|
#35059 |
Hjälp om Costa rica 16 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej!
Åker till Costa rica i början på januari och stannar i en månad och jag undrar om någon kan ge mig lite tips?
Vilka ställen får man inte missa? Ska till Tamarindo och Santa Teresa, det är det enda som är bestämt.
Vad kan man räkna att en månad kostar, om man varken kräver lyxliv eller vill snåla?
Och sist men inte minst, vad är bäst, ta med sig bräda hemifrån eller köpa/hyra i Costa rica?
Tack för hjälpen! 
|
|
|
|
|
#35062 |
Svar: Hjälp om Costa rica 16 år, 11 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Hej, ska du köpa bräda får du nästan åka via Jaco, annars kommer det bli bra mycket dyrare skulle jag tro. Sen beror det lite på vad du är ute efter för bräda såklart, ibland kan de ha ganksa lite brädor i butikerna (speciellt direkt efter jul och nyår då de säljer som mest).
Om man ska surfa varje dag 1 månad är det billigast att köpa en begagnad av någon som ska resa iväg och sen sälja den innan du åker. Vill du inte förlora tid köp via en butik och så förlorar du förmodligen lite mer pengar. Men det kommer ändå bli billigare än att hyra hela tiden.
Har inte varit i Tamarindo på 5 år, men det är säkert inte fel att vara där ett tag. Beror ju på vad man är ute efter. Ett tag i Tamarindo sen fastnar du resten av tiden i Santa Teresa skulle jag gissa på...
Enkelt boende runt 15 USD/natt på ett ungefär och sen beror det ju alldeles på hur man lever, men jag skulle tro det landar på knappt 10 000 kr totalt om du reser runt en del och är lite lagom ekonomisk av dig.
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#35088 |
|
Fast du får inte missa Pavones! Riktigt bra point break i söder, lite krångligt att ta sig dit men det är värt det. Vet inte hur det är med säsong där då men jag tror det borde funka bra. Där är lite mer avskalat än både santa teresa och tamarindo, jag tyckte det va softare. Runt tio dollar om dan för boende, 8 för mat. Tänk dock på att det kan va tricky med boende i Pavones om det är ett grymmt swell på gång, så det kan va bra att hitta nån att teama upp med för att dela på ett större rum.
Peace
|
|
|
|
|
#35089 |
|
Tack för hjälpen!
Är det någon mer som har något att tipsa om så gör gärna det!
|
|
|
|
|
#35097 |
Stoke: -234 |
|
Det är en bananrepublik.
Passa på att ät bananer som fan där!

|
|
|
|
|
#40543 |
Svar: Hjälp om Costa rica 16 år, 7 månader sen |
Jake
|
Tänkte sparka liv i den här tråden en gång till. Kommer oxå åka dit en månad i januari/februari. Hur mkt spanska behöver man kunna för att ta sig runt hjälpligt i Costa Rica. Är det lätt att ta sig runt med bräda på bussar mm eller hur reser man lättast/billigast. Vilken nivå är landet på i övrigt, är det hyfsat utvecklat eller är det tokfattigt?
Sen tar man ju gärna emot lite surftips oxå om det är någon mer som sitter inne med något.
|
|
|
|
|
#40544 |
Stoke: 3 |
|
Costa rica är rätt välutvecklat jämfört med t.ex. guatemala o nicaragua och du kommer rätt långt på engelska och lite grundspanska men räkna med att få betala extramycket för t.ex. taxiresor o dylikt om du inte kan ett ord spanska o bara sitter där som ett fån.. San Jose är rätt chill men området runt Coca Cola-bussterminalen (där i stort sett alla bussar mot kusten går) kan va lite halvgnarly sådär ... ta en taxi från hotellet. jag fick ofrivillig hjälp av en crackpundare att bära min väska haha jagade honom genom 4 kvarter innan ja fick tag på honom och sa att jag inte behövde ngn hjälp.
annars är det ett riktigt sjysst ställe! åker dit för tredje året i rad nu i januari
/anton
|
|
|
|
|
#40545 |
|
Kolla in www.tropicalpasta.com
Dom har även en grupp på facebook som heter tropicalpasta... finns lite mer bilder där!
|
|
|
|
|
#40556 |
Stoke: 6 |
Hira
|
Jake skrev:
Tänkte sparka liv i den här tråden en gång till. Kommer oxå åka dit en månad i januari/februari. Hur mkt spanska behöver man kunna för att ta sig runt hjälpligt i Costa Rica. Är det lätt att ta sig runt med bräda på bussar mm eller hur reser man lättast/billigast. Vilken nivå är landet på i övrigt, är det hyfsat utvecklat eller är det tokfattigt?
Sen tar man ju gärna emot lite surftips oxå om det är någon mer som sitter inne med något.
Du klarar dig hyfsta på engelska och grundspanska, men om du tänker kuska runt med bräda på buss så välj i första hand bussarna som kallas "directo" (typ långfärdsbuss). Det är trångt, trångt på lokalbussarna och jag tyckte ibland en ryggsäck var mer än nog att stuva in nånstans.
På många ställen - även i småstäder - kommer bussarna till en terminal och avgår från en helt annan, vilket kan vara lite lurigt. Men det är ett kanonbilligt sätt att resa och man ser mycket. Men ha inte bråttom. Räkna med att du kommer ca 3 mil per timme...
|
|
|
|
|
#40558 |
Stoke: 4 |
|
Have a great trip! Offshore winds, blue ocean, waves, white sands.... No stress- Bring your Lonely Planet and use it for places to stay. Also get the Stormrider Guide for Costa Rica online. Stay away from Limon on the east coast. If you should find yourself at Playa Negra, walk north for an hour. Whether you surf or not, you will be in awe. If you hit MalPais, walk through the forest south of there and... bring a board, some swim goggles and a camera. Sloths, manta rays and howler monkeys await. And if you need a guide, I'd be happy to come if you can buy me a ticket! Oh yah, I can't
|
|
|
|
|
#40568 |
Jake
|
|
|
|
|
#40570 |
Stoke: 2 |
|
Lämna palestinaschalen hemma.. 
|
|
|
|
|
#40572 |
Stoke: 28 |
|
$hades skrev:
Lämna palestinaschalen hemma..  då stannar jag hellre hemma.
|
|
|
|
|
#40581 |
Stoke: 2 |
|
en mindre svensk i vattnet, 1 miljon to go.. 
|
|
|
|
|
#40593 |
Stoke: 28 |
|
I'm not Swedish but thanks for the compliment! 
|
|
|
|
|