Facebook data

1
Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder
#44118 Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

Ja inte blev det några surfbilder idag. Fick ge upp pga regnet, objektiven blev dyngsura. Svårt att förmedla hur brutalt det va där ute idag med bilder. Men här är några i alla fall.

Inte ofta man ser klungor a surfare sitta på stranden...


 
Logga in för att svara
#44119 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#44120 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#44121 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#44122 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#44123 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

Här kan ni se bild nummer 2 i stort format.

mattiaskarlen.se/foto/vagsurf/toro.jpg
 
Logga in för att svara
#44169 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 11

hangten10
Inlägg: 1987
graphgraph
offline

helt sjuka vågor smart av killen med gul bräda att ta med hjälmen,hade gjort samma sak:blink:
 
Logga in för att svara
#44172 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

En surfare på det yttersta brytet så hade nog frankehausertiteln varit kirrad.
 
Logga in för att svara
#44226 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

Shit pommes frites - osurfbart ju. All heder åt dom tappra som kämpade. Nån som klarade av att paddla ut när det pumpade på som värst?
Här skulle man ha en fet jetski.
 
Logga in för att svara
#44242 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
Inlägg: 1008
graphgraph
offline

Äh fan jag tog mig ut i 36m/s = TROMB på Torö i slutet av november 1999?, det var väl inget det där i söndags

6m tjocka as istället för 6m höga som jag hoppats på.
 
Logga in för att svara
#44294 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 33

Andiss
Inlägg: 2432
graphgraph
offline

1999? Fan ants du var val bara 45 da?
 
Logga in för att svara
#44313 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

ATA
Inlägg: 201
graphgraph
offline

Tromb? Betyder det att du paddlade ut i en tornado? Blev du lyft ut i lineup då...?
 
Logga in för att svara
#44317 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

ATA skrev:
Tromb? Betyder det att du paddlade ut i en tornado? Blev du lyft ut i lineup då...?

Ants getting high since nintynine
 
Logga in för att svara
#44327 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
Inlägg: 1008
graphgraph
offline

Jag borde veta som grundutbildad meteorolog (eller vad fan det nu utbildningen hette..), men jag har för mig att 36m/s betyder tromb vindar eller nåt. Slå upp det på nätet om du tror annat eller är nyfiken.
 
Logga in för att svara
#44330 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

Som biolog kan jag säga att en tromb är en virvelvind och det du beskriver är en orkan. Innan det är det storm. Gränsen går vid ca 33 m/s

WIki

Tromb, tornado och skydrag är olika benämningar på kraftiga virvelvindar som bildar en nästan lodrätt stigande luftvirvel med en diameter på 100 meter upp till 1 kilometer för kraftiga tornador
 
Logga in för att svara
#44331 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Som skrothandlare och alltiallo ( självlärd ) kan jag säga att andra namn på orkaner etc är cyklon, tyfon o fan o hans mosters alla olika mellan namn..

 
Logga in för att svara
#44332 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

Men det verkar finnas stöd för att Ants talar sanning.

www.svemet.org/orkantab3.htm
 
Logga in för att svara
#44334 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Jo, det förekommer tromber i Sverige också.

Det är bl.a. därför jag grävde ner husvagnen. Inte för att det är så stor risk men själva rädslan var skönt att bli av med, det var en paranoid period..
 
Logga in för att svara
#44339 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
Inlägg: 2405
graphgraph
offline

1992 20-dec Orkan vid Tarfala, 81 m/s (högst uppmätta vind i Sverige)
 
Logga in för att svara
#44341 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
Inlägg: 1008
graphgraph
offline

MattiasK skrev:
Men det verkar finnas stöd för att Ants talar sanning.

www.svemet.org/orkantab3.htm


Vad roligt att se vindfakta för vissa datum man vet att man surfat på. Hittade flera andra datum med grymma surfdagar Tack för tipset, hoppas det kommer upp en mer aktuell lista någonstans också.
 
Logga in för att svara
#44358 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 12

Hea
Inlägg: 392
graphgraph
offline

Holy badola!!!! Den som kan surfa det dar kan surfa vad som helst....

Och pa tal om tromb sa ar val det ett musikinstrument? Och som fysiker sa kan jag tillagga att man steker korven i en tyfon-panna! Sa det sa! Och nar man dyker sa andvander man cyklon.
 
Logga in för att svara
#44371 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Hea skrev:
Holy badola!!!! Den som kan surfa det dar kan surfa vad som helst....

Och pa tal om tromb sa ar val det ett musikinstrument? Och som fysiker sa kan jag tillagga att man steker korven i en tyfon-panna! Sa det sa! Och nar man dyker sa andvander man cyklon.


