|
#19421 |
Polyester från biltema? 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Tjena, tänkte jag skulle lära mig laga dings.
Men jag vet inte vilken polyester från biltema man skall använda?
Nån som vet?
/Jim
|
|
|
|
|
#19422 |
Svar: Polyester från biltema? 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 25 |
lars
|
36-075 om ska köra biltema, köp härdare med.
Tycker dock du ska gå ner till nån båt/epoxy affär och få tag på riktiga grejer.
polyester, härdare, microballonger (q-cell) samt glasfiber (under 165g/m2 och finvävt) vill du ha.
|
|
|
|
|
#19423 |
|
Tack Lars.
King-river rules....
|
|
|
|
|
#19430 |
Stoke: 0 |
|
Har för mig att biltemas polyester blir lätt blå ton.....
|
|
|
|
|
#19437 |
Stoke: 2 |
|
Biltema blir blå! haha, biltemablå då eller? ärligt talat så blir den gul. DIREKT. polare shapade en bräda men hade inte cash till den dyra polyestern. så, nu e brädan super krackulerad o har en gul ton.
|
|
|
|
|
#19438 |
|
Biltema blir blå! haha, biltemablå då eller? ärligt talat så blir den gul. DIREKT. polare shapade en bräda men hade inte cash till den dyra polyestern. så, nu e brädan super krackulerad o har en gul ton.
|
|
|
|
|
#19439 |
|
Lars, kollade upp nummert, det existerar inte. Men det finns en polyester med nr 36-057. E det det du menar?
|
|
|
|
|
#19443 |
|
$hades, om du ska köpa något så köp istället från BHP i klågerup, hittar du det inte så googla på glasfiber klågerup.
|
|
|
|
|
#19445 |
Stoke: -18 |
|
Biltemas polyester tycker jag funkar fint att lagga dings med billigt som fan är det också men deras väv kan jag inte rekomendera jag använde den finaste väven dom hade på Sea Sea Gustafsberg den är riktigt smidig att använda
|
|
|
|
|
#19446 |
|
Instämmer med ovanstående talare. Bor man i sthlmstrakten, inte är en stekare och ingen surfprylsfascist så funkar biltema o SeaSea i gurra utmärkt. Salut!
|
|
|
|
|
#19454 |
|
Kollade lagningen nyss....o den är....helt ärligt blå ton.....möjligen åt Biltemablå hållet
|
|
|
|
|
#19455 |
Stoke: 15 |
|
Jaja, den blir blåaktigt men den gulnar fort sen eftersom polyestern inte är UV-beständig, däremot håller den okej för budget lagning, men precis som sagts, har de kanske inte riktigt så fin väv som man vill ha där. Gjorde om hela tailen och nosen på min mal 7'6" förra hösten det håller än.
Dessutom eftersom brädan är +10år, så är den redan ganska gulnad. Btw. kom på att jag lagat swallow-tailen på min Webber också, inget att klaga på där heller. Biltema rocks, ibland iaf.
|
|
|
|
|
#19470 |
|
pallar inte lägga för mkt tid o cash på det. använder inte brädan jag ska laga, så hemskt mkt.
biltema, it sucks, men e man poor och lat så va fan! var det den där burken för 79 spänn eller? de har ngn billig för 29. det e fan skit tror jag. väv har jag redan.
|
|
|
|
|
#19472 |
Stoke: 15 |
|
|
|
|
|
#19780 |
Svar: Polyester från biltema? 17 år, 8 månader sen |
Jake
|
Tror färgen varierar lite med mängden härdare man har i. Ju mer härdare desto varmare blir blandningen och desto gulare/brunare blir lagningen när det är klart. Så blev det iaf på min. Har lagat ett flertal ding med både biltemas polyester och med ding all repair polyester och tycker inte skillnaden är enorm förutom just färgen då men som Daniel skrev så är ju gamla brädor redan gula så då funkar ju biltemas bra.
|
|
|
|
|
#19781 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Nu orkar jag inte läsa mer dravel på den här tråden. Varför i hela fridens namn köper ni blå/brun polyesterplast för när det finns glasklar UV-beständig lamineringpolyester att köpa på Watski. I katalogen står det tom att den är lämpad för brädbygge dessutom finns det på samma sida i katalogen en liten flaska med vax att köpa och vips så får du hot/topcoat som kan poleras till högglans. En liter kostar 139:- borde räcka en livslängd om man inte har för vana att backa över brädan efter varje session, då räcker den högst en säsong. All epoxi gulnar om man inte lackar ur.....lackar över menar jag, med UV resistent klarlack. Det är hög tid att laga dingsen nu för i höst torkar inte ens våtdräkten mellan gångerna, hoppas jag. Lycka till alla trasiga surfare // Cagge
|
|
|
|
|
#19783 |
Jake
|
Watski it is then, tack för tipset Cagge.
|
|
|
|
|
#19795 |
|
har kört biltemas polyester i sommar, lagningarna blev gula och ser inte så roliga ut.
|
|
|
|
|