Facebook data

1
HATA SURFBRÄDS industrin !!!
#31869 HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

OK! Jag har suttit instängd i min nergrävda husvagn i c:a 5 års tid och har inte hängt med i utvecklingen på de nya brädorna som ploppar upp som gula finnar i ett tonårsansikte PIZZAFACE HA HA HA!!!

Men nu blir jag jävligt trött på hela skiten! Brädval är inget självändamål för mig utan ett nödnändigt ont för att få ut så mycket som möjligt i min surfing.

Det tycks som att de som tillverkar brädorna bla LOST bara såklart vill sälja så in i helvete och inte håller sig till fakta!

Fuck Lost!

När de visar videos där nån surfar fish o shark o fan o hans moster så visst faaaaan visar de upp brädorna i bra vågor, i tuber etc... ? What the fuck is the point in doing that!!! Jag vill se hur brädorena fungerar i platta små vågor!

I de vågorna de visar i sina filmer skulle jag välja min normala klassiska shortboard med sina naturliga dimensioner, inte för bred bräda o inte för tjock.

Är det jag som inte fattar någonting, är den klassiska shortboarden ett minne blott? Är Sharken så jävla mycket bättre???

Jag fick ett svar från LOST att sharken är en bra bräda för all size waves...? Ok ...?

Hur jävla svårt ska det va?

FAAAAAN JAG vill ha en bra bräda för små, plana choppiga vågor BASTA TA MIG FAAAAN!

Sen vill jag ha en bräda för bra kvalitets vågor, är det så undrar jag då, om den klassiska shortboarden har gjort sitt nu, o sharken är att föredra där med? Snarare sd2 isåfall ju!

Kan det vara så här kanske? Antingen en fish och en sd 2 eler istället för båda en enda bräda och då blir det shark!!??

Snälla bullen hjälp mig, det är inte jag som har skrivit inlägget som har surfat brädorna..

Logga in för att svara
#31874 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

å inte nog med att det finns en uppsjö av olika modeller sen finns det ju för faaaaaaan en hel arme av olika typer inom samma modell, massor av fishar!

Retro o faaan allt vad det är, vad är retro sen då? Är det bara att det ska va kul att surfa något som det kändes förr, som en kul liten grej o faaan pröjsa flera tusen för det!?

Tyskland har kommir mned en bra sak genom seklen och det är ordspråket:

Who ever has choise has torment!

Yes

Logga in för att svara
#31880 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

hahahaa. ja lite märkligt är det. tex står det alltid om alla brädor att de ska köpas 8" kortare och 2" bredare eller ½" tjockare än din standard shortboard. men frågan är ju vad är en standars shortboard för mig? det står aldrig att det är en standard shortboard. alla brädor är och har någon sak som gör den annorlunda än vad som skulle vara normalt. vad är normalt? surfar vidare på mina brädor och hoppas att de är bra för mig.

Logga in för att svara
#31881 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Här är några som faktiskt visar hur deras fishar funkar i småvågor....

www.surfindustries.com/video/SuperFish_HI.wmv

Logga in för att svara
#31883 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hur lång sverre? hur mycket vägar du?...du ska ha en fish för sverige gubben..

Logga in för att svara
#31895 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Det står ju faktist på SD3 samt Psycho Ward att de är allround shortboards. Skulle nog klassificera desa som "standard shortboards". Detta har jag även hört från Chucky på Catalys (Losts egen affär i San Clemente). Enligt ett mail från Matt ska de beställas ca 1" längre än en SD2.

Whiplashen har mindre volym och mer rocker, bättre för vågor med mer tryck i för bättre surfare som verkligen kan göra tvära svängar.

SD2 (min favorit) är fetare än SD3 och Psycho Ward samt har mindre rocker=> bättre för mindre vågor men funkar bra allround, dessutom lättare att surfa för surfare under medel (dvs 99% av alla svennar ink mej själv).

Shark vet jag inte så mycket om förutom att den har grymt feta rails och låg noserocker, tvivlar på att den är lika bra allround som SD-serien. Ser ut som den mest funkar i slöa vågor,men jag ka ju ha fel.

RNF-Q: Jag hade den gamla modellern dvs den som var fetare än årets Den funkade bra i det mesta men jag var ändå inte så imponerad av den. Tyckte min SD2 funkade nästa lika bra i småvågor och är dessutom roligare att surfa när det är litemer tryck i vågen. Slutade i princip helt att surfa min RNFefter att jag köpt min första SD2, sålde fishen kort därefter.

