|
#28995 |
Bygga surfvågor? 17 år, 2 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Haha visst låter det sjukt. Men jag har hört att de i Japan och även på andra ställen har byggt upp bottnar som ger upphov till perfekta surfvågor. Frågan är då, kan man göra det själv?
Jag kan lätt se det som ett livsprojekt att på någon hemlig stenstrand, med hjälp av en stark motorbåt , flytta större stenar på bottnen så att det bildas ett perfekt långt surfrev. Vad tror ni? är det möjligt och i så fall, finns det något recept?  Någon vatteningenjör som kanske har koll på läget? 
|
|
|
|
|
#28999 |
Svar: Bygga surfvågor? 17 år, 2 månader sen |
|
ja e lite på där.....
säg till när du behöver min styrka 
|
|
|
|
|
#29001 |
Stoke: -234 |
|
Daniel har säkert lite koll på det mer tekniska!
Hur brett etc revet behöver va och sånt...
|
|
|
|
|
#29003 |
|
hmm det handlar väl mest om tycke å smak....
det viktiga är väl att man hittar en strand med bra läge, stort öppet vatten, djupt som går till grunt snabbt..å ja ni vet allt de där vågtekniska
sen ere väl bar aå börja bygga....
de fina om du vil lanvända stenar är ju att man kan bygga om och anpassa revet efter hand....
|
|
|
|
|
#29016 |
Stoke: 28 |
|
hade funderingar på att man kunde bygga en sorts platform som man sänkte ner i floder - den skulle vara lite tratformade med en lämpligt "bump" på golvet så en stående våg åstadkommas.
|
|
|
|
|
#29026 |
magge
|
legobitar är ju jättebra för att kunna bygga om revet allt efter swellriktningen, kan dock kanske bli ett litet "flotation-issue"...........................................................................................
|
|
|
|
|
#29033 |
Stoke: -13 |
|
jag skrev ett 50-sidigt specialarbete om att bygga den perfekta vågen i gymnasiet  .
synd att vi inte har fetare tidvattenskillnader, hade underlättat bygget!
|
|
|
|
|
#29035 |
|
jag skrev ett 50-sidigt specialarbete om att bygga den perfekta vågen i gymnasiet  .
synd att vi inte har fetare tidvattenskillnader, hade underlättat bygget!
|
|
|
|
|
#29051 |
Stoke: 11 |
|
Jag laste i en gammal tidning fran 90 talet (tracks tror jag) dar forutspadde de att articifiella rev skulle bli nasta stora grej,,,,,,,,,,,,,,,,, Kanske inte blev sa, men iden de hade var inte dum. Man tar och svetsar i hop en massa oljefat pa langden. Kanske sa man har en 10m eller natt, sedan svetsar men ihop en till lite kortare langa och satter i hop dem som ett T. Men lagger ut T mot vagriktningen. Den kortate delen far vagen att bryta, och den langre far vagen att borja bryta och rulla i ratt riktning! Man kan ju lamna en del fat med luft i, da kan man flytta hela uppfinningen ratt latt undervattnet! Skulle nog funka att satta i hop tunnerna som ett stort V ocksa, och lagga den spetsiga delen mot vagriktningen! Nu fattas det bara en uttrakad svensk med svets och obegransat mycke oljefat, som dessutom har allt formycket fritid! Hor av er nar det ar klart sa kommer jag och provar det!
|
|
|
|
|
#29060 |
|
Jag har iallafall inte tid! Har fullt upp här.
Jag tror mer på ett rev av denna ritning :

|
|
|
|
|
#29065 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Kommer finnas såna konstgjorda vågor/rev lite här o där i framtiden. Det e min övertygelse!
Här hemma skulle jag vilja 'rensa' stranden vid vissa bryt, t ex ta bort störande stenar, jämna ut botten etc, allt för att vågen ska bli så ren som möjligt.
I Hälsingland har jag sett flera långa vågor som tyvärr e osurfbara pga stenar i vägen eller precis under ytan. Tog man bort dom stenarna...
|
|
|
|
|
#29066 |
|
v-formen är väl ändå att föredra då man får två vågor (vänster+höger)
oljefat... tveksam till hur hållbart det skulle vara i längden. stora sandfyllda säckar som staplas på varandra i önskad form verkar vara smidigaste lösningen. skönare att landa huvudet före på sandsäck än ett rostigt oljefat dessutom 
|
|
|
|
|
#29068 |
Stoke: 10 |
|
|
|
|
|
#29070 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Okey, då ska jag snacka med kommunen om ett sånt rev
Undrar hur kraftig smällen blir när dom 2 vågorna möts?...
