Facebook data

1
SUP - inte så jäkla kul
#26443 SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Jag tycker av princip att det är upp till var och en att surfa som hon eller han vill. Stående, liggande, paddlande. Men nu är fan i mig måttet rågat.
Varför? Jo, jag och min gode vän hade en mycket skön dag på Torö häromdagen. Vi var tom ensamma ute bland de ovanligt fina vågorna en stund. Vad händer - jo en snubbe paddlar ut med en sup. Denna dag fanns det tre olika peakar. Men vad gör snubben? Jo,
1. Lägger sig 20 meter utanför oss och börjar plocka de bästa vågorna (det är helt omöjligt att tävla med en sådan sak om att ta vågorna först).
2. Trillar på första vågen och är ca 10 cm från att tappa hans jättebräda i huvudet på min polare.
3. Tjoar oavbrutet hela jävla tiden - yiiiiihhaaaaa!

Bryter inte detta mot varenda jävla regel i surfetikettsboken? På en i stort sett tom lineup med flera tomma peaker väljer den som kommer ut sista att lägga sig utanför det fåtal som redan ligger där - med en surfpryl som är helt överlägsen när det gäller att ta vågor tidigt. Och till på köpet nästan lemlästar min polare med hans gigantiska jävla båt - och tjoar oavbrutet.
Visst, klart man ska få vara glad och peppad när man surfar, men ibland kanske det är läge att känna av stämningen i vattnet först.
Och trots allt - Torö har surfats i över 20 år på vanliga brädor - borde inte människor med sup:ar respektera det?

Logga in för att svara
#26444 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ja va fan! Javla SUP!

En grej bara; nar killen betedde sig som han gjorde vad gjorde du?

1. Paddlade fram till killen o sa till han.

2. Surade o akte hem o skrev ett inlagg pa surfforumet.

Logga in för att svara
#26449 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

vad är en sup bräda????

Logga in för att svara
#26450 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

viktor m skrev:
vad är en sup bräda????

Stand up surfboard

Logga in för att svara
#26451 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

it's definitely wrong to use your equipment and not your skill to take all the waves. Get a jetski and get revenge or just drop in and beat him with his paddle

Logga in för att svara
#26455 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Andiss skrev:
Ja va fan! Javla SUP!

En grej bara; nar killen betedde sig som han gjorde vad gjorde du?

1. Paddlade fram till killen o sa till han.

2. Surade o akte hem o skrev ett inlagg pa surfforumet.

WORD

Logga in för att svara
#26458 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

SharkBoy skrev:
it's definitely wrong to use your equipment and not your skill to take all the waves.

Sant! Men med en SUP tar man ju faktiskt vågorna tidigare än en shortboard eller longboard. Oberoende om man är duktig eller nybörjare. Jag tror t.o.m. att det är näst intill omöjligt att ta vågen (med SUP) så sent som man tar vågen med en shortboard. Surfar själv longboard nästan alltid numer och jag tycker att det hör till god ton att när man har fått en våg vänta där ute en stund tills kortbrädesurfarna innanför har fått några vågor.

Logga in för att svara
#26460 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

JohanBTZ skrev:
viktor m skrev:
vad är en sup bräda????

Stand up surfboard

båt:kiss:

Logga in för att svara
#26462 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

I surf SUP boards in spots that don't work so great for regular surfing. Find a new spot with no crowds.

Logga in för att svara
#26463 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Andiss: Tänkte först göra nr 1, men eftersom jag bytte peak orkade jag inte paddla dit och klaga. Sen sågs vi inte vid bilarna.
Gjorde därför nr 2.

Logga in för att svara
#26468 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

SUP är skitkul!

Det var jag som var ute och surfade tillsammans med dig och ca 5 andra surfare häromdagen. Jag blir såååå otroligt trött när jag läser ditt inlägg. Att jag ens orkar skriva en kommentar är väl för att jag har något slags järnfel. Jag ska dock försöka göra ett seriöst försök att besvara ditt rejält twistade påhopp. För det är svårt att tolka som något annat - än ett påhopp alltså.