NÄHÄ !!!

Det heter tyflom och cyklopt !!!
 
Logga in för att svara
#44376 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 8

Feddan
Inlägg: 967
graphgraph
offline

MattiasK skrev:
Som biolog kan jag säga att en tromb är en virvelvind och det du beskriver är en orkan. Innan det är det storm. Gränsen går vid ca 33 m/s

WIki


Wiki?? Som i Wikipedia?? det är väl inte den mest pålitliga källan. eftersom all information som finns där är skrivet av.... vem som helst. Alla kan skriva, vad dom vill. Det kan vara lögn och skrönor och allt vad det heter. Så jag skulle välja källa som är mer pålitlig. Gör en research på källan innan man gör sin "Kopiera / Klistra in" .
 
Logga in för att svara
#44382 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
Inlägg: 1008
graphgraph
offline

NI kan tjaffsa bäst ni vill, men det som var i söndags är ingenting mot min trombon-surf-simning jag gjorde 29 november 1999 med uppmätta 37m/s på Landsort. När jag efter någon timme av försök äntligen kom ut så låg jag på lineupp, ca 100-200m längre ut än normalt. Vattnet nådde ända upp till träden. Jag kände mig ensam och ynklig där ute samtidigt som min polare Matte Wiberg höll på att dränka sig i en snurr snurr våg mitt i hlevetet. Det var så kallt att hans ansiktsmuskler inte klarade av att stänga munnen så han fick ta handen över munnen för att hålla vattnet ute samtidigt som han var snurrig av isglass-effekten i pannan.. Att dyka en våg på 6m i tjocklek var dömt att misslyckas, det hände absolut ingenting typ. Jag tog en våg liggandes in, försökte bara ta mig in levande. Kände mig lite cool, inte så många som surfat en trombon eller vad det nu heter
 
Logga in för att svara
#44383 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

Feddan skrev:
MattiasK skrev:
Som biolog kan jag säga att en tromb är en virvelvind och det du beskriver är en orkan. Innan det är det storm. Gränsen går vid ca 33 m/s

WIki


Wiki?? Som i Wikipedia?? det är väl inte den mest pålitliga källan. eftersom all information som finns där är skrivet av.... vem som helst. Alla kan skriva, vad dom vill. Det kan vara lögn och skrönor och allt vad det heter. Så jag skulle välja källa som är mer pålitlig. Gör en research på källan innan man gör sin "Kopiera / Klistra in" .


Va någonting fel menar du?

Wikin va ju bara en bra formulering av just en tromb. Wikin va ju inte källan till vindstyrkedefinitionerna.

Jag skulle vilja påstå att wikipedia generellt är en mycket bra källa till information. Jag tycker det passar utmärkt för en diskussion i en forumtråd. Jag kanske inte skulle använda det som källa om jag ville få en peer-reviwed artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift.

Men vill du hellre läsa via SMHI så kan du ju göra det

www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=10059&a=29936&l=sv

Jag kan förstå påhopp om någonting är direkt fel, men du verkar ju bara vara på dåligt humör.
 
Logga in för att svara
#44405 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 8

Feddan
Inlägg: 967
graphgraph
offline

MattiasK skrev:
Feddan skrev:
MattiasK skrev:
Som biolog kan jag säga att en tromb är en virvelvind och det du beskriver är en orkan. Innan det är det storm. Gränsen går vid ca 33 m/s

WIki


Wiki?? Som i Wikipedia?? det är väl inte den mest pålitliga källan. eftersom all information som finns där är skrivet av.... vem som helst. Alla kan skriva, vad dom vill. Det kan vara lögn och skrönor och allt vad det heter. Så jag skulle välja källa som är mer pålitlig. Gör en research på källan innan man gör sin "Kopiera / Klistra in" .


Va någonting fel menar du?

Wikin va ju bara en bra formulering av just en tromb. Wikin va ju inte källan till vindstyrkedefinitionerna.

Jag skulle vilja påstå att wikipedia generellt är en mycket bra källa till information. Jag tycker det passar utmärkt för en diskussion i en forumtråd. Jag kanske inte skulle använda det som källa om jag ville få en peer-reviwed artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift.

Men vill du hellre läsa via SMHI så kan du ju göra det

www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=10059&a=29936&l=sv

Jag kan förstå påhopp om någonting är direkt fel, men du verkar ju bara vara på dåligt humör.



