|
#39835 |
Boardmaker? 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
|
fick tips om en grym boardmaker från övre delen av Sverige (umeå) om jag minns rätt så var namnet Leif, så Leif om du finns där ute hör av dig för jag är grymt intreserad av en bräda!

|
|
|
|
|
#39952 |
Svar: Boardmaker? 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 5 |
|
Leif är i Florida/ och Costa Rica för tillfället.
Jag är en kompis till leif som bygger brädor uppe i Skellefteå.
Kolla inläggen från fugusports på lite olika bilder av brädor som jag byggt custom made.
Håller just nu på med nr: 67 en 7´6´´ till en kille som aldrig surfat men som ska börja, den blir klar i slutet på nästa vecka.
Hör av dig om du är intresserad av en custom shape:)
Den byggs helt efter dina önskemål, kunskaps nivå och användningsområde.
/Kenneth

|
|
|
|
|
#39985 |
Stoke: -234 |
|
Vad är en boardmaker?
Är det en som bygger brädor men som ännu inte har nått upp till kvalite att kalla sig boardshaper?
Eller vad är det?

|
|
|
|
|
#40002 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Leif är tillbaka i Umeå från CR, Surfade Salusand och XXXX XXXXX med honom igår. Ny shapestudio ska han ha skaffat sej också.
Han kallar sej "130kmtillSKE" här på forumet. Vet inte hur ofta han är inloggad men de går säkert skicka ett mail till honom via hans profil. Eller skicka ett till mej ska jag se vad jag kan göra.
Peace
Qanik.
|
|
|
|
|
#40004 |
Stoke: -10 |
|
fugusports skrev:
Kolla inläggen från fugusports på lite olika bilder av brädor som jag byggt custom made.
Håller just nu på med nr: 67 en 7´6´´ till en kille som aldrig surfat men som ska börja, den blir klar i slutet på nästa vecka.
/Kenneth
Ursäkta mig, jag gillar verkligen att folk är så pass stokade att de shapar sina egna brädor, men måste nog tillstå att brädan på bilden ser aningen konstig ut i formerna. Har sett den här på forumet i olika vinklar. Tycker nog ni ska fortsätta och labba med era egna brädor men vänta med att sälja till "inget ont annande" surfare tills ni behärskar rockerkurvor och outlines lite mer. Att säga att ni kan göra brädor skapade efter surfarens förmåga och önskemål är väl lite för mycket bara för att ni kan själva byggtekniken. Ursäkta mig men jag kände att någon behövde säga det... Ska själv bygga mig en bräda i vinter, och den lär ju inte bli något mästerverk direkt... men poängen är att jag inte kommer försöka kränga missfostret till någon som inte förstår bättre... 
|
|
|
|
|
#40011 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Här var det ord och inga visor...Är det nåt annat man inte får sälja utan ditt godkännande Alex? 
|
|
|
|
|
#40015 |
|
Tack så mycket, fugusports jag hör av mig! och sverre en boarmaker är en väldigt skicklig boardshaper!
|
|
|
|
|
#40016 |
|
Dessa icke ont anade svenska surfare skulle ändå inte känna nån skillnad kanske....
Hmm... mycket starkt fördömmande från Alexs sida...
Väntar med spänning på försvaret!
Jag tycker fortfarande ( hur det nu än ligger till med shapare i Sverige ) att om man inte riktigt har hög klass är man en boardmaker annars en boardshaper.
MEN kan man vara en riktigt duktig boardmaker??? 
|
|
|
|
|
#40050 |
Stoke: 3 |
|
Hej!
