Facebook data

1
Vilka vaccinationer behövs för Bali?
#27945 Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Jag ska dra till Bali och surfa några månader och tänkte passa på att fråga vilka vaccinationer jag kan tänkas behöva?

Jag har hållit till i Alperna dom senaste åren, så jag har ingen koll alls på vaccinationer. Har läst en del på nätet, men kan tänka mig att det ibland skiljer sig mellan vad som rekommenderas och vad man verkligen behöver.
Om jag trivs kan det vara att jag stannar helt fram till juni, så jag antar att jag behöver mer skydd än den typiska charterresenären.

Hepatit A och B ska jag ta första sprutan mot nästa vecka. Sedan kanske japansk encefalit är bra att ta också? Nånting annat som kan vara bra?

Tänkte det är bäst att kolla med er som faktiskt sysslar med samma sak som jag ska göra.

Tack på förhand!

Logga in för att svara
#27946 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Användbar sida för att få lite koll:

vaccination.medicallink.se/vaccin/land12.cfm

Logga in för att svara
#27951 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Jo, den sidan har jag kollat. Men tack!

Jag eftersöker lite real life erfarenheter. Vilka vaccinationer har ni som spenderat längre tid där haft? Och vilka sjukdomar har ni råkat ut för?

Logga in för att svara
#27952 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

Jag skulle i första hand rekommendera Hepatit A, B, Tyfoid-feber, Tuberkulos och ETEC. Sen finns det ett par saker man ska akta sig för från mat och vatten. Du vill INTE få i dig amöbor eller bli stucken av en Dengue-mygga. Boil it, Peel it or Leave it är dom 3 budorden som kan rädda dig från såna otrevligheter. Håll dig borta från myggor så mycket det går. Dengue-feber är rätt vanligt på Bali och det slipper man med myggnät över sängen, spraya sovrummet 30min innan du går o lägger dig. Långbrallor eller myggolja kan rekommenderas om du ska äta eller ut på något mygg-rikt ställe efter kl. 18 men det är om du vill vara extremt försiktig.

Logga in för att svara
#27955 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Tyvärr kan du inte vacca dig emot Bali Belly som du kommer att få! Ha ha ha!!!

Bara att ta emot och sen kasta ut genom båda öppningarna muhahaha!

Logga in för att svara
#27961 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

Bali Belly är en myt!

hehe ne men börja lungt med maten och köra starkare/skummare mat eftersom. Efter ett tag är det bara att glatt stoppa i sig stekt kyckling som legat bakom ett glasfönster i solen i 2 dagar.

Ta Havrix som bas, ska du bo väldigt spartanskt och resa till andra öar en just Bali så är juh Tyfoid-feber, Tuberkulos och ETEC att rekomendera. När jag skulle vaccinera mig senaste fick jag prata med en väldigt trevlig och bra sjuksköterksa som inte försökte sälja på mig en massa skit

Logga in för att svara
#28026 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Tack för svaren!

Ni tycker inte jag behöver vaccinera mig mot japansk encefalit då?

Är det någon av dom rekommenderade vaccinationerna som behöver tas långt i förväg?
Jag bestämde mig typ i förrgår att jag skulle dra till Bali, och skulle vilja komma iväg så snabbt som möjligt. Jag tar första sprutan med Havrix på tisdag och tar säkert andra sprutan först på Bali. Ska kolla med sköterskan angående dom andra grejerna ni rekommenderade. Vet dock inte hur stor koll hon kommer ha sådär på rak arm.

Nån annan som vill dela med sig av sin visdom?

Logga in för att svara
#28038 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

låt inte snålheten bedra visheten - flera av de där vaccinationerna har typ +20års skydd

Ska du å andra sidan bara hänga på Bali skulle jag nog nöja mig med Havrix och nåt för magen. Ska du dra över till andra öar så kan det kännas tryggt m malariaprofylax. Drar du dit på sommarn och håller dig till kusten och skyddar dig m långärmat, myggstift osv så kan du nog skippa det iofs.

Logga in för att svara
#28039 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

låt inte snålheten bedra visheten - flera av de där vaccinationerna har typ +20års skydd

Ska du å andra sidan bara hänga på Bali skulle jag nog nöja mig med Havrix och nåt för magen. Ska du dra över till andra öar så kan det kännas tryggt m malariaprofylax. Drar du dit på sommarn och håller dig till kusten och skyddar dig m långärmat, myggstift osv så kan du nog skippa det iofs.

