Facebook data

1
Rekomendera din favorit
#2540 Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Jag undrar om det är någon som har ett bra tips till en ny fish. Har åkt rent för mycket longboard ett tag och tänkte skaffa mig något mindre. hade en äldre variant, men den blev skrot i helgen.....he he...sten botten har den tendensen. väger tyvärr en hel del och behöver lite volym. 180 lång och 93 kg. finns så många att välja på. någon som har en favorit som ni kan rekomendera???
 
Logga in för att svara
#2544 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen  

robban

Jag kan reka en Lost fish av matt "mayhem" biolos, jag har en 5'8 roundnose med wings och fet swallowtail, jag är 184 å väger 87 kilo så du bör ha en 5'10 eller 6'0. Min har glassed twin fin och en fcs trailing fin, så jag brukar byta den efter storleken på vågorna. Det är en superrolig bräda om du gillar en svängig bräda.
 
Logga in för att svara
#2548 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Tack för tipset robban. ska kolla in den:)
Fler som har tips?
 
Logga in för att svara
#2550 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

Jag kör på en Nord fishstyle 6'6 och jag gillar den skarpt, skulle iofs ljuga om jag sa att jag har kört på jättemånga andra brädor för det har jag inte, men den svänger bra och är lätt att fånga vågor med. De andra brädor jag har kört på är lite longboards och korta bicbrädor och någon enstaka annan kortis.
 
Logga in för att svara
#2551 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

Stoney
Inlägg: 549
graphgraph
offline

Ja just, jag är 194 cm och väger ca 87 kg.
 
Logga in för att svara
#2553 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

if you get a fish, it should be shorter than you or else you might as well get a funboard
 
Logga in för att svara
#2554 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Staffan
Inlägg: 105
graphgraph
offline

Jag kan rekomendera Channel Island M13. Läs om den här: cisurfboards.com/surfboards.asp Den är enligt CI mest all-round av alla deras brädor, både vad det gäller vågstorlek och surfarens förmåga. Duktiga surfare beställer en liten och kör den som ngn form av fish, nybörjare beställer en större som då funkar nästan som en funboard. Jag har en 6-2a som jag är jäkligt nåjd med.
 
Logga in för att svara
#2555 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Staffan
Inlägg: 105
graphgraph
offline

Kanske borde tillägga att CI M13 är rätt så långt ifrån en traditionell fish. Mer någon form av shortboard-fish hybrid.
 
Logga in för att svara
#2560 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Frankie
Inlägg: 201
graphgraph
offline

har en nordfish 6,0 som jag är mycket nöjd med, lätt att plocka vågor med och svänger otroligt bra. enda nackdelen är att den kan bli lite "båtig" när det blir väldigt stort om man nu använder den då, annars en bra bräda.
den är för övrigt till salu så hör av dig om du är intresserad!
 
Logga in för att svara
#2561 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 14

cederholm
Inlägg: 1006
graphgraph
offline

Härligt med så mycket respons...tack tack. får se vad som blir inhandlat:cheer:
 
Logga in för att svara
#2585 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

There are alot of people wanting to get fish real big because they are scared of losing paddling ability, I seriously do not recommend doing this. the rocker and lack of outline will make for a board that really doesn't want to turn and turning is generally the difference between intermediate and advanced surfers. Why not just get a funboard that is shorter (which has rocker and a narrower tail?_) if you are scared of losing paddling?

If you want a shortboard, get one, you don't have to get one under-volumed. there are big guy shortboards, easier to ride shortboards and just about every combination you can think of.
 
Logga in för att svara
#2597 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

östanpåbull
Inlägg: 33
graphgraph
offline

En sak att tänka på ifall du tidigare endast surfat longboards, är att dina fötter/knän kommer inledningsvis att släpa i vattnet om du skaffar en fish som är kortare än dig själv.

Man får vänja sig och anpassa paddlingstekniken lite grann, men efter en longboard är en "äkta" fish den bästa brädan för nordiska förhållanden.

Är själv ca 188 lång och väger 86-90kg å min nya GS fish är ca 6'3 å bred och fet som Lappjävelns mamma! Sharkboy kallar väl den en funboard, hehe

s84.photobucket.com/albums/k2/easternbull/
 
Logga in för att svara
#2619 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 7

GZaa
Inlägg: 295
graphgraph
offline

Que onda?

Väldigt intressant att varje gång någon skriver om att köpa bräda så skrivs det hur många svar som helst. Man kanske skulle smyga in andra frågor i brädfrågan kanske får svar på det också.....Vilken bräda är bäst (ska jag verkligen ha mer kahlua än vodka i min white russian), har hört att en fish 6.4 är att föredra (och bara tre isbitar, blir det för vattning annars?) än en 6.8 i svenska vatten??

