Facebook data

1
Surfbuss
#28764 Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Nu går jag i köpatankar (igen). Minibuss ska det vara - varken kombi, SUP eller husbil. 4-5 pers ska kunna åka lagligt i den + utrymme för att slagga.
Nu har jag tråkat ut mina buddies här hemma, så jag tänkte tråka ut er här nu...
Volkswagen Caravelle T4 (långa modellen), Multivan eller Toyota Hiace Traveller (långa modellen)?
Ni som kört/ägt nån av modellerna kan väl uttala er om 'för och emot'.
Andra (vettiga) förslag?

Logga in för att svara
#28766 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Japanska bilar håller bättre, kolla vad alla smarta pensionärer kör!

Logga in för att svara
#28770 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Esta skrev:

(vettiga) förslag?
]

??? jaja iallafall :

Logga in för att svara
#28771 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
Esta skrev:

(vettiga) förslag?
]

??? jaja iallafall :

Det funkade inte att ladda upp den jävla bilden på lådbilen...

Logga in för att svara
#28772 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Har inte ägt någon av modellerna men uttalar mig ändå! Jag hade absolut valt Toyotan, 900 miljoner afrikaner kan inte ha fel!

Detta trots att min rosthög till toyota carina la av cirka 50 m från parkeringen tidigare idag. Men jag misstänker att det är generatorn som jävlas igen och det händer även den bäste. sist la den av i botten på oslofjordtunneln påväg hem från Stavanger!

Den allmänna uppfattningen om toyota är ju att deras motorer går långt och är hållbara. Tidigare var väl rosten ett stort problem men det borde inte va så farligt på nyare modeller. Kolla bilbegguiden från konsumentverket och jämför med Wolksvagen. Annars känns det inte som det finns några fler riktigt vettiga alternativ. Citroen Jumpy och liknande är ju bra mycket mindre.

Folkan har ju iofs lite mer klassisk surfcred

Logga in för att svara
#28774 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

ööh, afrikanerna kör inte hiace, dom kör hilux. Stor skillnad där. Köp för fan inte hiacen, jag känner folk som har haft flera i firman och det har inte varit annat än problem. Jag har också varit i köptankar och har själv kommit fram till att T4'an är det vettigaste alternativet.

Ska du köpa färdig inredning finns det dessutom mängder som passar direkt i folkabussen, då alla tyskar kör den.

Logga in för att svara
#28776 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

öhhh det gör dom visst det....

The Hi-Ace in Africa

Due to its reliability and ability to cope with a wide range of terrain, the Hi-Ace is one of Africa's most common vehicles, primarily being employed as a minivan taxi. The relatively cheap price tag, coupled with widespread parts availability allow this vehicle to serve as public transport for millions of people.

It is estimated by South Africa's Department of Transport that 8 in every 10 taxis are Hi-Aces.

Sist jag kollade så var hilux en pickup!

Logga in för att svara
#28782 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

"Äkta" surfare kör toyota från 80-talet! Dagens sanning. billiga och pålitliga, den perfekta surfbilen !

Bifogar en liten bild på min egen skönhet från -86. finns inte ett väder eller en spott den inte tar sej fram till.

Logga in för att svara
#28783 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Logga in för att svara
#28785 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

sverre skrev:
sverre skrev:
Esta skrev:

(vettiga) förslag?
]

??? jaja iallafall :

Det funkade inte att ladda upp den jävla bilden på lådbilen...

Haha, jag visste det skulle komma nåt vettigt från dig Svenne.

Jag har haft både en Model F & en Caravelle -89 och båda var vrak som läckte vatten mm mm mm...
En skillnad e väl att Toyotan har bakhjulsdrift men inte Caravellen eller har jag fel?
Just nu lutar det åt Toyotan för dess kurvor men men...
Fredriks, menar du Westfalia?
Castorn, tack, jag ska kolla bilbegguiden.

forts följer...

Logga in för att svara
#28794 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

ErikG skrev:
Japanska bilar håller bättre, kolla vad alla smarta pensionärer kör!

Kan faktis hålla med där stort. Jobbar som bilbärgare och gjort det fyra år snart min åsikt är att wv är skit i jämnfört med toyota. kan även tillägga att fassan kör med en tyota i jobb har bara servat den fyra gånger på 30 000 mil!!!!

