Jag skulle inte använda konverter på det objektivet.
Jag håller med om att ett 300 av något slag passar ganska bra.
Det finns några olika alternativ
1. Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR finns även som lite äldre versioner utan VR och utan Silent zoom.
Du kan läsa om den här:
www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/250-nikkor-af-s-70-300mm-f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report
2. Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED finns även den i några olika generationer och ger väldigt fina bilder.
Läs mer här:
www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/228-nikkor-af-s-300mm-f4d-if-ed-review--test-report
3. Top of the line är alla versioner av Nikon 300/2.8
Kostar från ca 8000-40 000 beroende på generation. Men är väldigt stort och tungt. Måste kompletteras med stativ. I princip omöjligt att handhålla.
Iofs är stativ att rekommendera ändå då det gör väldigt stor skillnad.
Andra alternativ är tex Sigma 50-500 som är väldigt roligt, skarpt men också lite tungt.
Objektiv är väldigt bra att köpa begagnat, det är sällan några problem. Speciellt med de lite äldre modellerna de är mycket välbyggda. Ser glasen repfria ut och alla zoomringar snurra mjukt så är det bara att tuta och köra.
För att bilderna ska bli skarpa så behöver du som tumregel ligga på 1/1000 dels sekund som slutartid eller snabbare.
Konvertrar fungerar sällan bra om det inte är ett 2.8 objektiv. Det kan t.om ta så mycket ljus att kameran får problem att fokusera.
Men på budget skulle jag nog leta efter alternativ 1. Det är också ganska lätt och går att handhålla.