Har ingen koll på den andra modellerna överhuvudtaget förutom WCT som de tog bort detta år (undrar varför, lättsurfad bräda i större vågor).

Här är en video på när Shane Bechen surfar "The Rocket" i små skitvågor:

Logga in för att svara
#31917 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

this is only a problem if you guys are reading just the advertisements, talk to a shaper personally and there will be no confusion. If you don't have one, a knowledgeable shop guy/girl can help.

Handshaped 'models' are just a way to help the shaper showcase their variety and to ease the dialog a little.

Logga in för att svara
#31930 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

RATMAN skrev:
hur lång sverre? hur mycket vägar du?...du ska ha en fish för sverige gubben..

1,83 lång 80 kg

Logga in för att svara
#31959 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

kan man inte bara göra en stor j*vla fyrkant och promota den me lite proos och häftiga videos med avancerade klippningar som sponsras av ett energidrycksföretag?

Logga in för att svara
#31977 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

ådén skrev:
kan man inte bara göra en stor j*vla fyrkant och promota den me lite proos och häftiga videos med avancerade klippningar som sponsras av ett energidrycksföretag?

Bra idé men tyvärr redan gjort, det kallas boogieboard.

Logga in för att svara
#31999 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år, 1 månad sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ack varför hinner alla andra före...

Logga in för att svara
#33575 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

freddandson skrev:
hahahaa. ja lite märkligt är det. tex står det alltid om alla brädor att de ska köpas 8" kortare och 2" bredare eller ½" tjockare än din standard shortboard. men frågan är ju vad är en standars shortboard för mig? det står aldrig att det är en standard shortboard. alla brädor är och har någon sak som gör den annorlunda än vad som skulle vara normalt. vad är normalt? surfar vidare på mina brädor och hoppas att de är bra för mig.

For standard shortboards, meaning your DD for most surf all over the world, 2-6 ft, you should go 3-4" taller than yourself, width and thickness depends on your weight and rails and rocker should be adjusted to ability. Most shapers will give you that info if you ask them.

It's hard to scale boards right, but I use losts formula and it's worked out for me so far. My normal Shortboard is 6'0" x 18 3/8" x 2 1/4" so take off 8" and add 1" in width and you've got my magic 5'4" x 19 3/8". Scaled perfectly. But remember, rails and rocker can have more effect than dimension numbers

Logga in för att svara
#33576 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

let me add that lost has primarily made boards for more experienced surfers, there are more friendly models around these days, but you don't see many Lost Funboards

Logga in för att svara
#33583 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år sen Stoke: 0

micke b
graphgraph

jag e lika lang och vager lika mycke som dig...

jag har kort lite olika fishar och den som ja kor nu tycker ja funkar bast av dom alla den e ratt stor och fet tillskilnad fran dom anndra ja kort... 6,0 21 bred 2,3,8 delar tjock .

den kan du kora fran kna hog shoop till en bra bit over huvet utan problem. har varit ute me den i riktigt hollow tubande nar ja igentligen skulle kort shortboarden men den funkar bra dar me, i bland far man bromsa upp den lite bara for den vill garna sticka ivag...och om du surfar mycke i sverige sa ar jag overtygad om att du kommer uppskatta att ha en fish.......

//micke b the fish lover

Logga in för att svara
#33584 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

hmm ska räkna ut hur lång bräda jag ska ha.
men en sak som jag märkt och som säkert alla märkt är att surfar man på vintern med en tjock dräkt så är man inte bara mindre rörlig utan också ganska mycket tyngre... vad väger en vinterdräkt? 2½kg torr innan man hoppar i vad väger den efteråt med vatten i?
jag brukar ta min fetaste bräda när det är kallt även om jag gärna hade surfat på min andra bräda som under varmare förhållanden hade funka bättre.
Samma sak gäller brädor som man surfat i varmare klimat utan våtdräkt, vattnet är inte bara varmare utan också mycke mera salthaltigt. alltså flyter brädan dig bättre där en hemma. man känner ju sjukt stor skillnad.

Logga in för att svara
#33585 Svar: HATA SURFBRÄDS industrin !!! 17 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

så om jag fattat rätt, jag är 173cm lång och ska alltså ha en standart shortboard som är ca 6 ft? men nu är ju problemet att jag väger in på mellan 84-88kg utan våtdräkt. hur tjock bräda skulle jag behöva ha? standard?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!