Om någon fibblar i line-up, det kan vara hogga vågor eller klanta sig så det är farligt. Då är det jäkligt viktigt att fibblaren får veta det omgående. I synnerhet om det handlar om att utsätta andra för fara.

1) Utsatte jag någon för fara?????? Jag fick en shortboardbräda mer eller mindre i huvudet denna dag. Shortboardaren i fråga bad om ursäkt och jag sa - och menade - att det var cool. Samma broder var dessutom jäkligt trevlig på line up - tjoade och var allmänt social. Ingen blöjattityd där. Hade han fibblat mer så hade jag lite artigt förklarat att han kanske borde sätta sig lite mer ute på sidan eller på ett annan peak med ännu mer plats, men som sagt det var allt annant än crowded och alla kan fibbla nån gång.

2) Hoggande jag vågor?
Jag tror jag tog 10-15 vågor på ca 2 timmar. Det var många fina set som jag struntade helt i. Jag satt flera ggr och snackade med andra surfare på line up. Jag vet inte hur många vågor man får ta i din värld innan man uppfattas som en hog. Men jag har otroligt svårt att se hur jag skulle kunna ha varit i närheten av hoggeri denna dag.

Däremot missade jag ovanligt många vågor jag paddlade på. Jag hade en mindre och rankare bräda än jag är van vid och fick inte riktigt till det balansmässigt. Eftersom jag paddlar längre ut på SUP än på short board ropade jag ofta GO GO GO! när jag insåg att jag inte skulle plocka vågen. Så gör jag även när jag surfa på mindre brädor och utan paddel. I min värld tillhör det surfettikett att signalera och hjälpa till.

2) Tjohade hela tiden? Är det mot ettikett att vara glad på line-up. När jag ser någon ta en bra våg tjoar jag ganska ofta. Det är en del av stoket. Kul nog var jag inte ensam om det denna dag. Trot eller ej, men det var faktiskt några som körde short board som också tjoade och var glada, även när jag fick en fin våg. Sorry men detta har inte med vad vi - jag och andra - använder för bräda att göra - det har med dig att göra. Trist och höra att du och din polare satt och surade.

Dessutom brukar jag tjoa och ropa när det kommer fina set. Förutom stoke är detta också för att hjälpa till. I synnerhet när man SUPar ser man ofta setten tidigare och bättre. Att ropa ut set ingår i min definition av surf ettiket. Det kan man väl ändå inte bli sur på.

4) Nästan lemlestade jag din polare???
Jodå. På de två timmarna fibblade jag i en take off så pass att jag sköt iväg brädan när jag trillade (det var jag som redan skrivet inte ensam om). Jag såg din polare och rykte åt mig leachen för att minimera sannolikheten att min bräda skulle nå honom. Den var nära och jag frågade om han var ok. Han nickade och paddlade ut. Det här hade varit ett otroligt bra tillfälle att uttrycka sitt ogillande. Jag paddlade nära honom och troligen dig flera ggr efter detta för att kolla av hur ni hade det. Visst var ni ganska tysta, men folk har ju rätt att ha olika personligheter, vissa tjoar och är glada, andra mer tystlåtna. Ingen gång var det någon av er som yttrade ett endasta ord av ogillande. Jag tycker det är skitbilligt att inte kunna kommunicera ansikte mot ansikte utan i stället skriva ett tvistat skitinlägg på konfen "måttet rågat", "lämlästa", "respektera Torö"... snacka om att ta i.

4) Respektera Torö och känna av stämningen????
Jag började surfa 1986. Surfade på Torö från första början. Vintern 1987 hängde jag med bland andra Janne Eksted på Lantzarote och surfade La Santa dagligen. Jag skrev ett Torörepportage tidigt 1990-tal som då publiceraes i Åka Skidor. På den tiden hade jag en Mark Angel 6'3a. Grym bräda!!! Jag VET att Torö är ett spot med en historia. Jag VET att vissa människor gärna delar in världen i vanliga och ovanliga.... till exempel brädor. Jag TYCKER det vore otroligt tråkigt om stämningen på Torö blev tryckt och tråkig i stället för 200% stoke och gemenskap. När jag är på line up, på väg ut till line up, eller på väg in från, då försöker jag göra mitt bästa för att sprida god mana, på Torö och på andra spots (oftast Hawaii där jag är nästan varje vinter).

