|
#26125 |
En bra fish? 17 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Är sugen på att köpa en fishbräda och hade uppskattat lite råd och tips.
Gjorde en snabb research på nätet å fastnade för nords fish, ngn som har eller testat den får gärna dela med sig av sina erfarenheter.
Thanx
D
|
|
|
|
|
#26127 |
Svar: En bra fish? 17 år, 4 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Du får börja med att avgränsa dig lite. Begreppet fish är ganska urvattnat nuförtiden!
Jag kör en Quadfish 5'8"x 20,5? från Rainbow i San diego med shape av Rich Pavel, en thrusterfish 510x19,25x2,25(egentligen ingen fish utan en bred shortboard?) av märket Nev från Dean Geraghty i Kapstaden och sen några hemmabyggen som kanske också kan klassas in som fish eller rocket fish.
Räknar du en 80-tals Hurley twinfin som fish? Har en sån också. Den är snabb och superlös med ett extrem v i tailen. 5'7"???x 20,5" tjocklek? 2.5? eller 2,75"??
Quaden är aningen mer som ett mellanting mellan thruster och twinfin. Twinfin som i twin med stora vanliga fenor inte långa kölfenor ok?
Det dom har gemensamt är mindre motstånd i vattnet känns det som (mittfenan) och ibland i större vågor får man va lite försiktig när man droppar brant och i bottomturnen kan får man vara lite försiktigså man inte tappar greppet.
Ibland bättre droppa diagonalt utan bottomturn.
Pumpa fart är aningen svårare utan mittfena anser jag iallafall, quaden bättre på det än twinfin.
En hel del verkar köra på dom där superfish brädorna från Thailand nuförtiden, har aldrig provat själv.
Många verkar gilla dessa, själv tycker jag dom ser hiskeliga ut.
Utbudet på brädor är ganska dåligt i Sverige tycker jag, vet inte om nån håller med?
Det går ju att importera själv eller bygga det man önskar istället.
Brädor utan mittfena beter sig helt klart annorlunda, men även här finns det undantag beroende på var fenorna sitter, storlek osv osv.
|
|
|
|
|
#26128 |
Stoke: 28 |
|
Vi är några som tycker de är helt gryma, fast jag är inte den bästa surfare i sverige precis
|
|
|
|
|
#26129 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Gazzer skrev:
Vi är några som tycker de är helt gryma, fast jag är inte den bästa surfare i sverige precis
Det låter bra, alltså försök prova många brädor om du/ni har chansen, surfing är ju en väldigt individuell sport och lokala vågor, surfstil, osv osv i all oändlighet bör ju helst matchas av variation på brädor.
Sen kan ju plånbok och utbud sätta stopp på experimentlustan tyvärr..
|
|
|
|
|
#26130 |
Stoke: 1 |
|
Tjena Dennie !
Jag antar att du vill ha en liten lättmanövrerad bräda med mycket flytkraft, dvs inte nödvändigtvis en fish eller?
Isåfall McCoy Nugget 
|
|
|
|
|
#26131 |
Stoke: -1 |
ådén
|
är också sugen på en fish, blivit rekomenderad en sån där superfish men skulle vilja höra fler tips.
är lite sugen på en retro också.........
|
|
|
|
|
#26132 |
|
Låter bra, hade tänkt mig en fish med tre fenor, dvs ingen retro. Ingen som testat nords fish?
|
|
|
|
|
#26135 |
Stoke: 1 |
|
Har kört Nordfishen 6.0 i ett tag nu när det har varit lite mindre, och är sjukt nöjd har kört både twinster å mer en shortboardshapad fish tidigare, men måste säga att Nord fishen är den som har funkat bäst för mej. Men som Erik sa det är individuellt. Men vill du ha en lättsvängd, skojig bräda för småa våger så kör på..
|
|
|
|
|
#26136 |
STJ
|
Tycker de nya nordfisharna ser helt ok ut, annars kan jag rekomendera 7S superfish har precis köpt en 6'3'' och är grymt nöjd. Den är lättpaddlad och lätt att plocka vågor med och man blir direkt ett snäpp bättre surfare med den, i alla fall jämfört med de andra brädor jag haft i sverige.
|
|
|
|
|
#26140 |
|
Pierre skrev:
Jag antar att du vill ha en liten lättmanövrerad bräda med mycket flytkraft, dvs inte nödvändigtvis en fish eller?
Precis, det verkar som om alla är insnöade på att man måste ha fishtail i Sverige! Vad är det för fel på korta eggs, bat-tails, feta shortboards, etc?
Det är ju stor skillnad på olika fishar också, jag har är fish med rätt mycket volym i tailen vilket jag tycker funkar riktigt bra i slöa vågor iom att man inte sjunker igenom så lätt. Jag gillar inte för runda nosar heller med liten noserocker, tycker att dom är svårare att fånga vågor med när det är stökigt.
Så det hänger ju mycket i vilka vågor du kommer surfa mest, hur du surfar och vad du vill ha ut av brädan, helt individuellt alltså.
Jag kommer få hem lite olika brädor i april/maj som det kan finnas möjlighet att testa, fast jag såg att du bor i Malmö..
|
|
|
|
|
#26166 |
Stoke: 15 |
|
Själv diggar jag single fin fish, här är en rackare jag körde på i Costa Rica... 
|
|
|
|
|
#26167 |
Stoke: 15 |
|
Äkta Costa Ricansk single fin fish från vattnet i Mal-Pais 
|
|
|
|
|
#26185 |
Stoke: 17 |
|
the surfing psycho skrev:
Låter bra, hade tänkt mig en fish med tre fenor, dvs ingen retro. Ingen som testat nords fish?
Jag har inte testat Nords fish, men rent måttmässigt verkar den ganska lik min Quad-fish. Jag kommer hem till västkusten imorgon och stannar fram till nyår och då kan du få testa Bluebottles fish både med quads och thrusters. Mer information om brädorna hittar du på http://www.bluebottlesurfboards.com
/Jonas
|
|
|
|
|
#26187 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Har precis fatt overta en Channel Island retrofish 6.3 x 20 x 2 5/8 med fasta keelfins fran Limpan. Ar jattenojd, skitkul att surfa med, som en liten tjock raket. Den ar fn med i Marocko och funkar iaf 1 1/2 gubbe Anchor Point men dar gar nog gransen. Den har liten entry / tail rocker vilket gor den grymmt snabb. I kombination med en langre brada/ gun och du har ett perfekt resesallskap (men hellre avtagbara fenor ) 
|
|
|
|
|
#26190 |
Stoke: 49 |
|
Provade faktiskt en Nord 6'2 fish (njae, egentligen mer en knubbig short board med swallow tail) idag på Torö. Har inte surfat brädor på under 6'8 på bra länge. Höll väl bara på en dryg kvart och tog bara två vågor, men den kändes så där intiutivt skön som bra brädor ska göra första gången.
Bara mina 2 öre...
God fortsättning!
Jesper B
|
|
|
|
|
#26211 |
Svar: En bra fish? 17 år, 3 månader sen |
|
Tack för tipsen, jag har bestämt mig för nords fish.
|
|
|
|
|