Facebook data

1
Gotland
#26780 Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

Gotland bjöd på en del fina i helgen, här ett litet reportage i lokalblaskan (www.helagotland.se). Mer kommer om den småkyliga men trevliga helg.

Logga in för att svara
#26782 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3006562

Såg ju helt ok ut! Förutom han som moonade.

Logga in för att svara
#26784 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

alalin
graphgraph

hehe önskar jag kunde bidra med en lite mer brunbränd och välformad bakdel men det får väl bli ett sent nyårslöfte.. Dock visade Gotland än en gång upp det roliga med svenskt surf: astrevligt folk, kallt vatten, oväntat bra vågor (även om det inte var epic) och en egentligen halvtråkig oxpytt på färjan som förvandlats till en gastronomisk upplevelse efter 2h surf..

Logga in för att svara
#26786 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

"Även om det är kallgrader och ögonlocken har frusit fast."
Inte bra med fastfrusna ögonlock. Men det har aldrig hänt mig o jag har inte heller hört talas om den 'åkomman'. Innebär det att man inte kan blinka?

"Tillsammans med sina surf-polare diskuterar de förutsättningarna för en lyckad surfning."
För i helvete - det heter surfing! Fattar inte att alla dessa reportrar skriver/tänker fel. Jag har varit tvungen att nästan gallskrika flera ggr pga den där j*drans extratillsatta bokstaven. Är det bara jag som störs av den??? Säger man vindsurfning, skateboardning etc?

Annars trevlig läsning. 6 meters vågor ibland? Dags för en Big Wave Tour...

Logga in för att svara
#26787 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Reportern tänker ju ändå rätt liksom. Lyckad åkning, körning etc heter det ju.
Jag irriterar mig inte det minsta, det borde heta surfning, jag ska börja säga det från nu.
Ett lyckat surf alternativt en lyckad surfning.

eller typ boxarna diskuterade hur de skulle få in en redig snytning.

smita - smitning
löpa - löpning
surfa - surfning
gå - gåning

Dessutom verkar det som att källhanteringen är något slarvig. Inte kollat upp pålitligheten riktigt tror jag... 6 meter vågor...

Undra varför reportern ifråga inte skriver för nån större tidning typ DN ? Det fattar jag däremot inte

Logga in för att svara
#26788 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

Vad jag sa som blev 6m i reporterns öron, - våghöjden på södra Östersjön (bojen) vid fototillfälle ca 6-7m. Uppfattades som 6m bryt eller något i den stilen. Tänk på att det blåste sydost 20m/s när jag sa det samt att det inte är helt lätt att prata efter ett par timmar i pölen så här års, samt att reportern var kraftigt nedkyld. Har i och för sig några fina bryt här som bryter mer än 2m men det är en annan historia. /Danneman

Logga in för att svara
#26794 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

nordost skrev:
Vad jag sa som blev 6m i reporterns öron, - våghöjden på södra Östersjön (bojen) vid fototillfälle ca 6-7m. Uppfattades som 6m bryt eller något i den stilen. Tänk på att det blåste sydost 20m/s när jag sa det samt att det inte är helt lätt att prata efter ett par timmar i pölen så här års, samt att reportern var kraftigt nedkyld. Har i och för sig några fina bryt här som bryter mer än 2m men det är en annan historia. /Danneman
Hehe, det blir emellanåt (men enligt mig alltid) rena faktafel i 'civila' surfartiklar - fel ord, fel termer, felciteringar osv. Dock inget som gemene man brukar reflektera över; bara surfnördar.
Dom dära +2m bryten låter spännande...

Logga in för att svara
#26795 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

det hete sourfnourdar på Gotlänska Esta!!

Logga in för att svara
#26797 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Gazz, med alla dina 'ansiktsuttryck' borde du bli skådis!

Logga in för att svara
#26801 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

de ringde från Upplands radio och jag fick spela in min röst till en tävling om Sveriges Skönaste dialekt ....
resultat meddelas vad det lider ...... Har jag dialekt?!?!? Brytning kanske men dialekt - nej - de är ute å cykla igen ..

Logga in för att svara
#26809 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 3

arnet
graphgraph

En säkerhetslina är fäst runt benet och förankrat i brädat. Ute i viken gäller det att ta sikte på en stor våg, flyta med och resa sig upp på brädet i rätt ögonblick.

Gotland verkar soft .. Bara att flyta med och resa sig

Logga in för att svara
#26812 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Fan har dem inte råd att anställa korrekturläsare på Gotland eller?

"Läsa av en våg" Det är ingen mätare som ska läsas AV ! Man läser en våg, inte av den.

Kan han "åka på vattnet" JA TACKA FAN FÖR DET! Precis som båtar och färjor...

" Komma upp på vågen samtidigt som man står med båda benen på brädan" Hur fan går det till ???

" sitt bräde" "brädat" "brädet" Gotländsk talskrift ??? Kommer eventuellt från att spela bräde....

NÄ FAN VA SMÅAKTIGT ATT KLANKA NER PÅ NÅN som har gjort en bra artikel till förmån för surfingen, MEN DET VAR ROLIGT!!!

MU

Logga in för att svara
#26819 gamla bettan 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

per g
graphgraph

Tjena, fint att se min gamla Nugget i vattnet. Är du nöjd med den? Jag är på gång att leta på en ny lite mindre. Tycker det är fint att läsa reportage från folk som inte vet så mkt, lite som när Claes Elfsberg snackade om "rap och scratch" på aktuellt på 80-talet.

Mvh Per G

Logga in för att svara
#26821 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

För ett antal år sedan i en liknande artikel i en lokalblaska här på Västkusten citerades den intervjuade surfaren bl a me att "Xxxxx´s dröm är att få göra en tuba"...

Ja, vem drömmer inte om det? Eller....?

Någon här inne som var "offret" för denna journalistiska wipe out?

Logga in för att svara
#26823 Svar: gamla bettan 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

per g skrev:
Tjena, fint att se min gamla Nugget i vattnet. Är du nöjd med den? Jag är på gång att leta på en ny lite mindre. Tycker det är fint att läsa reportage från folk som inte vet så mkt, lite som när Claes Elfsberg snackade om "rap och scratch" på aktuellt på 80-talet.

Mvh Per G

Ja eller den där skåne gåsapojken som inte visste så mycket om vilka djur som klättrade omkring i Afrikas djungeln o tillslut gissade lite motsträvigt och efter mycket pressande från reportern : "kan de vae en neger?"

Logga in för att svara
#26838 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

kul danne!
(fast det är alltid jobbigt att se vad man missade...)

Logga in för att svara
#26846 Svar: Gotland 17 år, 3 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

Helt ok bräda, går här på ön under smeknamnet "Svenska tanten"- bred bak och tränger sig före i kön, lineup. Brukar ibland tänka på en klassisk svensk snipa när jag ser svallet den genererar. Har kompletterat med en 6´3 retrofisk som är bra att ha efterssom svenska tanten är svår att komma ut med om de e stort och kallt.

För övrigt hade inte reportern så fel när hon skrev att det bara var att flyta med;)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!