plåtslagarn skrev: soft. kul att kör på! hur va stämmningen i vattnet? hört att folk kan va lite griniga i vatttnet där nere.
Är det förvånande att folk blir griniga när det dyker upp horder med folk från Danmark, Gbg 08-området och hela jxvla Sverige.
Jag menar inte att nån inte skulle vara välkommen men det blir ju lätt lite sura miner när det dras dit alltför många inkompetenta surfare och man knappt längre kan ta en våg utan att nån ligger i vägen och simmar framför den mest intressanta sektionen.
Lite mer självinsikt skulle förmodligen inte skada för vissa surfare. Ja jag är grinig...
Den stora majoriteten är trevliga, glada och stokade men sen finns det ett par personer som tyvärr drar ner stämningen. Det brukar pratas om att Danskarna är bovarna i dramat men de gånger jag stött på danskar i line-upen så har de faktiskt varit några av de softaste.
Under vår resa fick vi vitna både runtpaddlingar i line-upen, skrik och ett litet slagsmål. Sen blev Johns två brädor stulna på vägen hem så det var lite trist...
Vi kanske bara hade otur att stöta på så mycket negativ energi?
Jag förstår att det kan vara frustrerande när det kommer en massa folk till ens favoritbryt men det jag tror det går att samsas om alla bara försöker hålla humöret uppe.
nirre skrev: Den stora majoriteten är trevliga, glada och stokade men sen finns det ett par personer som tyvärr drar ner stämningen. Det brukar pratas om att Danskarna är bovarna i dramat men de gånger jag stött på danskar i line-upen så har de faktiskt varit några av de softaste.
Under vår resa fick vi vitna både runtpaddlingar i line-upen, skrik och ett litet slagsmål. Sen blev Johns två brädor stulna på vägen hem så det var lite trist...
Vi kanske bara hade otur att stöta på så mycket negativ energi?
Jag förstår att det kan vara frustrerande när det kommer en massa folk till ens favoritbryt men det jag tror det går att samsas om alla bara försöker hålla humöret uppe.
Nej det går inte att samsas när det är alltför många nybörjare ute och surfar ställen som dom inte behärskar.
Det funkar helt enkelt inte och för vissa kokar det över i pallet.
Det har ju tyvärr skett en attitydförändring i Skåne där en massa människor dyker upp och promotar andra surfares hemmabryt som tidigare aldrig direkt exponerats speciellt mycket.
Konstigt tycker jag men visst alla har ju rätt till sin åsikt.
Jag brukar ta seden dit jag kommer, skulle aldrig få för mig att åka runt och promota och exponera andras redan överfyllda hemmabryt.
Det är inte de lokala surfarna som skapar den dåliga stämningen.
ErikG skrev: plåtslagarn skrev: soft. kul att kör på! hur va stämmningen i vattnet? hört att folk kan va lite griniga i vatttnet där nere.
Är det förvånande att folk blir griniga när det dyker upp horder med folk från Danmark, Gbg 08-området och hela jxvla Sverige.
Jag menar inte att nån inte skulle vara välkommen men det blir ju lätt lite sura miner när det dras dit alltför många inkompetenta surfare och man knappt längre kan ta en våg utan att nån ligger i vägen och simmar framför den mest intressanta sektionen.
jag kan förstå att du e lack.. vi har tur i stckholm som har Torö som lätt klarar 60 pers.. 10 pers på mats så kan man bli lite frusterad.. men du/ni borde kanske tippsa alla kooks var dom kan surfa i skåne. man kan läsa om dessa bra spots hela tiden. berätta om vart dom ska va i stället kanske. nån strand finns det väl som dom kan träna på...
Lite mer självinsikt skulle förmodligen inte skada för vissa surfare. Ja jag är grinig...
Var försvann brädan? Var det vid nåt av bryten? Lägg ut en beskrivning/foto så kan vi ju hålla utkik i såna fall.
