|
#18626 |
Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varberg 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
Tony
|
Efter att Varbergs Kommun böjt sig framåt för camping- och stugägarnas gnäll och minimerat den traditionella vindsurfingparkeringsytan i Apelviken (som varit Sveriges populäraste samlingsplats för vindsurfare sedan 80-talet) kan det nu vara dags för nästa slag under bältet. Enligt lokalpressen är det sannoligt att ett företag som driver båtturer i Varberg får bygglov för en tio meter lång brygga i Kåsa nästa år. Bryggan ska användas för båtturer mellan Kusthotellet och Getterön. Bryggan ska placeras strax utanför handikappsrampen som idag finns i södra änden av viken. Detta kommer troligtvis innebära att den vänster utanför bryggan som surfas på västlig vindriktning försvinner. Dessutom låter det som en mardröm att ha en större båt kryssandes in i den lilla viken när vi surfar.
Detta är endast en varning,bygglovet har ännu inte gått igenom.
/Tony, Varberg
|
|
|
|
|
#18632 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varberg 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 12 |
Per
|
Vad gör vi? Jag tror vi får göra något tillsammans med vind och kitesurfarna. Nu skulle jag inte vara förvånad om detta bygglov går igenom. Varbergs kommun är inte direkt intresserad av idrottsaktivitet (läs ishall). Det är äldre rika turister som kommer för strandprommenaden och shopping som är av största intresse. Men något får vi göra.
Per
|
|
|
|
|
#18633 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varber 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Krigsråd hemma hos någon de närmaste två veckorna!?
Finns en tråd kring parkerings-debaclet på steffo, där någon nämnde namnisamling.se. Kan de va nå´t? Å en rejäl manifestation naturligtvis, Ã la Mölle?
|
|
|
|
|
#18635 |
|
Vilket är företaget? Vem ligger bakom det?
|
|
|
|
|
#18637 |
|
|
|
|
|
#18640 |
Tony
|
Oj, det verkar som jag kom med felaktig uppgift om bygglovet. Ber om ursäkt för det.
Enligt Hallands Nyheter är bygglovet faktiskt redan beviljat av kommunen. De blev visst heltända på idén. Det företaget väntar på är strandskyddsdispensen som måste beviljas av Länstyrelsen. Det finns en kort artikel om ärendet på HN:s hemsida fick jag dessutom veta ikväll.
Förhoppningsvis blir inte dispensen godkänd. Om den blir det får vi hålla tummarna för en för oss gynnsam placering av bryggan, inga bojar och linor samt få båtturer per dag. Och sjösjuka turister...
|
|
|
|
|
#18641 |
Stoke: 25 |
lars
|
Ska bryggan ligga utanför piren eller innanför?
Alla sorts surfing verkar få ta mkt stryk i Varberg just nu.
Tony, Per och Nekons får bums styra upp nån sorts protestaktion.
|
|
|
|
|
#18642 |
|
Läste artikeln nu.
"Bygglovet gällde att få anlägga en flytbrygga sommartid en bit bortanför handikappbadet."
- Hur mycket påverkar det surfet?
- Vilka veckor är "sommartid"?
Vi kanske bör kontakta byggnadskontoret och se om man kan få tita på någon skiss/ritning först?
|
|
|
|
|
#18653 |
Stoke: -234 |
|
Tony skrev:
Förhoppningsvis blir inte dispensen godkänd. Om den blir det får vi hålla tummarna för en för oss gynnsam placering av bryggan, inga bojar och linor samt få båtturer per dag. Och sjösjuka turister...
Hålla tummarna? Nej se till att överklaga i så fall, men gör det innan tiden går ut. Vilken kommun invänare som helst har rätt att överklaga.
|
|
|
|
|
#18655 |
|
sverre skrev:
Tony skrev:
Hålla tummarna? Nej se till att överklaga i så fall, men gör det innan tiden går ut. Vilken kommun invänare som helst har rätt att överklaga.
Håller med "Sverre"!
