Facebook data

1
Anmäla surfbrädan till flygbolaget eller inte
#15805 Anmäla surfbrädan till flygbolaget eller inte 17 år, 10 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

... å så råkar man naturligtvis ut för Lufthansastrul á la julkorv.

Here goes. Jag och två polare ska flyga till Bilbao för att surfa spanska nordkusten bort mot Galicien. Kollar olka flygpriser, Lufthansa verkar OK. Ringer och frågar om brädfrakt, man vill ju inte fastna med skägget i brevlådan så att säga. Allt verkar OK, dock 40 Eurosar enkel väg. Ringer en gång till för att gardera liksom. Sedan köper jag biljetterna... Ett par dagar senare med biljetterna i handen ringer jag och ska informera om att jag har surfbrädor med. - Nej, det går inte på det flyget! säger hon i på Lufthansa med en gång. Jag svarar undrande - Ja men, jag ringde ju och fråga er innan och då var det ju OK?? - Tyvärr inget jag kan göra något åt, svarar hon lika snabbt som Lucky Luke drar puffran. - Har ni något telefonnummer som jag kan ringa? - Nej! Vi har ett fax och mail men det kan det tar ett tag innan de svarar...

Den följande veckan ringde jag alla Lufthansa telefonnummer jag hittade, i både tyskland och england. Inget svar, eller någon som hade någon som helst befogenhet att hjälpa mig. I sverige fanns det inget nummer alls... sa de... rejält förbannad ringde jag helt sonika till Cargoavdelningen. Som tur var kom jag direkt i kontakt med coolaste killen som tyckte - Men va faan, så ska det ju inte vara. Ringa Maggan på kontoret direkt. Hälsa från mig! Fick då ett internt nummer till en person som inte alls jobbar med resor. Hon var dock hur soft som helst och nu är allt fixat... Pust!

Summa sumarum: Det är värt att ringa och kolla upp innan man reser. Hade nog inte varit så roligt att råka på samma byråkrati på flygplatsen.

Logga in för att svara
#15811 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Aapo
graphgraph

Exakt samma sak två år sedan med Lufthansa. Helsingfors-Lissabon, hade inte sagt nåt om brädör innan vi kom till flygplatsen och svaren var "vi har ingen plats för dom (brädör var över 2 m långa, som var gränsen), och även om vi hade, skulle det kosta 100 € / bräda." Vi var tvungna att lämna dom till Helsingfors och köpte nya 6'10" från Ericeira... när vi flög hem blev det 50 € / hela boardbag med 3 brädor. Ska aldrig flyga med Lufthansa igen med brädör... har hört också andra 100€/enkel väg/bräda -katastrofer.

Logga in för att svara
#15859 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 3

arnet
graphgraph

Deja Vu !
Hade oxå fått ett muntligt "Ja de är inga problem hosta upp 50 Eur på kastrup bara" så jag chillade några dagar sen mindes jag min senaste jobbresa till afrika då jag såklart flög i boardis och flipflops. glömde tyvärr peka på min väska som låg underst i en hög utanför planet "var lite distraherad av de två legionärerna som kroppsvisiterade mig samtidigt som en annan gubbe med stor pistol sprang iväg med mitt pass".. Väl framme fick jag göra en stig helmer å peka på en massa bilder av samsonite kopior från 70talet ... Fick inte tillbaka väskan å min driver från flyget pyste iväg å drack öl .. kom dock fram tillslut å smög runt en vecka på sheraton i svettiga billabongs.

Ville ju ha med brädan så jag lyckades övertyga tjejen att de var en utmärkt idee att släpa med brädan på tåget till stockholm så jag
kunde sneaka lite plats i en kompis boardbag som hoppade på ute vid arlanda.

Allt löste sig .... men ska nog boka en plats nästa gång

Logga in för att svara
#15885 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Lyckades nyligen flyga LAX-Indien t.o.r. + lite inrikes i Indien med en 25-kilos triple boardbag utan att betala for bradorna en enda gang. Flog American Airlines till London (de skulle ha tagit betalt men glomde) sedan vidare med indian airlines, vliket var hur soft som helst. Tag i indien gick ocksa bra...

Logga in för att svara
#15924 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget eller inte 17 år, 10 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Ska flyga med KLM i mitten av juli från Köpenhamn till Lissabon. På deras hemsida står det "surf, utlandsresa, €150".

Det är rätt svettigt tycker jag! Men va fan, stoppar man två i sin bag(2 personer reser) blir det lite mindre och eftersom vi hittade biljetter för endast 2500 spänn tur/retur känns det som det kan vara värt det.