Är nu tillbaka i Sverige efter en rätt osannolik vår med 3 månader Indo och Australien och sen lite Costa Rica på det. Har flyttat till nytt hak och har där tillgång till ett hobbyrum, alltså ett blivande shapingrum. Dock har jag inte riktigt färdigställt det ännu. Kenneth Marklund, Fugu Sport, är en god vän och jag rekommenderar hans brädor mycket och vet att hans kunder blir nöjda. Jag behöver lite tid att komma iordning med shapingstudion och beställa lite material men därefter är tanken att det skall shapas en del brädor. Så är det bråttom så kontakta Kenneth, jag kommer mest troligt inte att kunna leverera någon bräda förrän slutet av hösten. Alltid roligt att bli kontaktad med förfrågningar dock.  Gillar att shapa och försöker bli bättre genom att läsa om det och att öva. Efter 12 år av surfande tycker jag de senaste åren att shapingen ger lite av en ny dimension till sporten. Avansen av ett brädbygge är marginell i förhållande till arbetstid men uppskattar möjligheten till att öva och att få igen materialkostnad och lite för slitet. Träffade en surfare från Tyskland som ville beställa en bräda och han sa att: "Jag stödjer gärna konstnärer och beställer gärna en bräda". För mig är det lite det det handlar om. Att få se något växa fram, att ha en tanke hur det skall fungera vid surfet och sedan få feedback hur det blev genom att testa brädorna själv eller alternativt få höra från andra hur de upplever brädorna. Jag använder samma teknik som Kenneth när han shapar sina brädor och jag ser honom som en mentor på shapingområdet. Efter ett personligt möte med Geoff McCoy under våren 2008 där jag fått höra några av hans tankar kring design av brädor så kommer jag försöka att tillämpa dessa ideer i mina kommande brädbyggen. Jag personligen har surfat custom shaped McCoy brädor sedan 2001 och har ägt 4 av dessa under denna tid. Finns ingen bräda som jag provat som har gett mig skönare känsla i surfingen än dessa brädor så mina influenser ligger där, med jag är inte på något sätt i den nivån att jag kan jämföra mina brädor med McCoys. Vill man ha en extremt lätt bräda, epoxy och finnfoam stringerless, så vet nog både jag och Kenneth vad som behövs för surfing i Sverige. Fugu Sports med Kenneth som shaper kan leverera betydligt fler brädor och har mer erfarenhet. Men mina brädor är inte fy skam, och bättre ska de bli  . Så det här var lite av min norrländska blygsamhet, roligt att du hade hört rykten som var positiva och du och andra är förstås välkommen med en förfrågan till leifmarklund@gmail.com men det är lite si och så med leveransmöjligheter från mitt håll för tillfället  När jag kommer igång igen med shapandet så kan jag lägga upp lite bilder i mitt galleri.
Ha det gott!
|
|
|
|
|
#40054 |
Stoke: 143 |
|
alex el gordo skrev:
fugusports skrev:
/Kenneth

Ursäkta mig, jag gillar verkligen att folk är så pass stokade att de shapar sina egna brädor, men måste nog tillstå att brädan på bilden ser aningen konstig ut i formerna. Har sett den här på forumet i olika vinklar. Tycker nog ni ska fortsätta och labba med era egna brädor men vänta med att sälja till "inget ont annande" surfare tills ni behärskar rockerkurvor och outlines lite mer. Att säga att ni kan göra brädor skapade efter surfarens förmåga och önskemål är väl lite för mycket bara för att ni kan själva byggtekniken. Ursäkta mig men jag kände att någon behövde säga det... Ska själv bygga mig en bräda i vinter, och den lär ju inte bli något mästerverk direkt... men poängen är att jag inte kommer försöka kränga missfostret till någon som inte förstår bättre...  Du Alex el gordo.Om Kenna har byggt 67st bräder så ser knappast alla likadan ut, som den ,som är på bild. Kenna (Fugosport) har i detalj beskrivit hur han går till väga ,när det gäller rocker kurvan.(Han har beskrivit i en annan tråd, på detta forum tidigare) Brädan blir inte lika flat i rockern när det är glassad och klar. Jag vet det ,därför jag bor i samma stad som Kenna och besöker honnom i verkstan ibland.Dessutom så bygger jag egna bräder ibland.(Med samma byggteknik)När tid och rum möjligjör sånt.  Okidoki
|
|
|
|
|
#40065 |
|
Vadå? Jag var väl inte för hård? Jag skrev ju att jag gillar folk som är stokade och kör sin grej.
Som svar på tal lägger jag upp skisser på de brädor jag tänker bygga i vinter. Jo de är för små svenska Östersjövågor.

