|
#27873 |
Bali tips! 17 år, 2 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Vill ha Bali tips, både surfspots o boende...
peace
/Hannisch
|
|
|
|
|
#27874 |
Svar: Bali tips! 17 år, 2 månader sen |
|
4 mot-frågor innan jag svarar:
Vad är din budget?
Hur länge ska du stanna?
Hur bra surfare är du (våg-erfaranhet..)?
Vad vill du få ut av resan?
 / Tompa
|
|
|
|
|
#27877 |
|
Många svennar som håller till på AP inn på poppies1 kuta helt ok boende för en rimlig peng. ANnars är ju Kuta ganska stökigt och det finns ju bättre surf på andra ställen. Det finns väl ett svenskt camp på lombok tex
|
|
|
|
|
#27882 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#27883 |
Yann
|
Bo nånstans på Dreamland eller Bingin om du vill ha nära till bra surf och slippa hysterin i Kuta.
|
|
|
|
|
#27888 |
|
Som Tompa skrev så beror det juh på vilken standard du vill ha på ditt boende och hur duktigt du ær på att surfa.
Måste slå ett slag før Nusa Lembongan, 4 bryt , från hyffast snællt till styggt! Boende i alla prisklasser och grymt skøn stæmming på øn, Om du vill bo hyffast billigt så ær "bungalow no: 7" slappt.
|
|
|
|
|
#27889 |
|
Som Tompa skrev så beror det juh på vilken standard du vill ha på ditt boende och hur duktigt du ær på att surfa.
Måste slå ett slag før Nusa Lembongan, 4 bryt , från hyffast snællt till styggt! Boende i alla prisklasser och grymt skøn stæmming på øn, Om du vill bo hyffast billigt så ær "bungalow no: 7" slappt.
|
|
|
|
|
#27907 |
|
Kan inte svara mer utförligt än eftersom hon inte svarat än.. men Dreamland går rätt så bort just nu skulle jag tro. Delar av området är avspärrade och hela området inkl. stranden ägs av Pecatu Indah Resort och dess investerare. Warungerna och surfhaken kommer rivas (om dom inte redan är det..) och ge väg för 3 lyxhotell, golfbana (redan klar), lyxvillor och en liten stadskärna som kommer heta 'new kuta' med div. affärer, restauranger etc. Jag har även hört att Bingin kanske kommer gå åt samma öde eftersom alla slask-warungerna är byggda utan tillstånd och dessutom enligt lokala politikier en 'fara' för folk eftersom platserna är något ras-benägna. Nåja.. iaf.. Dreamland är lite problematiskt just nu. Bingin funkar fortfarande men jag skulle defenitivt inte rekommendera den vågen till en nybörjare.. speciellt lågvatten då den här sköna tubande vänstern kommer suga torrt och dumpa dig på sylvasst hårt korallrev. Den läxan lärde jag mig får många år sen.. 
|
|
|
|
|
#27908 |
|
|
|
|
|
#27917 |
|
Mja.. om vi ser det positiva för den lokala ekonomin (speciellt 'bukit' som annars är ett kargt, torrt och fattigt område av bali) så är det faktiskt inte helt dåligt att få en ekonomisk buffert. Oftast blir många av dem som bor i byarna omkring anställda när projekt av sån här skala sätter igång. Det går iofs inte lita på att ägarna verkligen kommer att ställa upp för dom som blir bortkörda men det är också det by-råden (banjar) osv brukar hantera väl och deras ord väger ofta tungt i investerarnas beslut. Det blir nog bra... Däremot är jag lite orolig över hur avlopps och liknande miljö-påverkan kommer hanteras när 'new kuta' växer fram. Just kusten vid Dreamland har rätt så exotiska varelser som nafsar efter sjögräs bland vågorna bl a vattensjöldpaddor och sjökossor. Själva landskapet i sig är annars rätt kargt och ingen egentligen som saknar men visst är det jobbigt med förändring ibland. Vissa områden vill man ha kvar som dom är men om man ser det från lokal synvinkel så kan lika gärna den 'fina klippan eller stranden' ge dem ett drägligare liv och betald skolgång för deras barn med rätt investerare.
Sry för Off-Topic! 
|
|
|
|
|
#27927 |
Yann
|
Ajaj, tråkiga nyheter men det var ju tyvärr väntat. Hur ligger det till med Balangan Beach och hur ser framtiden ut?
