Facebook data

1
Problem i Åsa
#21127 Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Hej!
På väg upp mot bilen igår så snackade jag med 2 gubbar från hamnföreningen. Dom var trevliga och så men förklarade att dom var trötta på vissa saker ang oss surfare.

Vill bara påminna om vissa regler som dom flesta vet och följer, men tydligen inte alla.

1. Kör ALDRIG ner i hamnen för att titta på vågorna el dyl. Ställ bilen på parkeringen.
2. Kör försiktigt på vägen.

Dom frågade mig om vad jag tyckte om att få betala 500 kr per år för ett passerkort till en ev. bom som dom planerade att sätta upp till våren. Om vi sköter oss bra och visar lite välvilja så kanske vi slipper det. Dom förstår att vi bara vill ha kul men dom e trötta på att deras väg pajjar. För nåra år sedan drog jag ihop lite folk som hjälpte till med vägen. Kanske kan vara dags för nåt sånt igen?

Jag tycker inte man skall reagera med "ööh fan skit på dig gubbe jag surfar var fan jag vill", för som den ene snubben förklarade så är det deras privata väg. Vi får försöka vara lite smidiga och tillmötesgående. Jag glömde att fråga om nåt sätt att kontakta dem men nån annan (Ulf?) som bor i åsa kanske vet mer...

Hoppas vi kan få fortsätta surfa där utan massa bekymmer även i framtiden.

Remo

Logga in för att svara
#21128 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Remo skrev:

Vill bara påminna om vissa regler som dom flesta vet och följer, men tydligen inte alla.

1. Kör ALDRIG ner i hamnen för att titta på vågorna el dyl. Ställ bilen på parkeringen.
2. Kör försiktigt på vägen.

Skulle vara för jävligt om vi inte får använda vägen pga av folk som inte pallar gå 50 m. Jag är iaf med på att fixa ordning vägen.

Logga in för att svara
#21129 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Bra Remo. Jag tycker att man i samförstånd med hamnföreningen kan anordna röjardagar, ev en på våren och en på hösten, där man fixar vägen och andra saker som behöver göras. Vi är trots allt ganska många som utnyttjar den privata vägen och sliter på miljön. Vissa mer än andra dock men jag tror att många skulle ställa upp på en sådan sak. Vad tycker andra?

Per

Logga in för att svara
#21130 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 1

surfa7
graphgraph

Jag är med! Det är bara att sager när.

Logga in för att svara
#21131 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Bra upprop!

I´m in!!

Har inte surfat där på 200 år p g a trängsel, men hjärtat slår för stället. Markus Bohman å jag åkte dit på hösten 89 efter tips från "Ekläpp". Stod som två fågelholkar i 20 min å fånstirra på högern vid piren innan vi lyckades få fram ett ord.

Säg bara när och vad jag skall göra så kommer jag.

Logga in för att svara
#21133 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Tips! Dra ihop en förening och anslut er till SSA. Informera medlemmar om surf-etik, miljö och vad som gäller för att minska problem som det här. Arrangera ett event per år och passa samtidigt på att hjälpa till med att plocka skräp, reparera väg, bygga nytt eller vad som nu behövs.. SSA ställer gärna upp som förbund med det stöd det kan ge.

Surfing växer i Sverige och det går inte att hindra utvecklingen. Ni som klagar nu kommer klaga ännu mer i framöver med mer kooks som fittar i impact zone och annat det för med sig. Det enda som kan göras för att förbättra situationen är att organisera sig och jobba för att informera för att det ska bli bättre. Surfare i grupp får då också mer att säga till mot myndigheter, företag och privatpersoner.

Lycka till hursomhelst!