Dan före nyår var det väl? Vi var under 10 på vattnet som mest. Merparten av tiden jag var ute var vi nog snarare 5. Helt klart en bästa peak när de lite större seten kom. Jag höll mig lite ovanför den och försökta droppa in precis ovanför för att få ordentlig fart och lite vägg att surfa. Trevlig stämning tyckte jag, möjligen med undantag av de två lite tystlåtna grabbarna som satt närmast mig. Jag sökte som sagt ögonkontakt med er två flera gånger och visst var ni lite tysta, men inte heller några signaler på att ni satt och surade. Vinden la sig allt mer och det var ju riktigt fint emellanåt. Väldigt många vågor i förhållande till antalet surfare. Fanns så alla kunde få ordentlig utdelning. Jag var ute ca 2 timmar. Minst en fjärdedel av den tiden ägnade jag åt att paddla runt min kompis som provade på SUP för första gången. Han hade rejäla balansproblem och höll långt avstånd till alla surfare. Han plockade inte en våg utan kämpade med att få in balansen på utsidan.

Jag vill genuint be om ursäkt om jag skapade någon slags oharmoni för någon annan medmänniska och medsurfare där ute. Jag hatar både hogs och kooks. Är på andra line-ups och i andra crowds känd som en surfare som skapar bra stämning och gillar att släppa vågor till andra. Visst tjoar jag, visst har jag grymmt skoj och försöker välja mina vågor med omsorg. Visst blir jag ledsen om någon annan inte har skoj. Visst blir jag ännu ledsnare om det är på grund av mig.

Nästa gång någon upplever att någon gör fel på line up (oavsett redskap) kan väl denna någon ta sig i kragen och berätta det på plats. Då minskar risken både för olyckor och dålig stämning radikalt. Det finns ju dessutom en massa surfare som inte är på forum som dessa. DET TILLHÖR GOD SURF ETIKETT att säga till på plats, snarare än att skriva inlägg som det som inleder denna tråd.

OK, nu har jag väl säkert provocerat en hel radda stenhårda super coola dudes som identifierare sig som short board rippers och drar hårda gränser mellan dylika och alla andra. Bic-bräd-nödar, NSP-surfare, long board-kooks, SUP-surfare och getbåt-paddlare är självfallet idioter, för att inte tala om vind och kitesurfare. Jag kommer säkert få hur mycket som helst på käften för att jag liksom inte erkänner hur otroligt kookig jag är som tycker SUP är bland det roligaste som hänt i surfvärlden på många många år.

På mig bara.

Själv tänkte jag avhålla mig från fler inlägg i denna tråd. Roligare att sprida stoke i stället för att tjafsa med en massa... ja vad man nu vill identifiera sig som. Nu ska jag gå och shapa klart min 9 år gamla dotters bräda (yes hon surfar, med och utan paddel, lång och kort bräda).

Gott nytt surfår på er alla!!

/Jesper B

PS: Har man grymma problem med mig och kanske vill snacka mindre offentligt - släng iväg ett pm istället, eller slå en pling 0733-169000.

Logga in för att svara
#26470 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Jesper även om man kan tycka att SUP ser lite töntigt ut i mina ögon så gillar jag ditt svar och attitude. Stay stoked - kom å hälsa på oss i Uppland vet jag,
//Gaz;)

Logga in för att svara
#26471 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

SUP ar ju Lairds fel.

Har har ni en timeline:

Laird borjar bli gammal o orkar inte paddla langre = tow in

Laird borjar towa - alla andra borjar towa.

Kidsen rojer battre an Laird.

Laird blir lessen

Laird hittar pa SUP

Kidsen blir battre an Laird pa SUP

Vad kommer nu Laird hitta pa?

Det finns aven andra Laird floppar som kan diskuteras nedan.