Men finns det chans tyill att slippa betala, tar jag den gärna. Någon som har erfarenhet av just KLM? Man kan ju tycka att om man säger till i förväg, borde man få lite ris istället för ros va?!

Logga in för att svara
#15941 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Staffan skrev:
Lyckades nyligen flyga LAX-Indien t.o.r. + lite inrikes i Indien med en 25-kilos triple boardbag utan att betala for bradorna en enda gang. Flog American Airlines till London (de skulle ha tagit betalt men glomde) sedan vidare med indian airlines, vliket var hur soft som helst. Tag i indien gick ocksa bra...

Hur var surfet i Indien då Staffan?

Logga in för att svara
#15951 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Vi hade lite otur med swell, men indien har helt klart potential. Forst var vi i Kerala en vecka och letade surf på egen hand men hittade mest close-outs. Sedan äkte vi upp till Karnataka och anlitade en amerikansk-indisk hare krishna-surfguide och åkte runt en vecka med honom. Surfade mest beach breaks och ett par river mouths. Vi fick en del bra surf, men hade som sagt otur med swell. (Vi var där veckan innan mega swellet när indo och allt annat i Indiska oceanen var hur bra som helst.)

Ett problem var att det började blåsa on-shore vid 11-tiden varje dag. Knepigt när man letar spots själv: man letar på eftermiddagen när det är sönderblåst överallt efter spots som ser ut att kunna funka nästa morgon.

Vi surfade endast västkusten. Ostkusten kanske har bättre vindförhållanden??

Logga in för att svara
#15956 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Larsa
graphgraph

Vid hemfärd från Lissabon förra sommaren blev det en del strul med flyget och vi tvingades byta flygbolag till KLM från att ha bokat med Air France. KLM krävde extra pröjs för surfbrädorna, tror det var ca 7-800:-. Air France vägrade att betala trots att det inte var vi som hade strulat till det. Däremot flög jag med Air France från Arlanda till Lissabon t.o.r för ca en månad sedan. Vid bokningen av biljetterna sades att jag skulle meddela medhav av surfbräda senast två veckor före avfärd, vilket jag gjorde, och att det skulle kosta ca 400:- t.o.r för brädan. Väl på plats på Arlanda och i Lissabon saden inte ett pip om någon avgift för brädan.

Logga in för att svara
#15996 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget eller inte 17 år, 10 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Allright, fan vilken tur. kan ju hoppas på något liknande. Tror jag anmäler just in case. Fan, var det bra surf då? Jag är lite skraj att dte ska vara platt i mitten av juli...

Logga in för att svara
#16038 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Larsa
graphgraph

Vi hade riktigt hyfsat surf i Peniche (Baleal) i juli förra året. Surfade i stort sett dagligen i två veckor. Någon dag var det ca 2-21/2 meter vilket inte är vanligt på sommaren. Mestadels var det ca 1-1/2 meter. Resan i maj i år gick till samma ställe och det höll bra klass. Även Supertubos funkade då. Jag funderingar på att åka till Ericeira i juli.

Logga in för att svara
#16109 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget eller inte 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Stenk
graphgraph

Var med om det på Hawaii i julas. Skulle åka till Maui från Oahu med Aloha Airlines och kom till flygplatsen med min 6.2" och så fick jag inte ta med den, de tyckte den var för lång! Jaha sa jag och frågade om det fanns någon möjlighet att lämna den i storage men det tog de bort efter 9/11. Blev riktigt sur och sa i desperation "Vad ska jag göra då, bara lämna den på trottoaren?" och fick det konstruktiva svaret: "Well, you do that sir but I'll have to call security and have you arrested". Kändes jävligt förvirrat alltihop, speciellt med tanke på att Hawaii måste vara bland det surfbrädestätaste området i världen. Fick åka taxi till ett best western och muta dem med 25 dollar dygnet för att ha den där...

Logga in för att svara
#16111 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Har också dåliga erfarenheter från Hawaii: Hawaiian airlines är det enda flygbolag som jag har stött på som öppnar boardbagen för att kolla att man inte ljuger om man säger att det bara är en bräda!

Logga in för att svara
#16189 Svar: Anmäla surfbrädan till flygbolaget elle 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

montana
graphgraph

Sist jag var på Hawaii skickade jag leksakerna med Aloha airs cargo service när jag flög mellan öarna. Typ 6 brädor för $20. Betalade per lb istället för per bräda. Fungerade kanon. Brädorna var alltid framme före mig. Säkert lite dyrare nu. Det är antagligen inget alternativ när man skall flyga runt halva jorden men vem vet? Kan vara värt att kolla upp.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!