Facebook data

1
Efter Svall
#41853 Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 1

Mirre_Formosa
Inlägg: 50
graphgraph
offline

Vad tror ni om eftersvallet till SinLaku?

magicseaweed.com/Wu-shi-harbor-Surf-Report/844/weekSummary/europe/

Hade hoppats på att hon skulle smyga förbi (upp till japanerna) strax utanför men nu kanske hon slätar över ön på vägen dit den den jävla ho..

Den har ju änna legat på typ i en och en halv dag nu. Har ju oerhört mycket plugg som jag får offra om jag ska åka ut tisdag eller onsdag ....så låt höra ett uttalande från väderexperterna här på sidan. Upplys mig om eftersvall.
 
Logga in för att svara
#41886 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Eftersvall är väl inte så troligt på det där. Men kan du inte bara kolla vågprognoserna?
 
Logga in för att svara
#41890 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 1

Mirre_Formosa
Inlägg: 50
graphgraph
offline

ErikG skrev:
Eftersvall är väl inte så troligt på det där. Men kan du inte bara kolla vågprognoserna?

Visst, kan ju alltid dra en lott herr vågprognos.

Jag är dock intresserad av den fysiska aspekten av eftersvall. Jag är övertygad om att det sitter en och annan här med goda marinologa kunskaper som kan berätta om faktorer som inverkar på eftersvall.

Möjliga frågeställningar skulle kunna vara:
Finns det någon direkt skillnad mellan eftersvallet och det ursprungliga vindsvallet då vinden inte drar över ytan längre?
Vilka faktorer inverkar på varaktigheten på ett eftersvall efter att en storm passerat förbi?
- Vindhastighet
- Stormens varaktighet
- Riktning
Följdfråga, vad klassas som att stormen "passerat" förbi?
Går det ens att göra några vettiga uttalanden eller är det för komplext?
Hur många decimaler finns det på pi?
När ska det börja ryktas om att Göran Kropp lever...precis som 2Pac S[någonting].


btw, visst e de egentligen jävligt vackert: www.typhoonfury.com/News/2008/September/10th/vis.jpg
 
Logga in för att svara
#41891 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Vadå eftersvall?

Det finns väl bara en typ av svall och det är : svall!? Eller grundsvall om man så vill.

Det andra är ju vindvågor.

Alltså om det är ett jävla oväder ute till havs så borde beräkningsfaktorer på när svallet når stranden vara
Längden svallet ska färdas, styrkan på stormen dvs dyningarnas utbredningshastighet ! ?

Alltså t= s/v tid = sträckan genom utbredningshastigheten
 
Logga in för att svara
#41893 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
Inlägg: 7762
graph
offline

Jag tror du tänker det som att du har ett visst område med kraftig vind över hela det området.
Sen när vinden slutar så menar du att det finns ett eftersvall. Right?

Men om detta område ligger nära kusten så blir det ju bara vindvågor, möjligen kan några vindvågor ligga kvar i 15 minuter...

Det måste ju vara en kraftig storm långt ut till havs för att bilda grundsvall
 
Logga in för att svara
#41899 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

"Finns det någon direkt skillnad mellan eftersvallet och det ursprungliga vindsvallet då vinden inte drar över ytan längre?
Vilka faktorer inverkar på varaktigheten på ett eftersvall efter att en storm passerat förbi?
- Vindhastighet
- Stormens varaktighet
- Riktning
Följdfråga, vad klassas som att stormen "passerat" förbi?

Det urspungliga vindsvallet är bredspektrum och massa olika amplituder =stökigt
Eftersvallet av ett vindsvall brukar vara stökigt om inte vinden lägger sig snabbt eller vrider till frånland och knockar bort alla små stökvågor.

De snabbaste vågorna med längst period kommer först och sen räknar det neråt

Alla tre faktorerna inverkar men tex om blåslängden ligger väldigt nära så är det bra ju hårdare den är eftersom det bildas stora vågor längsmed hela ytan. Detta inverkar i sin tur på hur länge det ligger och rullar efter vinden lagt sig. Stormens varaktighet och sambandet mellan detta, fetchen (blåslängden) och och vindhastigheten kan man utläsa i tabeller. Där du kan få ut saker som teoretisk våghöjd,längd, period etc. För tyfoner och små lågtryck (östersjön ) är det ju fint om dom backar iväg så att vinden fortsätter ute till havs eller går in rätt över en så man får ett snabbt vindskifte.

Det är svårt att lära sig förutse svall i tex östersjön MEN prognoskartor och erfarenhet kan man komma rätt långt med
Kolla efter kartor som visar olika perioder och vind osv
 
Logga in för att svara
#41901 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5gl%C3%A4ngd

Våglängd = hastigheten/frekvensen Kan man också laborera med . Obs kolla så detta blivit rätt, var ett tag sen jag läste den lilla fysik jag kan/kunde...
 
Logga in för att svara
#41922 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 1

Mirre_Formosa
Inlägg: 50
graphgraph
offline

Jag söker det omöjliga här, det blir inget surf till helgen helt sonika.

Tack för förklaringen. Svårt att uttala sig om kraftöverföring mellan vind och vatten, friktionstal, etc utifrån den grundläggande strömningslära jag kan, det är inte direkt några laminära flöden. Hursomhelst, länken länkade vidare mig in på: sv.wikipedia.org/wiki/Vattenv%C3%A5gor som förklarar lite smått, för de intresserade.
 
Logga in för att svara
#41927 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 10

Whale
Inlägg: 335
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#41937 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

 
Logga in för att svara
#41939 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

oj länkade samma...
 
Logga in för att svara
#41952 Svar: Efter Svall 15 år, 7 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
Inlägg: 1904
graphgraph
offline

Det enda Efter Svall jag kan komma på, är när en hormonstinn kvinna (oftast utrustad med barnvagn) får ett "tuppjuck" av nån oklar annledning. Och efteråt får så kallade "Efter Svallningar"
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!