(Hydrofoils, Paddleboards, Vindsurfing generellt)

Jorgen skulle paddlat fram till Jesper brusat upp kanske halvslangt nagra kaftsmallar o Jesper kunde fatt riktigt anvadning for paddeln. Ni ar fullvuxna man kom igen nu lat oss fa se en clean uppgorelse pa stenstrand nasta sydliga swell.

500 pa Jesper

Logga in för att svara
#26472 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ja jag vet att Hawianerna SUPADE i hundratlas ar innan Laird satte sina oxbow fingrar i konceptet o borjade trycka ut pop outs.

Vad kommer harnast?

Logga in för att svara
#26474 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Som jag skrev: Folk ska få surfa vad de vill. Hur de vill.
Men - med en överlägsen bräda för att ta vågor tidigt kanske man ska välja tomma peakar när det finns?
Jag ger dig rätt i en sak: Jag borde tagit detta direkt med dig. Men det var kallt i vattnet och jag hade inte ork att paddla över till andra sidan, sen var du i vattnet när jag klädde på mig. Gör det nästa gång.

Logga in för att svara
#26475 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

STJ
graphgraph

Är det här händelsen illustrerad?
surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=26374&catid=2

hehe ser ju faktiskt rätt kul ut i så fall på något sätt. Var där tidigare på morgonen samma dag, var ok men kan tänka mig att det var lite renare på eftermiddagen.

Logga in för att svara
#26477 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

På nätet är alla buttra och kantiga. I vattnet är (nästan) alla stoked och glada. Som ni redan sagt, ta det på plats nästa gång. Delad glädje är dubbel glädje och man surfar väl för att ha kul...

Logga in för att svara
#26479 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Hur långt ut låg han egentligen, om du inte kunde snacka med honom i vattnet?
Om han nu tog era vågor kunde du ju ropat när susade förbi och skrek "jipiii"...

Ja jag e dryg idag.

Logga in för att svara
#26480 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Alltså det är ju inte så kul att få en bräda i huvet, speciellt inte om det är nån annans ..

Men är det ändå inte en viss skillnad på att få en STOR longboard eller en ännu större SUP i huvet?

Klarar man inte att hålla i sin bräda i alla situationer bör man kanske inte surfa nära andra surfare.

Verkar som vissa surfare, longboardåkare och supare inte klarar detta.

Det kommer aldrig gå att undvika kollisioner helt inom surfing, men en viss självinsikt bör ju faktist krävas helst utan att man ska behöva hojta sig hes och bråka/prata folk till rätta vareviga surfsession.

Logga in för att svara
#26495 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Lite OT, men jag tycker det ar vanligare att shortboardare ligger helt fel, for langt in, och skapar farliga situationer, an att longboardare faktiskt tappar bradan och ar nara att skada nagon. Visst hander det att jag tappar min longboard, nu nyligen for att man haft solskyddsfaktor pa handerna.

Klart man skall respektera och inte plocka allt om det ar sa att man har en storre brada, dock ar manga longboards "perfomance" och ger inte sa mycket mer fordel i paddling jmf med en fish eller liknade.

Naval, det blaser howling off/cross-shore f.t, fick en del fina vanstrar dock for nagra timmar sen, pa min longboard da!

Logga in för att svara
#26502 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

ErikG skrev:

Klarar man inte att hålla i sin bräda i alla situationer bör man kanske inte surfa nära andra surfare.

Måste säga att man tar åt sig lite som "beginner" när du skriver som du gör. Om det bara finns ett par bryt som funkar en dag och det är fullt med folk ute blir man redan nervös och försöker hålla sig undan, men var ska man lära sig surfa om inte i vattnet? Alla har väl vart nybörjare och trillat av brädan på varje ride liksom?

Jag är jävligt glad att jag har tagit mig förbi den nivån där man tar vågor och ramlar av i takeoffen och sabbar för dom andra, för man kände sig rejält i vägen..

Jag är säker på att dom flesta gör vad dom kan för att hålla i brädan så den inte träffar någon i huvet, men händer det så händer det..

Logga in för att svara
#26503 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

oj jäklar vad fel det blev med citeringen..