|
|
|
|
|
#40066 |
|
|
|
|
|
#40069 |
|
alex el gordo skrev:
fugusports skrev:
/Kenneth

Ursäkta mig, jag gillar verkligen att folk är så pass stokade att de shapar sina egna brädor, men måste nog tillstå att brädan på bilden ser aningen konstig ut i formerna. Har sett den här på forumet i olika vinklar. Tycker nog ni ska fortsätta och labba med era egna brädor men vänta med att sälja till "inget ont annande" surfare tills ni behärskar rockerkurvor och outlines lite mer. Att säga att ni kan göra brädor skapade efter surfarens förmåga och önskemål är väl lite för mycket bara för att ni kan själva byggtekniken. Ursäkta mig men jag kände att någon behövde säga det... Ska själv bygga mig en bräda i vinter, och den lär ju inte bli något mästerverk direkt... men poängen är att jag inte kommer försöka kränga missfostret till någon som inte förstår bättre...
Intressant att det går att utläsa rockerlinjer och annat ur en bild tagen på en halvfärdig bräda tagen snett från sidan. Har fått liknande kommentarer tidigare gjorda utifrån bilder på brädor.
Det jag menar är att man kan inte bedöma en shape på en bräda utifrån en bild! En bräda växer fram genom ett samarbete med shapern och den som beställer brädan då man tillsammans kommer fram till vad bräda som ska byggas.
Tilläggas är att jag behärskar outlines och rockerkurvor så pass för att bygga riktigt bra brädor. Även hantverket blir ok.
Det är synd att inte fler tar chansen att samarbeta med lokala shapers då man genom sånt kan utvecklas mera då också brädan följer den utvecklingen.
Hoppas du lyckas bra med ditt brädbygge i vinter och har du frågor eller undringar över ditt brädbygge och kanske behöver lite tips är du välkommen att höra av dig.
/Kenneth
|
|
|
|
|
#40096 |
Stoke: 17 |
|
alex el gordo skrev:
Som svar på tal lägger jag upp skisser på de brädor jag tänker bygga i vinter. Jo de är för små svenska Östersjövågor.
Coola brädor Alex, men skall de verkligen ha så lite rocker?
/Jonas
|
|
|
|
|
#40137 |
|
Jepp!
Mindre rocker = mindre motstånd i vattnet.
För att få sväng i brädan använder man istället knep som att lägga nosrockerns början strax bakom framfotens placering men brädans bredaste punkt strax framför. Outline och rockerkurva skapar då tillsammans en skärande sväng, förhoppningsvis... Jag har dock inte hittat på det själv utan norpat idéer från bla Bear, Mctavish och Joel tudor. Deras brädor är dock betydligt mindre, så det är inte helt klart att det funkar. Det är ju som känt inte bara att skala upp en fungerande form.
Ska bli spännande att se. Sno gärna formen och bygg eget... men skriv gärna "Alex el gordo Shape-ideas" på den 
|
|
|
|
|
#40138 |
|
Som ni ser mellan de två olika shapesen så har den övre större skillnad mellan bredaste punkt och var noserockern startar. Det gör att brädan får en större tolerans för var man placerar foten, men samtidigt att den inte svänger lika mycket.
Tailrockern.. Det ända jag tror  mig förstå är att accelerationen i outlinen i tailen bör överensstämma med tail-rockerns acceleration... om man vill ha en harmoniskt svängande bräda. Om man vill att den ska bli "slashigare" dvs lättare att trycka runt i kortare svängar bör man, ungefär som i nosen, lägga början på accelerationen i rockerkurvan tidigare än outlinens acceleration... Men vet det gör jag inte
|
|
|
|
|
#40139 |
|
Och så fenornas placering och vinkling
Bla bla bla bla bla bla bla osv... Ingen som är intresserad i alla fall 
|
|
|
|
|
#40164 |
ErikG
|
Jag håller nog med om att det verkar vara lite väl lite rocker kanske. Svårt att säga, jag har byggt en 5 10 med ultralåg rocker. Den planar upp tidigt men skär gärna fast och vill gå rakt fram i bottensvängen när det blir lite större (över axel-gubbe). Så fort man får lite branthet i en våg behöver man ju annorlunda rocker. Väldigt flacka småvågor funkar ganska annorlunda.