Det är inte du som har ett hus i Balangan va?
|
|
|
|
|
#27928 |
|
dreamlands är ju en skön våg men jag var där i julas och det var en riktig byggarbetsplats. så jävla mycket maskiner och eldning av sopor mm. Inget cosy ställe mao just nu.
kan säkert bli fint men risken är väl att det är en resort med bara rika ryssar och svindyra luncher om några år.
Pelle
|
|
|
|
|
#27942 |
|
Den gamla vägen till balangan (om någon kommer ihåg) är iaf avspärrad och man kommer inte ner men jag tror att det går att komma till stranden fortfarande. Jag har för mig att Pecatu Indah Resort inte äger den biten. Jag kommer inte ihåg exakt hur det ligger till men det kan vara så att Balangan inggår i sk 'Tempel-mark' eller 'helig mark' där en by äger denna och får varesig sälja eller bygga på den. Egentligen ska man inte ens få bygga längs med vissa kuststräckor eftersom stranden och havet anses vara heliga och ska bevaras. Villa/Hus-köpare i resorten är både rika Indoneser (inte så många Balineser) och utlänningar. Tror t.om att det är lite mer indoneser än utlänningar som lägger sina miljoner där.
|
|
|
|
|
#27943 |
|
Hm tips på Bali.... ?
Nä vad jag vet så förekommer det iallafall inte tillnärmelsvis så mycket som här i Sverige. Satsa på att tippa allt du vill över nätet och håll dig till Sverige.
Vet inte ens om dem har hört talas om mål o stryktips samt oddset etc..

|
|
|
|
|
#27947 |
|
ehe på bali kan man antingen spela på tuppar (tuppfäktning) eller nummer. 'Nummer' är en variant av lotto kan man säga fast 'underground'. Det är olagligt med all slags spelverksamhet i Indonesien och jag har en balinesisk polare som satt i finkan i 2 månader för han börjat deala med 'nummer'.  Tuppfäktning är numera också olagligt utom när det görs för ceremonier. Det finns en cermoni som heter macaru där tuppfäktning är en liten del av ceremonin så där får man dispans. Tuppfäktningen har förbjudits för att man anser att det väcker fram det sämsta hos människor och gör vissa spelgalna, bankrutt.. o de slutar ofta med att man skiter i sin familj, börjar dricka eller begår i värsta fall självmord. Nu är ju inte verkligheten riktigt så för majoriteten men visst kanske det ligger något i det.
Jag kommer ihåg förra året när jag hängde en del hos polarens internetcafe i kuta.. Det satt en svensk och lirade nätpoker där flera timmar om dagen på hans laptop och han var skitnervös att någon skulle komma på honom eller skicka polisen på honom.  Jag tänkte mer 'va fn sitter han och lojjar med nät-poker för när han tagit sig hela vägen till Bali för semester?'...  Not cool... 
|
|
|
|
|
#28050 |
|
Tompa!
vi är där 3 veckor bara, o endast där för o surfa o inte så mycket annat. Har ingen koll på vår budget riktigt, men det kvittar lite om det är billiga eller dyra hak så länge det är nice. Vill surfa småvågor och moffa mat. Undviker helst turisthärj som det onekligen verkar vara på Kuta. Korallrev, rika ryssar och grävskopor är kanske inte heller vår tekopp...
Har du koll på Lombok också? Verkar nice o lite softare än tex kuta...eller?
Tack för alla svar!
Hanna
|
|
|
|
|
#28055 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Hannisch skrev:
Tompa!
vi är där 3 veckor bara, o endast där för o surfa o inte så mycket annat. Har ingen koll på vår budget riktigt, men det kvittar lite om det är billiga eller dyra hak så länge det är nice. Vill surfa småvågor och moffa mat. Undviker helst turisthärj som det onekligen verkar vara på Kuta. Korallrev, rika ryssar och grävskopor är kanske inte heller vår tekopp...
Har du koll på Lombok också? Verkar nice o lite softare än tex kuta...eller?
Tack för alla svar!
