Om man väger såpass lite kan man som Daniel säger ha en kortare bräda än 9 fot, men då får man inte tävla på den om man nu skulle ha såna ambitioner i framtiden...
South Point 8.8 är en bra första longboard att utvecklas på och den är tålig för stötar om man slår i stenar mm. Årets modell av SP är också lättare än tidigare.
Har surfat alla modeller av South Point och många surftech modeller och en massa andra märken. Nu på slutet har jag bara surfat min nya custombräda (9.0 x 22 x 2 3/8) i EPS och epoxy. Den passar mig perfekt och är min absoluta favorit.
Fördelen med en high performance longboard är att det är den mest allsidiga brädan som finns. Den klarar allt från riktigt små vågor till så stort som man vågar surfa. Ska den mest användas i mindre vågor och vara ett komplement till shortboard väljer man kanske lite mer volym än annars.
Håller med Åden, det är bättre med 2+1 (centerfena och små sidfenor). då kan man ha ända ner till 4.5 tums centerfena och byta till större sidfenor om man vill.
För de som tycker longboard är tråkigt, kolla in the Log - redefine the stereotype. Där surfas Pipeline och Puerto Escondido och då kanske man ändrar uppfattningen om att surfa longboard...
Ha det gott
//Göran
--------------------------------
www.backdoor.se