Logga in för att svara
#28069 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Havrix kan du vänta med i ett år innan du tar andra sprutan så varför ta den på Bali?

Japansk encefalit tycker jag inte du ska ta. Bättre då att skydda dig genom att undvika japaner helt och hållet! Om det är för många japaner på en restaurang gå inte dit! Simmar det upp nån japan till dig i lineup o säger Konichua paddla bara därifrån fort innan du säger hej, ropa i så fall hellre hej på avstånd istället!

Andra eventuella vaccinationer jag tycker du ska kolla upp genom att fråga är mot Gonorre och Physilis.

Raka punghåret också för att hindra flatlössens etablering och utbredning.

Logga in för att svara
#28091 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Då behöver jag bara bekymra mig om en spruta Havrix då. Det är bra.

Någon annan än sverre som har åsikter om japansk encefalit?

Angående snålhet vs vishet, så är det inte pengarna det handlar om, utan tiden. Hade ett seglingsprojekt på gång som havererade på grund av att min partner hoppade ur i sista sekunden. Så nu vill jag komma iväg snabbt och göra nåt annat skoj istället.

Logga in för att svara
#28112 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Har för mig Twinrix, havrix och japansk enc var dom jag skjöt upp innan jag drog dit.

Logga in för att svara
#28115 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Fredriks skrev:
Har för mig Twinrix, havrix och japansk enc var dom jag skjöt upp innan jag drog dit.

Då har du kanske blivit en aning lurad. Twinrix skyddar mot både hepatit a och b medan havrix mot hepatit a. Så antingen skulle du bara tagit twinrix eller bara tagit havrix eftersom hepatit b är jävligt osanolikt och inte större utomlands än i Sverige egentligen, kräver kontakt blod mot blod etc, kondom ger bra skydd.

Logga in för att svara
#28116 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tar man twinrix behöver man inte Havrix, Twinrix skyddar mot både HepA och HepB Havrix enbart mot HepA.

HepB smittar sexuellt och genom blodtransmissioner, det är bra att ha vid ev olyckor eller om man skulle råka slinka i bädd med nån som finner ens charm.

Logga in för att svara
#28117 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Hep B är vanligt förekommande i Indonesien, nog rätt ovanligt i Sverige.

Logga in för att svara
#28118 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Hep B är vanligt i Sverige bland missbrukare.

Logga in för att svara
#28119 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Det var Twinrix jag tog första sprutan av i dag, inte Havrix. Så nu behöver jag ändå fundera på hur jag ska göra med andra sprutan, eftersom den borde tas inom en månad. Nån som vet om Twinrix går att få tag på på Bali? Annars får jag försöka ta andra sprutan för tidigt här hemma.

Jag gav sjuksköterskan listan med vaccinationer jag fick härifrån, så skulle hon kolla upp hur mycket hon kunde spruta i mig samtidigt. Så förhoppningsvis tar det inte alltför lång tid innan jag kan bege mig iväg!

Ska bli fruktansvärt skoj. Jag har sagt att jag borde börja surfa i flera år nu, men der är alltid nåt annat projekt som kommit i vägen. Ska bli intressant att se hur mycket man hinner lära sig på några månader.

Logga in för att svara
#28120 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Du kan googla eller titta på FASS för mer info om tex Twinrix eller Havrix

Logga in för att svara
#28128 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

Du kan ta Twinrix på BIMC (Bali International Medical Centre) Jl.By Pass vid Simpang Siur utanför Kuta.

Logga in för att svara
#28156 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Visste väl fan att det gick lite för lätt...
Sjuksköterskan ringde upp mig efter att hon hade kollat upp lite saker och rekommenderade en lång lista. För att kunna få dom sprutorna måste jag dock träffa en läkare först, och jag skulle inte få nån tid förrän om en vecka. Det betyder att jag inte skulle komma iväg förrän om minst tre veckor. Vilket inte funkar.

Jag borde väl kunna ta andra sprutan Twinrix, samt sputor för tyfoid feber och ETEC hos BIMC, antar jag. Tuberkulos blir vi vaccinerade mot när vi är små i Finland, och japansk encefalit verkar det inte vara nästan någon annan som tagit, så jag tror jag skippar det också.
Jag kan ju stanna i Kuta nån vecka först, tills resten av vaccinationerna börjar verka. Där borde det väl inte vara någon större fara.

