Facebook data

1
Q-cell, mikroballonger...
#20703 Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

Hej !
Efter att idogt ha letat igenom forumets alla dingrepair trådar utan att hittat vad jag söker, (Jag vet att det skrivits en hel del om detta) tänkte jag ställa några frågor.
-[1]- Vad är bäst att fylla ut hål i skummet med? Har hittils efter Lars tippsa mig klippt ner fiberglas i polyester, men nu är det ett ganska stort hål i gammelbrädan som behöver lagas, det kommer bli tungt med så mkt polyester. Q-cell eller mikroballonger som jag antar är ungefär samma sak sägs vara lättare om jag har förstått det rätt. -[2]- Vart köper man det?
-[3]- var i göteborgstrakten kan man köpa vettigt polyester som inte gulnar som det man köper på Biltema?
En annan dum fråga -[4]- är resin och polyester samma sak?

Jag är säker på att det finns svar på alla dessa frågor i någon tråd, någonstans på forumet. Tyvär har jag inte hittat det. Så om någon kan hänvisa mig till någon tråd eller har tid att plita ner något kort så är jag mycket tacksam!
Tack! [img]

Logga in för att svara
#20709 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Tja Janosh,
Tyvärr kan jag inte tippsa om vart man kan köpa q-cell osv..det verkar vara skit svårt att komma åt grejer häröver i sverige...Jag KAN däremot förklarar till dig om 'resin och polyester'....Resin ÄR den 'färgen' eller medel (flyttande vätska) man använder för att laga brädor...Polyester...eller epoxy... är olika kemikaliska blandingar av denna RESIN (vätska).....dvs om din bräda är polyester konstruktion kan du bara använda polyester resin..annars brinner man ett hål rakt genom brädan..fel resin har fel reaktion till brädans konstruktion..det blir katastrof att använda fel resin alltså..hoppas att det hjälper..

Logga in för att svara
#20710 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Alltså för att göra det lättare att förstå skillnaden mellan resin och polyester om du mot förmodan inte förstod BOSboys legenden och storvågssurfarens Bratmans inlägg så ska jag förklara med en liknelse också.

Om man tänker vad som skiljer frukt från päron så blir det lätt lite förvirring. Detta för att man blandar ting av olika ordning. Frukt ingår i en högre ordning av ting. På den här nivån är det brukligt att jämföra och skilja ut frukt från andra ting av samma ordning, exempelvis möbler. Päron däremot tillhör en ordning på mer detaljerad nivå och OBS nu har vi redan gått in i fruktdisken, här finner vi inte mjölk eller tandkräm hur mycket vi än letar. I denna världen finns inga sådana saker.

Ett annat förtydligande som kan vara på sin plats är att det är fel att skriva frukt = päron. Förhållandet mellan dessa två ting av olika ordning är bara = åt ena hållet, nämligen att päron är en frukt. Däremot kan man inte säga att frukt är detsamma som päron.

Logga in för att svara
#20712 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

hahahaha sverre:P

Logga in för att svara
#20727 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Jag är rätt säker på att du kan få tag på microballonger och annat du behöver här: www.bhp-glasfiberprodukter.se/

Vet inte hur det funkar att beställa kemikalier på posten men microballonger och väv kan du i alla fall få tag på där. Ska du nödlaga något kan du använda fogskum för att fylla upp hålrum med. Jag lagade en ganska rejäl håla i min polyesterbräda (med PUR-skum) med hjälp av fogskum (PUR), glasfiberväv och snabbepoxy. Kan inte säga att det blev jättesnygg men det beror mest på att fogskummet jag använde var grönt och jag pallade inte slipa jättenoga. Däremot blev det en jäkligt stabil lagning.

Logga in för att svara
#20728 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

första gången jag har hört tal om att laga en bräda med fogskum hahaha..även om fägen blir ful kan man alltid spraya över det med vanlig bil färg från en spray burk som passar någalunda bra..då täcka man denna grönna snor ni uppfinnade;)

Logga in för att svara
#20730 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

tack för alla tips. Kanske provar med fogskumm, det är en rätt tacky bräda så det gör inget om den blir ful.

Logga in för att svara
#20738 Svar: Q-cell, mikroballonger... 17 år, 7 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

I korthet.

