Facebook data

1
Måla bräda - bäst resultat billigast?
#19395 Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Har snickrat ihop en epoxybräda som jag ska måla och tänkte därför höra med er erfarna brädbyggarrävar hur jag ska måla den för bästa resultat. Har tänkt mig basen på brädan helfärgad vit och så ska jag spraya på en logga svart och rött. Vad är det för typ av färg jag ska satsa på, billack eller? Är det sedan klarlack och våtslip som gäller?

Logga in för att svara
#19397 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Vet ifan mannen, men jag brukar använda tippex när det blir ngn repa eller så på min epoxy. Dö billigt o faktiskt helt ok resultat. Sorry, annars vet i fan. kanske köra förbi watski affären i Malmö o höra med dem?
Blir det Österlensurf för dig idag annars? U Know where...

Logga in för att svara
#19398 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Nej, idag kommer jag nog inte hinna, sitter och smattrar på uppdateringsknappen för att se hur det kommer se ut imorgon kväll. Just nu ser det ju faktiskt ganska lovande ut...

Logga in för att svara
#19399 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Jag vet vad du menar. Mkt internet nu. Inte mkt modellerande alls. Fan, får se om det blir idag eller imorn. Gotta surf, var för längesedan nu.

Logga in för att svara
#19400 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Prickade i alla fall in tre dagar under semestern i KB, men fy fan vad det var kallt i vattnet den söndagen och måndagen, runt 10°C och 3/2 går inte riktigt ihop, men nog fan låg jag i tills det blev mörkt i alla fall

Logga in för att svara
#19401 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

En jäkligt cool grej du kan göra för att få snygg effekt är att blada i pigment i epoxyn när du laminerar. Har du rätt mängd kan det bli sjukt snyggt, liksom halvtransparent.
Sen kan du finslipa hela brädan och motivmåla eller lägga dekor och avsluta med ett tunt transparent lacklager. Då får du som lagerutséende, dvs lätt skuggverkan på de översta motiven.

Lycka till!

Logga in för att svara
#19403 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Brädan är redan glasad så det får bli enklaste sättet att måla ovanpå glaset, men det är väl isåfall att spackla med epoxyspackel, slipa, lacka, klarlacka och sist våtslipa?

Logga in för att svara
#19406 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Fan, det ser ut o vara runt 13 grader idag, shit vad kallt. Får väl kolla in brädan när du är klar och sässongen drar igång. Jag ska inte resa bort i höst, så när KB kallar kommer jag. Epoxy är fan det enda rätta. Sjukt trött på dinga brädan bara genom att glo på den på fel sätt. Att det var tahiglas säger väl en hel del det med.. never again.!

Logga in för att svara
#19434 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 0

stax.
graphgraph

Jag har gjort ett liknande projekt. Då lackade jag brädan med tvåkomponent polyuretanlack. Kan du köpa på en båtaffär, kostar ganska mycket, men det är superstarkt, min bräda har inte fått en enda repa ännu. Ångrar inte en sekund att jag lade lite extra slantar på det efter vad jag betalat för epoxyn.
Slipa våtslip, utan att ta för mycket av lamineringen (lätt att slipa ett hål snabbare än vad man tror) och tvätta med vatten eller sprit innan lackering. Jag rollade med skumgummiroller, vilket funkade fint då färgen "sjunker ut" innan den torkar. Fortsätt inte rolla för länge bara, då skumgummit kan släppa bitar när färgen börjar torka. Två lager är att rekomendera. Det går säkert fint att spruta också om du har utrustning.

lycka till.

Logga in för att svara
#19440 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Vad använde du för skum, och var hittade du det?
Om man får fråga

Logga in för att svara
#19441 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Är byggfrigolit med en densitet på runt 35 kg per kubikmeter, vet dock inte var det kommer ifrån då det var en kompis som köpte det.

