Nu när jag har bokat, har jag ingenting annat för mig än att sitta o vänta. Lika bra kan jag då försöka lära mig nånting.
Jag drar till Bali om en vecka, och stannar några månader. Kommer således ha gott om tid att lära mig. Jag har dock inte haft nån kontakt med surfen överhuvudtaget innan.
Antar att det är bäst att börja med en minmal. Dock vill jag ha en så kort som möjligt. Vad blir det då, en 6´8 kanske? Så mycket som jag kommer surfa, borde jag väl lära mig på vilkensomhelst slags bräda? Och då är det lika bra att köpa nånting som inte blir klumpigt alltför snabbt. Eller tänker jag fel?
Tänkte jag skulle ta en tredagarskurs, så man får lite hum om saken. Sen köpa egen bräda.
Klockan är fyra på natten och jag kan inte tänka på annat än surf. Och jag har inte ens börjat ännu. Livet kommer gå utför hädanefter.
ultralife skrev: Nu när jag har bokat, har jag ingenting annat för mig än att sitta o vänta. Lika bra kan jag då försöka lära mig nånting.
Jag drar till Bali om en vecka, och stannar några månader. Kommer således ha gott om tid att lära mig. Jag har dock inte haft nån kontakt med surfen överhuvudtaget innan.
Antar att det är bäst att börja med en minmal. Dock vill jag ha en så kort som möjligt. Vad blir det då, en 6´8 kanske? Så mycket som jag kommer surfa, borde jag väl lära mig på vilkensomhelst slags bräda? Och då är det lika bra att köpa nånting som inte blir klumpigt alltför snabbt. Eller tänker jag fel?
Tänkte jag skulle ta en tredagarskurs, så man får lite hum om saken. Sen köpa egen bräda.
Klockan är fyra på natten och jag kan inte tänka på annat än surf. Och jag har inte ens börjat ännu. Livet kommer gå utför hädanefter.
testa olika längder på bräda när du kursar och sen köper du den storleken du känner dig bekväm på. oftast så brukar surfskolor ha storlekarna 7-9ft.
hur har du löst visum? ska du till östtimor var 30:e dag ?
Det blev lite småstressigt med allt, iom att jag först bokade i förrgår.
Jag borde hinna få mitt 60dagars visum innan jag åker. Detta ska sedan gå att förlänga, om jag har förstått det rätt. Om inte, så har jag en biljett till Kuala Lumpur som jag kan använda. Ambassaden krävde att jag hade en biljett ut ur landet, så jag bokade första bästa. Blev bara några hundralappar. Sen blir det väl att ta en tur till Östtimor vid ett senare skede om det behövs.
Tillbaka till Brädan. Jag kan tänka mig att det känns bäst med en stor bräda i början, men jag vill ju ha nånting att utvecklas i också. Köper jag en kort minimal klarar jag mig ett bra tag med den innan jag börjar lusta efter en shortboard. Eller?
Om du inte har stått på någon bräda någonsin är en riktig longboard att föredra de första gångerna. Du kommer ha mycket lättare att paddla in tidigt på långsamma nybörjarvågor med en sån.
Sedan är rådet att prova lite brädor helt rätt. Det handlar bland annat om hur mycket hjälp du behöver av brädan att paddla in i vågor. När man väl vet var man ska sitta, och har en kvick take off i kroppen, behöver man i princip inte paddla någonting, men i början är det viktigt att ha speed i brädan och droppa in där/när vågen fortfarande är ganska flack. Då får du mer tid och kan experimentera, tänka, få känsla för hur vågor beter sig, lära sig få fart, bromsa upp mm som gör att du kommer få en skön flowig surfstil såsmåningom - oavsett vilken bräda du använder.
Personligen tycker jag många gör felet att gå ner i brädstorlek för tidigt/snabbt. Då får man mindre vågor och kortare repor vilket hämmar lärandet. Dessutom kan man surfa stora snabba vågor även på fina hp longboards och när man väl behärskar det har man ju ha en bräda som funkar till nästan allt.
Om ambitionen är att gå ner till short boards så fort som möjligt tycker jag ända du ska börja med longboard, sedan testa. Om du håller kvar vid en 9'0 eller någonting i närheten, typ mini mal över 8' kan du kanske sedan gå direkt ner på en hyfsat fet fish. Den plockar vågor fantastiskt jämfört med liten short board och är lite mer förlåtande, men har ända en hel del shortboard karaktär jämfört med mini mals.
