Facebook data

1
Nybörjare
#36157 Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

johan_s
graphgraph

Tjena,

Hade tänkt börja surfa, tänkte börja i Sverige och sedan sticka till blandade destinationer i världen.
Vilken bräda ska jag välja? Alltså helst en man kan ha i svenska vatten och även ha utomlands.
Vill ha en bräda som jag även kan utvecklas på.

Kollade på detta paketet, hur är det?
www.backdoor.se/default.asp?articleId=265

Bor i Malmö, så Mölle är inte långt bort. Finns det mer bra ställen att fånga vågor på i närheten? Någon som har bättre koll än en nybörjare som jag?

Ha det.

Logga in för att svara
#36169 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Nybörjarpaketet ser helt okej ut.

Däremot är nog inte Mölle rätt ställe att lära sig surfa på. Det är nog bättre att leta up någon sandstrand vid pålandsvind. Jag har inte så bra koll på nybörjarställen i Malmötrakten men vad jag hört har Österlen långa sandstränder som kan ge bra nybörjarförhållanden.

Logga in för att svara
#36175 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

johan_s
graphgraph

Sant. Österlen är inte långt bort.
Gällande brädan, hört att glasfiber är det bästa? Är det glasfiber i denna brädan?
Samt, vilken längd ska jag ha på den?
Väger runt 80 kg och är runt 180 cm lång.

Logga in för att svara
#36184 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

alla brädor har glasfiber, men du borde välja en bräda som är ca 7 fot lång, 20+ bredd, 2.5 tjock med rundare nos

TRE FENOR

Logga in för att svara
#36185 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

SharkBoy skrev:
alla brädor har glasfiber, men du borde välja en bräda som är ca 7 fot lång, 20+ bredd, 2.5 tjock med rundare nos

TRE FENOR

for the record, i agree with everything willy said

Logga in för att svara
#36201 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

young surfer skrev:
tjena john här kolla in www.ohana.se dom har lite bra start grejer nsp är ett bra märke passar sej för nybörjare o mer erfarna surfare jag tycker du ska börja me longboard;) lättare o plocka vågor o får mer skoja. = mer surfdagaar. ha det gött vh john

longboard - harder to get in car, harder to get to beach, easier to learn bad paddle technique, harder on shoulders, harder to learn to navigate while paddling, harder to sit inside and therefore study waves longer before they break, harder to spin and catch a wave quick, harder to carry when windy, easier to outrun wave and therefore get less out of typically short waves,

Longboard + good board for already experienced surfers to catch more waves, can ride puny surf better than other boards

SharkBoy's quick capsule review= longboard is a different discipline of surfing for experienced surfers, you should only learn on a longboard if your plan is to...drumroll...longboard

Logga in för att svara
#36203 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

SharkBoy skrev:
young surfer skrev:
tjena john här kolla in www.ohana.se dom har lite bra start grejer nsp är ett bra märke passar sej för nybörjare o mer erfarna surfare jag tycker du ska börja me longboard;) lättare o plocka vågor o får mer skoja. = mer surfdagaar. ha det gött vh john

longboard - harder to get in car, harder to get to beach, easier to learn bad paddle technique, harder on shoulders, harder to learn to navigate while paddling, harder to sit inside and therefore study waves longer before they break, harder to spin and catch a wave quick, harder to carry when windy, easier to outrun wave and therefore get less out of typically short waves,

Longboard + good board for already experienced surfers to catch more waves, can ride puny surf better than other boards

SharkBoy's quick capsule review= longboard is a different discipline of surfing for experienced surfers, you should only learn on a longboard if your plan is to...drumroll...longboard

For the record I agree wth everything Sharkie said. Speciellt det där med att bära brädan när det är blåsigt. I Sverige blåser det ALLTID när du ska surfa. Du kommer tröttna jävligt snabbt på at bära den där jävla brädan när det blåser 15 m/s.

Logga in för att svara
#36205 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

johan_s
graphgraph

Vart går gränsen för longboard? Över 7 fot?

Logga in för att svara
#36213 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

johan_s
graphgraph

Hur ser detta paketet ut?
Bättre än backdoors?

nordsurf.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=57&cat=124

Logga in för att svara
#36219 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

som sharkbiy sa är longboard icke något bra i sverige, det blåser oftast satfläsk och perioden mellan vågorna är kort, för att ta sig utt någotsånär helskinnad: Funboard bra som nybörjarbräda och skitkul att köra senare om du har spaghettiarmar på utlandsresa eller nåt, i sverige lär det inte hända..

Logga in för att svara
#36222 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

young surfer skrev:
tjena personligen tycker jag backdoors paket e bättre. men allt e en s´mak sak.
men jag tycker du ska haa longboard eller mini longboard. www.ohana.se

Jag tycker du unga surfare ska ha lång dildo eller mini dildo, det är en smaksak..

www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=8e44136e8f6dd0aefb3092bea76a28fa

Logga in för att svara
#36225 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

sollevi?

