Facebook data

1
UV-lampa & vax
#2052 UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen  

Dingfixer

Nån som vet om man kan använda en vanlig "disco" uv-lampa för att härda solar rez och liknande produker. Andra förslag är också välkommna.
sen skulle jag behöva rensa brädan från vax. Funkar inte riktigt att lägga den i solen och sen totka bort vaxet här i sverge.... Förslag?

Tack på förhand.

Logga in för att svara
#2053 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Tror du kan härda Solarez med en UV-lampa, sen om det skall vara UVA eller UVB minns jag inte.

Dumt att lägga den i solen, lättast är bara att skrapa av det inomhus, vill du ha bort allt, så använd aceton på det sista. Använd en vaxskrapa, undvik metallföremål etc. att skrapa med, eftersom du lätt kan skada brädan då.

Logga in för att svara
#2057 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Use sticky bumps Wax Gone to get rid of it, it is easier on your board than acetone and is environmentally friendly, it helps to have it warm first still

Logga in för att svara
#2067 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

På kjell&co har de en 200 W UV-lampa för 99 kr som funkar fint att härda solarez med, jag har gjort det flera ggr. Försök få tag på en keramiksockel till lampan med för det blir varmt som tusan. Jag testade även med någon terrarielampa men det funkade inte alls, alldeles för klen.

Logga in för att svara
#2086 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

använd rätt uv ljus bara. jag jobbade på en dingverkstad under min tid i oz och två av dom jag jobbade med vart blinda i ett dygn efter att ha tittat in i "fel" uv rör i typ 30 sek. enligt vad dom berättade så var det ingen trevlig upplevelse. annars ere bara ta ut den på en hyfsat molnfri och varm dag så gör solens uv jobbet. vi var dom enda på northern beaches som körde med solcat fix (sun cure) och det e överlägset om man jämför att jobba med härdare. lycka till mannen!!

Logga in för att svara
#2087 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Ja, kanske ska tillägga att jag använder solglasögon och alltid ser till att ha någon form av skärm mellan mig och lampan, tex en kartongbit.

Logga in för att svara
#2089 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

bra där stoney! säkerhet först grabbar.

Logga in för att svara
#2106 Svar: UV-lampa & vax 18 år, 5 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag brukar använda hårtork (jag har förmånen att ha en flickvän med hår) för att värma upp vaxet när jag ska skrapa av det. Buslätt!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!