Logga in för att svara
#28890 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

schlook
graphgraph
Donerat Guld

Logga in för att svara
#28891 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Kanske skulle en 4x4 Hyundai H1 med någon westfalialiknande inredning kunna vara något?

Logga in för att svara
#28893 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

schlook skrev:
Välkommen in i värmen...

www.blocket.se/vi/15090043.htm?ca=11_s

www.blocket.se/vi/14975667.htm?ca=11_s

Fan nu saknar jag den gamla dodgen!

Vinröda väggar, en stor orientalisk matta i över hela golvet, rattväxel, pekfingersservostyrning samt tonade rutor! Myyyyysigt värre! Inte helt överjävligt bensinslukande som jag minns det?

Logga in för att svara
#28900 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

schlook skrev:
Välkommen in i värmen...

www.blocket.se/vi/15090043.htm?ca=11_s

www.blocket.se/vi/14975667.htm?ca=11_s

Automatväxel e för mig en stor stressfaktor (utom när jag e chaffis åt raggarna). Men ingen som kör med automat brukar förstå vad jag menar, haha. Nee Schlooken, du= Dodge. Fikar gärna fler ggr i din buss.

Castorn, Hyndaien e okey invändigt om man bara e 2 som ska åka. Jag vill ju oxå kunna packa hela bussen med Gbay-huliganer o våldgästa Torö jö!

forts följer...

Logga in för att svara
#28903 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Manga surf kids kor VW pa Irland bade nya o gamla.

Problem jag hort med de nya VW. Vaxelladan pajade for 2 polare som fick byggas om plus ett turboror(!)

Hiace...har inte hort nagot..men irlandska zigenare aka travellers har alla dem - Ja vad mer kan jag saga.

Nya VW ar grymt snyggare. Skaffa en 2.5TDI 250bhp kort skap med 2 kapten saten fram sa slipper du kora pa en massa folk. Plus bullbar o extra lampor..

Logga in för att svara
#28904 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#28908 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Andiss skrev:
www.carzone.ie/usedcars/index.cfm?fuseaction=car&carid=892667

eller 6 saten

www.carzone.ie/usedcars/index.cfm?fuseaction=car&carID=923478

Jo men jag måste oxå ha råd med bungalown långt bort i värmen.
Men en fin o pålitlig VW T2 med lastgaller över hela taket vore nåt!
Just nu leder Toyota... Och om dom dära zigenarna på ön spelar gitarr som sina bröder i södra Europa, då slår jag till direkt!

En sån vore guld för 2 pers.

Logga in för att svara
#28912 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Finns det inte statistik från bilprovningen över %andel underkända bilar? Och vilka som felar mest/minst?

Logga in för att svara
#28913 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Har haft ett par T4:or och växellådan är det lurigaste om de gått lite längre. Men annars brukar de tuffa på tycker jag. Hade en vinröd 91:a som jag sålde och vad jag hört går den fortfarande som en klocka. Fast han som köpte den fastnade i Norska tullen med bilen full med bärs, så han fick säkert lite problem där...

Toyota Hiace har jag kollat lite på, fast den känns dyr i Sverige tycker jag.

Sen har jag kikat lite på de franska märkena om man ska ha diesel och de är en del billigare än VW, fast har inte ägt någon själv.

Annars är ju inte Land Rover fel...

Ha det gott
//Göran
-----------------------------------
www.backdoor.se

Logga in för att svara
#28921 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

En Land ROVER SPORT!! Ja javlar

www.topgear.com/drives/C3/AB/

eller en legacy kombi 3liter turbo

www.carzone.ie/usedcars/index.cfm?fuseaction=car&carID=829019

Logga in för att svara
#28924 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

ErikG skrev:
Finns det inte statistik från bilprovningen över %andel underkända bilar? Och vilka som felar mest/minst?

Kolla begbilguiden på konsumentverkets sida. På de modeller som finns med listas alla delar som bilprovningen kollar i % underkända bilar och även hur de står sig mot medlet.

Logga in för att svara
#28925 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Vet inte när dom slutade göra VW LT, men en sån kanske kunde vara ett alternativ också. Lite klumpig kanske.

