Facebook data

1
Nagon som surfat Gili islands?
#24603 Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Halla! Sitter i Singapore och funderar pa att flyga till Bali for lite surf/dykresa. Mina polare ar sugna pa Gili islands pga dykningen. Har kollat lite och det verkar finnas surf dar oxa. Ar det nagon som varit dar och vet hur det ar? Hur ar frekvensen surfdagar i december?

Vore grymt med lite tips. Tankte att eftersom det ar ostkusten av bali som galler i december sa kanske gili islands som ligger mellan bali och lombok funkar ratt ok.

Logga in för att svara
#24607 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

jorgenl
graphgraph

Jag har varit där i juli, helt otrolilgt mysigt ställe och bra surf. Största ön har ett bryt, de andra några små bryt också. Lite crowds, med Bali-mått mätt inga crowds. Men jag hörde att det funkar sämret tex i augusti, behövs ju rätt mkt swell för att det ska nå upp dit. Så jag har faktiskt ingen aning om december. Men om jag skulle åka tillbaka (och slippa de jobbiga jävlarna i hamnen när man ska ta båten över, se upp för dem, riktiga elakingar som vill luras på pengar/slåss och bråka) så skulle jag kunna hänga där hela tiden. Otroligt soft.

Logga in för att svara
#24608 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 1

mrlau
graphgraph
Donerat Silver

jag var där i juni och det var ok surf. upp tidigt på morgonen om du ska surfa reefen utanför gili air. bra höger. jag tyckte att dykningen inte var värd pengarna eftersom dem har dynamitfiskat bort en hel del där. till exempel så var dykningen i malaysia mycket bättre. jag håller med jorgenl, se upp med människorna i hamnen.

Logga in för att svara
#24609 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Tja...

Jag va där för ca en månad sen.

Va där en vecka och surfet funka inte en enda dag på Gili Trawangan (antar att det är samma sak med Air och Meno). Som sagt soft ställe men kanske inte om man e ute efter surf varje dag (i oktober ska tilläggas)

Dom jävlarna i hamnen ska man verkligen undvika.. "Svenskpratande" indoneser med en dålig jävla inställning.

(Finns inga poliser på nån av Gilis )

Logga in för att svara
#24610 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

DaVEroY
graphgraph

Dra till Kuta-Lombok ist, både dyk o surf e bätttre.

Logga in för att svara
#24617 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Burleigh
graphgraph

Visst finns det surf bland alla manshoror och ganjabarer. Var där januari 2004. hade tyvärr ingen bräda med mig min fick låna av några snälla öbor. Det var ganska litet, men väldigt bra form. Enligt öborna så kan det tydligen rulla in riktigt stora vågor på Gili Trawagans norra udde (där vi surfa). Drar med lite bilder. Vet inget om hur frekvent det rullar in, men vi var där i en vecka och det var OK samtliga dagar.

Logga in för att svara
#24618 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Burleigh
graphgraph

Försöker med bilden igen...

Logga in för att svara
#24619 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Burleigh
graphgraph

Gili Trawagan

Logga in för att svara
#24620 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Surfade Trawangan för nagra ar sedan, jäkligt fint, snabbt bryt. Men som de andra har skrivit, det krävs mycket svall för att det skall fungera. Är Ulu dubbel gubbe sa är Desert point huvud högt och Gili öarna midje högt. Men beror ju mycket pa om tidvattnet är pa vag upp eller ned; pa sjunkande tidvatten har svallet svart att ta sig upp genom sundet, o andra sidan sa kan det ga fran platt vid utgaende eller lagvatten till huvud högt sa fort tidvattnet börjar komma in. Det är även jävligt mycket sjö-borrar pa revet vid Trawangan sa ta med dig revdojorna.

Här är en lite halvsuddig bild högern vid Trawangan tagen fran stranden ca 250 fran brytet. Riktigt indo bryt där vagen ställer sig upp fort, det var ca 4ft (en bit över huvud)

Om du inte vet att det ska vara bra svall sa rekomenderar jag att sticka till södra Lombok istället.

Logga in för att svara
#24621 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Logga in för att svara
#24630 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Ok, tack for alla tips och bilder. Sag ju riktigt trevligt ut pa Gili. Ska fundera lite pa Kuta Lombok oxa, kanske ar lattare att ta sig dit, eller?