Logga in för att svara
#28157 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Hela vaccinations-branschen är korrupt. Ta det lugnt, förmodligen är det ingen fara att ge fan i de flesta vaccinationerna, Hepatit a är väl den enda BOS kan rekomendera. Stelkramp kan du ju alltid få om du blir biten av en apekatt tex. Angående vattuskräck stay away from dirty dogs och apekatter.

Du skulle kunna få sprutor till halva priset hos mig, observera dock att jag inte har nya engångskanyler men jag eldar i flera sekunder med min tändare på kanylen.

Akta dig i trafiken! Så slipper du byta blod etc.

Logga in för att svara
#28160 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

jag råkade ut för samma dilemma för några år sedan, bestämde mig spontant för att dra iväg och skulle ta twinrix. fick en spruta i sverige, tog med de andra i bagaget på flytet och skulle gå till en sköterska dit jag kom för att få nr 2. var då i miami och gick till ett sjukhus där det var typ 300 pers i kö så jag beslutade mig för att själv sätta den i armen. jag menar hur svårt ska det vara;) ,den ska tas muskulärt inte i någon ven.så jag gjorde de själv i badrummet. kände mig som värsta junkien... den tredje skulle jag ta en månad efter den andra om jag inte mins fel, då var jag i nicaragua och kom fram till att jag kan lika bra ta den själv också. så jag gjorde de. hemma snackade jag med en sjuksköterska och hon sa att det inte var särskilt smart men att det säkert hade gått bra. tog ett test och kollade om jag fått i mig vaccinatione som jag skulle och det hade jag.

rekommenderar det inte men ibland har nöden ingen lag. Det kan vara en utväg...

Logga in för att svara
#28172 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Haha!

Fan att Twinrixen klarade det. För det står att den måste bevaras i kylskåp, och på apoteket sa dom att jag skulle behöva ha kylväska om jag tog den med på flyget...

Logga in för att svara
#28177 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det är bara att be om mer is av flygvärdinnorna (i sina sexiga kostymer) så ordnar det sig!

Logga in för att svara
#28196 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

så länge SVERRE håller sig i sin husvagn behövs inga vaccinationer.............han har ju de mesta!!!!

Logga in för att svara
#28228 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Kung salo
graphgraph

tjenixen, ska också till bali i 2 månader ! men det är väll bara att fråga dem på sjukhuset om vilka sprutor man ska ta ?

Logga in för att svara
#28254 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Nja det är inte så bara det... Dem kollar i en bok från 70 talet om vilka sjukdomar som har registrerats etc OJ ELEFANTSJUKAN ! Så ska dem ha dig till att ta en spruta med gift, dyrt!

Nä ge fan i att röra elefanterna bara så går det bra.

Logga in för att svara
#28302 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Nu har jag bokat biljett i alla fall. Så nästa måndag drar jag, oavsett vilka sprutor jag har i mig. Får fixa resten på plats sen.

Känner på mig att jag kommer bli en sån surfare som har väldigt svårt att trivas när det är för mycket folk, så det är nog bäst att jag får i mig lite sprutor så jag vågar utforska ställen på andra öar också.

Logga in för att svara
#28312 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Haha, fan vad stressigt. Vad är det du flyr ifrån? Vad gick biljetten på när det var så kort varsel?
Inte helt omöjligt att vi ses där nere på någon vecka

Logga in för att svara
#28315 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Lång historia, men kan försöka korta ner den en aning.

Varja år jobbar jag säsong från mitten av september fram till jul i Oslo. Då jobbar jag sju dagar i veckan och har inget liv överhuvudtaget. När jobbet är slut brukar jag ta ledigt några månader och bara leva. Dom senaste två vintrarna har jag spenderat i Chamonix. Ifjol vinter köpte jag en billig Havsfidra som en göteborgare seglat ner till Portugal och sedan tröttnat på.
Båten har sen dess bara legat i hamn och väntat på att jag ska göra nånting med den. Nu i slutet på januari var det meningen att jag och en svensk skulle åka ner till Portugal, fixa upp henne lite, och sticka å segla nån månad. Svensken hoppade dock ur i sista minuten. Själv har jag tummen mitt i handen och kan ingenting om segling, så det lockar inte att dra ner själv o börja jobba med båten. Dessutom måste jag köra ner så mycket pengar i grundutrustning att jag inte har råd att ha semester mer än någon månad. Nej, då kom jag fram till att jag hellre gör nånting annat med mina surt förvärvade slantar.

Som att dra till Bali och lära mig surfa, till exempel.