Logga in för att svara
#21136 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Det har pratas lite löst om denna lösning varje höst sedan 10 år. Och då speciellt under de tider det är god aktivitet på uppställningsplatsen. Längre än så har det inte gått. Är det något båtklubben talar om sinsemellan? Eller är det bara snack med ungdomen under ett antal få dagar då de själva har anledning att hänga i hamnen under icke-båtväder?
Att inte köra bil ner till hamnen vet alla om men likaväl gör vi det för en spotcheck under tveksamma dagar. En informerande skylt är en bra lösning, det skulle jag själv tycka (som gärna kör ner för en snabb titt) men en bom är ännu bättre.
Parkeringstillstånd? 500.- och du får en nyckel till en bom som sitter uppe vid stora vägen? Ska de som snejkar bli åthutade av de som betalat avgiften? Vem ska vara snut? Ska systemet hålla och vara rättvist så måste det rimligen kontrolleras på något sätt.
Mindre crowd vid en ev. avgift? Lite exklusiv klubbkänsla. Fixa upp runda huset på parkering och inreda med whiskeyhylla, kokplatta och bong. Liten pin att fästa på kragen så att vi kan hälsa lite diskret när vi går på stan? Klubbläser och keps! Klistermärken i metallicblått!

Så... Är det någon som vet vad båtägarna talar om på sina möten? Finns det ett definierat problem?

Logga in för att svara
#21142 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Jag var med när Remo pratade med båtägarna. Precis som Remo skrev förut så är det definierade problemet helt enkelt att vi kör sönder deras väg och parkerar nere i hamnen. Tycker själv inte det är så konstigt att de tröttnar på att laga vägen efter att surfare skyndat ner stressade för att missa värdefull surf. Det blir ju ett antal bilar en bra dag.

Kanske blåser diskussionen över ett år till men det känns ändå som att det vore schysst att hjälpa till, tror inte det skulle krävas så stor insatts, det viktiga är nog att visa lite goodwill. Jag ställer iaf upp om det behövs.

Logga in för att svara
#21144 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Jake skrev:
så är det definierade problemet helt enkelt att vi kör sönder deras väg och parkerar nere i hamnen. Tycker själv inte det är så konstigt att de tröttnar på att laga vägen efter att surfare skyndat ner stressade för att missa värdefull surf.

Självklart är det så men med tanke på att de aldrig riktigt agerar så blir jag fundersam. Självklart ska vi som använder området visa att att vi är intresserade av att hjälpa till om så efterfrågas.

Logga in för att svara
#21146 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

Har tänkte att ordna en städ-dag i okt som ett projekt - Initiatives Océanes. Det blir som ett kick-off för Surfrider Sweden - a chapter of the Surfrider Foundation. Jag samordnar uppstart med Surfrider Europe i frankrike.
Beach clean-up på både kusterna samma dag, Åsa, Torö, o.s.v
Vad tycker ni? 13 eller 14 okt alt 20, 21?
mer information ang. Surfrider Sweden kommer snart

Logga in för att svara
#21147 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Fader skrev:
Har tänkte att ordna en städ-dag i okt som ett projekt - Initiatives Océanes. Det blir som ett kick-off för Surfrider Sweden - a chapter of the Surfrider Foundation. Jag samordnar uppstart med Surfrider Europe i frankrike.
Beach clean-up på både kusterna samma dag, Åsa, Torö, o.s.v
Vad tycker ni? 13 eller 14 okt alt 20, 21?
mer information ang. Surfrider Sweden kommer snart

Räkna med mig!

Och blir det ett Surfrider-chapter i Sverige så är jag stenpå! Har tänkt den tanken så många gånger, men...det är skönt att det finns folk som INTE har tummen i röven...

Go, go, go!!!!

Logga in för att svara
#21149 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Logga in för att svara
#21154 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

räkna in mig bara en vet när de bär av så man kan checka den fullspeckade studentagendan. samåkning från götet borde väl gå att ordna oxå så man slipper gå

Logga in för att svara
#21155 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Jimbob:
Vet såklart inte huruvida dom agerar eller inte, och det e sant att diskussionen varit uppe tidigare men problemet med att vi tär på vägen e ett fakum. Det lät faktiskt som om dom hade ganska välfolmulerade planer iaf när jag pratade med dem. Det e skönt att slippa oroa sig och kunna surfa med gott samvete.

Ants: Jag tror vi kan fixa detta i sann anarkistisk anda utan medlemsavgift. Det e iaf det jag vill slippa med den där bomen osv

Bra med jättemånga fina förslag, nu behöver vi bara komma i kontakt med dom igen, synd att jag glömde ta ett nr....