En annan sak som jag kanske skulle gjort är lägga lite v framtill eller en lätt rundning så att kanterna inte skär fast. De mccoybrädor som jag klämt på har haft lätt rullad botten framtill. Av de lite större funboardliknande brädro jag haft genom åren har de som haft lite lätt v framtill gått väldigt bra. Dom blir mer förlåtande när det är stökigt.
Även många små lågrockerbrädor har eller kan behöva lite "hängda" kanter för att inte skära fast.
Om du orkar läsa, leta på swaylock.com efter en tråd som heter "theory of balance" eller nåt liknande. Ganska intressant läsning om hur man får balansen i en brädas trimläge och vilka faktorer som påverkar.
|
|
|
|
|
#40174 |
ErikG
|
|
|
|
|
#40176 |
|
Eric G
Jo precis! Om du kollar på skissen ser du att jag har kanska runda kanter fram tillbredaste punkten där de blir mer "tucked under" för att bli skarpare mot tailen (så att de släpper vattnet bättre)
Brädorna är dock enbart tänkta för skitsmå eller långsamma vågor. Helt klart måste mer rocker till om man ska hinna med och inte dyka i snabare eller större vågor.
Testade en bräda i Frankrike i somras. Den var just 6.8 x 22 1/8 x 3 och sjukt boxy. Den svände ändå som ett jehu. Kolla in www.boardworkssurf.com och Kane Garden Orca Fish (den jag testade hade Quads).
Bra ide med lite V i nosen. Min Al Merrick Black Beauty har det och går som genom smör när det är stökigt... Men den där Kane Garden som jag testade hade en lätt enkelkonkav och den blev stabil och kom snabbt igång. Det blir ju inte så stökigt när det är smått.
|
|
|
|
|
#40178 |
ErikG
|
Ok men med "hängda" kanter menar jag inte att dom är tucked under utan mer kanter som ligger lite högre än mittrockern. Man kan göra detta genom v eller rundat v som en buk. Ett annat alternativ är s.k "bevels". Finns tex på dom där plastbicarna (minimalmodellerna)
Jaja lycka till
|
|
|
|
|
#40188 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
ErikG skrev:
Ett annat alternativ är s.k "bevels". Finns tex på dom där plastbicarna (minimalmodellerna)
Jaja lycka till
Som fortfarande är undeskattade som surf brädor 
|
|
|
|
|
#40196 |
|
Jaha! Hade helt glömt bort det där med hängda kanter. Det kan man ju göra faktiskt. Men det blir svårt att göra avvägningen mer förlåtande kontra att den bara suger fast i nosen.
Kul ska det bli att shapa i alla fall.
Skulle vara kul att ha en surftävling. Typ - Sveriges tre bästa surfare surfar ett urval hemmagjorda brädor från olika hemmashapers. Skönast bräda vinner. Man kan ha kriterier som - finish - grafik - utséende/form - hållbarhet - känsla i vattnet.
Enklare form skulle kanske vara om vi som shapar surfar varandras brädor och bedömer alla utom våra egna. Det skulle väl vara ball? 
|
|
|
|
|
#41813 |
Svar: Boardmaker? 16 år, 7 månader sen |
|
Jag äger en bräda shapad av Leif Marklund och är grymt nöjd med den. Den går hur bra som helst, särskilt på våra lokala spots som den är skräddarsydd för. Endast 6´5 plockar den nästn allt. Har även kört den några stora dagar på Lofoten där den gick som tåget, stabil och lättmanövrerad.
Att handla lokalproducerat är ju även bra för miljön. Ett annat plus är att vår lokala shaper känner ett visst ansvar då brädan fått sig några smällar.
I Umeå har vi nu två aktiva shapare vilket är suveränt för oss som vill prova nytt och reparera gamalt.
|
|
|
|
|
#41814 |
|
Det där argumentet med att bara köpa lokalproducerat för miljöns skull kan dra åt helvete! Det är ett sånt där riktigt jävla puckat argument som av nån anledning har lyckats komma in i var mans medvetande trots att det är bajs!
Vad ska vi leva av på vintern? Ska vi få skörbjugg för miljöns skull?