Nej, det var defenitivt inte menat som nåt påhopp. Inget personligt mot dig heller för den delen, så jag ber om ursäkt om det uppfattades på det sättet.
Visst finns det otroligt mycket info på Wiki. Men Wiki är som en grekisk torgmarknad där allt säljs, vare sig om det är äkta eller inte.
 
Logga in för att svara
#44420 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 bilder 15 år, 6 månader sen Stoke: 1

christianC
Inlägg: 22
graphgraph
offline

Fan vad ni håller på! Ganska underhållande läsning i.o.f sig. Jag lyckades ta mig ut i de där monstrena och jag erkänner, fan man var inte helt stabil därute. låg och hoppades att nån mer skulle ta sig ut men såg bara några huven inne i skummet. som tur väl var så fanns radarparet Magnus och Magnus därute.. Sällan man blir så glad att se någon där.. Fick i alla fall ett monster tillslut, sen gick leashen av. Var väl sådär att simma in där utifrån.... Men den där vågen kommer man definitivt att minnas:laugh:
 
Logga in för att svara
#44423 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 25

MattiasK
Inlägg: 470
graphgraph
offline

Feddan skrev:
MattiasK skrev:
Feddan skrev:
MattiasK skrev:
Som biolog kan jag säga att en tromb är en virvelvind och det du beskriver är en orkan. Innan det är det storm. Gränsen går vid ca 33 m/s

WIki


Wiki?? Som i Wikipedia?? det är väl inte den mest pålitliga källan. eftersom all information som finns där är skrivet av.... vem som helst. Alla kan skriva, vad dom vill. Det kan vara lögn och skrönor och allt vad det heter. Så jag skulle välja källa som är mer pålitlig. Gör en research på källan innan man gör sin "Kopiera / Klistra in" .


Va någonting fel menar du?

Wikin va ju bara en bra formulering av just en tromb. Wikin va ju inte källan till vindstyrkedefinitionerna.

Jag skulle vilja påstå att wikipedia generellt är en mycket bra källa till information. Jag tycker det passar utmärkt för en diskussion i en forumtråd. Jag kanske inte skulle använda det som källa om jag ville få en peer-reviwed artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift.

Men vill du hellre läsa via SMHI så kan du ju göra det

www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=10059&a=29936&l=sv

Jag kan förstå påhopp om någonting är direkt fel, men du verkar ju bara vara på dåligt humör.



Nej, det var defenitivt inte menat som nåt påhopp. Inget personligt mot dig heller för den delen, så jag ber om ursäkt om det uppfattades på det sättet.
Visst finns det otroligt mycket info på Wiki. Men Wiki är som en grekisk torgmarknad där allt säljs, vare sig om det är äkta eller inte.


ah ok, ingen fara....

 
Logga in för att svara
#44576 Svar: Torö allmänningen 5/10 kl1300-1500, 5 b 15 år, 6 månader sen Stoke: 0

Obie
Inlägg: 605
graphgraph
offline

MattiasK skrev:
Feddan skrev:
MattiasK skrev:
Feddan skrev:
MattiasK skrev:
Som biolog kan jag säga att en tromb är en virvelvind och det du beskriver är en orkan. Innan det är det storm. Gränsen går vid ca 33 m/s

WIki


Wiki?? Som i Wikipedia?? det är väl inte den mest pålitliga källan. eftersom all information som finns där är skrivet av.... vem som helst. Alla kan skriva, vad dom vill. Det kan vara lögn och skrönor och allt vad det heter. Så jag skulle välja källa som är mer pålitlig. Gör en research på källan innan man gör sin "Kopiera / Klistra in" .


Va någonting fel menar du?

Wikin va ju bara en bra formulering av just en tromb. Wikin va ju inte källan till vindstyrkedefinitionerna.

Jag skulle vilja påstå att wikipedia generellt är en mycket bra källa till information. Jag tycker det passar utmärkt för en diskussion i en forumtråd. Jag kanske inte skulle använda det som källa om jag ville få en peer-reviwed artikel publicerad i en vetenskaplig tidskrift.

Men vill du hellre läsa via SMHI så kan du ju göra det

www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=10059&a=29936&l=sv

Jag kan förstå påhopp om någonting är direkt fel, men du verkar ju bara vara på dåligt humör.



Nej, det var defenitivt inte menat som nåt påhopp. Inget personligt mot dig heller för den delen, så jag ber om ursäkt om det uppfattades på det sättet.
Visst finns det otroligt mycket info på Wiki. Men Wiki är som en grekisk torgmarknad där allt säljs, vare sig om det är äkta eller inte.


ah ok, ingen fara....




Va fan gubbar ni kan ju inte lägga av nu!! kom igen och tjaffsa nu pussy's..
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!