Logga in för att svara
#21158 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Remo skrev:

Ants: Jag tror vi kan fixa detta i sann anarkistisk anda utan medlemsavgift. Det e iaf det jag vill slippa med den där bomen osv

Det är ju just det jag försöker vara, dvs anarkist med mitt engagemang i tex surfscenen. Slå hål på myten om soulsurfare i Sverige (vilket skämt), lokalism (larvigt att ens nämna det), tävlingssurfing (är ju bara ett sätt att träffas för de flesta) osv. Hursomhelst, tror tyvärr det enda sättet att få något gjort är att gå ihop och enklaste sättet är att starta en förening. Sedan om det är i anarkistisk anda (som mina intitiativ) eller anarkistisk i din mening, sak samma

Logga in för att svara
#21164 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 1

Fartboy
graphgraph

Jag e på.
Säg bara till när.

//Jim

Logga in för att svara
#21166 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det är för att undvika sånt här som vi har dragit igång Skånes Vågsurfare. Om du glömde att ta telefonnumret, tänk då på hur det är för gubbarna? Om vi vill samsas med lokalbefolkning så kan vi underlätta för dom att ha kontakt med oss och då är faktiskt en förening bra.

Logga in för att svara
#21172 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Är också på. Det är int emer än rätt att vi hjälper till att hålla efter stället. men 500kr för en nyckel låter lite väl svettigt

Logga in för att svara
#21177 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag betalar lätt det dubbla för att slippa lite folk i vattnet!

Logga in för att svara
#21181 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Tycker inte man ska börja pröjsa, då börjar säkert andra ta betalt och så har vi en kostnad som matchar golfen tillslut. Hjälper hellre till och fixar till vägen så blir vi alla lyckliga.

Logga in för att svara
#21186 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Kan vi alla börja med att säga till ALLA som har bräda på taket eller i bilen som kör ner? Jag är trött på att själv behöva säga till folk. Nu sist hittade jag inte de skyldiga, eller kunde inte skilja de från mängden, men utav 5 bilar var minst tre med surfbrädor inne i bilen.

Jag känner mig som en surgubbe varje gång, och även när jag sagt till, så kör folk ändå ner, eller ger fan i att parkera om, börjar tröttna. De hade nog precis lagt grus på vägen också i söndags, just för att försöka laga vägen.

Självklart är jag med och hjälper till att städa en dag eller så, men är faktiskt mer inne på Yanns linje att betala ett säsongskort för 500:- eller det dubbla, det håller löst folk borta och ursäkta, men de som oftast visar brist på respekt är de som är yngre, och gissa vilka som har svårt att betala...av med handskarna!

Bra Remo, att du snappar upp sådant här!

Logga in för att svara
#21192 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Bra initiativ till röjning! Är gärna med och fixar och donar, det känns nog rätt segt för de som håller på att laga vägen och röja skog (de röjde ju undan än del i mars så nu slipper man bli instängd av nedfallande träd, förhoppningsvis). Den som nu tar tag i det och skaffar ett nummer till nån gubbe kan ju samtidigt meddela att surfarna kan ringa ifall nån båt sliter sig osv, vi är ju alltid där när det är som blåsigast/jävligast. Tyvärr så kanske vi leker med gubbarnas liv genom att hjälpa dem. Arga och bittra människor lever ju på att få bli förbannade så om vi går dem för mycket till mötes så kanske de förlorar livsgnistan... Men sådana folk kan ju alltid reta upp sig på arbetslösa, bögar, muslimer, falafelstånd, vänsterpartister, knark osv (i oändlighet). Så vid närmare eftertanke så får nog vår eventuella hjälp bara positiva konsekvenser. Att betala 500 kr går fetbort! För mig är det inga problem men jag vet att så fort pengar kommer in i bilden börjar missämjans krafter ta vid. "Har du betalat? Perka snyltade förra månaden! Perka är homo!" osv. Nej fan, bättre att vi tar gemensamt ansvar och hjälper till (de som har möjlighet). Love and peace brothers! Och på med handskarna:)

Logga in för att svara
#21193 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I'd pay, no problem

Logga in för att svara
#21197 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

but I can help too, just say when:)

Logga in för att svara
#21198 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Haha Adamski, den var fin den!