Mitt förslag är att vi ber att få se på lösningen först. Om vi inte gillar vad vi ser, så kan jag kontakta Länsstyrelsen (eller kommunen).
|
|
|
|
|
#18663 |
Stoke: 24 |
|
Ingen skall bygga en brygga pa mitt hemma bryt.. fan det var ju där man lärde sig surfa.... Byggs den sa kommer jag hem o ser till att den inte stannar länge 
|
|
|
|
|
#18678 |
Stoke: 8 |
Craig
|
I don´t know, but it might make the break better. or create a new wave. Maybe surfers should talk to them, there are many places in the world that pump because of these man made things. It´s a sand bottom there so sand build up or a man made channel, could be good. Getting involved COULD maybe give them ideas that help everybody.
Just a thought.
|
|
|
|
|
#18691 |
Stoke: 1 |
|
Konstigt att bestämmarna i Varberg inte insett vad som gör Varberg speciellt och vad som borde skyddas m.m. Finns det någon plats i Sverige som e så surfigt som Varberg? Nej! Den där färjan kan väl avgå från tex HAMNEN!!!! Bara ett förslag!!! Iofs har jag ingen som helst aning var denna ö ligger. Finns det surf på den?
Samtidigt har jag svårt att se hur en flytbrygga ska kunna placeras på ett ställe där surfbara vågor bryter. Kan det vara så att man har tänkt ut ett ställe där vågorna e minimala....förhoppnigsvis inte och den spolas bort!!
|
|
|
|
|
#18703 |
Craig
|
I missed floating. Still I reckon they should build a man made reef there.
|
|
|
|
|
#18704 |
|
det ar bara att overklaga. kolla hur de gor med skejt parken i gbg. lokal befolkning vill varna om gron omraden. bla, bla bla. sa lange overklagan finns far de inte gora nagot tror jag och den gar hela tiden att fornya. nagon maste val ha koll pa juridiken har inne pa forumet.
|
|
|
|
|
#18706 |
Stoke: -10 |
|
Är så jävla förbannad!
Jag kan inte förstå att ett kommun som bla har vindsurfingare på sitt stadsvapen kan göra som de gör??? Har varit i Varberg och idkat vattensporter sedan 1980, sovit i surfbuss eller likande fordon i Apelviken varje sommare från -86 till -95. Sen kommer man ner denna midsommar och vad ser man då... Nån jävla girigbuk tar betalt för att stå på parkeringen. Att de dessutom ska förstöra en av de softaste vikarna (mjuk sand och relativt schysta vågor) i sverige. Satans jävla skit.
Undrar hur de skulle reagera om alla surfare, vindsurfare, kajtare mm inkl familjer och vänner slutade åka till Varberg? Inte mycket kvar av den stan mer än ett gäng pensionärer från Borås. Föga inkomstbringande.
|
|
|
|
|
#18707 |
Stoke: 30 |
|
this sucks, now we will have to fight it with media attention which will bring more crowds to a spot getting more and more crowded.
i agree with craig to an extent though about the artificial reef though, just not on where, think they should put one in north of us
|
|
|
|
|
#18708 |
Stoke: 12 |
Per
|
Var precis nere och kollade var de vill bygga "flytbryggan". Blir den bara 10 meter kanske det inte kommer att påveka surfet så mycket. Fördjävligt är det dock och vi måste försöka stoppa det. Kommer det däremot att bli något betongfundament/pålar längre ut som bryggan skall fästas i blir större problem.
|
|
|
|
|
#18722 |
Tony
|
Jag hoppas förstås också att en eventuell brygga placeras så att den inte påverkar surfmöjligeterna. Det borde kunna lösas. Mer oroande är däremot om det kommer att gå in en större båt i viken de dagar vi är i vattnet samt om eventuella linor och bojar placeras ut i vågorna och spärrar ett större område.
Eftersom jag startade den här tråden är gammal Kåsa-räv som vägrar ge upp så kontaktar jag kommunen och frågar om hur byggplanerna ser ut. Det känns som om det finns en del frågetecken att reda ut innan en klarare bedömning om läget kan göras och planer på bemötande. Jag återkommer här på forumet med dessa uppgifter så snabbt jag fått veta.
Ventilerar även ämnet kustprojekt och vågutplåning på bloggen nedan. Läs gärna om ni har tid.
content.surfersparadise.nu/blog11/
|
|
|
|
|
#18729 |
Stoke: 15 |
|
Kommunen agerar verkligen märkligt, sist jag var där (på kommunen) så höll de på att upphandla vindsurf uttrusning till gymnasiet, tyckte det kändes väldigt varberg och härligt. Nu med parkeringen i Apelviken och bryggan i Kåsa blir man bara ledsen.