Bästa sättet att laga en bräda om man är helt nollad är:
Plasticpadding - grönt polyesterspackel. Den innehåller glasfiber och gör lagningen skithård. Se bara till att slipa runt skadan så att den gamla fibern kommer fram lite. Givetvis blir det grönt men det är alltid bättre än att göra en lagning som spricker vid första surfet.

Om man är lite mer utséende freak:
Köp polyester och glasfiber plus masknigstejp. Slipa runt skadan så att den gamla glasfibern kommer fram. Klipp ut glasfiber så att det täcker den slipade ytan. tejpa fast och pensla på plasten.
Är det ett stort hål (max ca 10mm djupt, annars behöver du skum som utfyllnad) kan du blanda lite blast med sönderklippt fiber (ta fibermattan och klick ca 5mm långa snuttar som du trasar sönder innan du blandar i plasten) fyll i hålet och försök platta till ytan så inga fiber spretar upp. Gör det enkelt för dig genom att lägga på en plast som ex OH-film (den laminerar inte fast). Är du händig funkar det lika bra att ta en mindre spackel. När det härdat gör du förstnämnda proseduren.

Logga in för att svara
#65209 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

meltic
graphgraph

Jag kapar denna gamla tråden. Känns onödigt att starta en helt ny om i princip samma sak. Jag har fått en liten smäll på min 7s tail. Det är en fish modell.

Alex skriver att bästa sättet att laga om man är nollad, vilket jag självklart är i detta ämnet, är att bara ta lite "grönt" (finns lite olika på biltema men inget som heter grönt, kan jag ta vilken som?) polyesterspackel och slipa. Antar att man slipar före man lägger på spacklet, slipar jag även efter för att jämna ut? Behöver jag ingen fibermatta för min skada utan det är bara att lägga på spacklet? Behöver jag blanda polyestret med något härdningsmedel? Mycket frågor och känner mig lagom färsk men det är en helt ny bräda, körd på två gånger och känns lite surt Som man ser har det spruckit lite i det översta lagret, vad gör jag åt det. Slipar bort hela den biten och lagar eller bara täcka över lite?
Övertacksam till personen som orkar sig på att svara. Det är ser ju ut att bli tidig surf imorgon så får nog ta silvertejpen för det.

Logga in för att svara
#65214 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: -2

Robban
graphgraph

Fogskum ska du inte använda eftersom det bryts ner av solljuset. Har du stort hål kan du ta och "fila" till en frigolit bit och fylla ut med. Annars e q-cell det bästa. Lycka till!

Logga in för att svara
#65215 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Magicseaweed har paket med polyester och q-cell i en liten påse. Räcker till rätt många lagningar om det inte är världens största hål vill säga.

Logga in för att svara
#65241 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Är det en stor bitskum som är trasig är det bättre att såga till hålet och limma in ett nytt skumblock. Det flexar mer med brädan än vad stor mikroballongblandning gör. Det nya blocket ska passa så tight som möjligt så det inte blir några tjocka skarvar, och eller så limmar man in det med utomhus/pu-trälim. Behöver du microballonger har jag en stor säck som jag kan skopa ut lite från och skicka med posten. /JB

Logga in för att svara
#65267 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

meltic
graphgraph

Packen från magicseaweed såg smidiga ut, blir nog det. Det är en väldigt liten del av den ena tailen som har spruckit och tappat lite massa, men det är verkligen lite. Kör jag på lite polyester mojs så löser det sig nog. Tack för hjälpen.

Logga in för att svara
#65280 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Malte
graphgraph

ja håller på å fixa till en gammal bräda har skurit sönder den totalt och ska göra nya fenor och slipa ner hela å glasa om den, tror ja ska göra en retro fish.. men iaf, ja letade efter qcell å stuff å dom har allt i watski butikerna, vet inte vad det kostar men..

Logga in för att svara
#65542 Svar: Q-cell, mikroballonger... 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Microballonger är jag säker på att jag såg hos Biltema. Där köpte jag i all fall polyester och härdare.

Det nämns i tråden att Biltemas polyester gulnar, men det har jag ingen erfarenhet av för jag glasade min bara för ett par dagar sedan. Kan inte rekommendera Biltemas glasfiber dock, för tung (300 g/m2). Det finns dock en variant där som har trådar "som fyrkanter", kanske är den bättre.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!