Logga in för att svara
#26504 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

HAHA! Du får mycket skit nu, Jeppe!

Så är det när man är en uåtriktad, stokad "agent of change". Bara älskar dina inläggsessäer.

Bara så ni vet alla "glin" där ute. Jeppe är legend i min bok! Alltid på, alltid sugen, alltid positiv och evigt ung!

Ta med dig SUP-prylarna nästa gång du är i VBG så skall jag och några andra glada 60-talister visa dig några perfekta SUP-ställen.

Ni andra som gick i blöjjor när vi upptäckte och surfade de bryt som ni idag claimar som era. Spänn av!

Gott Nytt år ALLA! Hoppas ni får all surf ni förtjänar under 2008.

Logga in för att svara
#26506 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -4

JonasS
graphgraph

Äh. Kom igen nu ...

1: Att longboardare/supare snattar vågor är knappast något nytt fenomen, men sunt förnuft från allas håll brukar ju räcka för en trevlig stund i vattnet.
2: Att trilla på första vågen är inte heller det något nytt fenomen. Har hänt garanterat alla minst en gång, och kommer garanterat att fortsätta hända. Tror knappast folk ställer in siktet på "lemlästning" innan de paddlar ut men ibland blir det nära. Olyckor händer så att säga.
3: Att "tjoa oavbrutet hela tiden" är definitivt inget nytt fenomen, men tyvärr ganska ovanligt på Torö. Att klaga på det är som att be folk hålla käften när favoritlaget har gjort mål. Det finns ju liksom inte. Tjoeriet är ju något positivt för i h-lvete.

Jag träffade SUP-Jesper på juldagen. Bara han och jag i vattnet och det var ruggigt trevliga 45 minuter. Första gången jag ser människan och han lånar ut sin SUP till mig så jag själv fick testa på. Kan inte säga att jag blev frälst då jag inte ens kom upp på skiten men det var ju onekligen en trevlig gest från en riktigt trevlig person. Som jag precis skrev: Äh. Kom igen nu ...

Logga in för att svara
#26515 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Kat skrev:
ErikG skrev:

Måste säga att man tar åt sig lite som "beginner" när du skriver som du gör. Om det bara finns ett par bryt som funkar en dag och det är fullt med folk ute blir man redan nervös och försöker hålla sig undan, men var ska man lära sig surfa om inte i vattnet? Alla har väl vart nybörjare och trillat av brädan på varje ride liksom?

Jag är jävligt glad att jag har tagit mig förbi den nivån där man tar vågor och ramlar av i takeoffen och sabbar för dom andra, för man kände sig rejält i vägen..

Jag är säker på att dom flesta gör vad dom kan för att hålla i brädan så den inte träffar någon i huvet, men händer det så händer det..

Hur många mil kust finns det i Sverige? Som absolut nybörjare behöver man ju inte de bästa vågorna, lämna dessa ställen till de som redan lärt sig surfa, varför inte?

Att surfa handlar kanske om att tänja sina gränser ibland men sker det på bekostnad av andra människors kroppar och brädor är man def ute och cyklar!

Logga in för att svara
#26516 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nekons skrev:
HAHA! Du får mycket skit nu, Jeppe!

Så är det när man är en uåtriktad, stokad "agent of change". Bara älskar dina inläggsessäer.

Bara så ni vet alla "glin" där ute. Jeppe är legend i min bok! Alltid på, alltid sugen, alltid positiv och evigt ung!

Ta med dig SUP-prylarna nästa gång du är i VBG så skall jag och några andra glada 60-talister visa dig några perfekta SUP-ställen.

Ni andra som gick i blöjjor när vi upptäckte och surfade de bryt som ni idag claimar som era. Spänn av!

Det är säkert jättekul med Sup om man tycker det och Jeppe är säkert en jättetrevlig prick och en gammal legend osv osv.

Tråkigt om då en sån gammal surfräv inte kan hålla i sin bräda. Om nu så skulle vara fallet?
Bättre att ta det i vattnet som nån annan skrev.

Tråkig tråd men kanske nödvändig??