Men som sagt mitt huvudråd är att inte gå ner för tidigt i brädstorlek samt att som redan sagts ovan, testa dig fram.
Jag hade bara fått uppfattningen att det var en naturlig progression att gå ner till shortboards så småningom. Har ingen brådska med det. Egentligen har jag ju ingen koll överhuvudtaget ännu. Vet t.ex. inte vad som karaktäriserar en fish?
Antar att vi börjar med mastodont-longboards om jag tar en kurs några dagar. Men är det inte jäkla omständigt att gå runt med en 3meters-bräda hela tiden, om man faktiskt skulle köpa en sån?
Tjena, det är en vanlig uppfattning att alla longboards skulle vara pråmar. Jag har en longboard som är 9.1 x 22 x 2 3/8, ungefär lika tunn som en normal shortboard alltså. En riktig high performance longboard är den enda brädan du kan köra i alla slags "normala" vågor. Dvs från riktigt små till så stort man vågar, brädan har inga begränsningar, det är bara jag själv som fegar ut...
Kolla in the Log (är en som kör exakt den modellen jag kör på i filmen faktiskt), sen kommer du (och förmodligen en del andra) att ändra uppfattning om longboards.
The Log är en grym film och inget snack, bara en massa sköna sekvenser med skön musik...
Ha det gott och lycka till!
//Göran
------------------------------------- www.backdoor.se
Jag kommer inte att ändra uppfattning. Jag tycker redan att longboard är coolt även om jag själv kör shortboard.
Att se en duktig longboardare svänga radikalt och göra off the lips etc är jävligt läckert.
Vi får se hur det blir sen när jag provat några olika brädor.
När jag läser era svar så får jag uppfattningen att ni tycker att minimals är tråkiga? Inte lika graciös som en longbord, eller intensiv som en shortboard? Lite för mycket av en kompromiss?
Ja, men varför inte satsa på Kneeboard!? GRYMT häftigt KUL och inte så stor bräda. Det kommer mer och mer nu med , jävligt inne i OZ tex.
Med kneeboard kommer du få massa japanska tjejer som ser upp till dig!
Jag håller med samtliga föregående talare men vill ändå påpeka att longboards inte, i varje fall inte ursprungligen, är designade för annan frakt än den mellan brytande våg och strand. Så fort du lämnar vattnet gör sig denna farkost ägaren påmind om dess längd och vikt. Detta i synnerhet vid flygplatsers incheckningsdiskar men även vid biltransport i avsaknad av takräcke och längre fotmarcher till avlägsna vågor. En utväg kan vara att köpa en delbar longboard, men jag tror att de är sällsynta och dyra och de där trevliga vågorna som är svårtillgängliga blir just svårtillgängliga med 9 fot under armen, på huvudet under armen igen, båda armarna osv. Min rekommendation blir att skaffa en fet ( minst 2,5 tum tjock ) bred ( minst 20 tum) fishbräda. Dessa brukar vara ganska korta (5.6 - 6.5) och nybörjaren bör väja en längre bräda. Du får en bräda som är lätt att fånga vågor med samtidigt som den är stabil och snabb. Dessutom inte att förglömma -en bräda som du kan duckdiva med. En longboard kan vara ett rent helv...e att paddla ut i beachbreake. Som du kanske förstår så bör man ha flera brädor i sin arsenal för olika typer av vågor. De som har många brädor har oftast någon typ av travelboard, en bräda som är extra hållbar, har löstagbara fenor och passar många olika vågor, stora som små. Det är en sån bräda du skall satsa på , med betoning på stabil. Sen skall man inte fundera så mkt på om brädan är rätt eller fel utan snarare på hur du surfar. Du kommer att älska din första egna surfbräda. PS. Köp den dyraste och tjockaste leashen du hittar DS.
Som du kanske förstår så bör man ha flera brädor i sin arsenal för olika typer av vågor. De som har många brädor har oftast någon typ av travelboard, en bräda som är extra hållbar, har löstagbara fenor och passar många olika vågor, stora som små. Det är en sån bräda du skall satsa på , med betoning på stabil.
Om du bara ska ha en bräda skulle jag utan tvekan satsa på en kneeboard. Den är stabil och inte så lång etc.
Det är vanligt att många bara tar med sig kneeboarden som resesurfbräda!
Lycka till!
Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att Cagges förslag är det som passar mig bäst.
Jag vet att jag inte kommer orka släpa runt på en longboard över hela ön, så det alternativet faller bort. Efter alla svar här börjar det kännas som att en minimal blir lite tråkig. Jag måste känna att det finns själ i min bräda, och minimalsen ser inte ut att ha väldigt mycket av den varan.
Kanske en ganska lång fish med löstagbara fenor är det jag borde satsa på. Jag är medveten att det blir svårare att lära sig då, men jag får helt enkelt anpassa mig till brädan, precis som Cagge säger.
Jag gjorde likadant när jag köpte nya skidor för två år sen. Hade bestämt mig för att göra en säsong i Chamonix, men hade bara åkt snowboard dom senaste vintrarna. Kom fram till att det var lättare med skidor eftersom jag ville tura mycket. Visste att jag ville ha ganska mjuka skidor, så breda som möjligt, och att det inte spelade nån stor roll vilka skidor det blev, eftersom jag inte hade åkt på så många år. Hittade ett par K2 Maiden AK, 108mm i midjan. Satte på ett par randonnée-bindningar och har inte kört andra skidor än dom efter det. Och jag är supernöjd!
Fransmännen med sina superlätta Dynafit-grejer brukar jävlas och undra varför jag har vattenskidor med mig på topptur. Mina skidor är alltså inte alls idealiska för toppturer, men jag kan dom utan och innan och kompenserar för deras brister. Till exempel är dom för breda för att kunna ha skarjärn, vilket löses genom att jag använder stavarna mycket mer aktivt istället. Detta leder till att jag får en bättre grundteknik än mina kompisar som inte behöver anstränga sig lika mycket, och att jag oftast behöver använda mindre energi än dem på att nå toppen.
Visst borde jag kunna göra likadant med surfbrädan?
Ju mer jag tänker på det, desto mer tror jag att Cagges förslag är det som passar mig bäst.
Jag vet att jag inte kommer orka släpa runt på en longboard över hela ön, så det alternativet faller bort. Efter alla svar här börjar det kännas som att en minimal blir lite tråkig. Jag måste känna att det finns själ i min bräda, och minimalsen ser inte ut att ha väldigt mycket av den varan.
Kanske en ganska lång fish med löstagbara fenor är det jag borde satsa på. Jag är medveten att det blir svårare att lära sig då, men jag får helt enkelt anpassa mig till brädan, precis som Cagge säger.
Jag gjorde likadant när jag köpte nya skidor för två år sen. Hade bestämt mig för att göra en säsong i Chamonix, men hade bara åkt snowboard dom senaste vintrarna. Kom fram till att det var lättare med skidor eftersom jag ville tura mycket. Visste att jag ville ha ganska mjuka skidor, så breda som möjligt, och att det inte spelade nån stor roll vilka skidor det blev, eftersom jag inte hade åkt på så många år. Hittade ett par K2 Maiden AK, 108mm i midjan. Satte på ett par randonnée-bindningar och har inte kört andra skidor än dom efter det. Och jag är supernöjd!
Fransmännen med sina superlätta Dynafit-grejer brukar jävlas och undra varför jag har vattenskidor med mig på topptur. Mina skidor är alltså inte alls idealiska för toppturer, men jag kan dom utan och innan och kompenserar för deras brister. Till exempel är dom för breda för att kunna ha skarjärn, vilket löses genom att jag använder stavarna mycket mer aktivt istället. Detta leder till att jag får en bättre grundteknik än mina kompisar som inte behöver anstränga sig lika mycket, och att jag oftast behöver använda mindre energi än dem på att nå toppen.
Visste att jag ville ha ganska mjuka skidor, så breda som möjligt, och att det inte spelade nån stor roll vilka skidor det blev, eftersom jag inte hade åkt på så många år. Hittade ett par K2 Maiden AK, 108mm i midjan. Satte på ett par randonnée-bindningar och har inte kört andra skidor än dom efter det. Och jag är supernöjd!
Hur tänker du då menar du... ?
En fish på Bali? Nja... Men det är klart att kan du åka vattenskidor i Chamonix så kan du nog använda fish för surfningen på Bali.
