Facebook data

1
Vindstyrka surf Varberg
#44533 Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

marreb
graphgraph

Hej!

Jag är undrar litegrann kring vindstyrkan behöver vara vid de "vanliga" ställena runt Varberg. Jag ska i helgen till Falkenberg och tänkte passa på en tur till surfers samt om vinden är tillräcklig, surfa lite. Jag har märkt att man inte "outar" ställen hur som helst här... och det förstår jag. Men det finns ju några platser runt Varberg som är rätt så kända. Har kollat lite och det verkar blåsa västvind till helgen å det verkar funka på vissa av ställena. Men jag vet inte riktigt hur kraftig vinden behöver vara? Jag är nybörjare med en funboard 7"10 så behöver inte de största vågorna... men tror ni västvind i typ 7m/s är tillräcklig för att vågor ska bildas så att man i allafall kan åka i skummet eller nåt? Eller är det kört?

Tackar.
M

Logga in för att svara
#44553 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

det kan bli lite skum att åka i kanske!

Lycka till!

Logga in för att svara
#44579 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

marreb
graphgraph

Tackar. Det låter ju i allafall ok... för mig och min skicklighet. Behöver, bland annat, träna upp paddelteknik så tänkte passa på bara det är någon form av vågor.

Logga in för att svara
#44582 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Det skall helst blåsa 12 m/s för att det skall bli okej i Varberg, är man desperat så funkar det säkert på 10 m/s men under det då får du fasen ha en 10ft planka och vara extremt surfkåt, om inget extremt har hänt, som typ Magic Sunday

Logga in för att svara
#44683 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

marreb
graphgraph

Tackar för svaret. Då vet jag vad man kan förvänta sig i allafall, om jag hoppar i vattnet kommer jag nog att ha mycke plats för mig själv.... men kanske inte är värt det egentligen.

/
M

Logga in för att svara
#44684 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

hellgren
graphgraph

Akta dig för vind- och kitesurfarna bara!

Logga in för att svara
#44692 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

marreb
graphgraph

Hehe, just ja, det har du nog helt rätt i. Glömde. Blir aldrig som man själv vill.... Ciao!

Logga in för att svara
#44754 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

om det blåser 10 m/s ett bra tag då kan det bli helt ok vågor i vbg.. Men standarden ligger på 12 m/s o uppåt.. Syd, Sydväst, Väst och nordväst beroende på vart du vill surfa.. Mer säger jag inte.. Lycka till ialla fall!

Logga in för att svara
#44757 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Swingkid skrev:
om det blåser 10 m/s ett bra tag då kan det bli helt ok vågor i vbg.. Men standarden ligger på 12 m/s o uppåt.. Syd, Sydväst, Väst och nordväst beroende på vart du vill surfa.. Mer säger jag inte.. Lycka till ialla fall!

jag kan säga mer fråga på bara!!

Logga in för att svara
#44946 Svar: Vindstyrka surf Varberg 16 år, 6 månader sen Stoke: 0

marreb
graphgraph

Det låter bra. Kan väl berätta att jag var ensam i vattnet ändå, säger nog en del om vilka vågor som det bjöds på... men fick paddlat armarna trötta å nån form av åkning blev det ändå:)

Obie, om d är okej så skickar jag gärna några frågor via din gästbok till nästa gång jag åker till varberg, stabilt!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!