Tänk på de lokala pizzeriorna och kebab-ställena, vad skulle de göra utan oss surfare?  (för att inte tala om McDonken)
|
|
|
|
|
#18736 |
Stoke: 5 |
hman
|
Det här låter som ett ypperligt läge för SSA att visa att det fyller en funktion förutom att administrera och skicka folk på tävlingar. Jag har tidigare propagerat för att SSA ska bilda en "accessgrupp" m förebild inom klätterförbundet men givetvis tweakat utifrån våra behov. www.klatterforbundet.se/contentidx?cat=18 Jag orkar inte dra och utveckla alla argument igen men det borde vara uppenbart att det finns många situationer där vi alla tjänar på att tala m en gemensam stämma.
Förutom de självklara fallen som hamnbyggen i M*lle och K*sa och vindkraftverksbyggen här och var så skulle relationen m div arga grannar och markägare förmodligen tinas upp rätt rejält av att nån från SSA lämnade en liten lapp i brevlådan där det finns kontaktinfo till SSA och info att om de har problem m parkering, nedskräpning osv så har de möjlighet att höra av sig så att SSA kan försöka göra en insats för att förklara för medlemmarna hur de ska uppföra sig- givetvis måste man ha tillbörliga disclaimers osv men om man kombinerar det m en låda billig choklad i julklapp skulle troligen 95% av klagomålen upphöra inom ett år (men det räcker nog inte m choklad för att stoppa hamnbyggen  ,,, ).
|
|
|
|
|
#18739 |
|
hman skrev:
Det här låter som ett ypperligt läge för SSA att visa att det fyller en funktion förutom att administrera och skicka folk på tävlingar. Jag har tidigare propagerat för att SSA ska bilda en "accessgrupp" m förebild inom klätterförbundet men givetvis tweakat utifrån våra behov. www.klatterforbundet.se/contentidx?cat=18 Jag orkar inte dra och utveckla alla argument igen men det borde vara uppenbart att det finns många situationer där vi alla tjänar på att tala m en gemensam stämma.
Förutom de självklara fallen som hamnbyggen i M*lle och K*sa och vindkraftverksbyggen här och var så skulle relationen m div arga grannar och markägare förmodligen tinas upp rätt rejält av att nån från SSA lämnade en liten lapp i brevlådan där det finns kontaktinfo till SSA och info att om de har problem m parkering, nedskräpning osv så har de möjlighet att höra av sig så att SSA kan försöka göra en insats för att förklara för medlemmarna hur de ska uppföra sig- givetvis måste man ha tillbörliga disclaimers osv men om man kombinerar det m en låda billig choklad i julklapp skulle troligen 95% av klagomålen upphöra inom ett år (men det räcker nog inte m choklad för att stoppa hamnbyggen ,,, ).
This I like!
Janne, Binge, Ants - Kommentarer?
|
|
|
|
|
#18756 |
Stoke: 3 |
|
Precis! Här är ett ypperligt bra tillfälle för SSA att värna om sina medlemmar. Jag är övertygad om att förbundets möjligheter är stora i en sådan här fråga. Samt att det är den rätta vägen att gå, genom sitt förbund. Ensamma individers åsikter väger inte lika tungt.
Tyvärr börjar man att bygga pirförlängaren till våren här i Mölle, det är bara att hänga på och när detaljplanerna kommer överklaga. Jag antar att dom behöver märka ut inseglingen till hamninloppet, och då får man ju surfa slalombana mellan prickarna isåfall.

|
|
|
|
|
#18763 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Vet inte om det kan vara till nån hjälp...
21 § Arbetsföretag som kan skada naturmiljön får inte utföras inom sådana mindre mark- eller vattenområden (biotoper) som utgör livsmiljö för utrotningshotade djur- eller växtarter eller som annars är särskilt skyddsvärda.
Finns mkt mer att läsa om Naturvårdslagen men jag blir bara snurrig av alla paragrafer o stycken.
www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19640822.HTM
|
|
|
|
|
#18767 |
|
Självklart är SSA intresserade av att hjälpa till med påverkandet av att bevara ett surfställe. Eftersom Tony verkar vara den som är drivande och har mest insikt i frågan föreslår jag att han kontaktar oss på styrelsen(at)surfforbundet.se  / Janne
|
|
|
|
|
#18784 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#18799 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Här nånstans alltså...