Jag har inte riktigt förstått om du surfat innan eller om du ska prova på/börja lära dig? Har ett par vänner som driver en surfskola längs med kuta beach som kan vara värt ett besök om du vill ta dig igenom grunderna ett par dagar men ett härligt gäng människor. Dom har en hemsida (som behöver uppdaters) där jag tror telefonnummer etc fortfarande stämmer www.prosurfschool.com/
Kör på och känn efter är mitt råd innan du köper bräda. Surfing faller, tro det eller ej, inte alla i smaken.
Ps. Om du har surfat innan och inte ska prova på/lära dig.. forget everything i just wrote..
Jag är total nybörjare. Prosurfschool har jag faktiskt kollat lite på. En 3- eller 4-dagars kurs torde väl räcka för att man ska lära sig lite grunder?
Min point angående skidorna var att jag bara bestämde mig för ett par skidor, utan att pröva dom på förhand. Sedan använde jag dom som mina enda skidor, och var således tvungen att anpassa min teknik så att den passade skidorna. Nånting som har fungerat utmärkt.
Likadant borde jag kunna göra med surfbrädan, speciellt eftersom jag inte har några tidigare erfarenheter och "dåliga vanor" som kan vara i vägen. Jag köper en bräda som jag verkligen vill ha, "min" bräda, och så surfar jag enbart med den. Om jag surfar 4-5 gånger i veckan borde det väl rimligtvis inte spela nån större roll vilken slags bräda det är?
Jag antar att jag försöker göra det lätt för mig, Annars kommer jag börja överanalysera hela köpet, och då finns det risk att jag inte blir nöjd när jag äntligen valt nånting.
Vill du bli en shortboardare, kör shortboard. Vill du bli en longboardare, kör longboard. Det är inte svårare än så. Vänta nån vecka eller två innan du köper din första riktiga bräda. Eventuellt kan du köpa ett vrak till att börja med. Jag lärde mig själv på en 7'2" gun på Bali. Fick min första riktiga down the line på Uluwatu efter 5 dagar. Bytte efter två veckor till en 6'6" x 19" x 2 3/8" shortboard och körde den ett år innan jag började köra kortare. Kan varmt rekommendera det till den som är brädvan, vattenvan och lättlärd.
Jag har ingen erfarenhet av longboard alls men jag har varit många gånger på Bali och jag skulle nog tro att det är mkt svårare att köra longboard där än vad det är med gun och shortboard på de allra flesta bryten. De allra flesta vågorna är inga typiska longboardvågor så man bör kunna sina hang five/ten innan man ger sig på dom.
Jaa Ultralife jag förstår hur du menar.. men på samma gång ändå inte. Varför ens fundera på att köpa en surfbräda om du inte ens provat på eller vet vad du gillar? Jag skulle föreslå att du provar på minimal och shortboard. Longboard känns som överkurs och dom jäv&%¤¤& är bara i vägen ändå (skojar till 50%.. hehe). Jag började själv på shortboard, köpte en shortboard.. köpte 2 shortboards, sen blev jag minimal-tokig och körde de några år.. ett tag varierade jag med minimal och shortboard beroende på förhållanden när jag bodde i kuta. senaste åren har det blivit mest shortboard.. men minimal är alltid kul att ha i bakfickan, ibland även på stora dagar när man vill komma med lite tidigare (så länge man har en kanal att paddla ut igenom.)
Ok.. lite för mycke info. igen! Poängen är att det finns inget som säger att du måste anpassa dig till någon speciell stil eller teknik för din 'framtida' surfing. Prova på först, tarre lugnt.. relax man.. viktigast är att ha kul. Sen kan du ju köpa den bräd-variant du tycker är mest givande för dig.. när du vet det. Det finns inget facit för det och ingen annan än dig vet vad du kommer gilla för bräda. Brädan är bara ett verktyg... och ju fler verktyg man har desto mer bredd.
Det är kanske inte heller helt rätt att jämnför skidor med surfbrädor...
fan köp en asliten shortboard från början om det är så viktigt..
köper du en minimal kommer du kunna ha den ett tag, man behöver inte gå ner i storlek efter två veckors surf.. jag körde min minimal typ två månader sen köpte jag en fish som jag kör nu bara för jag tycker det är roligare men jag hade ju kunnat ha minimalen nu med.. köper du en fish och det skulle vara så att du inte kommer ngn vart med den kommer du bara tappa suget och bli pisst.
Då alla har något att säga så kommer förslag även från mig: Köp en shortboard som är snygg och smidig att bära på stranden, surfa den några gånger utan att få vågor. Köp sedan en bräda i rätt storlek.