Jag har aldrig hört om nån stulen utrustning nere vid Skånespotsen, själv körde jag ifrån en bräda förra året men fick som tur var tillbaks den av den vänlige upphittaren.
jag kan förstå att du e lack.. vi har tur i stckholm som har Torö som lätt klarar 60 pers.. 10 pers på mats så kan man bli lite frusterad.. men du/ni borde kanske tippsa alla kooks var dom kan surfa i skåne. man kan läsa om dessa bra spots hela tiden. berätta om vart dom ska va i stället kanske. nån strand finns det väl som dom kan träna på...
Jag håller med dig ErikG. Det kokar lätt över för en del. Det jag menar är att det inte blir bättre av att sprida dålig stämning när surfarna redan är där. Det kommer förmodligen inte leda till att "gästerna" åker därifrån.
Jag tror många håller med om att det tar bort mycket av surfingens magi när någon skriker och bråkar i vattnet, även om någon råkar ligga i vägen.
Brädorna försvan på en rastplatts en bit på väg tillbaka till Stockholm. Jag tror det står "John Malmqvist" på dom.
Plåtis har helt rätt. Hjälp nybörjarna till playor som funkar bättre för dom, och så slipper ni dom och alla jobbiga diskusioner.
Om inte jag minns fel (det var typ 15 år sedan jag vindsurfade där) så har Ängelholm ett par sandstränder som funkar utmärkt att ta sina första vågor på. Lite som Kåsa i Varberg vid piren i Ängelholm. Strax efter Båstad (Melbystrand) kan man väl också surfa, om man är nybörjare i alla fall.
Korde en vag i helgen med en smal takeoff pa ca 2-3meter.. Alla localsen (2 pers) paddlade pa insidan o tog allt de ville. Vi fick ta det som blev over. Helt rattvist enligt min mening. Och stamning var helt ok. Efter ett tag nar de sag att vi kunde(!) surfa slappte de lite mer o lat oss sitta innerst...
Jag fattar inte hela locals-grejen om jag ska vara ärlig. Jag tycker inte någon har mer rätt till en våg än någon annan. Havet är något vi alla delar på. Självklart är det jobbigt med okunniga surfare på fel ställe - det är en helt annan grej det! Nybörjare har vi alla varit, jag har tom lyckats bli det igen på något sätt - nybörjare behöver instruktioner och hjälp - inte stryk och skäll!
Kanske beror min inställning på att jag aldrig varit "local" på något ställe i hela mitt liv. Kanske är mitt hjärta större än mitt ego?
Visst handlar det om egoism, men om nån inte får utlopp för sin surfing på grund av att nån ligger i vägen så är det ju minst lika mycket egoism att ligga i vägen om inte mer.
Jag vet inte, jag är egoist hela den där "hänga sig på ett kors grejen för andra" kan ni andra syssla med.
Personligen tycker jag att en person som surfar regelbundet samma bryt under an langre tid har mer ratt att surfa dar an utomsocknes. Vad jag menar med ratt ar att personen bor ha prioritet i line up, om man bor visa respekt och inte forstora (ligga ivagen, droppa in etc).
Sen finns ju problemet om utomsocknes surfaren ar Kelly Slater i.e. han kommer ta av dar du aldrig vagar eller hinner ta av. Da far man val bli sura, slass, skriva inlagg pa konfen skrika o stjala brador.
Att ligga ivägen är ett regelbrott. Vederbörande bör i första hand beredas tillfälle till att själv sluta ligga ivägen. I andra hand bör han köras över och få betala skadorna han eventuellt orsakar.
Att folk ligger i vägen suger verkligen, speciellt på point breaks där man ju kan paddla runt på ett snyggt sätt om man har huvet på skaft. Att folk hamnar i vägen på ställen som Torö är ju oundvikligt lixom.
Jag tycker inte man behöver göra det så komplicerat.
Det handlar om respekt.
Ligger ngn i vägen, eller droppar in på din våg, så berätta vad som är kutym och god surfsed så finns väl förutsättningarna att han tänker sig för till nästa gång. Visst, han kanske messade din våg, men det kommer fler.
Är man ny på ett spot kanske man dämpar sig lite och iaktar dom som är lokala och tar lite mindre plats.
