet, han har många års erfarenhet av både surf och sjösjuka och tar ibland piller innan en session här i Sverige. Om någon borde veta så är det han.
Daniel skrev: Risken att bli sjösuk utomlands är nog inte lika stor, det tenderar att guppa mer "hela tiden" i Sverige. Jag antar att du menar att i Sverige blir du sjösuk, eller blir du det även om utomlands när det inte blåser något och set;en bara rullar in?
Hmmm skulle nog saga att det ar tvartom.... Har aldrig varit sjosjuk, men nog kanns det lite mer at det hallet nar seten rullar in och hela havet gungar.. Jag har upplevt lite at det hallet nar jag gatt ut i surf som varit lite storre an jag varit van vid, atminstone alldeles i borjan av min surfkarriar. Och som nagon sa: om du har andra saker att tanka pa darute, som tex duckdiva eller paddla for vagor, da kommer du glomma bort att vara sjosjuk. Tror inte att du behover oroa dig, sjosjuke kanslan kommer att vaxa bort med erfarenhet av att vara dar ute och du kommer att vanja dig vid att det gungar.
Så här ligger det till. Jag blir as lätt åksjuk i bil, sjösjuk när jag åker båt, och nu tydligen också då när jag surfar. Det kommer efter ett tag när jag har varit i en stund (hemma i sverige). Känns som det är när man måste sitta och vänta på vågorna och sedan när vågorna slår emot mig. När jag står på brädan känner jag inte av min sjösjuka alls - då är den helt borta! Men sen så fort jag ska ligga på mage och paddla... urk.. Jag har provat att gå ut i vattnet istället för att paddla mig ut, men har jag väl börjat må illa blir det liksom inte bättre.
Igår provade jag att ta piller. Det hjälpte mot illamåendet, men var fan så mycket sämre när jag skulle upp och stå. Eller det kändes så iaf. Ska testa att ta piller några ggr igen och se om det fungerar då jag sjukt mycket hellre väljer att ha noll balans mot att må illa.
Surfsverige i all ära, men vissa frågor ska man kanske kolla resten av internet också.. Snabbt saxat från wiki..
Rörelsesjuka, även kallad sjösjuka, åksjuka eller rymdsjuka, är illamående som anses uppstå då kroppen reagerar på att hjärnan får information från synsinnet respektive balansorganet som inte överensstämmer med varandra ("den sensoriska konflikthypotesen"), eller när sinnena ger för mycket information ("sensorisk överbelastning"), vilket exv kan ske när barn snurrar varandra fort i en snurrfåtölj.
Alla, som har fullt fungerande balansorgan, kan få rörelsesjuka. Känsligheten påverkas av en rad faktorer, såsom hunger, mat, törst, dryck, alkohol, rök och andra lukter, trötthet, syn (viktigt att se horisonten, vilket tyvärr är omöjligt i vanliga ambulansbilar), ålder (barn är känsligare än vuxna) samt kön (kvinnor är känsligare än män).
* vara utvilad före resan.
* undvika fet mat och alkohol före resan.
* ta åksjukemedel vid medveten känslighet. Exempel är skopolamin (Hysco) och prometazin (Lergigan). OBS! Fordonsförare ska INTE ta dessa preparat, då de ger dåsighet, dämpar signalerna från balansorganen och påverkar prestationsförmågan. Åksjukemedicin får INTE heller ges till barn under fem år utan läkares ordination. Medicinen kan ge andnöd. Tänk på att vissa läkemedels effekt kommer först efter ett par timmar; ta medicinen i god tid.
Under resan kan man:
* försöka fästa blicken långt fram på vägen eller mot horisonten.
* sitta långt fram i fordonet/farkosten; ju närmare tyngdpunkten, desto mindre lågfrekventa girrörelser utsätts man för.
* helst sitta på vänster sida (i länder med högertrafik; på höger sida i länder med vänstertrafik) om vägen är kurvig; ju närmare vägkanten man färdas, desto större amplitud utsätts man för från vägens tvärfallsförändringar.
* luta huvudet inåt i kurvor, så minskas påverkan på örats balansorgan.
* undvika läsning.
* hålla omgivningen sval
* i båt; försöka sitta mitt i båten, där gungar det mindre.
* gå ut på däck och sitta i friska luften, där man dessutom kan se horisonten.
* äta och dricka lite då och då under resan. Undvika alkohol.
Om resan tar flera dygn, anpassar sig sinnena efter hand till rörelserna. Då minskar känsligheten för rörelsesjuka. Till sjöss kallas detta att man får "sjöben". Om man anpassat sig väl, kan det kännas som om marken gungar, när man går i land, och de första stegen kan bli som om man vore berusad.
Vid svår rörelsesjuka kan reaktionerna sitta i under flera dygn.
Tack hellgren! Det var intressant läsning. Detta ger mig ju förhoppningarna att illamåendet kommer att gå över om jag bara surfar tillräckligt ofta och mycket.
Tackeli tack
mem skrev: Tack hellgren! Det var intressant läsning. Detta ger mig ju förhoppningarna att illamåendet kommer att gå över om jag bara surfar tillräckligt ofta och mycket.
Tackeli tack
Det gör det säkerligen! Men försök som någon sa innan att fokusera mer på omgivningen än brädan.. Gäller att titta på rätt ställe så slipper du nog en del sjösjuka..