Inget kaffe, tobak, whisky ( ja ja den där jävla norrländska whiskyn bla bla jag vet ) eller annat som krävs för minsta överlevnads standard.
|
|
|
|
|
#41824 |
Stoke: 68 |
|
No grass, hash, cocaine,speed, eckies,,,jesus..fuck the environment..hahahahahaha:P
|
|
|
|
|
#41825 |
|
|
|
|
|
#41844 |
Stoke: 143 |
|
sverre skrev:
Det där argumentet med att bara köpa lokalproducerat för miljöns skull kan dra åt helvete! Det är ett sånt där riktigt jävla puckat argument som av nån anledning har lyckats komma in i var mans medvetande trots att det är bajs!
Vad ska vi leva av på vintern? Ska vi få skörbjugg för miljöns skull?
Inget kaffe, tobak, whisky ( ja ja den där jävla norrländska whiskyn bla bla jag vet ) eller annat som krävs för minsta överlevnads standard. Kära Sverre  För länge,länge,,,ja jätte länge sen så importerades inga mat varor till Sverige  Trots det fick man inte skörbjugg  Här uppe i Norr så koka man The på granbarr  Och på så vis fick man i sig C vitamin:) För det fanns inga Apelsiner att köpa  (Det va ingen som "uppfunnit" att dom ens fanns  Faktum är ,att det va dåligt, med ICA Maxi och Coop forum också  Ja det va ganska dåligt med Lanthandels affärer också  Men, man klara sig lika bra andå  ( Faan, det betyder att det inte heller fans, Frasses Skrovmål )  Fan, va fattigt och eländigt ,åh nödtorftigt livet förr måste ha varit,,,, 
|
|
|
|
|
#69854 |
Svar: Boardmaker? 15 år, 7 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Hej Alex el gordo 
Måste bara fortsätta på den här tråden lite ... omän den varit död ett tag. Du uttryckte viss skeptisism till att de som shapar brädor säljer dessa vidare och minns jag inte helt fel så benämnde du egenshapade brädor som missfoster eller nåt liknande. Man skulle kunna säga att du drog alla tillverkare över en kam och jag tyckte det var lite märkligt att du tog dig friheten att kritisera riktigt duktiga shapers såsom Kenneth Marklund i denna tråd, troligtvis för att du inte vet vem Kenneth är.
Vill bara säga att jag vann KM i Salusand på min senaste shapade bräda, en singlefin med inspiration från Geoff McCoys Nugget design.
www.vk.se/Article.jsp?article=300150
Du kan kika på brädan i mitt galleri, grymt skön bräda och sjukt mycket soul  . Eftersom jag känner Geoff McCoy och har hälsat på honom både i hemmet och i hans shapingstudio så passade jag på att maila bilderna till honom också för ett utlåtande.
Detta var hans kommentar:
Had a good look at your board and from what I can see it looks good over all, just make sure the rail from 1/3 from the tail forward does not have to much edge under the rail, over all I think you have done a great job, so power to you.
och efter att han fick veta att jag vann KM i Salusand ...
The board must have turned out ok if you
can win a contest on it, congratulations on the win
Vill med detta säga att det inte behöver vara en dålig idé att låta någon hängiven brädtillverkare i din närhet shapa en bräda åt dig, resultatet kan bli riktigt bra och för min del så känns det lite mer orginellt och kul att surfa något eget eller ha en relation och utvecklingsdiskussion med något som tillverkat en bräda till mig.
Ha det gott! 
|
|
|
|
|
#70145 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#70152 |
|
Intressant att byggarna börjar ploppa upp i Sverige, har ju Uffe Larsson i Halmstad också men ja tror inte har kör surfbrädor längre?
Vad ligger priserna på i Sverige egentligen på en bräda? Vet depontes pris men hade varit kul å se va andra tar för en bräda.
Vet inte riktigt själv om ja vågat köpa en homegrown bräda även om de e bra för "industrin", får själv ganska billiga custom brädor från channel islands ghostshaper. Hade dock varit lite betryggande kanske med lite feedback från andra som köpt homegrown in Sweden  så man kan påverkas lite för att ta steget att införskaffa en vid senare tillfälle.
Hur gick de fresten me han som gjorde en bräda på rent trä här i Sverige? Does it still work?
Snart dags för Barca vs Inter btw 
|
|
|
|
|