Nåväl, jag har följt debatten och tagit till mig tips och även formulerat en egen fråga:

Ska köpa ny bräda, en fish något kortare än man själv och ganska bred är det som är grejen alltså? Är 1.69 o väger 57. Vad är då bäst? Har just nu en funboard på 7.4, men vil satsa på något mindre med avtagbara fenor helst, bra för transport eftersom jag har en resa utomsocknes bokad och förmodligen några till. Med andra ord ska den åka med mig vid några tillfällen och jag är trött på att höra svenssons skrika efter en om man har en volvo 740 med sig, så kan någon snäll ge mig tips på en mindre bräda som är bättre och smidigare att ta med sig??

Brädan ska gå att använda i Sverige också. Så guys, bombardera mig med tips!

G
 
Logga in för att svara
#2635 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen  

lappjäveln

Haha Darknezz!!!

Den kom lika snabbt som din morsa din gamle finne!!!
Keep up the pace biatch!!
 
Logga in för att svara
#2636 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

GZaa: de olika svaren beror på olika erfarenheter och preferenser, vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.

Följ bara råden om att brädan skall ha mycket volym så blir det fine, om du nu bestämt dig för en fisk, så är det bara att räkna om din läng i ft, ca 5,55ft, vill du då ha den kortare så är 5'6" måttet du söker.

En riktig white russian är väl tippex och aceton, var det inte så? Självklart dricker damer utan is.
 
Logga in för att svara
#2639 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 7

GZaa
Inlägg: 295
graphgraph
offline

tack Daniel.

Jag har efterhand tänk efter och tagit den mogna slutsatsen att jag bestämmer mig på plats vid köp med brädprånglarens tips och kompisars tips. Ungefär som när man handlar partylinnen

En fisk 5.8 låter väldigt liten, så jag satsar på något större och ungefär lika bred som det jag har nu. Men om vodkan inte stått i kylen, behöver jag ju isbitar...eller?

La Gzduderinna
 
Logga in för att svara
#2643 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

skall du förstöra spriten med vatten?
btw det var 'fem-sex' jag skrev
 
Logga in för att svara
#2648 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 7

GZaa
Inlägg: 295
graphgraph
offline

5.6? Ännnu mindre...är det inte typ det minsta eller finns det mindre brädor för dvärgar? Ursäkta den opolitisk korrekta skämtet.

Allvarligt om du glömt både kahluan o vodkan ute och mjölken stått i påsen eftersom du glömt att sätta in det efter du har handlat den för att inte thaimaten ska bli kall och du måste ju äta den innan du sätter in grejerna i kylen, inte ens då? Lite is?

G
 
Logga in för att svara
#2652 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
Inlägg: 2316
graphgraph
offline

GZaa skrev:
tack Daniel.

Jag har efterhand tänk efter och tagit den mogna slutsatsen att jag bestämmer mig på plats vid köp med brädprånglarens tips och kompisars tips. Ungefär som när man handlar partylinnen

En fisk 5.8 låter väldigt liten, så jag satsar på något större och ungefär lika bred som det jag har nu. Men om vodkan inte stått i kylen, behöver jag ju isbitar...eller?

La Gzduderinna


my fish is 5'8" I am 173 and weigh 73 and it is WAY too big, I agree that the fish may be the best type of wave if you ride a mushy faced wave that still peels sort of fast, if you ride a wave that peels slow, then you want more rocker so you can work the pocket more. I don't care about a certain style. I surf for me and therefore try and choose the best tool for the job. The fish may be it for some waves, but shortboards usually are for most waves, even in sweden. they should just be tweaked a little
 
Logga in för att svara
#2655 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

Lyssna på Sharkie, men tänk på att en kort bräda ger ofta en mindre volym, som kräver mer paddling, och mina erfarenheter säger att tjejer är biologiskt underdimensionerade i de musklerna. Titta bara på de som kör touren, hur snygga är dom? Breda runda sluttande axlar, lår som stockar, allt detta är det som krävs för att surfa en shortboard som tjej. Mitt tips är, försök få låna lite olika typer av brädor, så du känner vad som är rätt för dig!

Jo, är man helt totalt glömsk och allt är ljummet, då kan man få använda is, samma princip som när man är "het" så funkar isbitar bra.

Så, nu tror jag att jag vart sexitsikt nog för idag.
 
Logga in för att svara
#2666 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 6 månader sen Stoke: 7

GZaa
Inlägg: 295
graphgraph
offline

het? Isbit?

Jaja. Jag tror att jag gör så. Tack för alla tips!

G
 
Logga in för att svara
#2675 Svar: Rekomendera din favorit 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

östanpåbull
Inlägg: 33
graphgraph
offline

Sharkboy

När jag rekomenderade en fish för Nordiska förhållanden, borde jag ha tillagt att dom är bättre lämpade för framfotade(frontfooted)surfare som jag.

Till skillnad från thrusters så känns det mycket naturligare att surfa en fish för mig som ofta surfar med tyngdpunkten på främre foten i "svenska" förhållanden. Större cleanare vågor funkar min McCoy helt ok.

Testa å prova olika shapes tills ni hittar det som passar era vågor och er egen still att surfa bäst.

Ha det!
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!