Logga in för att svara
#19442 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 9 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Ok
Var hittade du ritning
Nyfiken, skall du ta den åt Österlen hållet kanske man kan få ta en titt

Logga in för att svara
#19685 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Jag hittade modellen jag ville bygga här: www.proctorsurf.com/2002/IndexFlashCenter.html

Det är den som heter lil' rascal och hittas under boards och sedan retro. Där kan man snurra runt på brädan på alla möjliga håll så jag tog skärmdumpar från sidan och ovansidan. Sedan ritade jag av outline och rocker i Solidworks och skalade upp brädan till en 6'4, gjorde en ritning och printade denna på jobbet på ett 2000x610-papper (plotter med papper på rulle). Nästa steg var att föra över ritningen till plywood (två rockerbitar och en halv ovansida) , slipa till dessa och sedan skära ut frigoliten med glödtråd efter plywoodmallen. Den kommer definitivt dyka upp på österlen lite då och då.

Logga in för att svara
#19693 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Ser fram emot att få se mästerverket glidandes längs en österlen våg. Tack för tipsen

Logga in för att svara
#19696 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

stax. skrev:
Jag har gjort ett liknande projekt. Då lackade jag brädan med tvåkomponent polyuretanlack. Kan du köpa på en båtaffär, kostar ganska mycket, men det är superstarkt, min bräda har inte fått en enda repa ännu. Ångrar inte en sekund att jag lade lite extra slantar på det efter vad jag betalat för epoxyn.
Slipa våtslip, utan att ta för mycket av lamineringen (lätt att slipa ett hål snabbare än vad man tror) och tvätta med vatten eller sprit innan lackering. Jag rollade med skumgummiroller, vilket funkade fint då färgen "sjunker ut" innan den torkar. Fortsätt inte rolla för länge bara, då skumgummit kan släppa bitar när färgen börjar torka. Två lager är att rekomendera. Det går säkert fint att spruta också om du har utrustning.

lycka till.

Du har inte en bild på bygget? Tror att jag ska köra på din variant, hade du på någon klarlack ovanpå PUR-färgen?

Logga in för att svara
#19741 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Bygga själv kan bli hur bra som helst (nästan) och fyller livet med både damm och soul. Var försiktig med den mycket allergiframkallande epoxyn dock. En grymme site för alla hembrädebyggare är:

www.swaylocks.com

Där finna i stort sett allt man behöver veta och rätt mycket mer. Hur man pigmenterar laminat, hur man undviker ojämna shaper, hur man limmar friggoblock mm.... Glöm ej att söka först innan ni frågar.

Lycka till alla pu och friggofreaks!

/Jesper B

Logga in för att svara
#19797 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

stax.
graphgraph

tja igen stoney.
jag andvände ingen klarlack över polyuretanlacken, men har du en fint shejpad bräda med frigolit i en schyst färg borde du kunna lägga endast en färglös polyuretanlack över. vill du täcka med en färg ser jag ingen anledning att lägga klarlack över denna, om du inte vill bädda in grafik eller liknande.

instämmer med jesper, man kan bygga riktigt bra brädor hemma. känns viktigt att framhålla det då jag kommer ihåg bittra inlägg där folk propagerat för att köpa istället...nä, det är helt klart värt att bygga själv.

å så en liten bild på min "Baltic Baltazar":

Logga in för att svara
#19798 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Målade du din den där lilla bilden i PUR-lack med och hur blev i så fall kanterna runt motivet? Om du inte använde pur hur gjorde du?

Logga in för att svara
#19912 Svar: Måla bräda - bäst resultat billigast? 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

stax.
graphgraph

jo...
motivet blev en speciallösning och lite klarlack kom ju faktiskt in i bilden just där. jag var i en färgaffär och råkade hitta en gammal sprayburk med topcoat klarlack och jag hade lite bråttom att bli färdig så jag såg det som en skön genväg.
maskerade en cirkel, mattade därefter lacken en aning i denna med fint sandpapper (2000 tror jag), klistrade sedan in en schablon i cirkeln, lackade med en vanlig sprayfärg, lät det bli dammtorrt, drog bort schablonen, lackade med klarlacken över hela cirkeln och drog sedan bort maskeringen. resultatet är en yta över bilden som har något annorlunda glans än resten av brädan. denna lack blir förstås inte lika starkt, men mitt motiv har klarat sig än så länge, det har dock inte utsatts för samma stryk som andra ställen på brädan.
tror att du kan blanda i pigment i pur-lacken annars och använda den till grafiken också, men det har jag inte provat. finns nog många bra lösningar om man klurar lite.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!