Om man som local t.ex. claimar alla vågor, droppar in på folk etc. är ju att visa minst lika dålig respekt och surfsed. Du som är local kan surfa där fler ggr. En som är tillrest kanske har åkt 30+ mil, suttit flera timmar i bil, betalat dyra soppapengar m.m. bara för att få en möjlighet att komma ut och få lite vågor, då är det lågt att inte kunna dela på dom som finns.
Man kommer långt på att prata med folk. Förklara läget och be att dom ändrar sig.
Adis, jag tror du slår huvudet på spiken när du säger att du aldrig varit local nånstans. Väldigt många av oss har lärt oss surfa utomlands och har liksom alltid varit anonyma turister som varit tvugna att kanske ta till lite halvfula eller agressiva metoder för att få vågor. När man sen tar med sig den attityden till spots härhemma där "alla" är polare med varandra och "alltid" surfat där så uppstår sånt här. Det var så danskarna betedde sig när dom började dyka upp i Skåne och jag förvånad för jag var van vid att folk var betydligt softare än utomlands och att alla antingen kände varandra eller så lärde man känna varandra. Men icke.
hatet mot stockholm som ligger i grunden kanske
i ängelholm fick dom inte resa en staty av Christian den gode för dom i regeringen inte digga hans blodbad i stockholm
stockholmare kommer bara å kissar i skåne om somrarna
Många bra funderingar. Det mest grundläggande inom surfing och i livet generellt är att respektera andra människor. Klantar man till det och droppar in eller ligger i vägen ber man om ursäkt som Erik sa. Då är det ok 1 eller kanske två gånger.
Gnällde en gång i Oz när jag surfade the Pass och tyckte att jag inte fick några vågor. Då sa en kille till mig: Mate, the best surfer gets the most waves....
Vad svarar man på en sån sak? Jag höll käften och såg på när proffsen plockade vågor och när man väntat 30 minuter slinker det igenom en lång rackare som bryter hela vägen igenom, blir en repa på säkert 500 m. Då blir man lite nöjd ändå och det lönar sig alltid att vara tålmodig...
Är grymt surfsugen efter den här satans influensan, till råga på allt är man i Stockholm på ett säljmöte och har skjorta och finbrallor på sig. Suger rejält, speciellt segt efter man precis haft 4 veckor i board shorts i Costa Rica...
Men om man vågar lite på våra vänner från öst så kan ju veckan få en ganska trevlig avslutning...
Ha det gott
//Göran
------------------------------- www.backdoor.se
Rig skrev: Jag tycker inte man behöver göra det så komplicerat.
Det handlar om respekt.
Ligger ngn i vägen, eller droppar in på din våg, så berätta vad som är kutym och god surfsed så finns väl förutsättningarna att han tänker sig för till nästa gång. Visst, han kanske messade din våg, men det kommer fler.
Är man ny på ett spot kanske man dämpar sig lite och iaktar dom som är lokala och tar lite mindre plats.
Om man som local t.ex. claimar alla vågor, droppar in på folk etc. är ju att visa minst lika dålig respekt och surfsed. Du som är local kan surfa där fler ggr. En som är tillrest kanske har åkt 30+ mil, suttit flera timmar i bil, betalat dyra soppapengar m.m. bara för att få en möjlighet att komma ut och få lite vågor, då är det lågt att inte kunna dela på dom som finns.
Man kommer långt på att prata med folk. Förklara läget och be att dom ändrar sig.
Alltså allvarligt talat mannen jag åker fxn ut för att surfa inte för att lära upp halva lineup i surfregler..
Dom som inte klarar en svår sektion skall inte ligga och droppa på den och konstant misslyckas, lite mer självinsikt från besökande surfare skulle vara på sin plats.
nirre skrev: Vi var nere i Skåne i helgen och hälsade på lokalsen. Riktigt kul att se så många bra surfare i vattnet!
Hoppas ingen blir arg för att jag länkar
Gillar det disktreta sättet Nirre publicerade bilderna och det samma om sättet ni andra i tråden snackar om dom - Tack! Tänk fall det alltid kunde vara såhär...
Alltid lika kul att få besök av folk som är trevliga och framför allt visar respekt mot andra surfare.