Det var meningen att jag o svensken skulle dragit ner till Portugal cirka den 20:e januari. Den 19:e svarade han äntligen på mina mail o meddelade att han inte skulle komma.
Nu sitter jag hemma hos mina föräldrar i Finland och gör ingenting nyttigt alls. DÄRFÖR vill jag iväg.

En enkel biljett Helsingfors-Bali blev 475 euro. Inte alltför farligt, tycker jag.

När ska du ner Fredriks?

Logga in för att svara
#28328 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Och när ska du dra, Kung salo?

Logga in för att svara
#28330 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Fan vad billig biljett du hittade. Vilka flyger du med och vart hittade du biljetten?
Jag är där innan månaden är slut.

Logga in för att svara
#28332 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Bokade via Kilroy. Flyger till Amsterdam med Finnair. Sedan vidare till Hong Kong med Cathay Pacific, och därifrån till Bali med samma bolag.

Logga in för att svara
#28384 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Träffade en läkare idag och fick utskrivet några recept. Han var dock en riktig sopa, så jag blev inte smartare av det i alla fall.

Han tyckte definitivt att jag skulle vaccinera mig mot japansk encefalit, men sa ingenting om biverkningarna. När jag kollade upp lite själv visar det sig att chansen är cirka 1 på miljonen att man ska smittas av det, medan chansen är 1 på 75000 att man ska få hjärnhinneinflammation av själva vaccinet. Så nej tack.

En spruta mot tyfoid-feber ska jag ta i alla fall.

Vad har ni för åsikter om malariaprofylax? Den gode doktorn skrev ut Malarone för hela resan. när jag sa att jag kunde vara borta upp till fyra månader. Skulle kosta över 500 euro, vilket jävla skämt! På Bali finns det väl nästan ingen Malaria? Men jag tar med några förpackningar om jag ska till andra ställen i närheten. Om dom har nån faktisk nytta sen, är en annan sak.

Det börjar se ut som att jag kommer hinna med alla mina förberedelser, trots det tajta schemat. Jag kommer tillochmed hinna få mitt internationella körkort. Bara går och väntar på att nånting ska skita sig nu.

Logga in för att svara
#28385 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

Malaria-Profylax brukar ge biverkningar så dom flesta jag känner brukar helt enkelt skita i det och hellre smeta sig med myggkräm och andra förebyggande åtgärder. Vet många som fått mardrömmar av just malaria-profylax. Själv hade jag profylax med mig till Lombok en gång men slutade med dem rätt så snart därefter och har aldrig tagit profylax igen efter det (vid resor österut som lombok osv..). På Bali är Malaria väldigt ovanligt däremot ska man akta sig för myggor i allmänhet eftersom dengue-feber också sprids av dom små lönnmördarna.

Logga in för att svara
#28389 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Kung salo
graphgraph

Fin biljett du hittade, Jag drar 28 mars o är där tills den 26 maj.

Därimot ringde jag o beställde tid för sprutor igår, skulle ta syfrid, finrix och japanska encefalit.

3 sprutor för japanska encefalit och 2 sprutor med finrix, eller om det hette twinrix.
O nån recept för malaria sjukan vet inte riktigt vad det innebär!

Logga in för att svara
#28397 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ultralife
graphgraph

Min doktor skrev som sagt också ut vaccin mot japansk encefalit åt mig, men efter att ha läst bland annat detta www.vagabond.se/vb/reportage.aspx?id=1320 har jag bestämt mig för att inte ta det.

Är Syfrid nånting mot tyfoid-feber? Mitt heter Typherix.

Efter att ha lärt mig lite mer om Twinrix också, tror jag det blir smartast att jag tar en spruta till här hemma, och den sista på Bali.

Fortfarande i valet och kvalet om jag ska ta med malariaprofylax eller inte.

Logga in för att svara
#28399 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Ta med Tenor tabletter!

Logga in för att svara
#29827 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Ida
graphgraph

Kung Salo, jag drar också den 28 mars! Flight mh91, malaysian

Jag har bara tagit mot Hepatit a och och nått som är mot magsjuka, Dukoral

Logga in för att svara
#29848 Svar: Vilka vaccinationer behövs för Bali? 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Ida skrev:
Kung Salo, jag drar också den 28 mars! Flight mh91, malaysian

Jag har bara tagit mot Hepatit a och och nått som är mot magsjuka, Dukoral

dukoralen är mest överskattad när jag var på lombok blev jag endå magsjuk, har hört att dukoral nästan ska göra en känsligare. annars är tre twinrix sprutor bra

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!