Logga in för att svara
#26537 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

âterigen blir jag lurad av titeln pâ trâden. Jag tänkte ut värsta inlägget om hur roligt jag har när jag Sup:er, alla tokerier som man utsätter andra för mm osv. Men vad händer sedan? Inlägget handlar om en bräda större an Gotlandsfärjan. Jag slänger snopet mina (enligt min smak) roliga anekdoter i den överfyllda papperskorgen och bestämmer mig for att istället dela med mig av mina asikter om detta âbäke till bräda.

OK, trots att jag efter mina 2+ âr som surfare utan segel, och fortfarande inte tillhör de som rippar Torö direkt sâ mâste jag nog ändâ tillstâ att SUP ser ut att vara jäkligt lângt ifrân surfing. Mer som att stâ upp i en havskajak med en överdimensionerad âra fran typ Venedigs Gondoler.
Precis som den där snubben pâ Udden som jämt kommer âkande med sin vindsurfingbräda alldeles för nära utan att ha nâgon koll över huvud taget sâ bör de som kör SUP tänka pâ att de inte kan svänga sâ bra och därför hâlla sig pâ säkert avstând till andra surfare. Det trycker jag vem som helst borde fatta.

Däremot gillar jag folk som tjoar och pâ andra sätt delar med sig av sin Stoke. Och jag vet fâ andra som gör detta sâ bra som just Jesper B.

Nej, nu ska jag ta mig en sup... den drickbara alltsâ.

Logga in för att svara
#26539 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

nekons skrev:

ahahahahahaha:lol:

Logga in för att svara
#26540 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Daniel skrev:
Visst hander det att jag tappar min longboard, nu nyligen for att man haft solskyddsfaktor pa handerna.

Vilken skyddsfaktor hade du? Och var det kräm, spray eller oljeform?

Logga in för att svara
#26541 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

JonasS skrev:
Äh. Kom igen nu ...
Som jag precis skrev: Äh. Kom igen nu ...

Ja för fan JAG ÄR PÅ! Men vad exakt är det jag ska göra?

Logga in för att svara
#26542 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jesper B skrev:
SUP är skitkul!

Det var jag som var ute och surfade tillsammans med dig och ca 5 andra surfare häromdagen. Jag blir såååå otroligt trött när jag läser ditt inlägg. Att jag ens orkar skriva en kommentar är väl för att jag har något slags järnfel. Jag ska dock försöka göra ett seriöst försök att besvara ditt rejält twistade påhopp. För det är svårt att tolka som något annat - än ett påhopp alltså.

Om någon fibblar i line-up, det kan vara hogga vågor eller klanta sig så det är farligt. Då är det jäkligt viktigt att fibblaren får veta det omgående. I synnerhet om det handlar om att utsätta andra för fara.

1) Utsatte jag någon för fara?????? Jag fick en shortboardbräda mer eller mindre i huvudet denna dag. Shortboardaren i fråga bad om ursäkt och jag sa - och menade - att det var cool. Samma broder var dessutom jäkligt trevlig på line up - tjoade och var allmänt social. Ingen blöjattityd där. Hade han fibblat mer så hade jag lite artigt förklarat att han kanske borde sätta sig lite mer ute på sidan eller på ett annan peak med ännu mer plats, men som sagt det var allt annant än crowded och alla kan fibbla nån gång.

2) Hoggande jag vågor?
Jag tror jag tog 10-15 vågor på ca 2 timmar. Det var många fina set som jag struntade helt i. Jag satt flera ggr och snackade med andra surfare på line up. Jag vet inte hur många vågor man får ta i din värld innan man uppfattas som en hog. Men jag har otroligt svårt att se hur jag skulle kunna ha varit i närheten av hoggeri denna dag.

Däremot missade jag ovanligt många vågor jag paddlade på. Jag hade en mindre och rankare bräda än jag är van vid och fick inte riktigt till det balansmässigt. Eftersom jag paddlar längre ut på SUP än på short board ropade jag ofta GO GO GO! när jag insåg att jag inte skulle plocka vågen. Så gör jag även när jag surfa på mindre brädor och utan paddel. I min värld tillhör det surfettikett att signalera och hjälpa till.