Hur är det med dom som hela tiden ligger för djupt och crashar, så när man själv sitter 2m längre ut i line:en skall ta nästa våg, så ligger den som låg för djupt i vitvattnet, varannan gång? Är det okej?
Anatomy of a session:
14:00 wind, no waves
15:00 wind, small waves tons of guys waiting, others pulling in and out - I paddle out
15:15 6 guys out, chest high getting bigger, more and more guys
15:30 Dog eat Dog shoulder high
16:00 - 16:45 Pretty good but super crowded, still dog eat dog - "where is the joy?" I ask myself
17:00 - Dark clouds move in. I get one more to the shore. 10 guys still out, nearly dark.
The spot has gotten really crowded. Take off spot very small, 4 days of expectations not met - for everyone. Its happened many times before. Was it fun? Was it worth it? I nearly killed my friend trying to get a set wave. But we also got waves and that's good enough in these parts.
The models and maps said it was going to be, but it wasn't really. Typical. More and more guys, typical. An old Quiksilver poster once read "If you can't rock n'roll don't fuckin come". Heed that advice. As surfing in Sweden mushrooms, ask yourself: what will I sacrifice to surf in peace? Will I come with all my bros? Will I paddle out to an already overburdened lineup? Will I stay out of harm's way if I am a beginner? Will I explore new spots? Will I share with newcomers? Will I promote and exploit or humbly enjoy? I am stoked to surf with all, whatever the conditions: Swedes, Danes, Dutch, those from the Anglosphere, the Espanosphere, the Carib cowboys, etc... We have a blast. However, at the best of times we crawl all over each other out there. That's the nature of the spot. Leave the internet cacophony, the surf - cultural baggage and bullshit at home and just be respectful to the spot and the sport. There are so many other spots. I'm not telling where. Search! They break on the same conditions. Thanks for the waves mother nature, I wish humans were as kind. Both of us are unpredictable though.
Var oxå i skåne i helgen och surfade och jag kan juh säga att det var ingenting mot när jag var i Japan och surfade i deras vågpool, folk paddlade runt en, låg på insidan osv...var väldigt tråkig stämmning i vattnet, ja ni kan juh se själva...
Detta med regional surfattityd brukar ju komma upp då och då och jag brukar inte lägga mig i men nu blev lockelsen för stor. Jag är från stockholm men har surfat i skåne ganska många gånger. Har då träffat en massa grymt trevliga skånesurfare. Likväl tycker jag att det som skiljer Skåne-lokalsen i allmänhet från tex. Torösurfare är att många av de förstnämnda tar sig själva på så fruktansvärt stort allvar.
Nu var det iofs. runt 2.5 år sedan jag senast surfade i Skåne så saker kan ju ha ändrats men på den tiden var det i alla fall mycket färre kooks där än på Torö, och jag känner över huvud taget inte igen den bild som ErikG målar upp av att det förekom en hord av burdusa kooks som låg och plaskade i vägen för alla självutnämnda rippers. Trots detta var stämningen ofta mycket drygare.
Jag tror att det handlar om en skillnad i attityd där skåningarna verkar ha ett större behov av att hävda sig själva genom sin surfing medan man i Stockholm (generellt) har en lite mer distanserad hållning till det hela och premierar god stämning framför att bråka om småsaker. Helt enkelt en lite mer sober syn på vad det egentligen är man sysslar med som surfare i Sverige. För vad är det egentligen man bråkar om?
Ett förslag på ett typiskt scenario:
På en våg under en session råkar det ligga ngn stackare i vägen som sabbar det där potentiella 5-sekunders åket på en navelhög mushburger så att surfaren missar att göra den där halvdana top turnen som han planerat. Det är klart att det är irriterande, men jag tycker inte att det befogar ett stort utbrott med påföljande kass stämning i line up. En surfare som inte har egoproblem, alternativt gillar att bråka, skakar av sig en sådan händelse och paddlar efter en ny våg.
En riktigt kompetent surfare får dessutom väldigt sällan folk i vägen därför att han/hon har förmågan att surfa RUNT en potentiell vågsumpare (i alla fall på en våg av någorlunda klass). Vill man syssla med surfing får man enligt min mening helt enkelt lära sig hantera att det då och då kan råka ligga ngn i vägen, för det sker, var man än befinner sig i världen. Man kan antingen lösa det genom en tillsägelse så att personen inte gör om det eller så kan man lära sig att surfa bättre.