Haha, reaktionerna borjar droppa in nu. Det ar bra.
Jag stressar inte overhuvudtaget om bradkopet. Daremot langtar jag valdigt efter att fa borja, och da kanns det bra att fa snacka om det och planera lite!
Jag gar alltid in for ett nytt projekt med 100% hangivenhet. Har aldrig kunnat gora nanting pa halvfart. Darfor kanske det kanns som att jag tanker for langt framat, alltfor tidigt.
Jag kommer troligtvis borja blogga om hela grejen ocksa, sa da far alla mojligheten att skratta at mina misslyckanden, alternativt valkomna en ny surfare till familjen. Den som lever far se
Jag kommer troligtvis borja blogga om hela grejen ocksa, sa da far alla mojligheten att skratta at mina misslyckanden, alternativt valkomna en ny surfare till familjen. Den som lever far se
Dough! En sådan blogg skulle kännas ganska ointressant! Tack.
Dough! En sådan blogg skulle kännas ganska ointressant! Tack.
I detta sammanhang måste jag säga att din åsikt känns ganska ointressant. Tack!
För er andra så kan jag meddela att det blir mycket video på bloggen. Kommer troligtvis köra på kvantitet över kvalitet i början, så får vi se om jag blir bättre med tiden.
Kul att du tog upp kneeboard sverre, en förlorad konstform. Såg en i malaysia i höstas för första gången. Fattade först inte vad han höll på med men sen snackade jag med honom och det visade sig att han hade surfat kneeboard i australien ända sedan det kom för typ 30 år sen. Vilken lirare.
Minimals töntiga? Städade lite i mina förråd i häromkvällen och "hittade" min grymefina Minami/Island Classic 7'10 minimal. Så tunn och high-performance som en minimal kan bli. Tog med den hem för typ 6, 7 år sedan för att ha som en bräda som klarar allt från svenskt småmush till hyfsat snabbt och tungt, i vart fall väldigt mycket snabbare och tyngre än här hemma. Blev inte så mycket surf för mig det året här hemma men några ggr på Torö fick den visa vad den kunde. Snabb som attan både att paddla och framför allt på vågen, och svände så mycket bättre än min 9 fotare
Jag tycker inte Minimals behöver vara töntiga kompromisser. En bra bräda är bra oavsett vilken kategori den råkar tillhöra.
Det blev ungefar som jag tankte mig fran borjan. Kopte en brada idag, men vet inte riktigt vad jag ska kalla den. Ser ut som en shortboard, men med matt som en minimal. 6'10 x 20 1/2 x 2 5/8
Annars har Kuta varit uselt hela tiden jag varit har, forutom dom senaste dagarna. Nu sticker jag till Medewi istallet, och forsoker bli redo for att ta mig an ostkusten innan regnperioden slutar..
ultralife skrev: Det blev ungefar som jag tankte mig fran borjan. Kopte en brada idag, men vet inte riktigt vad jag ska kalla den. Ser ut som en shortboard, men med matt som en minimal. 6'10 x 20 1/2 x 2 5/8
Annars har Kuta varit uselt hela tiden jag varit har, forutom dom senaste dagarna. Nu sticker jag till Medewi istallet, och forsoker bli redo for att ta mig an ostkusten innan regnperioden slutar..
Kalla den för din surfningsbräda!
Växer det peppar någonstans i Indo? Då tycker jag att du kan dra dit!
Att lägga ut ett drev mot mig i en tråd och sen inte vara kvar och stå upp för det är ynkligt.
sverre skrev: ultralife skrev: Det blev ungefar som jag tankte mig fran borjan. Kopte en brada idag, men vet inte riktigt vad jag ska kalla den. Ser ut som en shortboard, men med matt som en minimal. 6'10 x 20 1/2 x 2 5/8
Kalla den för din surfningsbräda!
Växer det peppar någonstans i Indo? Då tycker jag att du kan dra dit!
Att lägga ut ett drev mot mig i en tråd och sen inte vara kvar och stå upp för det är ynkligt.
Det som jag anser om saken skrev jag ocksa i den traden. Ingen nytta at ta upp det i denna trad. Jag vill dock paminna dig om att jag stannade kvar i flera dagar och stod upp for det jag skrev, sa det argumentet faller bort. Nufortiden gor jag endast gastupptradanden har.
Kan gott handa att det vaxer peppar nanstans har. Ska ta mig en titt!