2) Tjohade hela tiden? Är det mot ettikett att vara glad på line-up. När jag ser någon ta en bra våg tjoar jag ganska ofta. Det är en del av stoket. Kul nog var jag inte ensam om det denna dag. Trot eller ej, men det var faktiskt några som körde short board som också tjoade och var glada, även när jag fick en fin våg. Sorry men detta har inte med vad vi - jag och andra - använder för bräda att göra - det har med dig att göra. Trist och höra att du och din polare satt och surade.

Dessutom brukar jag tjoa och ropa när det kommer fina set. Förutom stoke är detta också för att hjälpa till. I synnerhet när man SUPar ser man ofta setten tidigare och bättre. Att ropa ut set ingår i min definition av surf ettiket. Det kan man väl ändå inte bli sur på.

Jodå. På de två timmarna fibblade jag i en take off så pass att jag sköt iväg brädan när jag trillade (det var jag som redan skrivet inte ensam om). Jag såg din polare och rykte åt mig leachen för att minimera sannolikheten att min bräda skulle nå honom. Den var nära och jag frågade om han var ok. Han nickade och paddlade ut. Det här hade varit ett otroligt bra tillfälle att uttrycka sitt ogillande. Jag paddlade nära honom och troligen dig flera ggr efter detta för att kolla av hur ni hade det. Visst var ni ganska tysta, men folk har ju rätt att ha olika personligheter, vissa tjoar och är glada, andra mer tystlåtna. Ingen gång var det någon av er som yttrade ett endasta ord av ogillande. Jag tycker det är skitbilligt att inte kunna kommunicera ansikte mot ansikte utan i stället skriva ett tvistat skitinlägg på konfen "måttet rågat", "lämlästa", "respektera Torö"... snacka om att ta i.

Jag började surfa 1986. Surfade på Torö från första början. Vintern 1987 hängde jag med bland andra Janne Eksted på Lantzarote och surfade La Santa dagligen. Jag skrev ett Torörepportage tidigt 1990-tal som då publiceraes i Åka Skidor. På den tiden hade jag en Mark Angel 6'3a. Grym bräda!!! Jag VET att Torö är ett spot med en historia. Jag VET att vissa människor gärna delar in världen i vanliga och ovanliga.... till exempel brädor. Jag TYCKER det vore otroligt tråkigt om stämningen på Torö blev tryckt och tråkig i stället för 200% stoke och gemenskap. När jag är på line up, på väg ut till line up, eller på väg in från, då försöker jag göra mitt bästa för att sprida god mana, på Torö och på andra spots (oftast Hawaii där jag är nästan varje vinter).

Dan före nyår var det väl? Vi var under 10 på vattnet som mest. Merparten av tiden jag var ute var vi nog snarare 5. Helt klart en bästa peak när de lite större seten kom. Jag höll mig lite ovanför den och försökta droppa in precis ovanför för att få ordentlig fart och lite vägg att surfa. Trevlig stämning tyckte jag, möjligen med undantag av de två lite tystlåtna grabbarna som satt närmast mig. Jag sökte som sagt ögonkontakt med er två flera gånger och visst var ni lite tysta, men inte heller några signaler på att ni satt och surade. Vinden la sig allt mer och det var ju riktigt fint emellanåt. Väldigt många vågor i förhållande till antalet surfare. Fanns så alla kunde få ordentlig utdelning. Jag var ute ca 2 timmar. Minst en fjärdedel av den tiden ägnade jag åt att paddla runt min kompis som provade på SUP för första gången. Han hade rejäla balansproblem och höll långt avstånd till alla surfare. Han plockade inte en våg utan kämpade med att få in balansen på utsidan.

Jag vill genuint be om ursäkt om jag skapade någon slags oharmoni för någon annan medmänniska och medsurfare där ute. Jag hatar både hogs och kooks. Är på andra line-ups och i andra crowds känd som en surfare som skapar bra stämning och gillar att släppa vågor till andra. Visst tjoar jag, visst har jag grymmt skoj och försöker välja mina vågor med omsorg. Visst blir jag ledsen om någon annan inte har skoj. Visst blir jag ännu ledsnare om det är på grund av mig.

