Facebook data

1
Montpellier (FR) Surfing?
#27757 Montpellier (FR) Surfing? 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Tjo!

Ska ner 2v till Montpellier, Frankrike med jobbet i Februari.

Tänkte höra om ngn vet, eller tror sig veta, hur surfing funkar där nere?

Finns det några bryt värda namnet, brukar det vara ngt swell att tala om, eller är det bara att lägga alla förhoppningar om lite surfchans på hyllan?

Vore såå guld om man kunde förena lite nytta med nöje när man ändå måste iväg.

Tacksam för alla tips!

Logga in för att svara
#27782 Svar: Montpellier (FR) Surfing? 17 år, 3 månader sen Stoke: 26

Mat
graphgraph

Är från Montpellier! Klart finns det många spot i området, Palavas är det närmaste men om du har bil finns också ännu finare vid Marseille. Lite osäkert att du får surfa om du är där bara två veckor men när det kommer en djup låg tryck över medelhavet bruka det bli fina waves men framför allt blir det lite swell kvar i alla fall max en dag efter. (inte som här på västkusten 10 min efter det har slutat blåsa är det helt plat ) Brukade surfa året runt, cirka en gång i veckan på vintern med en 4,3. inga huva skor...

/Mat

Pix från Palavas les flots

Logga in för att svara
#27794 Svar: Montpellier (FR) Surfing? 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Grymt bra! Då åker 4.3:an med ner..

Kommer nog inte ha tillgång till ngn bil men med lite tur har jag åtminstone hela helgen fri, så är det dåligt med swell lokalt funderar jag annars på att försöka ta mig över till Biscayabukten på ngt sätt.

Spanade in Palavas, låg ju på ganska bekvämt avstånd vad jag kunde se.

Finns det ngn etablerad "surf-scen" där nere med möjlighet att hyra bräda osv, eller är det att ta med hemifrån som gäller om man vill ta sig ut? Har du möjligtvis koll på Air France inställning till brädor ombord?

Logga in för att svara
#27801 Svar: Montpellier (FR) Surfing? 17 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Finns bryt även i Carnon, La Grande Motte, Les Saintes-Maries de la Mer, Sète... ofta nära pirar/vågbrytare.
Som sagt, det behövs ett lågtryck med sydliga vindar. 2 veckor i juni -07 gav 3 dagars mushy surf.
Som kallast e det väl 10-11 gr (eller vad säger du Mat?)

Logga in för att svara
#27803 Svar: Montpellier (FR) Surfing? 17 år, 3 månader sen Stoke: 26

Mat
graphgraph

Stämmer bra Esta! Fan, får lite nostalgi av den goda tiden i Palavas...

Finns rätt stort surf-scen där borta och kanske kan du hyra en bräda i surf kulbben i Palavas, vet inte, kolla... (Palus avis surf club) eller kanske en av de tre surfshop i Palavas.
Mmm... klart om du har möjlighet att dra till Anglet är det ännu bättre. Bruka ta cirka 5 timmar från Montpellier.

/Mat

Logga in för att svara
#27805 Svar: Montpellier (FR) Surfing? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

kroxelikrax
graphgraph

var faktiskt i palavas i fredags. sov över i montpellier och innan jag drog vidare åkte jag ut till Palavas för att kika. var inget swell att snacka om men longboardvågor rullade ändå in på stranden så jag kan nog tänka att det finns hyggliga chanser. kikade på ngr surfshoppar också som sa att det kunde mkt väl fungera rätt bra.

tog 10-15 minuter med bil från montepellier centrum

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!