|
|
|
|
|
#18932 |
Ants
|
hman skrev:
Förutom de självklara fallen som hamnbyggen i M*lle och K*sa och vindkraftverksbyggen här och var så skulle relationen m div arga grannar och markägare förmodligen tinas upp rätt rejält av att nån från SSA lämnade en liten lapp i brevlådan där det finns kontaktinfo till SSA och info att om de har problem m parkering, nedskräpning osv så har de möjlighet att höra av sig så att SSA kan försöka göra en insats för att förklara för medlemmarna hur de ska uppföra sig- givetvis måste man ha tillbörliga disclaimers osv men om man kombinerar det m en låda billig choklad i julklapp skulle troligen 95% av klagomålen upphöra inom ett år (men det räcker nog inte m choklad för att stoppa hamnbyggen ,,, ).
Har varit o surfat i 18 dgr o inte diskuterat med de andra i styrelsen på ett tag.. Men min åsikt är att SSA inte alls ska kämpa med detta mer än hjälpa de eventuella föreningar som vill ta tag frågor och problem som detta. Mitt förslag är också att när SSA har tex 5st föreningar anslutna spridda över landet, så ska det inte längre gå att vara medlem direkt i förbundet.
|
|
|
|
|
#18933 |
Craig
|
We could have done that years ago, but why would want to be under someone else flag. When there is just shit talk all the time? Where the carrot??????????
|
|
|
|
|
#18942 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Jag har en del erfarenheter med att stånga pannan blodig mot myndigheternas betongväggar. Man måste ordbajsa på kanslisvenska och följa vissa regler. Tex ; vem har rätt att överklaga ( det kallas sakägare), var noga med att kolla sista datum för synpunkter. Begär ALLTID skriftliga svar, att glida upp på kommunen och snacka med ngn tjänsteman kan kännas bra MEN de har alltid väldigt svårt att minnas vad de sa och lovade. De där med strandskydd och allmänning är bra att kolla. Nyckelbiotoper och sällsynta djur/växter kan man komma långt med. Slå på stora trumman direkt försök få media på er sida, alltfrån lokalblaskan till TV. Ta upp miljöfrågor, LUSLÄS detaljplanen och kontakta länsstyrelsen. Anfall är bästa försvar. Få dom att förstå att ni är många, arga, pålästa och aldrig kommer att ge er. SSA kan backa er i form av synpunkter och rekommendationer på tjusigt brevpapper till berörda myndigheter, men vi har tyvärr ingen möjlighet att gräva och rota i detaljplaner och byggplaner, för det tar tid....mycket tid. Lycka till alla locals:) // Cagge
|
|
|
|
|
#18945 |
Craig
|
He was Drunk Sorry, But he has a point. Craig skrev:
We could have done that years ago, but why would want to be under someone else flag. When there is just shit talk all the time? Where the carrot??????????
|
|
|
|
|
#36070 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varberg 16 år, 10 månader sen |
|
Jag har nu lite info som kanske kan lösa problemet. Stranden är privatägd, altså måste komunen fråga markägarna om lov innan bygglov kan bli klart, och jag känner 2 av dessa mark delägare(en är min farsa) och komunen har "glömt" fråga angående brygga. så vem som helst kan påpeka detta till komunen så kommer dem antagligen skicka ett brev till ägarna som då får säga ja eller nej, och när jag snackade med farsan om detta blev han riktigt förbannad och jag ska snacka med den andra med om det, men det finns en eller två till, men jag tror inte att dem vill ha en brygga där heller
|
|
|
|
|
#36078 |
Stoke: -1 |
ådén
|
om det trots allt kommer en brygga vet ni vad som skall göras.. 
|
|
|
|
|
#36092 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varber 16 år, 10 månader sen |
Hasse
|
|
|
|
|
#36093 |
Hasse
|
|
|
|
|
#36102 |
Obie
|
säg bara till så bränner jag ner skiten ! !
|
|
|
|
|
#36234 |
|
den som bor där kan ju se till att överklaga inom 3 veckor till länsrätten från den dag då det tillkännagavs från kommunen.