Hanna
Lombok e riktigt soft´, kolla in www.surfcamp.se
|
|
|
|
|
#28538 |
Stoke: 2 |
|
ohoy!
kollade runt lite på nätet o upptäckte att man ska ha ngt slags visum om man e på bali i mer än 30 dagar. ska vara där i sex veckor o ringde o frågade ambassaden.
de snacka ngt om att man skulle ansöka om det på internet. kan man inte komma runt detta på ngt sätt?
iaf så kostar det typ 350 kr för ett visum som man skaffar i sthlm eller kanske kan man få det skickat till sig i Malmö
|
|
|
|
|
#28541 |
|
Jag har för mig att turist-visum ger 30 dagar och sen kan man förlänga ytterligare 15 dagar för några dollar. Vet inte exakt för jag har inte haft turistvisum sen -96...
Jag har bara erfaranhet av socialt/kulturellt visum som ger mig 6 månader (2 månader + 4 förlängningar á 4 månder). För sosial budaya (soc/kult) krävs sponsorbrev från en indonesisk medborgare och en kopia av personens ID samt ett utförligt sponsorbrev på Indonesiska (Finns standard-mallar för detta).
Erik G. kanske har info. om något 60-dagars visum som han brukar få ibland. Jag känner inte till dom kortare visum-varianterna så väldans bra.
"de snacka ngt om att man skulle ansöka om det på internet. kan man inte komma runt detta på ngt sätt?"
Hur menar du komma runt? Immigrationen i Indonesien är minst lika hårda som Sverige är mot Turister och Utlänningar.
|
|
|
|
|
#28542 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
$hades skrev:
ohoy!
kollade runt lite på nätet o upptäckte att man ska ha ngt slags visum om man e på bali i mer än 30 dagar. ska vara där i sex veckor o ringde o frågade ambassaden.
de snacka ngt om att man skulle ansöka om det på internet. kan man inte komma runt detta på ngt sätt?
iaf så kostar det typ 350 kr för ett visum som man skaffar i sthlm eller kanske kan man få det skickat till sig i Malmö
Nej tyvärr tror jag det är enda sättet..förr fick man ju 2mån stämplat automatiskt vid varje inpassering i landet.
Lite trist att dom ska krångla till det så för dom som vill vara lite längre period i landet, vill man verkligen resa runt genom Indo så räcker inte 60 dagar riktigt till.
|
|
|
|
|
#28546 |
toski
|
Gå in på Indonesiska ambassadens hemsida. Där står all information!!
|
|
|
|
|
#28581 |
|
|
|
|
|
#28586 |
toski
|
Såg att det var några som skulle till Bali snart, när åker ni?
|
|
|
|
|
#28590 |
Stoke: 4 |
|
Eftersom Sverre försöker sabotera mina trådar hela tiden, så får jag börja skriva i andras trådar istället.
Jag sticker på måndag!
|
|
|
|
|
#28591 |
|
Hannisch skrev:
Vill ha Bali tips, både surfspots o boende...
peace
/Hannisch
Vill ha hit o vill ha dit va!?
Padang Padang
|
|
|
|
|
#28663 |
Stoke: 1 |
|
150000 rupia per natt räcker.Bo i kuta på poppies 2 så du har allt nära.
Hrya en motorcyckel och SEARCH.............
|
|
|
|
|
#28667 |
Stoke: 20 |
|
$hades skrev:
ohoy!
Det mesta står på den indonesiska ambassadens hemsida. Ett turistvisum gäller 90 dagar från det att det utfärdas, men max 60 dagar när du kommit in i landet. Sen går detta att förlänga 4 gånger på plats (en månad åt gången). Du får visumet hemskickat, om du skickar med ditt pass i visumansökningen.
|
|
|
|
|
#28668 |
|
adamski skrev:
$hades skrev:
ohoy!
Det mesta står på den indonesiska ambassadens hemsida. Ett turistvisum gäller 90 dagar från det att det utfärdas, men max 60 dagar när du kommit in i landet. Sen går detta att förlänga 4 gånger på plats (en månad åt gången). Du får visumet hemskickat, om du skickar med ditt pass i visumansökningen.
