Facebook data

1
Xcel eller Quiksilver?
#28625 Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hörrni, vilken vinterdräkt bör jag köpa, d står mellan Xcel och Quicksilver. Vilken är nu egentligen bäst?!?!

Och var ska jag köpa den. Är det nere i Götet på No Comply eller var är det billligast? Tror inte jag tar mig ända t Danmark..
Nån måtta får d ju vara

Logga in för att svara
#28629 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Liinus skrev:
Hörrni, vilken vinterdräkt bör jag köpa, d står mellan Xcel och Quicksilver. Vilken är nu egentligen bäst?!?!

Och var ska jag köpa den. Är det nere i Götet på No Comply eller var är det billligast? Tror inte jag tar mig ända t Danmark..
Nån måtta får d ju vara

Jag passar på att dunka upp en röst för Quik innan västkustens Excel anhängare hinner säga sitt. För mer info var inte rädd att söka i forumet. Dessa dräkter har haft en hård fajt under det senaste året.

Logga in för att svara
#28634 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Jag köpte en Xcel 6/5 av Göran på Backdoor i fredags. Men om den är bättre än Quiksilver det vet jag inte men valde Xcel eftersom jag är grymt nöjd med min 3/2 och att dom flesta jag hört med rekommenderar Xcel.

Logga in för att svara
#28635 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Jag tror på Excel men jag kör ju iofs på västkusten så då räknas det kanske inte...

Tror både No Comply och Backdoor har Excel.

Logga in för att svara
#28636 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

go to backdoor, or try hollywood, they both have Excel

Logga in för att svara
#28637 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Jag säger att du skall ha en Body Glove dräkt

Logga in för att svara
#28653 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Kör med Xcel 6/5/4, en otroligt bra vinterdräkt:)

Logga in för att svara
#28654 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

en excel x-flex 5/4 då med en väst med huva under?
det borde väl funka

Logga in för att svara
#28655 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

viktor m skrev:
en excel x-flex 5/4 då med en väst med huva under?
det borde väl funka

Funkar hur bra som helst

Logga in för att svara
#28656 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

Patagonia med skön ylle i !

Logga in för att svara
#28657 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

härligt!

Logga in för att svara
#28660 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hejsan,

Oavsett vilket märke du väljer är passformen viktigast, sitter inte dräkten bra blir det kallt eftersom du får in mer vatten och cirkulation i dräkten. Köp alltså inte dräkten (om du inte kan returnera den enkelt) via nätet om du inte är väldigt säker på din storlek.

Xcel har dammodell, fast inte 654 hooded i dagsläget. Hooded 543 och underställ funkar fint i år är det varmare än normalt, annars skulle jag själv valt (om jag var tjej) O'Neill 654 dammodell.

I nästa vecka får jag hem värmebälten från Hotsuits som jag hoppas kan reducera tjockleken på vinterdräkten från tex 654 till 543 eller från 543 till 4.5/3.5 om man är varm av sig.

Det finns en del som kör 5/4 eller 5/3 genom hela vintern och klarar sig bra, fast det beror ju på om man vill surfa 1-1,5 timma eller 3 timmar under en session osv.

Hotsuits byggde prototypen för RC, men sen skulle de producera värmaren själva och fick problem, nu kanske de inte släpper H-bomb enligt vad jag fick höra idag.

Jag ska själv testa att gå ner i tjocklek till 543 med värmebälte för att få mer flex och förhoppningsvis vara minst lika varm som i en 654 dräkt. Jag surfar ofta 3-4 timmar även på vintern. För 1-2 timmar skulle 543 funka fint med underställ och troligtvis kan man köra ännu tunnare dräkt med bältet.

Hoppas kunna komma med ett utlåtande inom 2 veckor.

Kanske blev flummigt, men se till att få rätt storlek, det är nummer ett (rätt storlek i 543 blir varmare än fel storlek i 654).

Sen är det få butiker i Sverige som har tjejdräkter för vinterbruk i lager,...

Ha det gott
//Göran
----------------------------------------
www.backdoor.se

Logga in för att svara
#28661 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

Woodzy
graphgraph

Jag tycker quik är mycket bättre än xcel.