Beter sig folk upprepade gånger som arslen bör de ju dock förstås behandlas som sådana.
Tore skrev: många av de förstnämnda tar sig själva på så fruktansvärt stort allvar.
mycket färre kooks där än på Torö, och jag känner över huvud taget inte igen den bild som ErikG målar upp av att det förekom en hord av burdusa kooks som låg och plaskade i vägen för alla självutnämnda rippers. Trots detta var stämningen ofta mycket drygare.
Helt enkelt en lite mer sober syn på vad det egentligen är man sysslar med som surfare i Sverige. För vad är det egentligen man bråkar om?
.
Det finns 2 slags surfare som kan reta vansinne på mig i Sverige!
Den första typen är den riktigt stookade totala talanglösa nybörjaren som är jätteglad över att få prova sin nya bräda, denne person har ingen aning om att , hur eller när denne gör fel. Denne person har heller inte förmåga att ligga på rätt plats pga att brister i paddlingsegenskaper och duckdives.
För det första känns det svårt att behöva säga till en så stookad surfare att personen bör flytta sig etc, för det andra är det meningslöst pga att personen inte kan hantera situationen. Återstår då bara att kräva att personen lämnar stället, vilket skulle kännas för jävligt att sabba en stookad och lycklig nybörjares dag.
Den andra typen är mycket värre! Det är en surfare som tar sig själv på alldeles för stort allvar. Han är egentligen ganska dålig men jämfört med andra i Sverige är han ok. Denne person har alltså en attityd som i sig själv är tråkig men när attityden dessutom så att säga inte passar in på personens förmåga blir det fan pinsamt! Många svenska surfare faller under denna kategori...
för båda dessa typer är det en sak som fordras och det är SJÄLVINSIKT.
Har man inte förmåga till självinsikt kommer man ganska långt med ödmjukhet.
OBS Detta gäller i vattnet och andra delar i livet, MEN INTE HÄR PÅ SURFSVERIGE! Detta är internet och precis som i trafiken möter man inte människor i direktkontakt och därför finns utrymme för mer kaxighet tykenhet etc... HA HA HA HA !!!!
Har væll surfat 1-2 år nu så antar att jag fortfarande ær nybørjare men kænner inte riktigt igen den bilden av nybørjare som målas upp hær.
Minns att det jag var absolut mest orolig før nær jag paddlade ut i børjan var inte vågorna, strømar etc utan att jag skulle gøra någon surfare arg. Var alltid otroligt mån om att inte ligga i vægen eller knø mig føre om det var en lineup.
Tror att de flesta som ær nybørjare ær vældigt mån om att inte stælla till med något besvær før andra surfare?
Ang det där med att ta sig själv på för stort allvar...
Var nere i Spanien för ett par år sedan. Det var då alla svenskar hade page-frilla, jag också naturligtvis. En spanior frågade mig först varför alla svenskar såg exakt lika dana ut, men sedan sa han något som jag tänkt på en hel del. Han undrade varför vi svenskar är lite drygare och stelare när norrbaggarna (de från Norge alltså) är mycket mer chillade.
Har även hört likande åsikter på andra håll i europa, att vi svenskar tror vi är lite förmer än andra. Det uppskattas inte så där jättemycket, även om de anser att vi är ordentliga och hyfsat skötsamma samtidigt.
När vi är utomlands snackar vi stort och brett om det fantastiska Sverige, sen när vi kommer hem skrävlar vi om alla kunskaper och attityder vi samlat på oss utomlands. Alltid för att liksom vara förmer än andra, även hemma i Sverige alltså. Det känns mycket som det är den problematiken som ställer till det i vissa lineups i sverige.
Långt ifrån alla är sådana med de som är smittar av sina dåliga vibbarna tillräckligt för att sabba den mest positive surfare.
Med lite mer självinsikt så kanske vi kan forma surfsverige så att både nybörjare beter sig rätt i vattnet och att alla andra kan få surfa utan att få en "klump i magen".
