Facebook data

1
Vad göra med en fena som träffade en sten
#21262 Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Behöver tips på hur jag skall göra med min mittfena,
Den fick under söndagens surf en snygg lutning till vänster.

Hur gör man nu ?

Kan jag bara böja tillbaka den, fixera med tejp och spackla upp med uv-härdande
dingfix (sådan fin på tub), eller skall det till större operationer.
Det gäller alltså fasta fenor.
Tacksam för tips och råd.

Logga in för att svara
#21263 Svar: Vad göra med en fena som träffade en st 17 år, 7 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

de funkar tillfälligt med dingfixen men du bör nog använda lite glas för att få de starkt..

Logga in för att svara
#21265 Svar: Vad göra med en fena som träffade en st 17 år, 7 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Grymt tryck på mittenfenan. Fixar du lite sådär halv bra finns risken att du bryter av den helt och att du därför får lägga pengar på nyfena... Fixa den riktigt ordentligt direkt... inte nått stort jobb om den nu inte är avbruten... good luck my friend..

Logga in för att svara
#21273 Svar: Vad göra med en fena som träffade en st 17 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Du maste slipa bort glaset med en vinkelslip el dylikt mao glaset som ligger vid basen pa fenan forst.

Sen slipar du bort ca ett lager glasfiber paa sjaelva fenan paa sidan som den lossat .

Laegg sen nya glasrovings som en file laengs basen paa fenan och glasvav ett par lager upp pa sidan av fenan med laminerplast.

Laegg sliplager med pensel, slipa bort vaeven som sticker ut, finishslipa basen och fenan.

Detta goer du om ena sidan av fenan fortfarande sitter fast...om inte slipa bort hela fenan och goer samma sak paa baegge sidorna...

Har du aldrig lagat braedor saa laat nagon annan goera det. Om du letar lite pa natet finns det sakert info om hur du lagar med bilder...lite enklare daa...

Beklagar har inga aao...

Logga in för att svara
#21294 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

tack för svar
blev kanske lite klokare, får se hur det går

Logga in för att svara
#21296 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Har fixat ett antal fenor själv. Inte så svårt. Erik förklarade bra tycker ja. Få se om jag kan bidra med lite. För att laga en sida på en fena behöver du polyester och duk (glasfiber). Klipp tre kvadrater som har sidan något längre än basen på din fena. Ta ena glasfiberkvadraten och dra ut alla trådar och lägg ihop i en fin hög (längs med varandra). Doppa trådarna i polyester och lägg dessa vid basen av fenan så det sticker ut lite bakom och framför. Använd sedan en eller båda de övriga dukkvadraterna och täck fenan och en bit ut på brädan. En brukar räcka. Nu blir det glasfiberduk som sticker ut bakom och gramför fenan hängande. Ja brukar försiktigt skära bort detta med en vass mattknv innan det härdat helt. Lite mindre slipa så!
Sedan när allt härdat är det bara att slipa. Ju noggrannare desto finare resultat.
Har fenan lossnat helt gör du precis samma sak på andra sidan fenan.

Lycka till!

Per

Logga in för att svara
#21297 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Glöm inte att, som Erik påpekade, fenan måste vara renslipad ner till basen innan du börjar.

Logga in för att svara
#21299 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Tack än en gång nu fattar jag hur ajg skall göra, skall bara hitta polyester och väv
i värsta fall får man väl åka till malmö.

En dum fråga, är det nån som vet tillverkare av polyester, epoxy?

Logga in för att svara
#21300 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Stället du tänker på i Malmö säljer ju till watski-butiker, du har inte någon sådan i din närhet?

Logga in för att svara
#21301 Svar: Vad göra med en fena som träffade en st 17 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Prova med BHP i Klågerup dom aer grossister i plast men saljer smaa skvattar till privatpersoner.

Du behover vav runt 150-200 grams, Polyester med hardare och vaxlosning samt fraga om du kan fanagra tradar ur en grov rovingvav 450grams(?) . Dessa tradar tar du ett knippe paa runt tio tolv styck och lagger som file vid basen av fenan.

Lycka till och anvand heltat mask nar du slipar bort glasfibrerna fran den gamla fenan!!!

Logga in för att svara
#21302 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Detta fixar du Calle, måste ju vara färdig tills jag kommer ner. Lycka till min vän:)

Logga in för att svara
#21314 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

cederholm skrev:
Detta fixar du Calle, måste ju vara färdig tills jag kommer ner. Lycka till min vän:)

Till du kommer ner?
Måste vara klart till helgen, det blåser ju och Kåseberga såg ut att vara på gång igår kväll
när jag var nere och tittade( utan bräda)

Logga in för att svara
#21315 Svar: Vad göra med en fena som träffade en st 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

ErikG skrev:
Prova med BHP i Klågerup dom aer grossister i plast men saljer smaa skvattar till privatpersoner.

Du behover vav runt 150-200 grams, Polyester med hardare och vaxlosning samt fraga om du kan fanagra tradar ur en grov rovingvav 450grams(?) . Dessa tradar tar du ett knippe paa runt tio tolv styck och lagger som file vid basen av fenan.

Lycka till och anvand heltat mask nar du slipar bort glasfibrerna fran den gamla fenan!!!

måste det vara trådar vid basen det går inte med glasfiber klippt i 14mm bitar, (finns några hundra ton på jobbet)

Logga in för att svara
#21324 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Har köpt reparations kit i en skeppshandel

Logga in för att svara
#21662 Svar: Vad göra med en fena som träffade en sten 17 år, 6 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Brädan är lagad
Tack för alla tips, dock kändes det lite halv skumt att gå loss med en vinkelslip på brädan
men gick hyfsat, fenan sitter där den ska nu saknas bara vågor

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!