Det var nagon som namnde att det kravdes stort swell for att na dit upp, ar det inte sa att det ar ratt stora vagor pa Bali under december? Har for mig att jag hort det tidigare, ar det nagon som vet? Om det ar sa att det brukar vara stort i december sa kanske Gili inte ar sa dumt?

Ar det nagon som har nagot annat tips annars, garna ett lite lugnt stalle med schysst surf och dyk som inte ligger allt for lagt fran Singapore eller Bali. Kanske finns nagot schysst stalle pa Bali som inte kryllar av turister som Kuta beach? Har lite "ballastkompisar" som maste overtygas om att stallet ar bra.

Logga in för att svara
#24637 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Om du har större ambitioner m din resa än att käka magic mushrooms och hänga m svennar så skulle jag hålla mig borta från Gilis. Dra till södra lombok istället.

Logga in för att svara
#24659 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

stubb
graphgraph

ja vissa har det bra. Vill minnas att jag har varit där en gång, dykning dominerar men det finns ngr spot. jag är inget fan av lombok kuta, ganska hotfullt när jag var där(sommarn efter 1:a bomben). Gillade lembongan bättre, både dyk och surf.
Ha det

Logga in för att svara
#24660 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Verkar vara en klurig fraga... bade for och emot till bade Gili och Lombok. Far sa lite vad det blir av det hela. Mina polare borja forsoka dra mot Malaysia men dar ar det ju inte samma surf direkt... Tack for tipsen iaf.

Nar vi anda snackar om Bali, ar det nagon som vet om man kan posta/skicka hem brada med bat darifran och isf hur svart det ar att fixa och vad det kostar? Mitt flygbolag vill ha 800kr for att ta bradan. Antar att jag inte ar den forsta som tankt tanken...

Logga in för att svara
#24677 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

Nusa Lembongan då?..ön precis utanför bali/sanur ... har bra surf och bra dykning...bättre än gili och e jävligt mkt lättare att ta sig dit än till gili.
Finns några bryt där....dom flesta e väl dryseason bryt (ev. onshore på vintern) men blir nog bra enda=P

Logga in för att svara
#24685 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

November til Mars är lagsäsong i Indo med mindre svall och mestadels Syd-väst vindar som gör att manga av bryten är sönderblasta även pa öst-sidan. Södra Lombok har ofta lättare vindar än bali och ofta offshore tidig morgon pga de höga bergen. Vad jag skulle gissa sa kommer nog inte Gili öarna funka sa ofta. Men har du tur sa kommer det var lite vagor.....i Indo över huvud taget. Denna tiden pa aret sa kan det ofta vara platt eller litet 1-2 veckor i sträck.

Har själv varit där 4 ganger under lagsäson och har alltid fatt minst 2 bra veckor per manad, men det gäller att ha koll pa vindar, temperaturer, svall m.m samt att var mobil och aka dit vagorna finns. Det är inte som högsäsong April-Sept da det är över huvud i stort sett varje dag och man kan stanna pa ett ställe och surfa arslet av sig i en manad.

Lycka till.

Kapten

Logga in för att svara
#24711 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Axil
graphgraph

För en månad sen kom jag från Lombok. Surfet är bra, maten är både lite dyrare och smakar betydligt sämre än på andra öar runt omkring.

Jag tyckte aldrig vid kuta lombok. Men vi dykte på gili, är inte så imponderad pga av dynamiten.

Förutom surfet finns det inte så mkt att göra på kuta lom.

Logga in för att svara
#24712 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Axil
graphgraph

jag dykte aldrig på kuta lombok. Så ska det stå.

Logga in för att svara
#107734 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 11 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Hur blev det Jake, vart åkte du?

På Gili Trawangan vad bör fotas där? Tänkte på passande kommande canvastavlor som jag kan få i julklapp av en person som befinner sig där nu.

Logga in för att svara
#107742 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 11 år, 5 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Men OMG Det här var ett inlägg som startades för 5 år sen IST ! Haaahahahahaaa..

Logga in för att svara
#107746 Svar: Nagon som surfat Gili islands? 11 år, 5 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Liinus skrev:
Men OMG Det här var ett inlägg som startades för 5 år sen IST ! Haaahahahahaaa..

Japp det stämmer Liinus, är bra sökfunktion här på sidan så att även äldre info dyker upp. Tänkte att trådstartaren Jake borde ha något att berätta vid det här laget.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!