|
|
|
|
|
#29074 |
|
BRA rev! Utmärkt för chicken race mellan BOS och Nerd

|
|
|
|
|
#29083 |
|
Jag tänkte fixa brytet här hemma fylla igen hålor i botten OSV det är bara till att sätta på sig simfötterna snorkel och släpa omkring lite sten när det inte är för mycket folk runtomkring som ser på. Det kan bli mycket snack med myndigheter om man inte har tillstånd.. men som dom andra har sagt är det lämpligt om det redan är någorlunda förutsättningar innan DVS kanske att brytet ligger i lä så att man inte måste simma mot vinden hela tiden att det är djupt vatten utanför och möjlighet för vågen att bygga upp under avsevärd sträcka
|
|
|
|
|
#29084 |
|
Jag tänkte fixa brytet här hemma fylla igen hålor i botten OSV det är bara till att sätta på sig simfötterna snorkel och släpa omkring lite sten när det inte är för mycket folk runtomkring som ser på. Det kan bli mycket snack med myndigheter om man inte har tillstånd.. men som dom andra har sagt är det lämpligt om det redan är någorlunda förutsättningar innan DVS kanske att brytet ligger i lä så att man inte måste simma mot vinden hela tiden att det är djupt vatten utanför och möjlighet för vågen att bygga upp under avsevärd sträcka
|
|
|
|
|
#29087 |
|
|
|
|
|
#29090 |
|
tar ju bort halva saken med surfing tycker jag![/quote]
äää det gör det väl ändå inte!! Kanske om det är inomhus som i artickeln du länkade till, men inte ute i det riktiga havet med krafter genererade från moder jord själv?! Ju mer surf desto bättre.. 
|
|
|
|
|
#29093 |
Stoke: 2 |
|
Esta skrev:
Kommer finnas såna konstgjorda vågor/rev lite här o där i framtiden. Det e min övertygelse!
Här hemma skulle jag vilja 'rensa' stranden vid vissa bryt, t ex ta bort störande stenar, jämna ut botten etc, allt för att vågen ska bli så ren som möjligt.
I Hälsingland har jag sett flera långa vågor som tyvärr e osurfbara pga stenar i vägen eller precis under ytan. Tog man bort dom stenarna...
Om man ska påverka botten - varför inte också påverka själva vågen? Fyll hela j_lva landet med vindkraftverk och nästan hela vattnet med fläktar (bara att använda motor i vindkraftverken ist för generator) Sim sa la bim så har vi inget annat än en jättestor vågpark med perfekta vågor utomhus. Jo och så vill man ju inte ha regn när det surfar. Vi bygger tak över allt sammans ändå --> inomhusvågpark. Sen är det ju bara att slänga upp lampor så bara in i h_lvete --> "sol" året och dygnet om. Och sen infravärme --> boardies året och dygnet om. Vad mer kan man begära? Jo, faktiskt det är en sak... Natur! Och det hjälps inte att plantera lite kokospalmer i närheten av brytet...
Lika lite som jag anser att båtägarna skall bygga hamnar och bryggor varsans anser jag att man ska bygga bryt. Står gärna ut med både crowd, istappar hängandes från skägget, långt mellan sessions och slappa vågor när de väl blir något av, bara jag får va i naturen . För dig rekommenderar jag ist: www.surfline.com/mag/pulse/2000/nov/11_8_japan.cfm
|
|
|
|
|
#29111 |
Stoke: 10 |
|
Hmm! Ni som dissar en inomhus vågpark. Om denna anläggning låg nära er skulle ni då ge fan i att surfa där ? Själv skulle jag gärna surfa där i brist på schyrre vågor i Svedala. Helst utan att bära våtdräkt också, men jag tar gärna en skön bastu efter ett 2timmars pass.
|
|
|
|
|
#29139 |
Stoke: 2 |
|
Jag dissar iaf inte alls inomhusvågparker. Tycker bara inte man ska påverka de naturliga vågor som finns. Dock med undantag för att återställa dom till vad dom vore innan någon bebyggde brytet.
|
|
|
|
|
#30996 |
Svar: Bygga surfvågor? 17 år, 1 månad sen |
Stoke: -1 |
ådén
|
om man rensade torö en aning.... så gör man om halva stranden till en höger och halva till en vänster...
crowdproblemet löst?
|
|
|
|
|
#31004 |
|
Rensa?
DU kan rensa fesk!
|
|
|
|
|
#31012 |
Stoke: 11 |
Miche
|
Det finns en i Main Beach i Australien. Dom la ut 300 st 1 tons sandsäckar som ett "V" har jag för mej men dom la dom för långt ut. Måste va större swells för att det ska funka.
|
|
|
|
|