Betala för att utesluta de fattiga vs. Alla tar på overall och greppar hammaren och skäran

Vi åker ner och hjälper till med vägen och på samma gång kan vi röja upp allt skit som båtfolket slänger in i buskarna, ställ bara dit en container och arbetshandskarna åker på. Sedan en fin skylt som är lite surfig så att målgruppen fattar. Ett trafikpåbud kan tolkas som man vill men ett direkt budskap med att överträdelse beivras genom waxning av vindrutan el. dyl. borde funka.

Logga in för att svara
#21199 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Pröjsa för att surfa ett bryt rimmar dåligt i mina öron, det ena leder till de andra..
Bättre att vi tar ansvar tillsammans å stoppar alla som parkerar/kör ner till hamnen samt hjälper till med en städ-/vägfixardag i höst. Tror det värmer mycket mer hos hamföreningen än cash (blir väl iofs en hel del ) Får dom se att vi arbetar och hjälper till är det nog inga problem, kan även då promota oss och säga att vi där när det är storm och ser om nån båt skulle slita sig eller nåt hända.
Fick faktiskt själv hjälpa en båtägare i höstas som ramla i backen när han skulle lägga över presänningen, bädda ner han på boardbagen och ringde frugan hans. Han var mycket tacksam att vi var där när de blåste så hans röst har vi redan..

Logga in för att svara
#21211 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

hehe, bra gjort lars!

Logga in för att svara
#21227 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

lars skrev:
Pröjsa för att surfa ett bryt rimmar dåligt i mina öron, det ena leder till de andra..
Bättre att vi tar ansvar tillsammans å stoppar alla som parkerar/kör ner till hamnen samt hjälper till med en städ-/vägfixardag i höst. Tror det värmer mycket mer hos hamföreningen än cash (blir väl iofs en hel del ) Får dom se att vi arbetar och hjälper till är det nog inga problem, kan även då promota oss och säga att vi där när det är storm och ser om nån båt skulle slita sig eller nåt hända.
Fick faktiskt själv hjälpa en båtägare i höstas som ramla i backen när han skulle lägga över presänningen, bädda ner han på boardbagen och ringde frugan hans. Han var mycket tacksam att vi var där när de blåste så hans röst har vi redan..

jag tänkte på honom faktist Lars. Was also driving away up the road with some friends when a little punk with a bandana and pilot glasses came flying down and forced us off the road but not just that, almost ran over a father pushing a baby carriage. 1 step up, two steps back

Logga in för att svara
#21229 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

På kitespotet Torkelstorp som ha en liknande grusväg så startades det en insamling för att komma upp till 2700kr att köpa grus för och täppa igen hålorna med. Det gick på någon dag att samla in pengarna. Folk satte in en hundring var på en killes konto och sen ansvarade han för att lämna över pengarna. Ägaren tackade så mycket och alla blev nöjda och glada. Man kan ju sätta upp en lista vilka som har varit med och bidragit så får resten skämmas. Det borde väl räcka eller?

Man kanske dessutom kan få en sticker typ "Åsa 2007" att sätta på brädan och alla som har sticker har prioritet på vågorna

Logga in för att svara
#21249 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Rättvisans tjänare heter PROPORTIONALITET. De som kör dit ofta borde betala mer. Typ 20 kr per gång man varit där. Själv är jag local så jag behöver inte betala.

Man kan få en dekal för varje tjuga, några kommer då ha hela brädan täckt och man får då mer respekt och mer vågor. Man får betala och en dekal även för de ggr man bomkört. På så vis får man ändå ut något av dessa bomkörningar. Fucking splendid I fucking reckon!

Logga in för att svara
#21298 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ehhh, har inte vart i åsa själv, men är det något som hindrar en från att parkera utanför bommen o gå ner?
bra att ni håller er vänner me folket dock. good luck

Logga in för att svara
#21303 Svar: Problem i Åsa 17 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Nej det är sant Ådén bilen kan man parkera utanför bommen, men inta bilARNA!!!

Nu får du allt ta o kamma dig lite pysen

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!