|
#26325 |
Costa Rica, söker tips om resmål och annat? 17 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej,
Ännu en tråd (jag vet att det är tjatigt) med frågor om Costa Rica.
Planen är 3 veckor i mars men frågorna handlar mer om vart i Costa Rica. Mal Pais området är väl givet, frågan är om man blir rastlös på tre veckor där och ska försöka dela upp resan med en vecka i antingen Tamarindo eller Jaco/Playa Hermosa?
Någon som har erfarenhet av alla tre platserna? Vi är två par som åker och vi är inte längre 18 år och söker party heller, jag surfar och andra paret vill lära sig. Jag är beredd att offra de allra bästa vågorna med jobbig access mot enkel access och nybörjarvågor pga resesällskapet (men självklart vill man inte ha halva planetens befolkning på samma våg heller men detta går ju knappast ihop).
Vad säger ni som varit där, behöver man bil? Det mesta man läser om CR verkar rekommendera att man tar en hyrbil för att ta sig till orterna. Vad är alternativen? Om det bara blir Mal Pais i tre veckor, har man ändå nytta av bil? Eller tjänar man på att ta sig från flyget på annat sätt i det fallet? Om vi delar Mal Pais och någon av de andra, då är det nästan krav på att köra bil emellan eller?
Någon som har tips på hotell? Hittar mest "surfcamps" och liknande, damerna i sällskapet är inte speciellt sugna på det utan vill gärna ha lite mer upscale än så.
|
|
|
|
|
#26329 |
Svar: Costa Rica, söker tips om resmål och annat? 17 år, 4 månader sen |
|
hej! finns mycket att välja mellan i mal pais. vet att några föredrar brunella i santa teresa.. jag gillar tranquilo som ligger i playa carmen precis bredvid santa teresa trevliga ställen båda två
jag personligen tycker att jacó är ett rövhål men det är värt ett snabbstopp för att köpa brädor. tamarindo har jag ingen erfarenhet av däremot älskade jag dominical men det är kanske ingen optimal nybörjarvåg plus att det är ett helvete att ta sig dit från mal pais.
hoppas att du fick lite mer insikt och ha en grym resa!
/pärlan
|
|
|
|
|
#26336 |
Svar: Costa Rica, söker tips om resmål och an 17 år, 4 månader sen |
|
håller med föregående inlägg. ett måste är ju santa teresa, men om de andra vill lära sig är nog tamarindo ett bra val, bra boende nära stranden och lätta vågor. tamarindo brukar inte plocka in lika stort swell som resten av västkusten så det är ju också ett plus för nybörjarna. brukar kunna vara mycket folk på stranden och i vattnet, men det är bara att paddla över floden precis bredvid så är det stor skillnad. har bott på cocodrilo och det var riktigt bra, drivs av en fransk familj vars söner båda är grymma surfare. dock är tamarindo ett turistställe med allt bajs som kommer med det, MASSA droger, det får ni iofs dras med överallt i costa rica, men jaco och tamarindo är nog värst på den fronten. lite kul är att det kan dyka upp krokodiler i line-upen... inget jag såg men det var nån stackars snubbe som försvann längre in längs floden när vi var där...
|
|
|
|
|
#26339 |
Stoke: 11 |
|
Finfina hus på hela kustremsan kan bokas av Margoth på www.playacarmen.net till helt ok priser!! Kolla även in urvalet på hemsidan. Men Santa Teresa är verkligen det som gäller!!! Inget snack. Stranden är dessutom 1000ggr vackrare och sen är det väl mest ervbryt i Mal Pais?!
Gör er själva en tjänst o skippa de andra hemska amerikakolonierna.
|
|
|
|
|
#26341 |
|
|
|
|
|
#26359 |
|
Tack för alla svar!
Någon som har något tips angående hyrbil? Om man skippar dom andra och enbart åker till Mal Pais i tre veckor, har man någon nytta av en hyrbil då? Är det värt att ta hyrbil tre veckor som mest kommer att stå förmodligen eller har man nytta av den runt i kring Mal Pais?
|
|
|
|
|
#26457 |
|
man kan hyra fyrhjulingar för en slant där nere.. och dem räcker gtt och väl för att kika runt i omgivningarna.. typ vattenfallen i montezuma, åka till banken i cobanó etc. så om du bara ska chilla i mal pais känns en hyrbil rätt onödigt!
fan får ännu mer resfeber när jag skriverdet här.. sticker ner på fredag
|
|
|
|
|
#26662 |
|
Annika skrev:
Finfina hus på hela kustremsan kan bokas av Margoth på www.playacarmen.net till helt ok priser!! Kolla även in urvalet på hemsidan. Men Santa Teresa är verkligen det som gäller!!! Inget snack. Stranden är dessutom 1000ggr vackrare och sen är det väl mest ervbryt i Mal Pais?!
Gör er själva en tjänst o skippa de andra hemska amerikakolonierna.
Tack för tipset om Playacarmen! Måste bara fråga om du råkar veta hur hon tjänar pengar på det? Hon är jättehjälpsam och bokar precis allting men sedan när man ska betala så går man direkt till "källan" eller vad man ska kalla det. Jag hoppas hon får en del av kakan på något vis?
|
|
|
|
|
#26664 |
|
Hur menar du? Oftast ska man betala in deposition till henne direkt via banköverföring eller Western Union... Betalar du direkt så får hon garanterat en provision av "källan" efteråt. Hon är en business woman!
Var ska ni bo?
|
|
|
|
|
#34622 |
Svar: Costa Rica, söker tips om resmål och annat? 17 år sen |
Stoke: 33 |
|
Det finns inga priser på sidan eller?? Verkar vara riktigt nice boende annars!!
|
|
|
|
|
#34625 |
|
Inga priser men skicka bara ett mail. Väldigt hjälpsamma och dom kan säkert hitta det boende du är ute efter!
|
|
|
|
|
#34626 |
Stoke: 33 |
|
Okey najs!! Du har vart där nu eller? Vad har du att säga om det??
|
|
|
|
|