Facebook data

1
Surfresa Portugal/Spanien i Juli, var?
#33172 Surfresa Portugal/Spanien i Juli, var? 17 år sen Stoke: 0

David W
graphgraph

Sitter och planerar sommarens surfresa och vi har lite olika bud.. Portugal eller Spanien blir det men var?

Jag har fått för mig att det blåser mer runt sagres än utanför Porto på sommaren som förstör surfet, samt att det är lite större vågor längre norrut. Därför är jag mer inne på att inte dra söder om Porto utan snarare kanske norröver till Galicien. Skit samma att det är kallare om man får bättre surf, dessutom mindre crowd.

Andra av oss håller mer på sagres delvis p g a värmen men också för surfet.

Jag har varit i Sagres på vintern och det var skitbra, framför allt att man kunde surfa sydsidan när det blev för stort eller onshore på västkusten. Hur är det på sommaren?

Gillar annars Peniche/Nazare/Figueira da Foz men tänkte testa nåt nytt.

David

Logga in för att svara
#33211 Svar: Surfresa Portugal/Spanien i Juli, var? 17 år sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Fuerteventura!!! 24 grader i vattnet, 30 grader i luften ingen crowd o sköna vågor,..!

Logga in för att svara
#33225 Svar: Surfresa Portugal/Spanien i Juli, var? 17 år sen Stoke: 0

David W
graphgraph

Bra tips, aldrig varit där! Hur consistent är det på sommaren då? Om man åker dit en vecka i Juli, hur många dagar tror du att man får ok surf (inte onshore och minst midjehögt)?

Logga in för att svara
#33234 Svar: Surfresa Portugal/Spanien i Juli, var? 17 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ska du ha bil så är Galicien kanon. Då kan du bara ta dig över till norrsidan ifall swellet blir mer nordligt, eller se till att alltid ha hyfsat glassy genom att ta dig dit vinden inte når. Det handlar dock inte om några små avstånd utan kanske 10+ mil från de bra ställena i Galicien till de bra på Nordkusten.
Santander eller Gijon är också bra ställen. De har som halvöar som sticker ut nån mil med stränder i västlig riktning och plockar upp mycket mer swell än allt annat på nordkusten. Fast där kan man inte bo på eller vid stranden (om man inte gillar att kela med råavfall på playan inne i städerna). Jag gillar själv att glida omkring på nordkusten och välja beach efter swell och humör. I somras åkte vi drygt två veckor, från Bilbao till Galicien och tillbaka. Fin fint surf fick vi.

Summering: Galicien mest vågsäkert under sommaren. Åker du under första hälften av Juli slipper du crowds, men sen tar sydeuroperna semester och det blir ett jäkla liv

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!