PS. Jag själv betedde mig ganska konstigt i somras efter att ha kommit hem efter en spanienresa, det trots att jag fortfarande räkanr mig som halvnybörjare.
Jag plockade givetvis mycket mer och började helt plötsligt skrika åt de som helt tydligt droppade in eller paddlade in framför när man skulle ta av. Kom på mig själv efter att en polare (Martin) undrat om jag inte skulle byta till Alex Skrikarn istället för el Gordo. Hoppas jag lugnat ner mig nu, för min stoke har aldrig varit större.
Fan haller med dig om svennar utomlands..precis som YES lite drygare helt enkelt..
Nu nar man kommer hem under de fa besoken till svedala sa slar det mig att svenska man ser grymt homo ut.. Vi pratar javligt "ratt" mode, halv feminina slickade v-necks, med en riktig frisyr och rakad trimmad overkropp mm.
Har pa irland ar det fan inget mode.. En celtic troja, gympa brallor o en opel corsa fran 99 o guld kedja. Inget drygt har inte... sup o va glad eller sa blire spo.
Man kanske ska borja hanga lite mer i Bajen klacken kanske?
I don't agree with that best surfer gets the waves and that crowds aren't a problem for better surfers.
Case in point:
-beginners can lie in the way
-sometimes the take off zone is tight and if there are alot of people sitting deeper, it doesn't matter, you won't fit...simple as that
- sometimes better surfers aren't assholes and have the point break etiquette where they don't paddle out deepest directly after they got a (good one (rather, they let one set pass 1st)
- people can get in the way with (did I mention that?)
- some are more aggressive and bring that vibe with them, many good surfers are mellow and don't bring that out until they see some other assholes doing it. If there is a mellow vibe in the line-up and one hungry little peckerhead starts going for everything, it's going to infect into the others in the line-up
It's funny that someone should mention Kelly Slater, he might be the best surfer ever but he too has problems catching waves in crowded places. There is a section in a Lost video where he paddles out at Rincon and can't catch a single wave because
-it's too crowded
-the locals know the wave better.
SharkBoy skrev:
It's funny that someone should mention Kelly Slater, he might be the best surfer ever but he too has problems catching waves in crowded places. There is a section in a Lost video where he paddles out at Rincon and can't catch a single wave because
-it's too crowded
-the locals know the wave better.
i.e. The locals catch waves because they are better at surfing that wave. So the rule still applies: The best surfers still catch waves!
ps
Which ...Lost film is that from? Do you have any Lost films on dvd I could buy? Post me on my profile! Cheers!
ds
true, and point taken, but it is debatable if the locals are better surfers then kelly once surfing. Also longboards, SUPS and tow-in all makes it easier to catch waves than on a little chip shortboard, no matter how good the surfer is on a shortboard, a mediocre surfer will almost always catch more waves with a longboard.
I have all the lost films, but i am not sure if you are BOS or not, if you are BOS I can possibly lend you some through my BOS brother Jacob.
freddan skrev: hatet mot stockholm som ligger i grunden kanske
i ängelholm fick dom inte resa en staty av Christian den gode för dom i regeringen inte digga hans blodbad i stockholm
stockholmare kommer bara å kissar i skåne om somrarna
sluta flytta upp till sthlm så slutar vi kissa på skåne!
SharkBoy skrev: I have all the lost films, but i am not sure if you are BOS or not, if you are BOS I can possibly lend you some through my BOS brother Jacob.
peace
Dude! I'm BOS and Jakob is who I surf with most of everybody. I've been nagging him for ages to get some Lost films off you. I've got "Whats really goin' wrong" (on vhs) and The Decline (on the comp) but no dvds. I better nag Jakob some more
Kman skrev: freddan skrev: hatet mot stockholm som ligger i grunden kanske
i ängelholm fick dom inte resa en staty av Christian den gode för dom i regeringen inte digga hans blodbad i stockholm
stockholmare kommer bara å kissar i skåne om somrarna
sluta flytta upp till sthlm så slutar vi kissa på skåne!
nån (dvs vi i diasporan) måste ju kissa tillbaks för att den kosmiska balansen inte ska rubbas
Som utomsocknes kommer man långt på självinsikt och ödmjukhet
Daniel skrev: Hur är det med dom som hela tiden ligger för djupt och crashar, så när man själv sitter 2m längre ut i line:en skall ta nästa våg, så ligger den som låg för djupt i vitvattnet, varannan gång? Är det okej?