Jag har inte kört några folkabussar, men bott granne och suttit i med ganska många. T4-or tycker jag bra om, men då ska dom ha ordentligt husbilsinredning. Dom nyaste(T6?) är en fröjd att köra, men där har VW börjat göra inredningarna själv, så det är grått, plastigt, och allmänt omysigt. Standard husbilsinredning i en T4 tycker jag funkar kanon, och har fortfarande lite själ i sig.

Jag kan ju inte skriva i en tråd om surfbussar utan att bifoga en bild på min numera avlidna pärla. Ingen surfbuss, men en riktig skidåkarbil. Bilden är från första säsongen i Chamonix, då vi bodde på parkeringen vid dalstationen till Aiguille du Midi. Till vänster en svensk VW LT, till höger min pärla, The Blue Monster. En Bedford Blitz från 1977.

Logga in för att svara
#28927 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Fan vad jag går lös på den här tråden men det är något speciellt med husbussar. Skön bedford! Kuskade som liten knodd runt i europa med familjen i en illgrön bedford blitz som också var campinginredd, men dock inget högtak. Jag sov i någon slags hängmatteannordning som jag minns det. Sen blev det folka med uppfällbart tak och westfaliainredning. Jävligt speciella bussar de där bedfordsen! Att kasta in en modernare motor i en sådan skulle va grymt. Allt var så mycket snyggare förr i tiden...ja det var tider det!

Logga in för att svara
#28951 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

ultralife skrev:
Vet inte när dom slutade göra VW LT, men en sån kanske kunde vara ett alternativ också. Lite klumpig kanske.

Jag har inte kört några folkabussar, men bott granne och suttit i med ganska många. T4-or tycker jag bra om, men då ska dom ha ordentligt husbilsinredning. Dom nyaste(T6?) är en fröjd att köra, men där har VW börjat göra inredningarna själv, så det är grått, plastigt, och allmänt omysigt. Standard husbilsinredning i en T4 tycker jag funkar kanon, och har fortfarande lite själ i sig.

Jag kan ju inte skriva i en tråd om surfbussar utan att bifoga en bild på min numera avlidna pärla. Ingen surfbuss, men en riktig skidåkarbil. Bilden är från första säsongen i Chamonix, då vi bodde på parkeringen vid dalstationen till Aiguille du Midi. Till vänster en svensk VW LT, till höger min pärla, The Blue Monster. En Bedford Blitz från 1977.

Bilen till vänster på bilden är ingen VW, det är en Mercedes, en 309 som det ser ut.

Logga in för att svara
#28958 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Du har så rätt. Skrev om LT i början av inlägget, så det var säkert därför det blev fel senare också. Men vi ser ju alla att det är Bedforden som är stjärnan i bilden i alla fall

Logga in för att svara
#28962 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Om du tänkt åka ner till Biarritztrakten med den så kan det vara klurigt att parkera om bilen är högre än 1.8m. Dom har bommar över infarterna. Detta var ett rätt stort problem för oss i somras...

Logga in för att svara
#28972 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

Skidåkarn
graphgraph

ha ha. Det finns mååånga ställen utan bommar också...

Logga in för att svara
#29053 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Stop!!! ESTA jag har hittat en buss:

Logga in för att svara
#29058 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Logga in för att svara
#29063 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Andiss skrev:
Stop!!! ESTA jag har hittat en buss:

Waoo... Finner inga ord... vass liksom om man gillar att få uppmärksamhet... eller wacko busso?

Logga in för att svara
#29080 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

steve
graphgraph

Är själv i samma tankar fast för 2-3 pers och upp till 40000. Har förutom Vw och toyotan tittat lite på Mercedes-Benz Vito. Det ser ut att kunna vara endel rost angrepp men mer vet jag inte. Någon som har erfarenhet av dem?

Logga in för att svara
#30574 Svar: Surfbuss 17 år, 2 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Det blev en Hiace!
Nu får jag hoppas den håller bättre än tidigare bussar jag haft... Alltid ett lotteri med beg bilar.
Road tripdrömmen lever igen!
A-team, vi drar till Norge typ nu.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!