Fan, nu kom skrockfullheten! Peppar peppar ta i trä. Ovanstående är vad de sa till mig på telefon från ambassaden. Stämmer det inte är jag fucked... 
|
|
|
|
|
#28669 |
|
" Sen går detta att förlänga 4 gånger på plats (en månad åt gången). "
Sry mate.. gäller inte Turist-Visum utan endast Socialt/Kulturellt Visum som kräver sponsor och div.dokumentaion vid ansökan.
|
|
|
|
|
#28671 |
|
Tompa skrev:
" Sen går detta att förlänga 4 gånger på plats (en månad åt gången). "
Sry mate.. gäller inte Turist-Visum utan endast Socialt/Kulturellt Visum som kräver sponsor och div.dokumentaion vid ansökan.
Tanten jag pratade med försäkrade att det var lugnt. Jag bad att få prata med en kvinna till för att försäkra mig. Jag berättade att jag skulle vara borta minst 3 månader och de sa att det räckte med turistvisum. Visa on arrival däremot går ej att förlänga, utan räcker endast 30 dagar...
|
|
|
|
|
#28673 |
|
Tja.. det finns inget turist-visum iaf som ger 2+4 konstellationen det är jag säker på. Jag vet inte så mycket om Turist-visum som man söker på ambassaden (alltså inte VoA 30 dagar) men Erik G. brukar få ett 60 dagars som inte går att förlänga. 2+4-visumet är begränsat till studier eller social/kulturell natur. Själv använder jag 2+4 av social variant då min fästmö är min sponsor. Låter som det blivit någon missförstånd i luren...
|
|
|
|
|
#28674 |
|
Tompa skrev:
Tja.. det finns inget turist-visum iaf som ger 2+4 konstellationen det är jag säker på. Jag vet inte så mycket om Turist-visum som man söker på ambassaden (alltså inte VoA 30 dagar) men Erik G. brukar få ett 60 dagars som inte går att förlänga. 2+4-visumet är begränsat till studier eller social/kulturell natur. Själv använder jag 2+4 av social variant då min fästmö är min sponsor. Låter som det blivit någon missförstånd i luren...
Om jag känner Gud rätt så har du säkert rätt. Antagligen fick jag prata med nån efterbliven och halvdöv analfabet. Får ringa igen imorgon och se till att få prata med en ytterligare person som jag inte fick sist! ANUSKORV!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
#28675 |
|
Fast det kanske är ändrade regler nu för att Gud älskar mig:woohoo: . Så måste det vara.... För det sociala/kulturella visumet finns ju inte längre, bara turist/social (och sen journalist, transit osv)
Fader vår som är i himmlen, helgat vare mitt visum, i ditt rike så och i mitt...
|
|
|
|
|
#28676 |
|
Dom är lite otydliga på hemsidan också...
"Ett utfärdat visum är giltigt i 60 dagar och måste användas inom 90 dagar från utfärdandet. Om visuminnehavaren inte reser in i Indonesien inom de 90 dagarna blir visumet ogiltigt."
Problemet är att dom lagt Turist och Socialt Visum under samma information. Det stämmer att båda ger 60 Dagars initiellt visum.. fast skilldnaden därefter, som inte nämns, är att det är endast Socialt Visum som går att förlänga ytterligare. Turist-visumet går inte att förlänga utan det är 60 dagar som gäller.
Här är det som krävs för 2+4 visum:
Your Indonesian sponsor needs to supply:
* Sponsorship letter of sponsor
* Copy of sponsor identity card whos residence is in Indonesia - Bali (KTP)
You need to supply:
* Passport valid for at least 6 months
* Copy of your passport
* 2 (two) passport sized photographs (4 x 6 )
och så klassikern...
General All visitors must have a passport valid for at least six months after their arrival date in Indonesia. For special visa listed on our pages there are other rules. Immigration officials reserve the right to deny entry to any visitor who, in their opinion, is not properly dressed or groomed (long hair is okay), lacks the proper funds, or "may endanger the country's security, peace, and stability or the public health and morals." These unfortunate undesirables will receive a transit visa upon arrival that allows them to hang out at the airport until the first available flight out.
|
|
|
|
|
#28677 |
|
Tar det lång tid att skaffa ett socialt visa då? Så att jag vet ifall det är nån idé att ragga indonesiskor (eller indoneser!!!) närmsta tiden. Jag drar 5 mars...
|
|
|
|
|
#28678 |
|
Indonesiska ambassaden i Finland är också lite luddiga när det gäller turistvisum.
Såhär skriver dom: "The maximum length of stay is 60 (sixty) days, and can be extended/ transfer."