Bläddra lite i Kommunlagen 10 kapitlet - det är lätt skrivet. Annat vettigt att hålla koll på är också förvaltningslagen, men bara 1-12 §§, bra att kunna påpeka 4§ om serviceskyldigheten om dom håller på att sega sig eller bara slänga ur sig konstiga saker.
synd som fan att de inte finns någon direkt anledning att de inte ska få bygga bryggan där.. Men enligt kommunlagen 2 kap. 2§ så ska de behandla alla medlemmar lika, men de kan ju få göra annat om de finns sakliga skäl.. men rör man om lite och gör upplopp och grejor så..
|
|
|
|
|
#36445 |
|
äsh, sticker ut nån natt på fyllan och skär av förtöjjningen till den så får den driva bäst den vill 
|
|
|
|
|
#36630 |
|
I samband med Cederholms / Backdoors / Nordicsurftravels fest som äger rum nu i helgen, så kommer GöteborgsPosten ner till Kåsa för att göra ett reportage om denna brygga.
Dom är intresserade om vad vi surfare tycker och hur vi ser på situationen.
Om ni vill så prata med dom.
Lägg fram eran åsikt NU! Det kan vara en chans att göra ett större intryck.
|
|
|
|
|
#36840 |
|
Hej alla,
Jag jobbar på Hallands Nyheter och vill gärna komma i kontakt med surfare i Varberg som kan tänka sig ställa upp på en intervju om er syn på bryggbygget på Kåsa.
Eftersom ni verkar överens om att det brinner i knutarna om ni ska kunna påverka beslutet föreslår jag att ni hör av er så fort som möjligt till mig. Alltså gärna idag, onsdagen den 18 juni.
/Johan Blomqvist
0340-62 9148 / 0736-78 15 28 / johan.blomqvist@hn.se
|
|
|
|
|
#36865 |
Ants
|
Vet inte vem/vilka som är ansvariga för "kampanjen" Rädda Kåsa, men nu har jag startat en blogg åt er,
raddakasa.blogspot.com
Svara mig så bjuder jag in er som vill administrera och uppdatera bloggen. Skicka mig så länge alla länkar på artiklar från Kåsa! Jag uppdaterar från Swedish Surf Tour 2007 - Rip Curl Surf Search så allt från det kommer upp på bloggen när jag har tid över någon kväll.. Samt fyller på med info om vad/varför bloggen är till för.
Fuck peace & war!
|
|
|
|
|
#37160 |
|
Enligt dagens (26/6) Hallands Nyheter är bryggprojektet avstyrt. I alla fall för den här säsongen. Verkar också som bryggbyggare Schröder lyssnat på kritiken, och påstår sig titta på andra alternativ för placeringen av bryggan om det är så att han tar tag i det till nästa år.
Tyvärr hittar jag inte artikeln på deras webplats...

|
|
|
|
|
#37162 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Fantastiskt goda nyheter. Grattis!
|
|
|
|
|
#37222 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varberg 16 år, 9 månader sen |
|
Nämnda webbplats har en del i övrigt att önska...
Här är artikeln. Håll till godo.
/Johan
-------------------
Det blir inga Getteröbåtar i Kåsaviken i sommar. Därmed kan vågsurfarna andas ut.
Och frågan är om det finns någon anledning till oro för en framtida brygga.
I mars förra året beviljades Jonas Schröder, som driver företaget som kör Getteröbåtarna, bygglov för en tio meter lång flytbrygga i Kåsaviken. Den skulle placeras precis innanför den utskjutande högen med stenkross utanför handikappbadet i den västra delen av viken.
Tanken var att utöka trafiken mellan hamnen och Getterön med turer till Kåsaviken för att locka sommargäster från Kurhotellet och Apelviken.
- Men det blir ingen brygga i år heller, säger Jonas Schröder.
Istället funderar han nu på andra lösningar till nästa sommar. Bland annat för att slippa problemet med andra båtar som med största sannolikhet också skulle lockas till bryggan.
Men han har även lyssnat på kritiken från vågsurfarna som reagerat starkt på nyheten om båtar i linjetrafik vid deras främsta tillhåll.