Inte ok att sitta och ta av djupare än man klarar av, om och om igen - oavsett hur mycket local man är i forhållande till de andra i line up. Det handlar om bondvett, respekt eller surfetikett (som bl a Sharkboy skrivit ett skitbra inlägg om här på forumet) från både "locals" och "gästers" perspektiv. Kalla det vad du vill, men så fort man längre inte är själv i vattnet handlar det inte bara om ens egen surf. Enkelt?
Det e också därför jag 9ggr av 10 försöker hitta ett spot där jag kan surfa ensam men ändå få förhållandevis schysst surf. För min egen surf är ju trotts allt prio ett för mig. Älskar att få vara själv med herr Poseidon när han visar rätt sida till. Detta är en enkel, men kanske inte alltid så smidig, eller ens görbar, lösning. Å andra sidan får det inte vara för bra surf när jag surfar ensam - då kan jag inte släppa tanken på hur mycket jag önskar andra var där och kunde dela den magiska sessionen med mig. Något paradoxalt m.a.o. Vill att andra ska få surfa åt bara h_lvete i de bästa vågor som bjuds - men vill inte ta hänsyn till andra i den utsträckning att det fuckar upp min session. Tanken som ligger till grund för det här resonemanget var ju att dela inte att ensidigt ge. Både ha kakan och äta upp den? Nja, tror inte det. Tror att det mesta löses med bondvett
Som tidigare sagts i tråden Promota inte spots. Den enda gången jag tycker det är ok är om inte alla som vill och kommer att vilja surfa där uppenbart tjänar på det. Exempel på detta tycker jag är spots som tex. hotas av hamnutbyggnad. Av egen erfarenhet har dock aldrig promotande fört enbart något gott med sig inte ens i de fallen där surf stället är hotat, än, men kommer förhoppningsvis att göra det i framtiden. Promotandet har iaf lett till att det dykt upp mångdubbelt fler folk, än för några år sen, vid några av de ställena jag surfar. Att det blivit fler surfare anser jag inte är ett problem i sig. Dock har den mindre(men ändå ibland till antalet stora) del av folk som dykt upp utan att besitta bondvettet medfört problem. Märk väl att jag inte menar att det enbart är deras fel. Det kan finnas många anledningar till det: oförstånd, arrogans både från både mig och "gästernas" sida, att någon tar sig vatten över huvudet, osv. Dock har jag inte sett den enkla lösningen, att "prata ut", fungera i andra fall än när det varit fråga om någon enstaka surfare som "misskött" sig jag åker primärt ut för att surfa och inte diskutera/förklara/tillrättavisa. F_n, det finns ju inget tråkigare. Inte att förglömma heller är svårigheten med att upprätthålla surfetikett när antalet surfare börjar närma sig 25 och det i huvudsak är frågan om en liten takeoff zone det blir helt enkelt mer folk och deras agerande att hålla reda på än vad man klarar av i alla lägen. Kan du exempelvis hålla reda på vem som tar av djupare än de klarar av och hur många gånger denna gjort det ens den senaste halvtimmen, bland 25 andra surfare i line up eller är bara jag kass?
Finns mycket mer att säga om vad som är ok och inte. Tror dock att följande tråd kan lösa de flesta problem på såväl spots med, som utan localism. surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=5710&catid=2 För inte f_n menar väl någon på fullaste allvar att de vill neka folk tillträde till spots bara för att de inte är "locals" eller tycker att locals surfar enligt andra regler?
HAHA kom just på att detta inlägget kanske skulle kunna tolkas som om jag försöker läxa upp Daniel i surfregler. Inte riktigt menat så
Att promotandet av spots medför fler surfares anstormning är ju givet. Den grundläggande faktorn att det blir mycket folk i SVERIGE är ändå märklig! Var fan kommer alla surfare ifrån?