Facebook data

1
Customshapad Bali-bräda?
#32670 Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 0

Gibbe
graphgraph

Ska skaffa mej en till bräda och befinner mej nere på Bali. Har två funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med!

För det första är det vilken sorts tail jag ska ha. Testade en bräda som jag gillade jäkligt skarpt, så min första tanke var att köpa en med samma mått och stil. Måtten 6.6", 19½, 2(5/8). Swallowtail med två små wings på varje sida. Min fundering nu är hur stor skillnad skulle det vara att ha en bräda med samma mått men med squashtail istället? Jag vill kunna surfa allt från mindre vågor till större. Jag har redan flera andra brädor som täcker upp det mesta annat, men det jag är ute efter är en skön allroundbräda som funkar för det mesta. Jag har en 7S 6.3" superfish, en 6.3" shortboard och en 7.2" minimal. Kan någon ge lite synpunkter vore jag tacksam!

Det andra är ang. Balibrädor vs. andra märkesbrädor. Ska jag ha en med swallowtail får jag specialbeställa en, och då blir det alltså en Bali-made. Hur är de i kvaliteten? Det skulle ta typ en vecka för dem att göra den. Dubbelglasad.

Något mer jag borde tänka på eller bra tips på shape eller liknande?

Tack på förhand för svar! =)

Logga in för att svara
#32671 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Gibbe skrev:

Något mer jag borde tänka på eller bra tips på shape eller liknande?

Tack på förhand för svar! =)

Njaa, jag kan bara ge dig ett tips.. tänk mer på surfandet och mindre på bräda.. var mer i surfet än i brädbutiker..

Logga in för att svara
#32672 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Ett tips i och för sig.

Om du har en 6,3 shortboard klarar du dig upp till ganska bra storlek. Om du då ska ha en bräda för större vågor så tycker jag att 19,5 låter för bred i rev vågor, även tjockleken,

men sen är ju allt beroende av din surf kapacitet. Kanske en sådan bräda du tittat på passar dig utmärkt både i lite mindre och större vågor!

Logga in för att svara
#32673 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag anser att en squash glider lite mer om du pressar den medans en med en swallow får du två vridpunkter som biter sig fast en aning mer. Bredden är viktigare.

Tänk lite mer på vad du skall ha brädan till, en bräda kan omöjligt gå bra i allt från stort till smått.

Ska du ha den för surf i Sverige och utomlands eller enbart i Sverige eller vad?

Beställer du den av en shaper bör han/hon kunna hjälpa dig annars låter det oseriöst.

Logga in för att svara
#32674 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Reds surfboards gör bra brädor. Aussie snubbe som shapar. Finns butik i Kuta vid Uns hotel och även på vägen till canggu.
Snacka med dom om mått och vilken tail du skall ha istället för här på forumet, de vet vad de snackar om.

Ha en trevlig resa.

Logga in för att svara
#32675 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

i agree with all of the above. Take Blindmoose's recommendation on the shaper, and as ErikG says, go with what your shaper recommends for you.

In general, I like swallow tails on all my boards, especially for bigger surf. I find they bite on the rail but you can still keep some width for flow.

Logga in för att svara
#32681 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Kontakta Newton den enda Aussie snubben med rättigheter att shapa lagligt på Bali Företaget heter Kembali surfboards och hans E-mail är newtsurf@hotmail.com. kom överens med honom vad du ska ha och få sedan brädan levererad vid din ankomst till Bali.

surfs up!

Logga in för att svara
#32717 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

Blindmoose skrev:
Reds surfboards gör bra brädor. Aussie snubbe som shapar. Finns butik i Kuta vid Uns hotel och även på vägen till canggu.
Snacka med dom om mått och vilken tail du skall ha istället för här på forumet, de vet vad de snackar om.

Ha en trevlig resa.

reds e italienare va?

Logga in för att svara
#32718 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Har jag också fått för mig att han skulle vara italienare.

Logga in för att svara
#32723 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: 0

Gibbe
graphgraph

Tackar så mycket för alla svar!

Jag har surfat en del men inte jättemycket. Är inte nybörjare, men lär mej mycket fortfarande. Drar inga feta cutbacks än, men det närmar sej. Surfar väl upp till kanske 1.5 gubbe högt än så länge. Det är väl lite av en förklaring av mina skills.

Det jag är ute efter är som sagt en bräda som jag ska kunna använda för det mesta. Kanske lite Sverigesurf, men främst utland. En bräda som är shortboard men lite mer flytkraft och stabilitet. När jag blir bättre blir det mindre bräda men jag vill ha en att utvecklas med innan jag är redo för att bara köra ~6.3" shortboard.

Främst från mindre vågor på några fot och upp till ganska snälla rev i varmare vatten, typ drygt headhigh. Blir det större och vassare vågor än så kommer jag nog köra på renodlad shortboard.

----------------------------------------------

Hehe, tror på första tipset Sverre! =P Dock är jag här och får inte ens surfa för tillfället Åkt på möjligt kronisk bihåleinflammation, så jag måste få det utrett först innan jag får surfa igen tyvärr. Så för tillfället får jag bara stå på land och fota mina kära vänner som surfar, inte lite jobbigt! Men, men, så snart jag får klartecken från läkaren blir det surf för hela slanten igen! Så jag passar på att skaffa en bräda när jag ändå är här och kan få en för halva sverigepriset.

---------------------------------------------

Har mailat Newton och ska även besöka Reds så får vi se vad det blir!

Än en gång - tack för alla svar! Mvh//Christer

Logga in för att svara
#32726 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Berätta precis det du gjorde nu för shapern!

Jag tror att han kommer rekomendera dig ungefär en sådan bräda du beskrev först. Du kan ha lite mer bredd och längd samt tjocklek.

Krya på dig!

Logga in för att svara
#32752 Svar: Customshapad Bali-bräda? 17 år sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Reds är italienare, men Ashley som shapar majoriteten av brädorna är aussie.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!