- Fast även om det blir en brygga nästa år tror jag inte det blir några problem. Det handlar om ganska få turer och jag kommer ju inte snedda ut över vattnet där surfarna mest håller till, säger Jonas Schröder.
Vid de 10-11 sekundmeter västlig eller nordvästlig vind som krävs för att det ska bli bra surfvågor skulle Getteröbåtarna sannolikt inte heller alls lägga till i viken.
Eduardo Valladares jobbar som instruktör på Surfers Paradise. Han har surfat i Kåsaviken i många år och tror knappast att en blott 10 meter lång flytbrygga skulle inverka särskilt mycket på vågorna.
Det betyder däremot inte att han gillar tanken.
- Vågen påverkas knappast, men vi surfare vill i allmänhet helst bevara stränderna och naturen som den är. En brygga som den här skulle kännas som ett artificiellt inslag och störa helhetsintrycket, säger han.
Att många blivit upprörda beror sannolikt också på Kåsavikens särställning bland vågsurfarna. Vågorna kläms in mellan klipporna i den trånga viken och bryts på ett sätt som är unikt för hela Hallandskusten. Surfingen här borde alltså värnas och ha företräde framför båttrafik som lika gärna kan lägga till på någon närliggande strand, menar surfarna.
- Man ska inte röra stranden, som vi brukar uttrycka saken, säger Eduardo Valladares.
|
|
|
|
|
#37246 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varber 16 år, 9 månader sen |
|
Johan på HN skrev:
Nämnda webbplats har en del i övrigt att önska...
Här är artikeln. Håll till godo.
/Johan
-------------------
Det blir inga Getteröbåtar i Kåsaviken i sommar. Därmed kan vågsurfarna andas ut.
Och frågan är om det finns någon anledning till oro för en framtida brygga.
I mars förra året beviljades Jonas Schröder, som driver företaget som kör Getteröbåtarna, bygglov för en tio meter lång flytbrygga i Kåsaviken. Den skulle placeras precis innanför den utskjutande högen med stenkross utanför handikappbadet i den västra delen av viken.
Tanken var att utöka trafiken mellan hamnen och Getterön med turer till Kåsaviken för att locka sommargäster från Kurhotellet och Apelviken.
- Men det blir ingen brygga i år heller, säger Jonas Schröder.
Istället funderar han nu på andra lösningar till nästa sommar. Bland annat för att slippa problemet med andra båtar som med största sannolikhet också skulle lockas till bryggan.
Men han har även lyssnat på kritiken från vågsurfarna som reagerat starkt på nyheten om båtar i linjetrafik vid deras främsta tillhåll.
- Fast även om det blir en brygga nästa år tror jag inte det blir några problem. Det handlar om ganska få turer och jag kommer ju inte snedda ut över vattnet där surfarna mest håller till, säger Jonas Schröder.
Vid de 10-11 sekundmeter västlig eller nordvästlig vind som krävs för att det ska bli bra surfvågor skulle Getteröbåtarna sannolikt inte heller alls lägga till i viken.
Eduardo Valladares jobbar som instruktör på Surfers Paradise. Han har surfat i Kåsaviken i många år och tror knappast att en blott 10 meter lång flytbrygga skulle inverka särskilt mycket på vågorna.
Det betyder däremot inte att han gillar tanken.
- Vågen påverkas knappast, men vi surfare vill i allmänhet helst bevara stränderna och naturen som den är. En brygga som den här skulle kännas som ett artificiellt inslag och störa helhetsintrycket, säger han.
Att många blivit upprörda beror sannolikt också på Kåsavikens särställning bland vågsurfarna. Vågorna kläms in mellan klipporna i den trånga viken och bryts på ett sätt som är unikt för hela Hallandskusten. Surfingen här borde alltså värnas och ha företräde framför båttrafik som lika gärna kan lägga till på någon närliggande strand, menar surfarna.
- Man ska inte röra stranden, som vi brukar uttrycka saken, säger Eduardo Valladares.
Stiligt, Johan. Tack för det. 
|
|
|
|
|
#56226 |
Svar: Varning för brygg-bygge på Kåsa, Varberg 16 år, 1 månad sen |
Sheb
|
Någon som vet hur det ligger till med brygg bygget i år? ska det återupptas eller e det helt nerlagt?
|
|
|
|
|