Facebook data

1
Sälpest i östersjön?
#17666 Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

the surfing psycho
graphgraph

För ett tag sedan hörde jag om sälpest på västkusten. Jag och "Stoney" körde Kåseberga för ngr dagar sedan där vi mellan seten fick sällskap (sälskap kanske man ska kalla det : ) av en babysäl som var extremt närgående, var precis som den sökte fysisk kontakt. Den låg 5cm ifrån oss å bara stirrade, var en grymt spännande upplevelse. När man lägger ihop sälpest och märkligt beteende så kan det nog förklara det märkliga scenariot. Sälungen kanske hade förlorat sina föräldrar pga pesten, eller kan det vara så att sälungen blivit utstött från sina egna? Jag hade tyckt det varit intressant om ngn medlem med etologikunskaper spann vidare på en förklaring av detta märkliga beteende.

Tack på förhand

D

Logga in för att svara
#17669 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

the surfing psycho skrev:
För ett tag sedan hörde jag om sälpest på västkusten. Jag och "Stoney" körde Kåseberga för ngr dagar sedan där vi mellan seten fick sällskap (sälskap kanske man ska kalla det : ) av en babysäl som var extremt närgående, var precis som den sökte fysisk kontakt. Den låg 5cm ifrån oss å bara stirrade, var en grymt spännande upplevelse. När man lägger ihop sälpest och märkligt beteende så kan det nog förklara det märkliga scenariot. Sälungen kanske hade förlorat sina föräldrar pga pesten, eller kan det vara så att sälungen blivit utstött från sina egna? Jag hade tyckt det varit intressant om ngn medlem med etologikunskaper spann vidare på en förklaring av detta märkliga beteende.

Tack på förhand

D

nooo stackarn! du skulle räddat den

Logga in för att svara
#17696 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

VI såg en död säl i vattnet upp i Norrland förre veckan oxå..inte snyggt!!!

Logga in för att svara
#17737 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

Såg något konstigt i skärgården utanför stockholm i helgen - Stor blobb som gled omkring. Kanske en död/döende stackars säl? Kanske en plastpåse? Hur som helst var det inte en frisk säl jag såg.

Logga in för att svara
#17749 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Tänk om det var en plastpåse...

Logga in för att svara
#17761 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

haha sverre:P

Logga in för att svara
#17767 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

nilssonmoa
graphgraph

Publicerat 9 juli 2007 15:15 Svenska Dagbladets nätupplaga, SvD.se

Att se om en säl är sjuk är inte så svårt, enligt experterna.

De hostar, simmar dåligt och flyter högt i vattnet. Djuren kvävs sakta till döds.

Förra veckan hittades fyra döda sälar längs kusten, men för samtliga var dödsorsaken en annan än pesten, enligt Härkönen.

Ytterligare ett halvdussin hittades under måndagen, bland annat två på Getterön utanför Varberg. Dödsorsakerna är oklara, men att man hittar döda sälar innebär inte automatiskt att pesten slagit till.

Fall har hittats vid Ängelholm och Halmstad, bland annat. Människor uppmanas att inte röra vid sälarna och om du har din hund med dig på stranden ska du också hålla den borta från döda sälar.

Logga in för att svara
#17769 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Buenas!

Jag åkte över tre duvvingar (kadavrar där endast obs. endast vingarna var kvar), idag när jag var ute o rulla på min kära bräda. Ingen som hört talas om duvpest? Kan det var det som hänt i Landes???

GZ

Logga in för att svara
#17773 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Du diggar verkligen fåglarna GZaa? Jag har sett ett gäng med döda kråkor och skator både här och där nu i sommar, dessutom såg sälungen i Slottskogens säldamm inge vidare ut för några veckor sedan, alla som var där trodde han var död och visst var han säkert i gränslandet.

Duvor är endast råttor med vingar så...jag säger död åt dem och måsarna (skiter ner min bil, fönster på lägenheten, dessutom väsnas de).

Logga in för att svara
#17818 Svar: Sälpest i östersjön? 17 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

okej, sälen i norra halland som brukar hänga i line-up:en är vid liv iaf.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!