Nästa gång någon upplever att någon gör fel på line up (oavsett redskap) kan väl denna någon ta sig i kragen och berätta det på plats. Då minskar risken både för olyckor och dålig stämning radikalt. Det finns ju dessutom en massa surfare som inte är på forum som dessa. DET TILLHÖR GOD SURF ETIKETT att säga till på plats, snarare än att skriva inlägg som det som inleder denna tråd.

OK, nu har jag väl säkert provocerat en hel radda stenhårda super coola dudes som identifierare sig som short board rippers och drar hårda gränser mellan dylika och alla andra. Bic-bräd-nödar, NSP-surfare, long board-kooks, SUP-surfare och getbåt-paddlare är självfallet idioter, för att inte tala om vind och kitesurfare. Jag kommer säkert få hur mycket som helst på käften för att jag liksom inte erkänner hur otroligt kookig jag är som tycker SUP är bland det roligaste som hänt i surfvärlden på många många år.

På mig bara.

Själv tänkte jag avhålla mig från fler inlägg i denna tråd. Roligare att sprida stoke i stället för att tjafsa med en massa... ja vad man nu vill identifiera sig som. Nu ska jag gå och shapa klart min 9 år gamla dotters bräda (yes hon surfar, med och utan paddel, lång och kort bräda).

/Jesper B

PS: Har man grymma problem med mig och kanske vill snacka mindre offentligt - släng iväg ett pm istället, eller slå en pling 0733-169000.

Tjena Jeppe!!!

Om du bara fick välja tre ord, hur skulle då du sammanfatta detta inlägg...?

Logga in för att svara
#26547 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

nekons skrev:

Logga in för att svara
#26548 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

nekons skrev:

Logga in för att svara
#26549 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
Jesper B skrev:
SUP är skitkul!

2) Hoggande jag vågor?

På mig bara.

/Jesper B

Tjena Jeppe!!!

Om du bara fick välja tre ord, hur skulle då du sammanfatta detta inlägg...?

OK, en mening då!?

Logga in för att svara
#26555 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

fick en bra bild på dig i vintras jeppe

Logga in för att svara
#26558 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

JohanBTZ skrev:
fick en bra bild på dig i vintras jeppe

Det låter JÄTTE SPÄNNANDE !!!!!

Brukar du komunicera med en enda person via trådarna eller? Eller är det för alla ??? Då borde du ju skriva: "fick en bra bild på jeppe i vintras gott folk"

Då kan du väl slänga fram den bilden också på samma gång knak knak.. AHA NU FATTAR JAG! Det är ingen sån bild.... som man kan visa.... det är ingen surfbild utan..... ok ....jag ber härmed om ursäkt!

tack.

Logga in för att svara
#26622 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

crazynick
graphgraph

ok lite sent inlägg nu kanske. men jag var där den dagen. och utan att ha läst denna tråd var min uppfattning av den dagen såhär:

två supare i vattnet, varav en inte tog några vågor. den andre som plockade vågor var för det första mkt trevlig och hälsade på alla. han låg iofs 20 meter ut, helt sant, men för det andra lämnade han MKT ofta vågor så att vi på insidan kunde ta dem. kände inte att han snodde en enda våg fast att jag låg i närheten ganska mycket. som han själv säger, han skrek go go go så man visste att han lämnade. för det tredje tyckte jag tjoandet skapade grym stoke! var ju en bra dag!

fattar inte hur du, jorgenl, kan ha så sjukt annorlunda uppfattning.

get real och var inte så jävla rädd för nya grejor!

Logga in för att svara
#26626 Svar: SUP - inte så jäkla kul 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Tänker faktiskt inte uttala mig om SUP förrän jag provat. Jesper är en trevlig kille, känner honom sedan förr. Känns som så många har en massa åsikter på nätet, men vet så lite (min åsikt).

Förövrigt så tycker jag att krig och fred är bara skit!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!