Jag ska ringa dit och kolla så allt är ok med min ansökan imorgon. Kan passa på att fråga lite mer ingående om förlängande av visumet då. Borde ju rimligtvis vara samma regler för Finland och Sverige. Jag är relativt säker på att det går att fixa förlängning utan att lämna Bali. Ska visst finnas visum-agenter som kan hjälpa en om man inte orkar ta tag i pappersarbetet själv. Kostar säkert lite, men billigare än att resa ut ur landet iaf.
|
|
|
|
|
#28679 |
|
60dagars turistvisum(typ411 tror jag den heter) kan man nu mera konvertera till socialt visa. 2+4mån som ovan nämnt.
jag gjorde så på balimode(agent på visum-ärenden mm..) för ca500 per månad i fjol o tänker göra de samma nu.
lånade en local-kompis id o balimode tog en kopia på det, och sen blev han min sponsor...
de va trasligare för en 2-3år sen..
|
|
|
|
|
#28681 |
|
Jag tror att det här kan handla om fel information i grund och botten.. Steff jag vet inte vad din agent kokat ihop för historia men Turist-visum går inte att förlänga som socialt visum och 'konvertera' ett på plats är heller inte möjligt. Har ingen aning om hur det kan ha gått till och skulle inte rekommendera någon annan att försöka. Däremot kan ni som vill stanna längre söka social visum från början så behöver ni inte fundera så mycket mer ang. förlängningar etc... men turist-visum går defenitivt inte att förlänga lagligt som socialt visum och att konvertera på plats är heller inte realistiskt eller lagligt.
Nu verkar det som steffs agent lyckats att ordna ett nytt visum (?) på plats utan att steff fick lämna landet och det låter ju bra men som jag ser det är att åka till Indonesien med turist-visum.. och sen på något sätt få in förlängningar eller 'konvertera' till socialt... det är som att be om att bli svartlistad av immigrationen på vägen ut. Det finns minst lika många historier om folk som på något sätt lycktas ordna tvivelaktiga förlängningar på plats som det finns historier om folk som blivit svartlistade och nekad att resa till Indonesien för all framtid. Better safe than sorry...
Sovdags! 
|
|
|
|
|
#28682 |
|
Efter ytterligare googlande blir jag bara mer och mer förvirrad. På många ställen står det att ett turistvisum inte kan förlängas, men jag läser också rapporter om folk som gjort som steff. Dessutom påstår många att dom bara stegat in till en immigrationsbyrå och fixat förlängningen själva.
Vi får väl se hur det blir sen när jag kommer dit. Jag har ju två månader på mig att fundera ut hur jag ska göra.
|
|
|
|
|
#28686 |
|
kollade nyss i mitt pass. under 07 reste jag in på 60dagars turist visatype211.
och när jag tänker tillbaka när jag var där 06, så lyckades jag ej förlänga på plats, var tvungen att resa ur landet.
konvertera kanske var fel ord. men socialt visa på plats var inga problem. inte ens ett sponsor-letter behövdes.
blev förvånad av att det gick så enkelt, men ruggigt skönt. o balimode e ju knappast nån ny agent..
men man vet ju aldrig,kan ju bli nya regler lite hur som.. och om ngt olagligt sker, så anser jag att balimode gör ngt olagligt.
|
|
|
|
|
#28687 |
|
HEEEEEEEEEEEEEELVETE!!!!!!!!!!!!!!!! Tompa hade rätt! Kärringen jag pratade med första gången var la full eller nåt!!!!! Ringde idag och 60 dagar var max. Tack Tompa för att du gjorde mig medveten om detta. Nu blir det en dyr flygresa extra. KUUUUUUUUUUUUUUUk!
|
|
|
|
|
#28690 |
|
Ringde igen och kollade upp mer noga. Det går att konvertera turistvisumet på plats tydligen! Yippie
|
|
|
|
|
#28691 |
Stoke: 1 |
|
Jag ska dit i maj.........Jag har varit där 5 gånger  epic surf
|
|
|
|
|
#28694 |
|
Ang. turist-visum förlängningar kan ni ju annars resonera så här... 'Om det verkar för bra för att vara sant.. så är det förmodligen för bra för att vara sant'.  haha aja lycka till iaf.