Logga in för att svara
#36295 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

goddagens! Jag har en funboard 7.0 till salu. finns i Malmö. kolla dina mail! E

Logga in för att svara
#36299 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hej Johan

Om du vill lära dig att surfa i skåne så är det en bra ide att ta dig till österlen som någon annan sa här innan i tråden. Löderups camping har en lång fin strand där du kan börja med att lära dig grunden. Inte många som är i vattnet där och om det skulle vara det så har du ändå massor med plats att lära dig på. se till att ta dig dit när det blåser ordentligt från syd eller sydväst. Lycka till:)

Peter
www.nordicsurftravel.com

Logga in för att svara
#36307 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

sverre skrev:
young surfer skrev:
tjena personligen tycker jag backdoors paket e bättre. men allt e en s´mak sak.
men jag tycker du ska haa longboard eller mini longboard. www.ohana.se

Jag tycker du unga surfare ska ha lång dildo eller mini dildo, det är en smaksak..

www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=8e44136e8f6dd0aefb3092bea76a28fa

Sverre slår till igen! ! !

Logga in för att svara
#36316 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: -1

kax
graphgraph

Köp en boogie board på Toys R Us. När du har lärt dig att stå på den då kan du gå över till en fish 5 fot. När du sen har tröttnat på den så byter du upp dig till en längre bräda. O ju bättre du blir så lägger du på minst 2 tum. Glöm inte att gå in på forumet om vilken typ av musik en surfare lyssnar på, där finns flera tips hur man blir en bra surfare. Ett annat tips är att bygga sin egen surfbräda utav gammla frisbees. Använd glass pinnar som stringer och laminera med tidnings papper och superlim. Fenor använder du inte förrän du har blivit riktigt bra. Annars funkar blad från innebandy klubban utmärkt.
Vi ses i Löderup i sommar./kax

Logga in för att svara
#36318 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Köp en beggad skitbräda med förlåtande egenskaper...

Strunta i hur det ser ut på stranden...

Nöt nöt nöt nöt sen när du känner att brädan inte manövrerar lika snabbt som du skulle vilja....

Byt då till en mindre och mer svårsurfad....

ALLA brädor du köper kommer du utvecklas på....
(du startar ju på noll)

Jag säger testa alla brädor du kommer över (desto fler desto mer allsidig surfare kommer du bli)

Sen så tycker jag att om du ska ut och resa så lämna "sverigebrädan" hemma och köp en ny när du är där...

Logga in för att svara
#36319 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Hm, tycker 7 fot känns kort för en total nybörjare. Visst jag gillar ju longboard och har väl (försökt) surfa i 20 år. Men en 7'2- 8'0 är inte dumt att lära sig på även om det är korta sönderblåsta och blåsiga strandvågor....

Jag tycker man kan se lite olika stilar där ute. Vissa vrider och skvätter hej vilt åt allehanda håll men får aldrig upp någon fart eller flow. Får för mig att de lärt sig det de kan på lite för små brädor. En bräda som är lite trögare att vrida runt men som håller mer fart ner för facet (även knähöga face är face) bättre/enklare har jag fått för mig gör lärandet av vågplacering och allmän känsla enklare.

Men som sagt efter 20 års surfing utan att kunna rippa ordentligt på riktiga småbrädor är jag kanske ett hopplöst fall. Visst kan jag ta av på ett litet chip, men då vinglar det åt alla håll...

Dock är mina 2 ören: Lite med bräda under kropp och fötter gör nybörjarlärandet enklare och kanske surfstilen lite flowigare!?

/Jesper B

Logga in för att svara
#36336 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

mel
graphgraph

Jag instämmer med Jesper. Har själv surfat mer än 25 år, började med en twin vilket var på ropet då och idag så kasar jag runt med en 9 fotare. Min slutsats är att en längre bräda ger dig lite mer fart och jämnare fart (vid en lite sämre sektion så stannar man inte utan glider oftast förbi). Har du en bra linje i vågen får du fart och då kan du svänga utan att du stannar upp. Att gå med brädan på stranden en blåsig dag kan vara nog så jobbigt, ungefär som när man fastnar i vitvattnet som nybörjare och inte kommer ut...
Men visst när man är varm i dräkten och har en point att surfa så är det kul med liten bräda så är det. Men börja inte där för allas trivsel...

Logga in för att svara
#36341 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

mel skrev:
när man fastnar i vitvattnet som nybörjare och inte kommer ut...
quote]

Vet du en hemlighet för att komma ut förutom att dumpa brädan och simma för kung och fosterland?

Logga in för att svara
#36350 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

mel
graphgraph

Man kan ju skaffa en sån häringa apparat

Logga in för att svara
#36372 Svar: Nybörjare 16 år, 11 månader sen Stoke: -1

kax
graphgraph

Hur fastnar man i vitvattnet?

Logga in för att svara
1