Logga in för att svara
#28662 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

magge
graphgraph

surfar östkust och kommer köra xcel resten av min surfkarriär. Tycker helt klart att xcel dominerar lineup nu under vintern på torö. Men det är ju som göran säger. Passformen är prio ett, prio två hållbarhet. Min xcel är inne på tredje säsongen och ser knappt sliten ut. Inte en söm har släppt.

Logga in för att svara
#28665 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

finns inget i 6mm på lager för tjejer i sverige, vad jag vet, heller inte hittat 6mm att beställa hem. Kör en trött 5/4 nu med en xcel short john 1/2 mm plus en 1mm långarmad neoprenrash. Fryser väldigt, och svårt att paddla med allt under, inte provat görans nya grejor men vill ha en 6/5/4 oniell, vilket inte kan betsällas hem från nätet pga oniells distr. policy. Mitt råd är att snacka med folk i surfaffärerna här hemma och beställa hem nåt eller beställa till adress i usa o fixa leverans hem.

Nöjer du dig med 5/4 finns flera alternativ, fast jag tror de blir kallt...

Logga in för att svara
#28666 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Vilken tjocklek har du på dräkten?

Min är också inne på tredje säsongen, fast inför nästa är det dags för en ny, fast jag surfar ganska mycket under vintern och är nöjd om den klarar två säsonger...

//Göran

Logga in för att svara
#28705 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Jag prövade Body Gloves Vapor Cold Water Suit. Det är 543:a. Var i vattnet 4 timmar utan problem. frös inte alls. Den stora skillnaden är väl att det är thermofibrer från bröstet och hela vägen ner till dräkten slutar. tror att de är ensamma om detta. Sen så har de ju faktiskt deras Eco dräkter för varmare dagar. Som är miljövänlig och återvinningsbar. Bara en sån sak. Och de tillverkar dräkter både för vågsurf och dykning sen 1953. Sen att de har ett bra team gör ju inte saken sämre.

//H

Logga in för att svara
#28806 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Hasse, vem kränger body glove?

Logga in för att svara
#28807 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Tror RC F-bomb har hålfiber/fireskin/thermofiber/firewall ner till knäna, detsamma gäller för Xcel's nya Infiniti som de kallar för Drylock. Billabong verkar har dragit sin airlite ner till fotanklarna på sin Platinum.

Tror dock inte O'Neill, Quiksilver eller Hotline har hålfiber i "hela" dräkten. Hurley inte en aning. Sen finns juh alltid de britiska märkena som Snugg och West. Sen finns det väl ett par nya märken där ute, som inte gjort sig kända än.

Tror det finns en del ÅF i Norge på Bodyglove, Quiksilver har väl en butik i Stockholm, faktiskt inte en aning vem som har RC hemma, förutom Stadium som fuskade lite med budgetmodellen Classic ett tag. Kan väl bara hoppas att O'Neill dyker upp här hemma hos någon, även om jag börjar gilla Xcel mer och mer.

Inte lätt att hitta tjejdräkter i Sverige, dessvärre och utbudet på nätet är ganska dåligt det med.

Logga in för att svara
#28813 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Daniel skrev:

Tror dock inte O'Neill, Quiksilver eller Hotline har hålfiber i "hela" dräkten. Hurley inte en aning. Sen finns juh alltid de britiska märkena som Snugg och West. Sen finns det väl ett par nya märken där ute, som inte gjort sig kända än.

Quik har hollowfibre från överkant på bröstet ner till knä på både fram och baksida. Har RC det oxå nu? Jag har för mig att de hade det bara på framsidan. Baksidan var det bara en platta över ryggen. Men det var ju några år sedan jag tittade på en vinter RC live.

För övrigt kan jag tycka att tillverkarna av våtdräkterna är jävlit dåliga på att visa upp hur dräkten ser ut innan och utan på både fram och baksida. Lite som att köpa grisen i säcken när det inte finns exemplar att klämma på här i Swe.

Logga in för att svara
#28850 Svar: Xcel eller Quiksilver? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Återförsäljare för Sverige kommer förhoppningsvos bli klart i dagarna enligt Body Glove själva. Tydligen någon från Gbg. Men jag återkommer när det är klart och jag har fått reda detta.

Body Glove har från bröstet ner till anklarna som sagt. Men intei armarna då det gör dräkten "osmidig"

//H

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!