|
|
|
|
|
#28704 |
|
Peppar peppar, men killen jag pratade med på ambassaden (i säkert 30 min) berättade att reglerna kring visumet mest finns till för att inte Nigerianer, indier osv ska tro att de kan stanna längre än 60 dagar. När jag frågade om han var helt säker på om jag kommer att kunna förlänga turistvisumet sa han hela tiden, "no problem, you´re swedish". Men visst, man kan ju aldrig veta.... Jag chansar dock, för enligt honom var det absolut inga problem att göra om turistvisumet till ett socialt/kulturellt om man har ett fläckfritt förflutet och dessutom är svensk. Det var särskilt lätt på Bali menade han dessutom, då de vill främja turismen, det ligger alltså i deras intresse att ha västerlänningar där. Låter ju logiskt i alla fall...
|
|
|
|
|
#28708 |
|
|
|
|
|
#28738 |
|
Kan man inte bara söka två visum samtidigt med olika startdatum? Man har ju 90 dagar på sig ifrån det att visumet är utfärdat och det första varar 60 dagar. Det ger en ju en månad att hinna söka på i Sverige innan avresa.
|
|
|
|
|
#28744 |
|
"Kan man inte bara söka två visum samtidigt med olika startdatum?"
cirkusen fortsätter... 
|
|
|
|
|
#28790 |
Stoke: -1 |
|
Ett annat sätt att fixa visum till indo är att stanna på vägen ner och köpa ett social visa hos en visum agent i singapore.
var på bali i drygt 12 månader, och hade social visa i 6 månader.
stack till singapore för att förnya visumet, blev tipsad om att snacka med visum agenterna i källaren på indo. ambassaden för ett snabb visum. när jag kom dit så visade det sig att alla agenterna blivit utslängda. så ställde mig snällt i vanliga kön för visum och fick besked om att det skulle ta 5-7 dagar för att förnya visumet. åkte till garudas kontor för att boka om flygbiljetten, blev då tipsad om en visum agent som kunde fixa social visa. åkte dit betalde ungefär 1200-1300 skr kommer inte ihåg exakta summan, 6 timmar senare hämtade jag mitt pass som numera innehöll ett social visa.
var lite nervös när jag checkade in och senare gick igenom immigrations på bali, men det gick problemfritt.
Mitt social visa gick ut en och en halv månad innan jag skulle resa hem, jag var inte intreserad av att åka tillbaka till singapore för att skaffa nytt visum. så jag pratade med en balinesisk surfare som vi filmat och fick då nummret till en av hans släktingar som arbetade på immigrations på bali, 1500 skr och en ny stämpel med ut och inresa till singapore + nytt 2 månaders visum.
Många av de internationella surfarna som stannar längre tid på bali har kontakter på immigrations som stämplar in/ut Singapore varannan månad.
|
|
|
|
|
#28791 |
Stoke: -1 |
|
Ett annat sätt att fixa visum till indo är att stanna på vägen ner och köpa ett social visa hos en visum agent i singapore.
var på bali i drygt 12 månader, och hade social visa i 6 månader.
stack till singapore för att förnya visumet, blev tipsad om att snacka med visum agenterna i källaren på indo. ambassaden för ett snabb visum. när jag kom dit så visade det sig att alla agenterna blivit utslängda. så ställde mig snällt i vanliga kön för visum och fick besked om att det skulle ta 5-7 dagar för att förnya visumet. åkte till garudas kontor för att boka om flygbiljetten, blev då tipsad om en visum agent som kunde fixa social visa. åkte dit betalde ungefär 1200-1300 skr kommer inte ihåg exakta summan, 6 timmar senare hämtade jag mitt pass som numera innehöll ett social visa.
var lite nervös när jag checkade in och senare gick igenom immigrations på bali, men det gick problemfritt.
Mitt social visa gick ut en och en halv månad innan jag skulle resa hem, jag var inte intreserad av att åka tillbaka till singapore för att skaffa nytt visum. så jag pratade med en balinesisk surfare som vi filmat och fick då nummret till en av hans släktingar som arbetade på immigrations på bali, 1500 skr och en ny stämpel med ut och inresa till singapore + nytt 2 månaders visum.
Många av de internationella surfarna som stannar längre tid på bali har kontakter på immigrations som stämplar in/ut Singapore varannan månad.
|
|
|
|
|